Mazda BN 2017/2018 Kanada – Modyfikacje Ulepszenia

Dział przeznaczony do rozwiązywania problemów z systemami elektronicznymi nadwozia

Postprzez DirtyHarry » 10 sie 2022, 18:42

Napisałem już kilka postów w innych miejscach i chcę tutaj powoli opisywać moje elektroniczno-programistyczne "przygody" z M3, a dokładniej opisać jak rozwiązywałem swoje problemy i wprowadzałem zmiany w aucie.

Auto do pracy żony, ale będę opisywał jakby było moje. Krótko opiszę, M3 SE Auto 2018 z Kanady, powierzchowne uszkodzenia lakieru jednego boku i jedno większe wgniecenie, (rok produkcji końcówka 2017). Auto dla żony, więc chcę je "ulepszyć" pod względem bezpieczeństwa w pierwszej kolejności i następnie w kwestiach komfortu. Auto ma podgrzewane fotele, SCBS, ale nie ma wielu innych rzeczy jak HUD.

Obrazek

Jestem pasjonatem elektroniki i informatyki, lubię więc grzebać we wszystkim co elektroniczne, co da się zaprogramować. Dla mnie to zawsze fajna zabawa, czasem wymagająca sporo czasu i eksperymentowania.

Od momentu zakupu od prywatnego polskiego handlarza, wiedziałem, że w aucie należy wykonać niezbędne modyfikacje, poza tym auto można znacznie ulepszyć niedużym kosztem mając nawet gorszą wyposażeniowo wersję. Więc podam w podpunktach co planuję i ta lista będzie się wydłużać.

Ten post będzie modyfikowany i mam nadzieję, że powstanie jakiś rodzaj poradnika. Podzielę się moimi przemyśleniami i sposobami rozwiązania problemów. Sam będę też prosił o poradę i pomoc.

Siłowniki maski!
Musi być dobry i szybki dostęp do akumulatora i bezpieczników bez tego irytującego pałąka.

Pierwszą rzecz, którą trzeba zrobić, to zamontować siłowniki maski, o tym jest inny wątek, ale wspominam, bo ciągłe zaglądanie do środka łączenie wiązek itp. to udręka. Za kilkadziesiąt złotych można to już zrobić, nie trzeba kupować chińskich zestawów, z niewiadomymi siłownikami.

[Aktualizacja]

Siłowniki klapy już działają, koszt to ok. 80zł razem ze sworzniami przykręcanymi do maski jak do śrub sprężyn. Użyłem siłowników ok. 700mm o sile 290N, ale nie wiem czy nie lepsze byłby słabsze ok. 200N, ale zima pokaże.

Uruchomienie LAS/TSR/HBC (Forscan)

Rozpoznawanie znaków, asystent pasa ruchu,

SCBS na razie nie działa, musze skalibrować kamerę i wbudowany moduł FSC, albo zbuduję "dekorację" do statycznego celowania, albo prościej będzie dynamicznie. Może ktoś ma porady jak kalibrację dynamiczną przeprowadzić, aby poszło dobrze. Bo czytałem o warunkach i musze znaleźć odpowiednie drogi.

Moduł przycisków

Tutaj planuję wersję z 6 przyciskami.

Radary tył

Głównie chodzi o cofanie RCTA i BSM/RVM. Poluję na radary.

HUD (Head Up Display)

Cały czas zastanawiałem się nad HUD i w innym wątku pokazałem chińskie alternatywy.
Miałoby tę zaletę, że nie musiałbym wymieniać licznika.

Udało mi się jednak tanio kupić HUD do BN i "poluję" teraz na licznik do BN, aby podłączyć ten HUD.

Alarmy

Jest już Bear-lock i skrzynia biegów ani rusz!

Alarm z wykryciem zagłuszarek jak jammer

To będzie podłączone pod inne alarmy, ale też będzie pracowało autonomicznie.

Tu skorzystam z gotowych rozwiązań i dołożę swoje. Idea polega na tym, że moduł GSM stale wysyła dane powiedzmy co kilka kilkanaście sekund, w momencie, gdy tych danych nie będzie, to sygnał, że coś niedobrego się dzieje, auto może iść na lawetę.

