Diesel 1.5 – Problem z DPF i kontrolką serwisową

Postprzez rafik85 » 19 lis 2019, 19:44

waldusrelax napisał(a):Witam. Jeżdżę cx3 z silnikiem 1.5 diesla głównie po mieście (od czasu do czasu mała trasa między wiochami/miastami). Na razie zero problemów z dpf A średnie spalanie z przejechanych 4 tys km to 4.9 l. Komputer sam sobie wypala dpfa nawet jak stoisz na biegu jalowym. Wtedy załącza się wentylator chlodnicy (nawet zima jak jest mroz), z wydechow puszcza trochę więcej spalin i delikatnie wzrastaja obroty. Nie mozna go wtedy gasic. Pochodzi dwie minutki na jalowym, wentylator zgasnie, dopiero wtedy możesz zgasić silnik. Co do kontrolki klucza to mi się zapalal po wymianie oleju na castrol edge na zimnym silniku. Po dwoch tygodniach spuscilem olej wlalem oryginalny mazda dpf 0w30 + jeszcze raz nowy filtr oleju i od tamtej pory klucz sie nie zaświecil. Uff ale się rozpisalem... mam nadzieję że trochę pomogłem

Dlatego nigdy w życiu diesla! Jeżdżąc po mieście przeważnie człek się śpieszy a tu nie zgasisz i nie polecisz bo........będziesz miał problemy z dpf :) Stajesz się niewolnikiem dpf :D Diesel dobry jak 30kkm rocznie i więcej
531-640-670
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2017, 10:15
Posty: 904 (0/19)
Auto: 3 2.5 awd 250KM 2022
mx5 2.0 184KM 2021
Cx5 2.5 awd 2016
Diagnostyka kodowania itp

531640670

Postprzez krzychun » 19 lis 2019, 20:39

Filtr DPF jest pomyślany tak żeby złapać zanieczyszczenia w mieście i wypalić je w trasie.

Wypalasz w trasie przy wysokiej prędkości czy w mieście gdzie wypalanie pewnie nie przebiega optymalnie? Przejedź się autostradą z prędkością 150km/h ze 100-200km i zobacz czy wypalać będzie rzadziej...

Ps. Kupowanie diesla do miasta to proszenie się o problemy. Nie dość, że pewnie nie dogrzany w zimie to jest DPF...
Forumowicz
 
Od: 22 paź 2018, 15:39
Posty: 1006 (6/67)
Auto: CX-3 AT AWD 2018 SkyPassion

Postprzez dyzio_cx3 » 19 lis 2019, 22:50

Właśnie wykonałem kolejne testy.
W ASO powiedzieli to samo, że problem jest w jeździe po mieście. Więc wjechałem na autostradę, prędkość 120km/h tempomat i jadę.
Co się okazuje, już po 45km włącza się wypalanie dpfa bo filtr pełny.
Wypalanie trwa kolejne 18km.
Za chwilę będę więcej jeździł na wypalaniu niż bez.
Nie wspominając już o spalaniu.
Przy 120km/h komputer pokazuje 4,2l/100km
Jak tylko włącza się proces wypalania od razu wskakuje na 7,8do nawet 9,2 l/100km
Coś z tym autem jest nie tak....
Początkujący
 
Od: 19 lis 2019, 18:20
Posty: 9
Auto: Cx3 1.5d

Postprzez krzychun » 19 lis 2019, 23:30

Ale jak się wypaliło na autostradzie to dobrze właśnie. 120km/h to nie za duże obciążenie szczególnie, że Ci pokazuje ~4l spalania. Depnąć trzeba żeby się dobrze nagrzał DPF. Ale zobacz ile teraz przejedziesz bez wypalania.

