Kultura pracy silnika Skyactiv-X

Postprzez lmac » 17 sty 2020, 22:38

Od kilku dni poruszam się M3 z silnikiem X w konfiguracji z manualną skrzynią biegów. O ile ogólnie jestem zadowolony z kultury pracy tego silnika, to zastanawia mnie jedno zjawisko – mniej więcej w zakresie obrotów 1500-2000, podczas spokojnego przyśpieszania np. na 2 biegu, mam wrażenie, że silnik pracuje trochę nierówno, tj. często da się wyczuć takie delikatne szarpnięcie. Jeszcze nie zaczęło mnie to irytować, ale zacząłem się zastanawiać czy to urok tego silnika czy może jednak nie powinno tak być :). Stąd pytanie od osób, które miały styczność z tym silnikiem – czy zauważyliście coś podobnego?
Początkujący
 
Od: 7 sty 2020, 00:16
Posty: 8
Auto: Mazda 3 BP Sedan, Hikari, Sky-X 6MT

Postprzez kubala147 » 18 sty 2020, 10:52

Wyczuwalne szarpniecie to efekt tego, że przy przyspieszaniu aktywuja się tłoki :)
Poniżej pewnej prędkości obrotowej silnik działa na 2 garach I gdy chcesz przyspieszyć spowrotem wraca w tryb pracy na 4 cylindry. Stąd to szarpniecie.
Forumowicz
 
Od: 27 sty 2017, 17:11
Posty: 119 (5/0)
Auto: Mazda 3, benzyna 1998cm3, 2016

Postprzez lmac » 18 sty 2020, 11:17

To by się zgadzało, tylko z tego co mi wiadomo, w Skyactiv-X nie ma mechanizmu dezaktywacji cylindrów :)
Początkujący
 
Od: 7 sty 2020, 00:16
Posty: 8
Auto: Mazda 3 BP Sedan, Hikari, Sky-X 6MT

Postprzez paweł_TBU » 18 sty 2020, 12:06

lmac napisał(a):To by się zgadzało, tylko z tego co mi wiadomo, w Skyactiv-X nie ma mechanizmu dezaktywacji cylindrów :)


dokładnie, w x nie ma tej opcji.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 sie 2019, 13:05
Posty: 316 (4/9)
Skąd: TBU
Auto: Mazda 3 BP sedan Hikari AT /Alfa Romeo Mito TB MA.

Postprzez Amamedeusz » 18 sty 2020, 13:27

Nie ma dezaktywacji cylindrów, ale z tego co pamietam ecu może się przełączyć w tryb spalania z wysoka kompresja. Odpal sobie monitor zużycia paliwa i tam chyba analogicznie jak w G pokazuje się czy silnik jest w trybie „eco” (odłączone 2 cylindry/SPCCI).
Początkujący
 
Od: 13 gru 2019, 09:59
Posty: 3 (1/1)
Auto: Mazda 3 BP

Postprzez moropl » 18 sty 2020, 14:01

Amamedusz – nie rozumiem – nie ma dezaktywacji a piszesz o odłączonych cylindrach – proszę wytłumacz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 wrz 2019, 19:42
Posty: 66 (4/2)
Auto: Mazda CX-3 121KM 2019

Postprzez Płomień » 18 sty 2020, 14:47

Tryb eco dla skyactiv-g to odłączone cylindry, a odpowiednik dla skyactiv-x to SPCCI.
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 16:47
Posty: 1029 (21/69)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE

Postprzez lmac » 18 sty 2020, 22:35

Muszę poobserwować dokładniej tą grafikę na monitorze zużycia paliwa, póki co wydaje mi się, że przełączenie w tryb SPCCI następuje wcześniej, tj. nie w tym samym momencie, w którym wyczuwam szarpnięcie, ale nie mam 100% pewności. Gdzieś czytałem, że była jakaś akcja serwisowa dla M3 i CX30 z tym silnikiem, związana z wypadaniem zapłonu (komputer źle obliczał stosunek powietrza do paliwa czy coś takiego). Ale to było zanim odebrałem samochód, więc jeśli to dotyczyłoby mojego samochodu to chyba wgraliby w ASO nowe oprogramowanie przed wydaniem samochodu – czy może to zbyt optymistyczne założenie? :)
Początkujący
 
Od: 7 sty 2020, 00:16
Posty: 8
Auto: Mazda 3 BP Sedan, Hikari, Sky-X 6MT

Postprzez Raptor77 » 19 sty 2020, 11:58

Zbyt optymistycznie do tego podchodzisz ;) – myślisz że komuś tam chce się podpinać nowe auto pod komputer i robić update ?

