Klimatyzacja

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Arek_4k » 28 cze 2020, 21:21

Ja parkuje w garażu. Faktem jest, że auto przy wysokich temperaturach na zewnątrz nie jest w stanie schłodzić kabiny do wartości ustawionej na programatorze.
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2016, 13:44
Posty: 222 (14/7)

Postprzez lelo28 » 28 cze 2020, 21:35

Dorzucę coś od siebie z dnia dzisiejszego.
Nagrzane auto (z rozgrzanym silnikiem) zostawiłem na około 40 min na zewnątrz. W tym czasie mocno popadało. Po powrocie odjeżdżam i po kilku minutach na przedniej szybie, przy wylocie osadza się para, włączam nawiew tylko na przednią szybę ale para nie ucieka. Dałem na 19 stopni jednak para dalej nie puszcza, zmiana poboru powietrza również nic nie dała. Przejeżdżając pod drzewami załączyły się wycieraczki i wtedy zdziwienie, para jest na zewnątrz; klimatyzacja schłodziła na tyle szybę przy kratce, że po zewnętrznej stronie skrapla się para. Ustawienia: 18 stopni, nawiew dół i szyba, drugi stopnień wentylatora.

Mój egzemplarz pochodzi z pierwszych wyprodukowanych i o ile dobrze kojarzę kamil_franiu ma również jedną z pierwszych. Być może zostało coś później zmienione
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lis 2018, 09:21
Posty: 460 (28/27)
Skąd: Wielkopolska
Auto: Mazda 3 BP 2019, Hikari, 2.0, 122 KM, 213 Nm,
Polymetal Gray

Postprzez dzonn » 28 cze 2020, 22:47

Póki nie zmierzysz ile masz stopni na wylocie z kratek to wszystko są subiektywne odczucia. Była duża różnica temperatur po obu stronach szyby a dodatkowo specyficzne warunki świeżo po opadach deszczu, to i para się zebrała, ale to za mało aby wnioskować coś o sprawności układu klimatyzacji.

Tak jak mówię, jedni nie zauważą problemu albo go oleją, a innym np. mnie mocno to przeszkadza.
Mój teść ma klimatyzację a prawie jej nie włącza. On na pewno nie spędziłby kilku godzin na forum Mazdy opisując, jak słabo działa układ klimatyzacji. Ale ja oczekiwałem od tego auta trochę więcej, szczególnie że najtańsze auta na rynku sprawują się lepiej.
dzonn
 

Postprzez sznaper » 29 cze 2020, 09:02

lelo28 napisał(a):Dorzucę coś od siebie z dnia dzisiejszego.
Nagrzane auto (z rozgrzanym silnikiem) zostawiłem na około 40 min na zewnątrz. W tym czasie mocno popadało. Po powrocie odjeżdżam i po kilku minutach na przedniej szybie, przy wylocie osadza się para, włączam nawiew tylko na przednią szybę ale para nie ucieka. Dałem na 19 stopni jednak para dalej nie puszcza, zmiana poboru powietrza również nic nie dała. Przejeżdżając pod drzewami załączyły się wycieraczki i wtedy zdziwienie, para jest na zewnątrz; klimatyzacja schłodziła na tyle szybę przy kratce, że po zewnętrznej stronie skrapla się para. Ustawienia: 18 stopni, nawiew dół i szyba, drugi stopnień wentylatora.

Mój egzemplarz pochodzi z pierwszych wyprodukowanych i o ile dobrze kojarzę kamil_franiu ma również jedną z pierwszych. Być może zostało coś później zmienione


Mam od kilku dni ten sam przypadek. Para generuje się od zewnętrznej strony, także jeden z pierwszych rzutów produkcyjnych. Za 2 tyg jade do ASO z innymi rzeczami to przy okazji się zapytam.
Forumowicz
 
Od: 6 lis 2019, 20:17
Posty: 57 (19/2)
Auto: BP, 2.0 122 KM, sedan, AT

Postprzez Arek_4k » 29 cze 2020, 09:46

sznaper napisał(a):Dorzucę coś od siebie z dnia dzisiejszego.
Mam od kilku dni ten sam przypadek. Para generuje się od zewnętrznej strony, także jeden z pierwszych rzutów produkcyjnych. Za 2 tyg jade do ASO z innymi rzeczami to przy okazji się zapytam.