O gotowych rozwiązaniach rozpiszę się w późniejszym terminie.

Tylko nie piszcie, po co to, przecież jest AC. No jest, ale powiedzmy, że auto ginie i co wtedy? Sielanka i w najgorszym wypadku walka z firmami ubezpieczeniowymi, czasem kilka lat przez sąd. Z jedną toczę spór o ubezpieczenie turystyczne od 2 lat. W innym wątku o Autach z USA napisze coś o tym, szczególnie o autach z USA/Kanady i pułapkach.

Klimatyzacja automatyczna

Żona chciałaby klimatyzację automatyczną. Przeczytałem różne posty na tym forum i zagranicznych. Tu tylko napiszę podsumowanie moich działań, a dokładnie opiszę w osobnym poście w tym wąatku.

Światła przednie LED
Na razie nie podjęto decyzji, czy zwykle LED, adaptacyjne LED (ADB), czy skrętne AFS

----

To tak na szybko, cud, że się zmobilizowałem, na bieżąco będę poprawiał i dodawał nowe zagadnienia. Dyskusja o rozwiązaniach, powodzeniach i porażkach w kolejnych postach. Podsumowanie będzie zawsze w pierwszym.


(dodatkowe zdjęcia dołączę później w wolnej chwili)

cdn.
Ostatnio edytowano 26 sie 2022, 15:30 przez DirtyHarry, łącznie edytowano 2 razy
Początkujący
 
Od: 17 lip 2022, 15:47
Posty: 21 (0/2)
Skąd: Wrocław/Świdnica
Auto: M3 BN 2017 2.0 155KM AT
Sport (Kanada/Japan)
Były\są:
Mazda 626, Fiat Seicento,
Ford Escort, Toyota Avensis
Opel Omega, Ford Focus (USA), Renault Clio

Postprzez DirtyHarry » 26 sie 2022, 12:20

Klimatyzacja automatyczna

Klimatyzacja automatyczna na bazie istniejącej manualnej w wersji BN nie powinna być dużym problemem. Porównałem schematy i bazując na doświadczeniach innych. podejmę się tematu i zmodyfikuję ją w M3.

Będę opisywał kroki, przemyślenia, wątpliwości, triki.

Do zrobienia:
1. Nagrzewnica z siłownikami
Kupię najprawdopodobniej całą nagrzewnicę, dzięki temu łatwiej będzie wszystko przełożyć, tym bardziej, że często jest z wiązkami (czasem uciętymi) ale z wtyczkami.

Coraz bardziej jestem przekonany, że nagrzewnice przynajmniej zewnętrznie z M3 M6 i CX5 z podobnego rocznika jak M3 BN są takie same. Siłowniczki mieszania powietrza znajdują się w tych samych miejscach i wyglądają tak samo. Nie wiem, czy napięcia sterowania są tylko takie same.


2. Panel nawiewów
Kupiony mam już panel, teraz czas na siłowniki, wtyczki i zrobienie wiązek.

3. Modele inne niż M3
Z tego co widzę nagrzewnice do M3 BN i M6 od pewnego rocznika są takie same. Ale to do sprawdzenia

4. Przygotowanie wiązek
Nie mam wtyczek do panelu klimy, poszukam używki lub w sklepach elektronicznych widziałem lub ewentualnie z ali. Może kupię całą wiązkę wewnętrzną i tam będzie wszystko. Bo planuję też inne zmiany.

[Aktualizacja]

Przejrzałem różne nagrzewnice zarówno czarne jaki i białe (zwykle USA) i tu dobra wiadomość, one mogą być stosowane zamiennie także z innych modeli Mazd, trzeba tylko dokładnie obejrzeć wyloty i wloty oraz zamontowania siłowniczków do regulacji nawiewu i mieszacza powietrza ciepłego/zimnego.