Coś nie tak to jest z dieslami, a nie z tym samochodem... Kolega z pracy ma A3 i też mówi, że jak zauważy że wypala to wyskakuje na obwodnice ~20-30km bo jak tak nie zrobi (kilka razy przerwie) to kontrolka silnika, silnik w trybie awaryjnym i musi serwisowo wypalać.
Forumowicz
 
Od: 22 paź 2018, 15:39
Posty: 1006 (6/67)
Auto: CX-3 AT AWD 2018 SkyPassion

Postprzez darrecki » 20 lis 2019, 00:09

Są 2 parametry określające zapełnienie filtra. PM_ACC i PM_ACC_DSD.
Z doświadczenia (nie mojego) mogę Ci podpowiedzieć, że jeżeli obs rosną liniowo, to problem leży poza filtrem. Natomiast jeśli jeden z nich (chyba _DSD) po wypaleniu nienaturalnie skacze w górę, np z wartości 0.5 na 3, to filtr jest zasyfiony. Wówczas jedyny, działający na dłuższą metę środek zaradczy, to wymontowanie i czyszczenie metodą ciśnieniową – będzie jak nowy.
Sprawdź zachowanie obu parametrów i daj znać co pokazują.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 01:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez dyzio_cx3 » 20 lis 2019, 06:48

Witam, tak mam podgląd na te parametry.
Filtr idealnie wypala się do zera.
Niestety w szybkim tempie się nabija – rosną one liniowo.
Także zgadzam się, filtr jest ok.
Problem leży poza filtrem.
Tylko teraz pytanie gdzie?
Co może powodować generowanie dużej ilości sadzy ?
Początkujący
 
Od: 19 lis 2019, 18:20
Posty: 9
Auto: Cx3 1.5d

Postprzez darrecki » 20 lis 2019, 08:30

Nie wiem jak jest zbudowany układ recyrkulacji spalin w 1.5.
W 2.2 można powiedzieć, że są 2 EGR'y. Jeden dogrzewa silnik jak jest zimny i całkowicie się dezaktywuje gdy nabierze temperatury, a drugi odwrotnie – działa tylko na ciepłym silniku.
Zaczął bym od rekalibracji wtrysków i skasowania adaptacji wszelakich czujników – wszystko forscanem można zrobić. Wcześniej, na wszelki wypadek polecam zdobyć (darmową na 2 miesiące) rozszerzoną licencję do forscana i zapisać dane AS-BUILD każdej dostępnej adaptacji łącznie z PCM.
Jak to nic nie da, to następnym krokiem jest EGR – jeśli jest do niego łatwy dostęp, zaślepił bym na testy. Wywali błąd silnika po krótkim czasie, ale tym nie ma się co przejmować. "Pranie" DPF też mu nie zaszkodzi, a może tylko pomóc.
Zgłoś się na PM z VIN, poszukam diagramów silnika jak to jest w 1.5.

I jazda po mieście nie przeszkadza filtrowi jeśli ten ma czas na wypalenie. Jeżdżę tak 5 lat i się nic nie dzieje.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 01:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez xMisiek » 18 kwi 2020, 17:05

Polecam wgranie najnowszego softa do sterownika silnika (nie chodzi mi o oprogramowanie sterowania radiem). Miałem podobne problemy z zapalającym się kluczykiem, bardzo częstym wypalaniem DPF, wyskakującą kontrolką błędu silnika (podczas sprawdzania na komputerze brak błędów). Samochód sprawdzany kilka razy, mechanicznie nie miał żadnej usterki. Po wgraniu nowego oprogramowania problemów brak.

Potwierdzam również to, o czym wspomniał @darrecki. W silniku masz 2 egry i chłodniczkę.
Ktoś kiedyś na innym zagranicznym forum wspomniał, ze również występuje jakaś klapka w wydechu (nie wiem na jakiej zasadzie i w którym miejscu).
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 lis 2017, 18:53
Posty: 67 (32/5)
Auto: Mazda CX-3 1.5 Sky-D 105 KM 6MT, SkyPassion + pakiet safety – 2015r.

Postprzez dyzio_cx3 » 9 lip 2020, 08:23

Witam ponownie.
Ja niestety dalej borykam sie z moją mazdą.
Moje wczesniejsze problemy skończyły sie na wizycie u mechanika i działaniach zwiazanych z EGR – teraz już niestety nie pamietam szczegółów.
Jednak teraz problem wrócił – auto za duzo nie jezdziło ze względu na Covid, wiecej stało w garazu.
Teraz znowu zauważyłem problemy z czestym nabijaniem DPFa i o dziwo pojawił sie błąd.
Błąd EGR – p049B – jakaś awaria przepływu "B" w układzie EGR.
Czy ktoś miał już z takim błędem do czynienia ?