Ale o co chcesz się zapytać w aso? Czy mogliby zmienić prawa fizyki?

Jeżeli dobrze kojarzę to gdy ciepłe i wilgotne powietrze ma kontakt z zimną szybą to się skrapla i powstaje para.

Nawiewy jak masz ustawione? Na szybę i nogi?
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2016, 13:44
Posty: 222 (14/7)

Postprzez child » 29 cze 2020, 10:20

Skraplanie się pary na zewnątrz w określonych warunkach jest jak najbardziej normalne i występuje też w innych samochodach, a także w poprzedniej generacji Mazdy 3.

Tym niemniej ten problem z wydajnością klimy to kupa – pamiętam, jak w BM byłem na początku posiadania samochodu pozytywnie zaskoczony, że nawiew nie jest mocno ustawiony, a błyskawicznie czuć działanie klimy. Może to znowu jakieś porąbane działania "ekologiczne"?
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 19:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez lelo28 » 29 cze 2020, 11:11

Arek_4k napisał(a):Zrobiłem przed chwilą pomiar temperatury klimy (tryb auto)...
Na ustawieniu "low" z nawiewów leci 12° C, wiatraki kręcą się na max.
Na ustawieniu "19° C" z nawiawów leci 8,5° C, wiatraki na 3 kreski.

Ale coś tu nie pasuje. Jak może być na "low" wyżej niż na 19 st.?
Widzę że pomiary robiłeś na AUTO a ja nie używam tego wogóle, głównie z jednego powodu: najczęściej dmucha wprost na mnie.
Uważam że ten tryb jest źle zaprojektowany, ma niewiele wspólnego z komfortem użytkowania. Gdyby manual tak chłodził jak AUTO to rzeczywiście mógłbym pokusić się o stwierdzenie że klimatyzacja jest mało wydajna. Tryb auto żyje własnym życiem i nie można go ujarzmić. Manual jest zdecydowanie wygodniejszy i nieporównywalnie przewidywalny, wszystko ustawiam na sztywno i jest ok. Podejrzewam że inżynierowie mazdy chcieli zabłysnąć i przeszli samych siebie.

Moje ustawienia są takie i według mnie najlepsze: nawiew dół i szyba, pobór powietrza zewnątrz, temp. 17-19 st. siła nadmuchu 1-3 kreski (najczęściej 1-2 kreski)

Postaram się w najbliższym czasie pomierzyć temperatury, jednak podejrzewam że nie będą one się różnić a mój komfort użytkowania wynika z ustawienia wszystkiego na sztywno.

child napisał(a):Może to znowu jakieś porąbane działania "ekologiczne"?

Również należy wziąć pod uwagę
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lis 2018, 09:21
Posty: 460 (28/27)
Skąd: Wielkopolska
Auto: Mazda 3 BP 2019, Hikari, 2.0, 122 KM, 213 Nm,
Polymetal Gray

Postprzez dzonn » 29 cze 2020, 11:35

lelo28 napisał(a):Ale coś tu nie pasuje. Jak może być na "low" wyżej niż na 19 st.?


Na LO jest wyżej bo przy okazji prędkość nadmuchu była wyższa – przy LO był nawiew na maksa a przy 19 stopniach na 3 kreski. Układ chłodzenia ma swój szczyt wydajności i im większy przepływ powietrza tym słabiej układowi udaje się to powietrze schłodzić.

W tym przypadku do kabiny wpadało albo dużo powietrza o temperaturze 12 stopni, albo mniej ale chłodniejszego (8,5 stopni) i efekt jeśli chodzi o temperaturę mierzoną w głębi auta okazał się taki sam.
Ostatnio edytowano 29 cze 2020, 11:38 przez dzonn, łącznie edytowano 1 raz
dzonn
 

Postprzez Arek_4k » 29 cze 2020, 11:37

child napisał(a):Może to znowu jakieś porąbane działania "ekologiczne"?

