Wymiana akumulatora i programowanie czujnika IBS

Dział przeznaczony do rozwiązywania problemów z systemami elektronicznymi nadwozia

Postprzez wojtas82 » 27 sty 2024, 14:21

Od pewnego czasu zastanawiam się nad wymianą akumulatora w mojej Mazdzie (Mazda 3 BM Skyaktiv-G benzyna 1998ccm 2016 r.), ale podejrzewam że sprawa nie sprowadza się tylko i wyłącznie do zamontowania nowego akumulatora. Ponieważ prawdopodobnie jak w większości współczesnych samochodów będzie trzeba zaprogramować czujnik IBS (Intelligent Battery Sensor), czy jak na niego wołają w świecie Mazdy (nazwa IBS funkcjonuje w marce BMW).

Na forum MazdaSpeed już wiele razy poznałem konkretne odpowiedzi dzięki pracownikom ASO Mazdy, których mamy tu kilku, dlatego mam nadzieję, że i tym razem wrzucą nam garść przydatnych informacji ;)

Z tego co dowiedziałem się do tej pory (przeglądając internet) to po wymianie akumulatora należy zaprogramować czujnik IBS poprawnymi danymi:

    – typ akumulatora (AGM, kwasowo-ołowiowy)
    – pojemność akumulatora [Ah]

Tak żeby alternator ładował akumulator odpowiednim prądem. Tyle jeśli chodzi o teorię, ale jak wygląda praktyka, tzn. w jaki sposób zaprogramować czyjnik IBS?

W przypadku samochodów BMW trzeba kupić nowy przewód masowy z czujnikiem IBS. A niektórzy mechanicy po prostu odpinają czujnik IBS, co sprawia, że alternator traci funkcję "mądrego ładowania" i ładuje akumulator napięciem około 14V tak jak to miało miejsce przed wprowadzeniem czujników IBS do motoryzacji.

Chciałbym dowiedzieć się jak sprawa z czujnikiem IBS wygląda w świecie Mazdy.

Przyjrzałem się przewodom podpiętym do akumulatora w mojej Mazdzie i na przewodzie masowym jest obecny czujnik IBS, wychodzą z niego przewody sygnałowe prowadzące do ECU. Tak więc na pewno trzeba coś zrobić z tym czujnikiem po wymianie akumulatora, bo skąd komputer samochodu ma wiedzieć jak ładować nowy akumulator?

Jeśli nowy akumulator ma identyczne parametry znamionowe jak stary, to sprawa wygląda tak, że alternator będzie ładował nowy akumulator mniejszym napięciem i prądem myśląc, że wciąż ma do czynienia ze starym akumulatorem, przez co nowy akumulator znacznie szybciej zestarzeje się. Laik w ogóle nie zauważy problemu, bo przecież założył nowy akumulator, samochód znowu odpala i jeździ, więc problemu już nie ma, ale tak naprawdę wciąż jest.

Jeśli z kolei zdecydujemy się zmienić w typ akumulatora z kwasowo-ołowiowego na żelowy, i w dodatku zminimy pojemność [Ah] to sprawa robi się jeszcze bardziej skomplikowana. Ponieważ wtedy obowiazkowo trzeba przeprogramować czyjnik, bo nowy akumulator ma zupełnie inną charakterystykę ładowania.
Załączniki
Mazda_akumulator_klema_ujemna.jpg
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 kwi 2017, 15:53
Posty: 46 (19/2)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 3 BM HB SkyActiv-G 120KM 6MT 1998ccm 2016

Postprzez RobertPi » 28 sty 2024, 22:17

Bardzo ciekawe jest to co piszesz i ciekawe, że do tej pory nikt o czujniku ładowania nie pisał ( chyba, że ja nie zauważyłem ) poza ewentualnym resetowaniem systemu ładowania ( może właśnie to zmusza czujnik do prawidłowej pracy ) a to tłumaczyłoby dlaczego nowo założone akumulatory nie działają tak długo jak oryginał.
Ja osobiście negatywnych aspektów po wymianie nie widzę ( SOC 80%, SOH 90% wymiana na taki sam jak był zainstalowany ) ale być może 15 miesięcy od wymiany to za mało na przyśpieszoną degradację baterii.
Z drugiej strony jak doczytałem, czujnik ten w układzie "inteligentnego ładowania akumulatora" cały czas monitoruje baterię i na bieżąco weryfikuje jego stan. Więc po wymianie akumulatora na nowy na podstawie aktualnych pomiarów czujnik "uczy się" jak ładować nowy i stopniowo podnosi parametry tak aby optymalnie ładować nowy akumulator. Więc może nie jest tak, źle jak piszesz :D .
Ostatnio edytowano 31 sty 2024, 00:39 przez RobertPi, łącznie edytowano 2 razy
RP


Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2008, 21:12
Posty: 1086 (14/38)
Skąd: Kraków
Auto: M3BM1,5b 2013SkyMotion
były
Hi10 1,2b 2009-140kkm
M3BK1,6b 2006-256kkm
323BH1,5b 1998-135kkm
323BF1,3b 1989-189kkm
616 1,6b 1975-280kkm

Postprzez artgeo » 30 sty 2024, 19:58

Nic nie programujesz, wystarczy odłączyć, wymienić, ale po podłączeniu nowego EFB czujnik, którego zdjęcie zrobiłeś – podłączasz jako ostatni – po jakimś czasie od podłączenia klem. Jak znajdę procedurę wymiany to wstawię ile czasu jest rekomendowane, ale z głowy napiszę, że to 1 minuta. System odczyta sobie parametry nowego EFB z tego czujnika i w zależności od jego stanu zacznie go ładować odpowiednim prądem.

Przestrzegam natomiast przed wstawianiem czegoś innego niż EFB, kilku właścicieli Mazd 6 próbowało ze słabym skutkiem: zwykły kwasiak nie zniesie takich ładunków jakie mu serwuje Mazda a AGM ma tam za gorąco.

Aha – jest jeszcze procedura kasowania batt_day z tego co pamiętam.
Forumowicz
 
Od: 16 mar 2020, 10:23
Posty: 56 (1/8)
Skąd: Pomorskie
Auto: Mazda 3 BN, 2017, 179KM
Mazda 3 BM, 2014, 120KM

Postprzez andrep » 30 sty 2024, 20:45

Procedura była podawane na forum
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 8#p3377728
Dodam że wymieniałem akumulator miesiąc temu i nic nie robiłem oprócz odkręcenia i przykręcenia nowego aku <oczko>
Mazda CX3 AWD Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2016, 17:58
Posty: 2517 (79/176)
Skąd: Kraków
Auto: Była/jest...
Mazda CX3 2016,Soul Red, AWD 2.0 154 KM AT,Sky Passion+Pakiet Saffety
Jest
BMW i3 "elektrowóz"2018 (XII) 170KM

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323