Klimatyzacja

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Marco111 » 4 sie 2020, 08:29

Witam.
Jestem użytkownikiem 3 BP od 8 miesięcy, wcześniej przez 7 lat miałem 3 BL i naprawdę nie widzę różnicy w pracy klimy w jednej i drugiej 3. Wszystkie aktualizacje mam wgrywane bardzo szybko po wprowadzeniu a praca mojej klimy jest ok. Zawsze używam klimy w trybie AUTO z nastawioną temperaturą lato/zima 21 stopni. Jedyna uwaga po odpaleniu mocno nagrzanego samochodu w nowej 3 to początkowy kilkusekundowy nawiew ciepłego powietrza ( ale to normalne) i po chwili włącza się bardzo mocny nawiew już zimnego powietrza – jedyną rzeczą którą robię to po 1-2 min zwiększam nastawioną temp na 22 stopnie co powoduje radykalne zmniejszenie siły nawiewu i już od tego momentu cichą i w dalszym ciągu wydajną pracę klimy w cichej i spokojnej atmosferze – POLECAM SPRÓBOWAĆ.
Początkujący
 
Od: 10 gru 2019, 12:09
Posty: 8
Auto: MAZDA 3 BP SEDAN 2019 ROK, 2,0 G

Postprzez Rabus » 15 sie 2020, 13:48

Zrobili mi tą mityczną aktualizacje klimy, zrobiłem jak kolega wyżej (trzymam na 20-21 stopni klime), i... jak przed aktualizacją było bardzo tak se, tak teraz, obiektywnie porównując 3 przed –> CX-5 zastępczy w salonie-> 3 po aktualizacji, to teraz tryb automatyczny PRAWIE dorównuje CX-5. Mogę go włączyć na 21 stopni, podmucha chwile, zrobi sie przyjemnie i zmniejszy nawiew.

Jak ktoś nie zrobił – polecam. Nie jest perfekcyjnie, ale jest dużo, duużo lepiej
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2019, 11:19
Posty: 133 (13/7)

Postprzez dzonn » 17 sie 2020, 08:26

Potwierdzam że i u mnie ta aktualizacja sporo dała. Wcześniej zawsze operowałem temperaturami w zakresie 17-19 stopni, a teraz praktycznie nigdy nie schodzę poniżej 21.

Ogólnie to muszę uczciwie przyznać, że choć wydajność układu nadal jest jaka jest (a jest obiektywnie rzecz biorąc kiepska), to ku mojemu zaskoczeniu w ostatnich upalnych tygodniach praca klimatyzacji już tak bardzo mnie nie irytuje. Najgorszy jest moment po wejściu do nagrzanego auta, bo zajmuje to min. 10 minut aby w aucie zaczynało robić się przyjemnie i w tym czasie układ pracuje bardzo intensywnie. Nie pomaga też to, że przy mocniejszym dociśnięciu gazu chłodne powietrze jest odcinane. Przy lepiej działającym układzie, takim jak np. w CX-5, te pierwsze kilka-kilkanaście minut jazdy na 100% są dużo lepsze. Jednak gdy już osiągnie się komfortowy poziom, auto potrafi go utrzymać i to nawet przy zmniejszonym nawiewie (co dzieje się automatycznie gdy włączony jest tryb AUTO).

Podsumowując, układ klimatyzacji w tym aucie nie jest najlepszy i działa mniej wydajnie od wielu starszych i bardziej budżetowych aut (np. Skoda Fabia) a także od niektórych innych, nowych modeli Mazdy (np. CX-5). Jednak niechętnie przyznaję, że jego wydajność jest akceptowalna, tzn. mogłoby i powinno być dużo lepiej, ale ostatecznie nie ma tragedii. Myślę, że ta aktualizacja oprogramowania, pomimo że nie zwiększyła siły chłodzenia jako takiej, to jednak sporo zmieniła w mojej percepcji pracy układu.
dzonn
 

Postprzez Rabus » 3 wrz 2020, 22:39

Odkopie troche temat :)

Grzebałem bardzo, bardzo dużo w manualach ostatnio (szukałem informacji dt. nawiewów na tył i jestem bliski skompletowania potrzebnych części do retrofitu :D) i znalazłem to:
wychodzi z tego, że nasza klima w 3kach jest (chyba?) dostosowana do obydwu czynników – zarówno starego, jak i nowego.
Czytając więcej dowiedziałem się, że różnica w wydajności to ok. 7% między starym a nowym (na korzyść starego czynnika). Czyli mniej więcej tyle, ile brakuje, żeby moim zdaniem, po aktualizacji softu, było idealnie.
Co o tym myślicie? Jest sens uderzać do salonu? Z tego co też czytałem, lada moment wsadzanie tego czynnika będzie zwyczajnie nielegalne ze względu na środowisko.

Obrazek
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2019, 11:19
Posty: 133 (13/7)

Postprzez Arek_4k » 4 wrz 2020, 08:16

Rabus napisał(a):dowiedziałem się, że różnica w wydajności to ok. 7% między starym a nowym (na korzyść starego czynnika). Czyli mniej więcej tyle, ile brakuje, żeby moim zdaniem, po aktualizacji softu, było idealnie.