Myślę że może tak być, słabsza klima = mniejsze użycie energii = mniejsza emisja CO2.
Ciekawe czy u innych producentów jest podobnie.

lelo28 napisał(a):Moje ustawienia są takie i według mnie najlepsze: nawiew dół i szyba, pobór powietrza zewnątrz, temp. 17-19 st. siła nadmuchu 1-3 kreski (najczęściej 1-2 kreski)

Ja do tej pory miałem non stop na "auto", ale chyba przetestuję twoje rozwiązanie.
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2016, 13:44
Posty: 222 (14/7)

Postprzez dzonn » 29 cze 2020, 11:42

A ja się upieram, że tryb AUTO nic tutaj nie zmienia w kwestii sprawności układu. On po prostu dąży do osiągnięcia zadanej temperatury jak najszybciej, dlatego nadmuch jest taki mocny przy wybraniu niskiej temperatury na sterowniku. Ale gdy już osiągnie zadaną temperaturę to się uspokaja. Z tym że przy upałach jeśli ustawimy niską temperaturę to ona nigdy nie zostanie osiągnięta, bo układ jest za słaby, i ciągle będzie wiało z dużą mocą.

Moim zdaniem jeśli ręcznie (bez trybu AUTO) ustawimy dokładnie tę samą temperaturę i moc jakiej użyłby tryb AUTO, to efekt będzie identyczny. Np. przy ustawieniu na 22 stopnie jeśli tryb auto wiałby na 1-2 kreski (tak by było gdyby temperatura w kabinie była już na tym poziomie i wystarczy ją podtrzymać), to wtedy jak go wyłączymy i też ustawimy 1-2 kreski to absolutnie nic się nie zmieni.

Wystarczy pomierzyć. Jeśli ktoś mi udowodni, że na trybie manualnym ma chłodniejsze powietrze z kratek niż w trybie AUTO na tych samych ustawieniach temperatury i mocy nawiewu, to zwrócę honor.
dzonn
 

Postprzez kkk255 » 29 cze 2020, 12:14

Z tą ekologią raczej odpada bo cx 30 nie ma tego problemu.
Klimatyzacja i ogrzewanie działają idealnie
A jak właściwie w 3 wyłączyć całkowicie tryb auto ?
Żeby sprawdzić czy na manualu działa jak trzeba?
Poprostu nacisnąć przycisk nawiewu?
Forumowicz
 
Od: 25 sty 2020, 00:26
Posty: 188 (0/3)
Auto: Mazda 3 BP 2019 2.0 122 KM AT6 KANJO

Postprzez lelo28 » 29 cze 2020, 12:25

dzonn każdy ma inne preferencje, ale wierz mi że też próbowałem jeździć na auto i wiem że jest to niemożliwe. Próbowałem zarówno zimą jak i latem (a teraz jak o tym napisałem to mi się przypomniało że zimą na auto parowały mi boczne szyby i przednia w narożnikach) a im wyższa temp. na zewnątrz tym dalej od komfortu. U mnie właściwą temperaturę no "moich" ustawieniach osiągam w ciągu kliku minut i nie ważne czy na zewnątrz mam 10 czy 30 st.

Zrób prosty test: ustaw tak jak mówię (piszę) na pierwsze 20 km. tak aby wnętrze się ustabilizowało a później przełącz na AUTO.

kkk255 napisał(a):Poprostu nacisnąć przycisk nawiewu?

tak. Siła nawiewu, kierunek, oraz źródło.

Tutaj jest tak że w trybie AUTO to klimatyzacja wie co jest dla Ciebie najlepsze <rotfl>
Proszę przypomnieć sobie jak Pertyn na swoim pierwszym filmie mówił że nie może się z nią dogadać. ja mam dokładnie identyczne odczucie; w auto ona swoje i ja swoje.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lis 2018, 09:21
Posty: 460 (28/27)
Skąd: Wielkopolska
Auto: Mazda 3 BP 2019, Hikari, 2.0, 122 KM, 213 Nm,
Polymetal Gray

Postprzez corky1 » 29 cze 2020, 13:57

lelo28 napisał(a):Widzę że pomiary robiłeś na AUTO a ja nie używam tego wogóle, głównie z jednego powodu: najczęściej dmucha wprost na mnie.
Uważam że ten tryb jest źle zaprojektowany, ma niewiele wspólnego z komfortem użytkowania. Gdyby manual tak chłodził jak AUTO to rzeczywiście mógłbym pokusić się o stwierdzenie że klimatyzacja jest mało wydajna. Tryb auto żyje własnym życiem i nie można go ujarzmić. Manual jest zdecydowanie wygodniejszy i nieporównywalnie przewidywalny, wszystko ustawiam na sztywno i jest ok.