Zmiana manuala na auto nie powinno być wielkim problemem w takim razie. Planuję na wiosnę, bo teraz remont mieszkania, który ciągnie się kolejny miesiąc. :–)

W klimie automatycznej, warto by dokupić dodatkowe rury i kratki, aby także mogła działać na tył. Na znanym chińskim portalu widziałem gotowe rozwiązania. Sprawdzę, czy można to zrobić w jakiś prosty sposób z części innych aut, modeli.

----

Dopiszę już niedługo więcej pokażę schematy i zdjęcia.

Dopisano 26 sie 2022, 11:38:

Światła Przód Kanada –> EU LED

Temat znany opisywany o światłach symetrycznych i niesymetrycznych, o przeróbkach, wymianach więc nie będę tego rozwijał, podsumowując postanowiłem wymienić lampy na EU.

Mam lampy zwykłe halogenowe jeszcze Kanada/USA i początkowo chciałem używać odpowiedniki ale w wersji UE, bo do LED tak nie do końca byłem przekonany, co do zasięgu świecenia, ewentualnego oślepiania innych, czasem nieprzewidywalnie działający układ poziomowania itp, Poza tym halogeny to byłoby prostsze rozwiązanie.

Lampa LED wersja BN

Kupiłem okazyjnie jedną lampę LED do wersji BN (oznaczona jako T z 2016), która to miała być tylko do wyczyszczenia w środku. Okazało się, że on była chyba w zalanej łodzi podwodnej i widać było rdzę na kloszu odbłyśnikach w dolnej części, osad także na elektronice, miałem ją zwrócić, ale sprzedający obniżył mi cenę do 70zł, to ją zatrzymałem do eksperymentów.

Opis lampy klosz:
    K2442
    B63C-51030
    W3635 R
    E4 Stanley W3631
    (oznaczona jako T z 2016, nie jest to 8L)
    (ADB)

Obrazek

Ta lampa LED w wersji EU (homologacja E4) wydała mi się ciekawa i nie rozumiałem z czym mam do czynienia, nic mi się nie zgadzało, bo na tej okrągłej wtyczce do LED ma 7 pinów, a nie 4 jak np. w lampach 8L. Od razu pomyślałem, że pewnie skrętna (AFS). Nie mam jeszcze pełnej rozpiski pinów, ale jestem blisko, tylko czasu brakuje. :–)

Obrazek

Zastanawiałem się, czy to rzeczywiście wersja skrętna (AFS), która powinna być głównie w wersji USA?
Opisy na lampie praktycznie takie same jak wersji 8L, tylko że 8L ma na okrągłej wtyczce 4 piny.

Po rozklejeniu tej lampy zauważyłem, że wiązka idzie między innymi do silnika skrętu, właśnie na to są dodatkowe 3 piny. Zaskoczyła mnie ilość elektroniki w środku.

Obrazek

Ktoś napisał na forum, że do BN lampy LED wszystkie są skrętne, tylko w jaki sposób jeśli w wersji 8L są 4 piny, chyba że jeden z nich steruje impulsowo skrętem (mam wątpliwości). Nie mam rozebranej 4-pinowej wersji i nie wiem, czy tam jest silnik skrętu.

Kolejna rzecz i pytanie na tej lampie podobnie jak w 8L jest napisane (ADB) czyli pomyślałem czy to lampa ze światłem adaptacyjnym, czyli wyłączającym odpowiednie diody? Co w końcu oznacza (ADB) na tych lampach?

Obrazek

W końcu zgłupiałem, czy może być jednocześnie lampa ADB i AFS? Niby logiczne, że gdy prosto to ADB, gdy skręcamy to AFS, ale potem spojrzałem na sterowniki tych lamp i to się wyklucza.

Sterownik lamp LED (BN)

Na forum zagranicznym ktoś zrobił podsumowanie sterowników, modułów oświetlenia, głównie do poziomowania/skręcania wiązki światła w wersji BN:

BN LED:
B63C-51-225 – bez ADB, bez AFS (51-210A) (tylko autopoziomowanie)
B63E-51-027B – z ADB, bez AFS, (autopoziomowanie i adaptacyjne świtało)
B63D-51-02X – bez ADB, z AFS (autopoziomowanie i skręty)

Przejrzałem ogłoszenia i dostać można głownie sterownik B63C-51-225 i na znanym portalu jeden B63D-51-02X (do skrętów), sterownika B63E nigdzie nie widać.