Niewiem czy ta ostatnia aktualizacja jest taka świetna, u mnie dalej zdarzają się sytuacje w których z lewej strony kierownicy leci ciepłe a z prawej strony kierownicy zimne powietrze. A może tak powinno być?

Rabus napisał(a):Jest sens uderzać do salonu?

Masz tylko jeden sposób by się przekonać.
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2016, 12:44
Posty: 222 (14/7)

Postprzez paweł_TBU » 4 wrz 2020, 09:35

Arek_4k napisał(a):
Rabus napisał(a):dowiedziałem się, że różnica w wydajności to ok. 7% między starym a nowym (na korzyść starego czynnika). Czyli mniej więcej tyle, ile brakuje, żeby moim zdaniem, po aktualizacji softu, było idealnie.

Niewiem czy ta ostatnia aktualizacja jest taka świetna, u mnie dalej zdarzają się sytuacje w których z lewej strony kierownicy leci ciepłe a z prawej strony kierownicy zimne powietrze. A może tak powinno być?

[quote="Rabus"]
nie powinno tak być coś masz nadal nie tak.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 sie 2019, 13:05
Posty: 704 (18/36)
Skąd: TBU
Auto: Mazda 3 BP sedan Hikari AT /Alfa Romeo Mito TB MA.

Postprzez komisarzryba » 4 wrz 2020, 09:39

ja uwazam, ze to normalne. w astrze jest tak samo, nawet w instrukcji jest napisane, ze tak ma byc.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 lip 2020, 07:17
Posty: 34 (0/1)
Skąd: sieradz
Auto: Astra K HB 2016, B14XFT 6T35

Postprzez Arek_4k » 4 wrz 2020, 09:47

komisarzryba napisał(a):ja uwazam, ze to normalne. w astrze jest tak samo, nawet w instrukcji jest napisane, ze tak ma byc.


Mnie obchodzi tylko to czy w innych mazdach 3 jest podobnie, czy tylko ja mam taką sytuację, ale dzięki za informację.
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2016, 12:44
Posty: 222 (14/7)

Postprzez Rabus » 4 wrz 2020, 11:31

U mnie tak nie ma. Chyba że przy dociśnieciu gazu – wtedy rzeczywiście leci ciepłe powietrze :)
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2019, 11:19
Posty: 133 (13/7)

Postprzez komisarzryba » 4 wrz 2020, 12:39

wszystko moze zalezec od ustawionej temperatury wewnatrz, od tego jaka jest obecnie oraz od temperatury na zewnatrz, a pewnie jeszcze od pietnastu innych rzeczy ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 lip 2020, 07:17
Posty: 34 (0/1)
Skąd: sieradz
Auto: Astra K HB 2016, B14XFT 6T35

Postprzez Rabus » 4 wrz 2020, 17:24

Mazda kategorycznie zabrania (bez podania konkretnego powodu) zmiany czynnika na R134. Szkoda.
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2019, 11:19
Posty: 133 (13/7)

Postprzez Arek_4k » 4 wrz 2020, 17:59

Rabus napisał(a):Mazda kategorycznie zabrania (bez podania konkretnego powodu) zmiany czynnika na R134. Szkoda.

Tu masz prawdopodobny powód:

"R1234yf (2,3,3,3-tetrafluoropropen) – nowy czynnik chłodniczy, stosowany obowiązkowo od 2017 roku w nowych autach, sprzedawanych na terenie UE"

Zródło: https://motointegrator.com/pl/pl/poradn ... chlodniczy.


Dobrze by było jeszcze sprawdzić czy w innych autach w UE produkowanych po 2017, które mają ten czynnik też jest problem z wydajnością klimy. Najlepiej z wykorzystaniem termometru bo subiektywne odczucia bywają różne.

PS
"Badania potwierdziły 10-procentowy spadek wydajności w porównaniu z R-134a. Co to oznacza? Przede wszystkim mniejszą moc i wyższe spalanie. Oczywiście w domowych systemach chłodniczych – większe zużycie energii elektrycznej. Prawdziwa "ekologia"."

Zródło:
https://autokult.pl/11721,nowy-czynnik- ... hy-zabojca
Reszta artykułu też jest ciekawa.

PS 2
"MY 2020 Japan built in Canada has R-134A written on the sticker. I have never had any cooling issues so far this summer and it has been very hot."

Zródło:
https://www.mazda3revolution.com/thread ... 908/page-2
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2016, 12:44
Posty: 222 (14/7)

Postprzez Rabus » 4 wrz 2020, 22:36

W USA też mają R134.. :(

Popytałem kilka serwisów więcej spoza mojego miejsca zamieszkania. Potem spróbuje popytać firmy nabijające klime czy coś działały w temacie.

https://www.reddit.com/r/mazda3/comment ... yf_or_the/
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2019, 11:19
Posty: 133 (13/7)

Postprzez Arek_4k » 4 wrz 2020, 22:55

Rabus napisał(a):W USA też mają R134.. :(

Popytałem kilka serwisów więcej spoza mojego miejsca zamieszkania. Potem spróbuje popytać firmy nabijające klime czy coś działały w temacie.