Potwierdzam to co napisał kolega lelo28. Od kilku dni auto stoi na zewnątrz, raczej w słońcu, temperatury powyżej 30 stopni C. Po uruchomieniu klimatyzacji w trybie AUTO nawiew idzie na maksymalną moc, ale na początku leci cieple powietrze. Przeszedłem na tryb manualny i od razu chłodzi, ustawienie na 3 kreski wystarczające i jadę komfortowo. Niestety nie robiłem pomiarów temperatury przy wyjściu, opieram spostrzeżenia na subiektywnych odczuciach, a te, jak wiadomo, mogą być różne.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 wrz 2007, 17:42
Posty: 592 (13/30)
Skąd: WN
Auto: Mazda 3 BP Hikari MT 2019

Postprzez kkk255 » 29 cze 2020, 14:42

W środę mam umówiona wizytę w Aso w sprawie klimy.
Zobaczymy czy aktualizacja oprogramowania sterownika klimatyzacji automatycznej coś zmieni.
Słyszałem że jest różnica na plus.
Jeśli to nie pomoże przejdę na tryb manualny
Lipa trochę bo bardzo lubię klimatyzację automatyczną
W dwójce działała idealnie.
Forumowicz
 
Od: 25 sty 2020, 00:26
Posty: 188 (0/3)
Auto: Mazda 3 BP 2019 2.0 122 KM AT6 KANJO

Postprzez lelo28 » 29 cze 2020, 15:02

dzonn napisał(a):Wystarczy pomierzyć. Jeśli ktoś mi udowodni, że na trybie manualnym ma chłodniejsze powietrze z kratek niż w trybie AUTO na tych samych ustawieniach temperatury i mocy nawiewu, to zwrócę honor.

Jestem przekonany że temperatura będzie ta sama. Arek_4k pokazało to bardzo obrazowo. Mierząc z maksymalną siłą nawiewu na na LOW oraz trzy kreski na 19 st.
Żeby dokonać rzetelnego pomiaru należałoby zmusić klimę do chodzenia z tymi samymi ustawieniami zarówna na AUTO jaki i manual, w praktyce jest to bardzo trudne lub wręcz niemożliwe, wystarczy nacisnąć AUTO i mamy zmianę ustawień, mimo że we wnętrzu mam komfortowo. Pójdźmy dalej; nie wiesz gdzie wewnątrz znajdują się czujniki temperatury. Ustawiając na AUTO zmuszasz klimatyzację do schłodzenia czujnika, stąd "zmuszanie jej" do chodzenia na maksymalnych obrotach. Efekt jest taki że na wylocie mam kilkanaście stopni i wichurę wewnątrz.
Ja idę ta drogą że " blokuje" chłodzenie czujników i dzięki temu mam przyjemny chłód
dzonn napisał(a):W tym przypadku do kabiny wpadało albo dużo powietrza o temperaturze 12 stopni, albo mniej ale chłodniejszego (8,5 stopni) i efekt jeśli chodzi o temperaturę mierzoną w głębi auta okazał się taki sam.

Tak, dla całości wynika że tak ale puść sobie powoli 8 st. na nogi i szybę a później 12 st w AUTO gdzie nie wiesz skąd powieje to się przekonasz.

Natomiast mam pytanie do child: Jaka jest u Ciebie różnica miedzy AUTO a manual?

kkk255 napisał(a):Lipa trochę bo bardzo lubię klimatyzację automatyczną

I tu pojawia się problem ponieważ ten manual w rzeczywistości jest automatem utrzymującym stałą temp. Według mnie klimatyzacja automatyczna powinna trzymać tylko temperaturę i nic poza tym. Chcę żeby mi było chłodno w kopyta a ona mi dmucha w dziób, przyjemność sama w sobie. Ten tryb AUTO to wprowadzili tylko po to aby było więcej zamieszania, innego argumentu nie widzę.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lis 2018, 09:21
Posty: 460 (28/27)
Skąd: Wielkopolska
Auto: Mazda 3 BP 2019, Hikari, 2.0, 122 KM, 213 Nm,
Polymetal Gray

Postprzez dzonn » 29 cze 2020, 15:17

Chyba rzeczywiście pozostaje ustawiać tak jak sugerujesz, niejako wybierając "mniejsze zło". Zapewne pasażerom z przodu w ten sposób będzie bardziej komfortowo, niż przy trybie AUTO wiejącym na maksa, zarówno pod kątem termicznym jak i akustycznym. Co niestety nie zmienia faktu, że niezależnie od ustawień nie osiągniemy na wylocie z kratek mniej niż 8-9 stopni, co jest bardzo kiepskim wynikiem (no chyba że na zewnątrz będzie jeszcze niższa temperatura, to wtedy wiadomo, że da się zejść niżej :)).