Idąc dalej grzebałem troche w internecie na temat EGR w tym silniku i jestem przerażony ile sadzy sie tam odkłada...
Znalazłem troche filmików o dziwo po tajsku, jak zaslepić EGR
https://www.youtube.com/watch?v=KTbCffktLB4
https://www.youtube.com/watch?v=xppdBTrxOn0

oraz filmiki jak czyscic:
https://www.youtube.com/watch?v=iJLfl8jwbpo

Ogolnie Mazda zapewniła całkiem dobry dostep do tego elementu, moze zapomniała dodać do czynnosci serwisowych zeby to czyscic co przegląd.

Tak czy inaczej mam wrazenie ze temat bedzie wracał i zastanwiam sie czy dobrym krokiem bedzie zaslepienie tego zaworu. Czy to jest bezpieczne ?
Czy bedą jakieś tego konsekwencje ?
Czy to sie bedzie wiązało ze zmianami w programie ? Czy mozecie polecić kogoś kto mógłby sie tym w sposób bezpieczny zająć ?

i kolejne pytanie o te 2 EGRy, wszystko co znalazłem w internecie w sensie czesci czy filmiki to wszedzie przedstawiony jest ten jeden EGR widoczny od góry. Gdzie znajduje sie 2, czy moglibyscie przekazać mi wiecej informacji na ten temat ?

Dopisano 9 Jul 2020, 07:41:

Własnie udało mi sie znaleść filmik gdzie narysowany jest schemat i gosciu opisuje problem z moim błędem.
https://www.youtube.com/watch?v=avZ2ENu2eVE

Niestety ciezko coś zrozumieć :)
Może ktoś w temacie coś doradzi ?
Początkujący
 
Od: 19 lis 2019, 18:20
Posty: 9
Auto: Cx3 1.5d

Postprzez darrecki » 9 lip 2020, 14:23

No to tak:
– tutaj masz opis błędu DTC P049B: KLIK
– tu schemat systemu emisji spalin: KLIK
– a tutaj dolotu: KLIK

Teoretycznie EGRy są 2:
HP-EGR
LP-EGR

Ogólnie budowa tego silnika jest zupełnie inna (przekombinowana) niż w 2.2d. intercooler chłodzony cieczą, plastikowy kolektor dolotowy.
HP-EGR to ten normalny zawór, LP-EGR jest na wydechu (?), jest tam nawet przepustnica! Po co, to musi stwierdzić ktoś mądrzejszy...

Natomiast co do ruskiego filmiku, to polecam użyć translatora google i telefonu, nasłuchując po kilkanaście sekund (dłużej może się pogubić). Ja tak przetłumaczyłem sobie coś z chińskiego :)

Zaślepienie EGR prowadzi do identycznego błędu jaki masz – tu różnicy nie będzie. Żeby zlikwidować błąd należy zmodyfikować oprogramowanie PCM
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 01:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez dyzio_cx3 » 21 sie 2020, 13:29

xMisiek napisał(a):Polecam wgranie najnowszego softa do sterownika silnika (nie chodzi mi o oprogramowanie sterowania radiem). Miałem podobne problemy z zapalającym się kluczykiem, bardzo częstym wypalaniem DPF, wyskakującą kontrolką błędu silnika (podczas sprawdzania na komputerze brak błędów). Samochód sprawdzany kilka razy, mechanicznie nie miał żadnej usterki. Po wgraniu nowego oprogramowania problemów brak.

Potwierdzam również to, o czym wspomniał @darrecki. W silniku masz 2 egry i chłodniczkę.
Ktoś kiedyś na innym zagranicznym forum wspomniał, ze również występuje jakaś klapka w wydechu (nie wiem na jakiej zasadzie i w którym miejscu).


Nawiązując do kolegi xMisiek, chciałbym sie dowiedzieć jaka jest rola tej klapy na wydechu ?
Widać ją w schemacie systemu emisji spalin dodanego przez darrecki i opisane jako Exhaust shutter valve.