Wymiana tego czynnika pewnie jest możliwa, ale coś mi się zdaje że legalnie (z dokumentem/gwarancją) tego raczej ci nikt nie zrobi (przepisy UE).
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2016, 12:44
Posty: 222 (14/7)

Postprzez Rabus » 4 wrz 2020, 23:56

Arek_4k napisał(a):
Rabus napisał(a):W USA też mają R134.. :(

Popytałem kilka serwisów więcej spoza mojego miejsca zamieszkania. Potem spróbuje popytać firmy nabijające klime czy coś działały w temacie.


Wymiana tego czynnika pewnie jest możliwa, ale coś mi się zdaje że legalnie (z dokumentem/gwarancją) tego raczej ci nikt nie zrobi (przepisy UE).


Jeszcze nie zdelegalizowali R134.

Jeszcze, ale czas ucieka, za chwile rzeczywiście będzie to nielegalne :)
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2019, 11:19
Posty: 133 (13/7)

Postprzez Arek_4k » 5 wrz 2020, 05:06

Rabus napisał(a):Jeszcze nie zdelegalizowali R134.

Jeszcze, ale czas ucieka, za chwile rzeczywiście będzie to nielegalne :)

Dobrze wiedzieć. To daje jakąś nadzieję na poprawę wydajności klimy.
Daj znać jeżeli coś uda ci się zdziałać.
Forumowicz
 
Od: 11 lip 2016, 12:44
Posty: 222 (14/7)

Postprzez darrecki » 5 wrz 2020, 12:34

Przecież nie zamienią Ci czynnika w układzie, nie ma takiej opcji.
Jedyna szansa to już po gwarancji zmienić rurki od klimatyzacji od 3 BM (ma stary czynnik), bo podłączenia pod urządzenie testująco / napełniające są inne. Do tego zmienić też naklejkę na taką ze starym czynnikiem (byle się masa zgadzała) i pojechać do kogoś kto jeszcze nie "nabijał" Mazdy.

W jaki sposób ma wyglądać delegalizacja R134? Rozumiem, w nowych autach nie mogą tego dawać, ale co z resztą? Przecież prawo nie może działać wstecz.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 00:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez zadra » 5 wrz 2020, 17:24

również wydaje mi się, że pomimo wycofywania r134a to producenci a także serwisy i ASO mają w obowiązku serwisować instalację klimatyzacji w autach, również te, które są napełnione "starym" czynnikiem.
Czy jeśli od tego roku zakazano by r134a, to Mazda 3 albo 6 z rocznika 2015 odesłanoby z kwitkiem?
Przecież 5 letnie auta niektórych producentów nadal są na gwarancji..
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 17:07
Posty: 3143 (32/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez child » 6 wrz 2020, 20:07

Ja bym się na waszym miejscu nie zakładał, że ASO ma jakikolwiek obowiązek cokolwiek robić.

Jak wszedł r-1234yf, to przez długi czas autoryzowane serwisy tych marek, które miały modele z tym czynnikiem w sprzedaży nie miały urządzeń do nabijania tym czynnikiem. Przykładem jest... Mazda :)

Po drugie – niby ile lat mają obowiązek nabijać klimę? O ile wiem, żadne prawo takiego obowiązku nie nakłada. Serwis klimatyzacji nie jest robiony w ramach gwarancji, więc to nie ma nic do rzeczy. Teoretycznie może zajść sytuacja, że na gwarancji padnie jakiś element układu klimatyzacji, a wtedy – po jego naprawieniu – będą musieli nabić klimę (więc mieć do tego sprzęt), ale ja bym najpierw się upewnił co do możliwości ASO, a potem pisał o obowiązku.

Po trzecie – delegalizacja formalna raczej nie, uwalenie polegające np. na wzroście cen – jak najbardziej. To tak, jak z wjazdem dieslem do centrum niektórych miast europejskich – możesz mieć prawie nowy samochód i nikt ci go nie zabierze, ale może ci zabronić wjeżdżać tam, gdzie akurat potrzebujesz <killer>
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 18:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez zadra » 6 wrz 2020, 23:23

niby ile lat mają obowiązek nabijać klimę

Teoretycznie do końca gwarancji.. chyba..
Jak padnie Ci chłodnica to Ci nie naprawią w ramach gwarancji, bo jakieś tam "borygo" zostało zakwestionowane?
Jeśli na gwarancji nie naprawią klimatyzacji na starym czynniku, to spokojnie w sądzie wygrasz sprawę o produkcie nie spełniającym warunków umowy i później oddasz "złomka" żądając zwrotu pełnej kwoty za którą kupiłeś auto..
Kupiłeś ze sprawną klimą i ta sprawność musi być utrzymana w całym okresie gwarancji.
Coś pokręciłem?
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 17:07
Posty: 3143 (32/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323