Wymiana akumulatora i programowanie czujnika IBS

Od pewnego czasu zastanawiam się nad wymianą akumulatora w mojej Mazdzie (Mazda 3 BM Skyaktiv-G benzyna 1998ccm 2016 r.), ale podejrzewam że sprawa nie sprowadza się tylko i wyłącznie do zamontowania nowego akumulatora. Ponieważ prawdopodobnie jak w większości współczesnych samochodów będzie trzeba zaprogramować czujnik IBS (Intelligent Battery Sensor), czy jak na niego wołają w świecie Mazdy (nazwa IBS funkcjonuje w marce BMW).
Na forum MazdaSpeed już wiele razy poznałem konkretne odpowiedzi dzięki pracownikom ASO Mazdy, których mamy tu kilku, dlatego mam nadzieję, że i tym razem wrzucą nam garść przydatnych informacji
Z tego co dowiedziałem się do tej pory (przeglądając internet) to po wymianie akumulatora należy zaprogramować czujnik IBS poprawnymi danymi:
Tak żeby alternator ładował akumulator odpowiednim prądem. Tyle jeśli chodzi o teorię, ale jak wygląda praktyka, tzn. w jaki sposób zaprogramować czyjnik IBS?
W przypadku samochodów BMW trzeba kupić nowy przewód masowy z czujnikiem IBS. A niektórzy mechanicy po prostu odpinają czujnik IBS, co sprawia, że alternator traci funkcję "mądrego ładowania" i ładuje akumulator napięciem około 14V tak jak to miało miejsce przed wprowadzeniem czujników IBS do motoryzacji.
Chciałbym dowiedzieć się jak sprawa z czujnikiem IBS wygląda w świecie Mazdy.
Przyjrzałem się przewodom podpiętym do akumulatora w mojej Mazdzie i na przewodzie masowym jest obecny czujnik IBS, wychodzą z niego przewody sygnałowe prowadzące do ECU. Tak więc na pewno trzeba coś zrobić z tym czujnikiem po wymianie akumulatora, bo skąd komputer samochodu ma wiedzieć jak ładować nowy akumulator?
Jeśli nowy akumulator ma identyczne parametry znamionowe jak stary, to sprawa wygląda tak, że alternator będzie ładował nowy akumulator mniejszym napięciem i prądem myśląc, że wciąż ma do czynienia ze starym akumulatorem, przez co nowy akumulator znacznie szybciej zestarzeje się. Laik w ogóle nie zauważy problemu, bo przecież założył nowy akumulator, samochód znowu odpala i jeździ, więc problemu już nie ma, ale tak naprawdę wciąż jest.
Jeśli z kolei zdecydujemy się zmienić w typ akumulatora z kwasowo-ołowiowego na żelowy, i w dodatku zminimy pojemność [Ah] to sprawa robi się jeszcze bardziej skomplikowana. Ponieważ wtedy obowiazkowo trzeba przeprogramować czyjnik, bo nowy akumulator ma zupełnie inną charakterystykę ładowania.
Na forum MazdaSpeed już wiele razy poznałem konkretne odpowiedzi dzięki pracownikom ASO Mazdy, których mamy tu kilku, dlatego mam nadzieję, że i tym razem wrzucą nam garść przydatnych informacji
Z tego co dowiedziałem się do tej pory (przeglądając internet) to po wymianie akumulatora należy zaprogramować czujnik IBS poprawnymi danymi:
- – typ akumulatora (AGM, kwasowo-ołowiowy)
– pojemność akumulatora [Ah]
Tak żeby alternator ładował akumulator odpowiednim prądem. Tyle jeśli chodzi o teorię, ale jak wygląda praktyka, tzn. w jaki sposób zaprogramować czyjnik IBS?
W przypadku samochodów BMW trzeba kupić nowy przewód masowy z czujnikiem IBS. A niektórzy mechanicy po prostu odpinają czujnik IBS, co sprawia, że alternator traci funkcję "mądrego ładowania" i ładuje akumulator napięciem około 14V tak jak to miało miejsce przed wprowadzeniem czujników IBS do motoryzacji.
Chciałbym dowiedzieć się jak sprawa z czujnikiem IBS wygląda w świecie Mazdy.
Przyjrzałem się przewodom podpiętym do akumulatora w mojej Mazdzie i na przewodzie masowym jest obecny czujnik IBS, wychodzą z niego przewody sygnałowe prowadzące do ECU. Tak więc na pewno trzeba coś zrobić z tym czujnikiem po wymianie akumulatora, bo skąd komputer samochodu ma wiedzieć jak ładować nowy akumulator?
Jeśli nowy akumulator ma identyczne parametry znamionowe jak stary, to sprawa wygląda tak, że alternator będzie ładował nowy akumulator mniejszym napięciem i prądem myśląc, że wciąż ma do czynienia ze starym akumulatorem, przez co nowy akumulator znacznie szybciej zestarzeje się. Laik w ogóle nie zauważy problemu, bo przecież założył nowy akumulator, samochód znowu odpala i jeździ, więc problemu już nie ma, ale tak naprawdę wciąż jest.
Jeśli z kolei zdecydujemy się zmienić w typ akumulatora z kwasowo-ołowiowego na żelowy, i w dodatku zminimy pojemność [Ah] to sprawa robi się jeszcze bardziej skomplikowana. Ponieważ wtedy obowiazkowo trzeba przeprogramować czyjnik, bo nowy akumulator ma zupełnie inną charakterystykę ładowania.