Doszedłem do informacji ze ona jest zbedna :) i moze generować moje problemy.
Czy ktoś moze pomóc jaka jest jej rola ?
Początkujący
 
Od: 19 lis 2019, 18:20
Posty: 9
Auto: Cx3 1.5d

Postprzez darrecki » 21 sie 2020, 15:20

W VW też mają ten wynalazek. Podobno redukuje spalanie i emisję NOx.
Aż dziw, że w 2.2D Mazdy tego nie ma (a przynajmniej nie było do września 2018r, kiedy to wprowadzili jakieś modyfikacje)
We wspomnianej na wstępie marce można to wyprogramować z PCM i wyłączyć, nie wiem jak w Maździe. Ten silnik był produkowany ledwo 3 lata, a nie wiem ile "nowe" 1.8D na wspólnego z 1.5D.

Także jak nie znajdziesz rozwiązania sam, na większą pomoc nie możesz za bardzo liczyć. Na forum z tym silnikiem jest Was 2...

Znalazłem coś takiego:
http://www.sttemtec.com/en/egr/egr.php
LP EGR pobiera spaliny z wydechu już za katalizatorem i DPF i wprowadza je z powrotem do dolotu.

"The Low-Pressure EGR (Fig. 3) re-circulates exhaust between the two low pressure points – exhaust system tail pipe (downstream of a PM filter) and turbocharger inlet (downstream of an air filter).

When part of the exhaust gases is re-circulated to the intake air the oxygen content is decreased and the heat capacity is increased resulting in lower peak combustion temperature and less nitrogen monoxide formation.

Decrease in oxygen content causes increase in the amount of PM produced. Therefore, it is essential to control EGR rate at various engine operating conditions."


Czyli problem z LP EGR może powodować nadprodukcję cząstek stałych, a więc szybkie zapełnianie DPF.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 01:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez dyzio_cx3 » 17 wrz 2020, 07:20

Witam,

Nadal doktoryzuje sie w tym temacie :)

Dotarłem do takich informacji jak:

Some Mazda's with the 1.5 SKYACTIV D engine have injectors with a faulty spray pattern. Dealers were sent a Service Bulletin about how to check and what to replace.

According to Mazda Repair Guidance R032/17, issued to authorised repairers May 22 2017 --

Some CX-3's may experience the “Wrench Indicator Light” illumination with the “Oil Change Due ” message on LCD and DTC P252F:00 stored in PCM memory (Engine oil level high, above or near “X” mark)

Japan Built Europe L. H.D. & UK Spec.
VIN Range: JMZ DK **** **100043 – 999999 Feb. 10, 2015 – 9999/99 /99

Thailand Built UK Spec.
VIN Range: MMZ DK **** **109099 – 999999 Mar. 15, 2016 – 9999 /99 /99

One of the causes is described as "Improper spray of fuel injectors causing increase of PM generation and frequent DPF regeneration", and the repair is "When you receive a customer complaint on this concern, determine the quality of the fuel injectors and replace them if necessary by using the diagnosis and repair procedure flow chart.."

Replacement parts:
S560-13-H50 INJECTOR x 4
S550-13-112 GASKET, EGR PIPE x 1 Intake Manifold Side
S551-20-318 GASKET, EGR PIPE x 1 HP-EGR Control Valve Side
S550-13-G10 PIPE NO.1, INJECTION x 1
S550-13-G20 PIPE, FUEL INJECTION x 1
S550-13-G30 PIPE NO.3, INJECTION x 1
S550-13-G40 PIPE, FUEL INJECTION x 1
S550-13-G50 PIPE, FUEL INJECTION x 1
RF2A-13-833A GASKET x 4
RF2A-13-H51B WASHER, NOZZLE x 4


Czy ktoś z szanownych kolegów ma dostęp do tego "Mazda Repair Guidance R032/17" oraz do "diagnosis and repair procedure flow chart."
W przyszłym tygodniu oddaje mazdę do autoryzowanego serwisu i chce im troche nakreslić drogę którą mają zweryfikować.

Dopisano 17 Sep 2020, 06:24:

No i w niemczech dealerzy wymieniali wtryskiwacze i aktualizowali oprogramowanie PCM.

Oczywiscie w polsce dealerzy nic o tym nie wiedzą....
https://www.cx3-forum.de/index.php/Thre ... /?pageNo=3



I jeszcze podaje źródło informacji dotyczących postaw powyżej:
https://www.cx3forums.co.uk/viewtopic.p ... 0&start=20
Początkujący
 
Od: 19 lis 2019, 18:20
Posty: 9
Auto: Cx3 1.5d

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9