Sprawdź czy rzeczywiście była akcja serwisowa – i się o nią upomnij – chyba że ASO ma odnotowane wykonanie jej dla twojego samochodu.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 maja 2009, 18:05
Posty: 419 (7/13)
Skąd: Słomniki | Kraków
Auto: RX-8 USDM '04,
Fiat 500e '16,
Honda Civic Hybrid '11

Postprzez Rabus » 19 sty 2020, 15:20

Ja nic takiego nie odczułem, jeździłem -G i tam czuć było zmiany między dwoma tłokami a 4-ma, tutaj nie ma żadnej różnicy.

Sprobuję poobserwować gazowanie w okolicach 1500-2000 i dam znać czy coś czuje :)
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2019, 11:19
Posty: 133 (13/6)

Postprzez Arek_4k » 19 sty 2020, 21:42

Ja nie zauważyłem żadnych szarpnięć podczas jazdy.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2016, 12:44
Posty: 220 (14/7)
Auto: Mazda 3 BP | Sedan | 2019 | Skyactiv-X | AT | Hikari | Machine gray |
Wcześniej Mazda 3 BM i Civic VI gen.

Postprzez dzonn » 20 sty 2020, 10:47

Rabus napisał(a):Ja nic takiego nie odczułem, jeździłem -G i tam czuć było zmiany między dwoma tłokami a 4-ma, tutaj nie ma żadnej różnicy.

Sprobuję poobserwować gazowanie w okolicach 1500-2000 i dam znać czy coś czuje :)


Ja z kolei nie odczuwam nic takiego u siebie w -G, mimo że wiele osób na to narzeka. Jeździłem też zastępczą 3 i CX-30, obie z -G, i tam też gdyby nie grafika na ekranie nie wiedziałbym, czy jadę na dwóch czy czterech cylindrach. Więc albo jestem na to słabo wyczulony (nie sądzę, bo zwykle odnotowuję nawet najmniejsze anomalie), albo jednak sporo zależy od konkretnego egzemplarza / wersji oprogramowania.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 paź 2019, 14:07
Posty: 145 (17/10)
Auto: Mazda 3 BP, 2.0 Skyactiv-G, 2019, AT, Hikari

Postprzez lmac » 20 sty 2020, 11:49

Na forum mazda3revolution.com jest kilka osób z podobnymi objawami. W aplikacji My Mazda wyświetliła mi się informacja o akcji przywoławczej dot. "Smart Brake Support". Umówię się na wizytę w ASO i dopytam przy okazji czy problem nieprawidłowego doboru mieszanki w Skyactiv-X dotyczy(ł) mojego samochodu.
Początkujący
 
Od: 7 sty 2020, 00:16
Posty: 8
Auto: Mazda 3 BP Sedan, Hikari, Sky-X 6MT

Postprzez Arek_4k » 29 sty 2020, 08:50

Jeżeli chodzi o kulturę pracy skyactiv-x to największą różnicą jaką zauważyłem w porównaniu do zwykłego skyactiv 2.0 z wersji BM jest fakt, że X pracuje dużo głośniej na zimnym silniku gdy temperatura na zewnątrz wynosi mniej niż 5 stopni.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2016, 12:44
Posty: 220 (14/7)
Auto: Mazda 3 BP | Sedan | 2019 | Skyactiv-X | AT | Hikari | Machine gray |
Wcześniej Mazda 3 BM i Civic VI gen.

Postprzez lmac » 5 lut 2020, 21:12

Byłem w ASO żeby wgrali tą poprawkę do SBS, przy okazji zwróciłem uwagę na zjawisko szarpania. Pracownik serwisu wykonał autem jazdę próbną i stwierdził że wszystko jest ok, nie ma żadnego szarpania :|. Może jestem przewrażliwiony, może za dużo oczekuje od tego auta, może serwis woli udawać że problemu nie ma – póki co nie chce mi się z nimi walczyć o taką pierdołę. Jeśli sprawa się pogorszy lub zacznie mi to naprawdę przeszkadzać, to wrócę do tematu.