Teraz powołam się na opis lamp LED, w tej co kupiłem i dostępnych na rynku 8L, bo tam w opisie mamy: B63C-51030

Czyli domniemam na razie, że sterownik do nich to B63C-51-225. To jakim cudem w wersji 7-pinowej jest silnik do skręcania tych lamp i opis B63C?

Albo ktoś wymienił klosz EU do lampy USA, albo tam ma to działać i wersja lampy B63C-51-225 pasuje do sterownika B63C czy do skrętnego B63D.

Mamy tutaj schematy i oddzielne wersje dla AFS i ADB, ale obie mają sensor autopoziomowania:

wersja AFS Control Module: https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_eng/mazda3/20160608105425/html/MZ3ECES00d_1d.html

Ten schemat AFS odpowiadałby mojej lampie, (bez ALH). Wraca ponownie pytanie dlaczego na lampie jest oznaczenie B63C-51030? Na tym schemacie widać, że w tym module AFS opcjonalnie może być AFS (skrętny), i bez AFS (więc wtedy tam musiałby być sterownik B63E), przerywane linie z AFS.

wersja ALH Control Module:
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_eng/mazda3/20160608105425/html/MZ3ECES00d_1d.html

Ten ostatni schemat odnosi się do modułu ALH (Adaptive LED Headlight). Pasuje idealnie do lamp 8L.

Więc co to za lampa (wersja T) z tymi 7-pinami? Teoretycznie to powinna być AFS, skrętna pod sterownik B63D.

[Aktualizacja]
Już wiem i rozkminiłem lampy LED:

BAAR (T), BABD, BABH – to lampa LED z AFS
BABE (DM), BAAS – to lampa LED z ADB
BSP5 (8L), BABG – Lampa LED bez ADB i AFS

[Aktualizacja 2]

Najczęściej używane lampy to 8L, są ogólnie dostępne na portalach ogłoszeniowych, sterownik do nich można kupić według obecnych cen za ok. 200zł, piszę gdyby ktoś chciał wymienić zwykłe halogeny, do tego potrzebny oczywiście czujnik kąta z adapterem na tylną oś. To najprostsze rozwiazanie do realizacji.

Jednak najlepszym rozwiązaniem byłoby użycie lamp z ADB (wersja DM z dodatkową diodą i tym się różni od 8L), tylko pozostaje kwestia sterownika B63E-51-027B, który jest trudno dostępny.

Dla większości z nas wystarczą lampy LED 8L i sterownik: B63C-51030, jest to najtańsze rozwiązanie LED.

Autopozycjonowanie światła LED

W obu wersjach jest sensor ALS (Auto Leveling Sensor) autopoziomowania, który będę musiał domontować na tylnej osi auta. Na znanym portalu do dostania za nieduże pieniądze. Tylko czy to potem poprawnie będzie działać, dlatego myślę nad opcją odłączenia tego autopoziomowania przyciskiem, który będzie w panelu przycisków i wtedy sterowania manualnego jak w lampach halogenowych. Do przemyślenia temat.
Ostatnio edytowano 4 gru 2022, 12:51 przez DirtyHarry, łącznie edytowano 2 razy
Początkujący
 
Od: 17 lip 2022, 15:47
Posty: 21 (0/2)
Skąd: Wrocław/Świdnica
Auto: M3 BN 2017 2.0 155KM AT
Sport (Kanada/Japan)
Były\są:
Mazda 626, Fiat Seicento,
Ford Escort, Toyota Avensis
Opel Omega, Ford Focus (USA), Renault Clio

Postprzez dobrzyn22 » 6 wrz 2022, 08:13

Dobra robota <spoko>
Ktoś napisał na forum, że do BN lampy LED wszystkie są skrętne
Mam BN poliftową i u mnie LEDy nie są skrętne ;)
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez DirtyHarry » 4 gru 2022, 12:25

Moduły AFS i ADB z innych wersji Mazd

Przez ten długi czas szukałem odpowiedników modułów ADB do Mazdy 3 BN, bo B63E jest nie do kupienia. Zastanawiałem się, czy nie dałoby się wykorzystać z innych aut. Okazuje się, że mało osób tym się zajmowało. W końcu doszedłem do wniosku, że to nie byłby dobry pomysł. Każde auto ma swoją długość, odpowiednie rozmieszczenie świateł i te moduły może i by zadziałały, ale nie ma gwarancji, że to by działało poprawnie. Czy nie doszłoby do oślepiania lub niedoświetlania drogi.