Nie zrozumcie mnie źle, w wielu sytuacjach to wystarcza i może nawet w mocno ciepły dzień po pół godziny jazdy byłoby w kabinie znośnie. Inaczej też jest jak ktoś wyjeżdża z chłodnego garażu – wtedy taka temperatura jest zupełnie wystarczająca aby środek auta się nadmiernie nie nagrzał w trakcie jazdy. Problem zaczyna się jak wsiadamy do mocno nagrzanego auta, bo poziom 9-15 stopni z kratek to wtedy jest dramat. I nie kupuję tutaj tłumaczenia o ekologii skoro nówka CX-5 jaką dostałem jako auto zastępcze wiała mi temperaturą 3,5-4 stopnie gdy na zewnątrz było pod 30. CX-5 ekologia nie obowiązuje?
dzonn
 

Postprzez Arek_4k » 29 cze 2020, 16:17

Zrobiłem test trybu "manualnego" klimy. Ustawiłem na programatorze 18 stopni, nawiew na nogi i szybę oraz wiatraki na 3 kreski... moim zdaniem jest zdecydowanie gorzej niż w trybie auto, ponieważ jest za mała cyrkulacja powietrza w kabinie. Dodatkowo tak jak ktoś napisał wcześniej: paruje przednia szyba nad nawiewami (co mnie akurat nie dziwi).
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2016, 13:44
Posty: 222 (14/7)

Postprzez kkk255 » 29 cze 2020, 16:37

kkk255 napisał(a):Lipa trochę bo bardzo lubię klimatyzację automatyczną

I tu pojawia się problem ponieważ ten manual w rzeczywistości jest automatem utrzymującym stałą temp. Według mnie klimatyzacja automatyczna powinna trzymać tylko temperaturę i nic poza tym. Chcę żeby mi było chłodno w kopyta a ona mi dmucha w dziób, przyjemność sama w sobie. Ten tryb AUTO to wprowadzili tylko po to aby było więcej zamieszania, innego argumentu nie widzę.[/quote]
Co do kierunku nawiewu masz rację też wolę sam ustawić.
Jednak siłą nawiewu wolę jak steruje komputer
Niemniej jednak sprawdzę tryb manualny
Forumowicz
 
Od: 25 sty 2020, 00:26
Posty: 188 (0/3)
Auto: Mazda 3 BP 2019 2.0 122 KM AT6 KANJO

Postprzez lelo28 » 29 cze 2020, 19:39

Pojeździłem, pomierzyłem.

Tryb manualny, siła trzy kreski, nawiew w twarz, sonda w prawej kratce nawiewu przy kierownicy.
Na LO spadła do 9 st.
16 na wyświetlaczu dawało 10-11 st.
17 na wyświetlaczu dawało 13-14 st.
LO przy maksymalnych obrotach 10 st.

Generalnie można powiedzieć że to samo co u Arek_4K
Dla mnie jest komfortowo i mam jeszcze zapas.

Argument typu " bo u innych jest taka temp. a tu taka" nie przemawia do mnie. To tak jakby powiedzieć że " mazda z 2 litrów zrobiła tylko 120 koni a inni z lira robią tyle samo"
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lis 2018, 09:21
Posty: 460 (28/27)
Skąd: Wielkopolska
Auto: Mazda 3 BP 2019, Hikari, 2.0, 122 KM, 213 Nm,
Polymetal Gray

Postprzez corky1 » 29 cze 2020, 20:04

Tak się zastnawiam, że może aktualizacja oprogramowania rzeczywiście poprawia sterowanie? Pamiętam, że wcześniej klimatyzacja chłodziła nierównomiernie, natomiast po aktualizacji nie zauważam problemów z wydajnościa (w trybie manualnym, którego używam i preferuję).
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 wrz 2007, 17:42
Posty: 592 (13/30)
Skąd: WN
Auto: Mazda 3 BP Hikari MT 2019

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323