Co do głośnej pracy na zimnym silniku, to chyba nie miałem jeszcze okazji przetestować w temperaturze poniżej 5 stopni. Po odpaleniu w temperaturze 8-10 stopni na pewno jest głośniejszy niż po osiągnięciu temperatury roboczej, ale kabina jest wyciszona na tyle dobrze, że zupełnie mi to nie przeszkadza :)
Początkujący
 
Od: 7 sty 2020, 00:16
Posty: 8
Auto: Mazda 3 BP Sedan, Hikari, Sky-X 6MT

Postprzez Darek-Poczwarek » 17 lut 2020, 23:06

Cześć,
Dołożę trochę od siebie, ponieważ już 3 razy oddawałem mojego Xa do ASO w związku z opisanym problemem. Jest dokładnie jak mówicie...
1. Pierwsza wizyta – ewidentne szarpanie (znane mi skądinąd z poprzedniej corsy, gdzie poleciała mi 2x cewka)... bingo – wypadający zapłon; zrobili mi jeszcze przed wezwaniem na akcję serwisową (odbierałem podobno jednego z pierwszych Xów w PL)
2. Druga wizyta – myślałem, że to moje przewrażliwienie, ale ewidentnie samochód się zbierał z niskich obrotów (ok. 1krpm),po czym nagle szarpał. Pojechałem do serwisu i usłyszałem po 2 dniu "Panie, igła, chciałbym, żeby wszystkie tak chodziły". Pojeździli sobie 200km...
3. Trzecia wizyta – tutaj najpierw wybrałem się na jazdę firmową testówką i jest TO SAMO. Wtedy nie odpuściłem i obserwowałem auto przez kolejne 3 tysiące km (obecnie mam 6tys.):
– auto nie szarpie na zimnym silniku
– nie szapie na 100% w związku z uruchomieniem SPCCI (nie, nie ma też dezaktywacji cylindrów w tym silniku – choć w Maździe tego na początku NIE WIEDZIELI!)
– szarpanie pojawia się niezależnie od biegu i zaczyna się ok. 900rpm (nie, nie jest to efekt za wysokiego biegu) i trwa do ok. 1400rpm; auto ładnie się rozwija, szarpie, rozwija się dalej
– przy "zbutowaniu" na 2-3 biegu efekt występuje nawet w okolicy 2krpm
– kiedy pojawia się "szarpiąca dziura" przy ruszaniu z jedynki i puści się sprzęgło – auto gaśnie(mi zdarzyło sie kilkukrotnie)
– auto wydaje dźwięk podobny do ksylofonu (jakby założyć drewnianą podkładkę na jakiś plastikowy albo drewniany trzpień, nasilający się przy wzroście obrotów, ale nie idący proporcjonalnie do obrotów).
Z tym pakietem poszedłem znów do Mazdy (po dość żenującej wymianie maili, gdzie szef serwisu stwierdził, że to "nowe silniki, których nie da się porównać do innych").
W serwisie stwierdzili, że jest akcja serwisowa na SBSa (o czym wspominacie), ale i na jakiś sterownik silnika. Przed wymianą softu, pojechaliśmy na jazdy razem (oczywiście oni sami nic nie zauważyli wcześniej). Zademonstrowałem im, to stwierdzili, że za nisko kręcę silnik. Bzdura. Gdyby szarpanie pojawiało się na początku i ustępowało, zgodziłbym się. Ale auto wchodzi na obroty, przyspiesza, szarpie, przyspiesza dalej. A co do gaśnięcia na jedynce – wyśmiali mnie, że muszę "ruszać jak nauka jazdy" (tak, tylko to mój 5 samochód, a mam przejechane w sumie ze 400tys...).
Aktualizacja SBSa i softu silnika nic nie zmieniły. Niedawno dostałem wezwanie na 2 akcję sewrwisową – na SBSa. Post factum.
Mazda olewa sytuację, a z użytkownika robią wariata. Oczywiscie komputer nic nie rejestruje...

Imac, w pełni Cię rozumiem. Kiedy odbierałeś samochód? Kiedy był produkowany?
Arek_4k – podobne pytanie? Kiedy kupowałeś Xa? Kiedy był produkowany?

Akcje serwisowe są na egzemplarze produkowane w konkretnych terminach. Może wypuścili jakieś buble i tuszują teraz sprawę?
Tak czy inaczej nie zamierzam Maździe odpuścić. Cieszę sie, ze nie jestem sam, choć łączę się w bólu w problemie.