Dostępny za to jest moduł AFS do M3 BN, ale do tego trzeba kupić odpowiednią lampę LED z silnikiem, co też czasem jest do kupienia.

Jeśli jednak ktoś wie gidze można zdobyć moduły ADB B63E-51-027B do M3 BN w rozsądnych cenach, to niech umieści linki, ceny itd. Są dostępne moduły do innych Mazd z podobnego rocznika co BN, ale nie ryzykowałbym użycia ich nawet gdyby dało się je podłączyć, bo z tego co zauważyłem piny i ich rozmieszczenie są czasem takie same w M3 M6 niektórych MX lub CX.
Początkujący
 
Od: 17 lip 2022, 15:47
Posty: 21 (0/2)
Skąd: Wrocław/Świdnica
Auto: M3 BN 2017 2.0 155KM AT
Sport (Kanada/Japan)
Były\są:
Mazda 626, Fiat Seicento,
Ford Escort, Toyota Avensis
Opel Omega, Ford Focus (USA), Renault Clio

Postprzez rafik85 » 6 gru 2022, 20:16

Pracę i kasę którą chcesz włożyc w ten projekt włożyłbym w zakup dobrze wyposażonego egzemplarza a golasa sprzedał.
Moduły lamp są takie same 3/6/cx5
531-640-670
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2017, 10:15
Posty: 904 (0/19)
Auto: 3 2.5 awd 250KM 2022
mx5 2.0 184KM 2021
Cx5 2.5 awd 2016
Diagnostyka kodowania itp

531640670

Postprzez DirtyHarry » 8 gru 2022, 02:09

Sprzedać i kupić, to łatwo się mówi, szukałem 3 miesiące auta i objechałem całą Polskę (Miała być Toyota Corolla pierwotnie :–) ) . Co do pracy to pisałem, każdy ma jakieś hobby, ja przy okazji poznałem to auto szukając rozwiązań. Zbyt dużo pracy nie włożyłem i robię wszystko we własnym tempie.

Uważam, że kupiłem dobry egzemplarz i więcej czasu bym stracił na sprzedaniu i kupieniu nowego obecnie. Mam kupione już sporo części za grosze, rozgryzłem schematy więc nie ma tematu sprzedaży i kupienia nowego. Poza tym to jest forum, jeśli coś zrobię to komuś pomogę. Nie planuję kompletnej zmiany wyposażenia do tej najwyższej, bo faktycznie nie nie miałoby to sensu. Jednak pewne zmiany to nie jest problem dla mnie. Więc działam dalej.

Dopisano 8 gru 2022, 01:13:

rafik85 napisał(a):Pracę i kasę którą chcesz włożyc w ten projekt włożyłbym w zakup dobrze wyposażonego egzemplarza a golasa sprzedał.
Moduły lamp są takie same 3/6/cx5


Które konkretnie moduły, jak mogą być takie same jeśli auta mają inne rozmiary i wtedy musi być inne sterowanie (kończyłem między innymi automatykę i robotykę na polibudzie wiec o sterowaniu mam jakieś pojęcie) Masz potwierdzone informacje, to się podziel. Chętnie skorzystam.
Początkujący
 
Od: 17 lip 2022, 15:47
Posty: 21 (0/2)
Skąd: Wrocław/Świdnica
Auto: M3 BN 2017 2.0 155KM AT
Sport (Kanada/Japan)
Były\są:
Mazda 626, Fiat Seicento,
Ford Escort, Toyota Avensis
Opel Omega, Ford Focus (USA), Renault Clio

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323