Darek

Dopisano 17 lut 2020, 23:28:

Dodaj jeszcze, że paliwo wydaje się nie mieć wpływu (tankowałem na Shellu, Orlenie w wielu miejscach w PL, od Gdyni po Zakopane – 95, 98 i 100)
I choć może zabrzmi to śmiesznie – auto potrafi mieć lepszy albo gorszy dzień: może szarpać za każdym razem (najczęściej, 90%); rzadziej może nie mieć "kaszlu" wcale (może z 10%)
Początkujący
 
Od: 17 lut 2020, 22:40
Posty: 8
Auto: Mazda 3
Skayactiv X 2.0
2019
6MT
Hikari

Postprzez lmac » 18 lut 2020, 00:42

Opisane przez Ciebie objawy pokrywają się z moimi obserwacjami. Jedyna różnica to gaśnięcie silnika – mi się to do tej pory nie zdarzyło. Auto odebrałem 8 stycznia, nie wiem kiedy zostało wyprodukowane (gdzie można znaleźć taką informację?). Póki co niedużo przejechałem, ok 1200km, z czego połowa na autostradzie, więc nie było dużo okazji do obserwowania tego zjawiska. Też zwróciłem uwagę na to, że przy mocniejszym wciśnięciu gazu, szarpnięcie następuje później, w okolicach 2k rpm. Podobnie zauważyłem, że na całkiem zimnym silniku objawy nie występują – co zdaje się potwierdzać hipotezę o związku problemu z przełączaniem się silnika w tryb SPCCI (według infografiki zimny silnik cały czas pracuje w trybie zapłonu iskrowego).

Jeśli auto testowe, którym jeździłeś, zachowywało się podobnie, to niestety rośnie prawdopodobieństwo, że ten silnik tak po prostu ma. Szarpnięcia są na tyle delikatne, że jestem w stanie sobie wyobrazić, że część użytkowników tego nie zauważy. Niejeden kierowca pewnie z przyzwyczajenia nie schodzi poniżej 2k z obrotami. W autach z automatyczną skrzynią biegów te szarpnięcia mogą być dodatkowo tłumione przez hydrokinetyczne sprzęgło.
Początkujący
 
Od: 7 sty 2020, 00:16
Posty: 8
Auto: Mazda 3 BP Sedan, Hikari, Sky-X 6MT

Postprzez Arek_4k » 18 lut 2020, 08:39

@Darek: auto odebrane 14.10.19
Prawdopodobnie wyprodukowane w okolicy dnia 30.07.19

Nie mam żadnych problemów z moim X-em.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2016, 12:44
Posty: 220 (14/7)
Auto: Mazda 3 BP | Sedan | 2019 | Skyactiv-X | AT | Hikari | Machine gray |
Wcześniej Mazda 3 BM i Civic VI gen.

Postprzez Płomień » 18 lut 2020, 11:14

Nie no, jeżdżenie z obrotami 900-1500 to raczej przesada. Nie jest to ani zdrowe dla silnika, ani ekologiczne pod względem spalania. Nawet pomijając temat szarpania, nie polecam tak jeździć.

Nie wiem czy zdajecie sobie sprawę jak trudno jest wysterować silnik pracujący na tak wysokim stopniu kompresji. Tak trudno, że dużo więksi producenci z dużo większymi budżetami nawet do tematu nie podchodzili. To czy problem występuje czy nie, może być zależne nawet od takiej pierdoły jak wilgotność powietrza.
Podejrzewam, że problem wynika z tzw. chorób wieku dziecięcego. Producent który zrobi milion testowych kilometrów i poświęci na to pół roku, sprawdzi auto w mniejszym stopniu niż użytkownicy przez pierwszy tydzień od premiery. Zawsze trzeba brać na to poprawkę kupując auto z nową konstrukcją.

W imieniu wszystkich Mazdowiczów serdecznie dziękuję Wam za odwagę testowania nowej konstrukcji. <spoko>

Nie przejmujcie się też tym, żeby Mazda miała zamieść temat pod dywan. Wrażenia z jazdy i przyjemność użytkowania auta to dla nich bardzo ważna sprawa, więc pewnie prędzej czy później przyjdzie łatka do oprogramowania.
Całe szczęście, Mazda to nie Honda która robiła wałki na poduszkach powietrznych razem z Takatą. Wręcz przeciwnie, Mazda zrobiła akcję wymiany potencjalnie wadliwych poduszek dla 25-letnich aut, kiedy sprawa wyszła na jaw.
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 16:47
Posty: 1029 (21/69)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE

Postprzez Arek_4k » 18 lut 2020, 11:30

Zakup jakiegokolwiek auta zawsze będzie wiązał się z pewnym ryzykiem, bez względu na to jaki silnik wybierzemy (patrz: wibracje przy deaktywacji cylindrów w Skyactiv-G).

Nie nastawiałbym się też na dobroduszność mazdy, czasami po prostu trzeba walczyć o swoje.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2016, 12:44
Posty: 220 (14/7)
Auto: Mazda 3 BP | Sedan | 2019 | Skyactiv-X | AT | Hikari | Machine gray |
Wcześniej Mazda 3 BM i Civic VI gen.

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 3 / 323