Dodatkowe funkcje w MZD connect
Napisane: 21 paź 2017, 12:37
Poradnik w bardzo dużym stopniu opiera się na pracy kolegi @Forys oraz forum mazda3revolution
Działał będzie on w każdej Mazdzie Skyactiv (2/3/CX3/CX5/6), niezależnie od tego czy (i jaki) posiada Tablet.
Na wstępie ostrzeżenie, że wszelkie zmiany dokonujecie na własną odpowiedzialność i że zawsze coś może pójść nie tak jak powinno. Najlepiej przeczytać post w całości i oszacować ryzyko i upewnić się, że macie umiejętności do wykonania tych czynności.
Do tych modyfikacji potrzebne są:
1. Laptop z pakietem Office (Microsoft Office, Open Office bądź Libre Office) lub dostępem do internetu – wówczas można skorzystać z Excel Online
2. Adapter ELM327 do OBD II – zmodyfikowany z przełącznikiem HS/MS CAN do kupienia na popularnym serwisie aukcyjnym!
3. Program FORScan z licencją rozszerzoną, wszelkie informacje na jego temat znajdziemy TUTAJ
4. Plik excel, który można pobrać z naszego forum:
W pierwszej kolejności zajmiemy się modułem RBCM, w któtym to możemy znaleźć kilka ciekawych i niedostępnych dla rynku europejskiego funkcji. A sa to:
– Automatycznie ryglowanie drzwi po przekroczeniu 20km/h (tutaj ukłony dla kolegi @Forys, gdyż większość tekstu jak i obrazków jest żywcem zerżnięta z jego postu – oryginał jest TUTAJ ). Opcja ta jest niedostępna na rynku UE.
– Coming Home, która to pozostawia włączone światła drogowe (30s/60s/120s) po wyłączeniu zapłonu. Modyfikacja ta skierowana jest głównie dla posiadaczy modeli z 2014 roku, gdzie Coming Home/Leaving Home jest niedostępna. Nie mam pojęcia, czy będzie działać w wersji po 1szym, małym lifcie (gdzie dodano m/in. również radio DAB)
– Find My Car, pozwala na odnalezienie samochodu na parkingu – wciskając 2x zamknij na pilocie powinien odezwać się klakson. Funkcja widmo, niestety póki co nie wiadomo dlaczego jednym działa, a innym nie. U mnie nie działa...
Przystępujemy do działania:
1. Podłączyć adapter ELM327 do gniazda OBD II w samochodzie (w okolicy przycisków do otwierania maski i wlewu paliwa) i do komputera (jeśli robisz to 1 raz to zależnie od systemu operacyjnego może być konieczne połączenie z internetem w celu zainstalowania sterowników)
2. Uruchomić samochód (włączyć silnik)
3. Uruchomić program FORScan i połączyć się z samochodem oraz wykonywać instrukcje programu (między innymi zmiana położenia pzełącznika HS/MS)
4. Przejść do zakładki "Konfiguracja i programowanie" i wskazać moduł R_BCM Konfiguracja modułu (format AS BUILT) i uruchomić procedurę serwisową.
5. Teraz najtrudniejsza część zadania. Należy przenieść wartości odczytane z naszego pojazdu do pliku Excel.
Najpierw jednak przyjżyjmy się jego strukturze. Posiada on 3 różne arkusze w zależności od modułu, który chcemy skonfigurować. Są to RBCM (moduł sterowania), SSU (i-Stop), IC (licznik). Nas interesuje RBCM więc należy mieć pewność, że mamy zaznaczony właściwy arkusz!!!
Będąc już we właściwym arkuszu naszym oczom ukazują się 2 kolumny:
Po lewej interesują nas wiersze "ORIG", gdzie wpisujemy obecne wartości oraz "NEW" – gdzie pojawią się nowe dane po modyfikacji.
Natomiast Wszelkie modyfikacje dokonujemy z prawej strony arkusza. Jak widać na poprzednim obrazku domyślnie prawa strona jest wyzerowana, jednak po wpisaniu wartości zczytanych z Forscan pojawiają się tam również "1". Większość pól to "function is unknown", jednak niektóre – zielone – mają opisy. I te pola będą nas interesować.
Ostatni rzut okiem, czy jesteśmy we właściwim arkuszu oraz czy przepisujemy wartości z odpowiedniego modułu w Forscan (oba ciągi znaków powinny zaczynać się od 7B7-01-0x) i modyfikację czas zacząć.
Modyfikacja (obrazkowa) na przykładzie konfiguracji mojego pojazdu – jako, że to anglik o konfiguracji innej niż polskie egzemplarze, nie polecam wpisywać tego co mam ja
Po przepisaniu wartości z Forscan do Excela wygląda to tak.
Rzut oka na lewą kolumnę – jak widać ORIG oraz NEW mają takie same wartości!!
Szybki rzut oka na prawą kolumnę w skoroszycie (0 i 1 odpowiadające zielonym polom komentarzy) i już widać, że domyślnie wszystkie wspomniane na wstępie funkcje RBCM mają wartość "0". Żeby uaktywnić którąkolwiek z nich należy zmienić na "1" na "0" lub na odwrót.
I teraz tak. Pola odpowiedzialne za automatyczne ryglowanie drzwi zaznaczyłem na czerwono, Coming Home na żółto a find my car na niebiesko. Dzięki temu można aktywować wszystkie, bądź tylko wybrane funkcje. Jest to zrzut ekranu już PO modyfikacjach!!
– automatyczne ryglowanie drzwi
Prawa kolumna – zmiana w linii 7B7-01-01 > B1 in BIN bit b7 odpowiada za aktywację blokady. Zmiana w liniach 7B7-01-02 > B4 in BIN b5 oraz b3] odpowiada pojawienie się dodatkowych opcji w menu (POJAZD->Zamki drzwi->Tryb autom. zamków drzwi). Jest to zrobione lekko "debilnie", gdyż w b5 0 to wyłączone / 1 włączone, a w b3 na odwrót – 0 włączone / 1 wyłączone.
Rzut oka na lewą kolumnę i widać, że w 7B7-01-01 i 7B7-01-02 wiersze NEW mają inne wartości niż ORIG. Natomiast 7B7-01-03 oraz 7B7-02-01 pozostały bez zmian.
– coming home
Prawa kolumna – zmiana w linii 7B7-01-03 > B1 in BIN bit b5 i b4 odpowiada za aktywowanie w/w funkcji. Jest to zrobione podobnie jak w funkcji ryglowania drzwi, aktywacja wymaga potwierdzenia i jednocześnie zaprzeczenia.
Tu z kolei w lewej kolumnie zmieniło się jedynie NEW w 7B7-01-03.
– find my car
Prawa kolumna – zmiana w linii 7B7-01-02 > B0 in BIN bit b6
Jak wspomniałem u mnie nie działa, ale nie ma żadnych negatywnych skutków więc warto spróbować.
Tak wygląda poprawnie wypełniony arkusz z aktywnymi wszystkimi funkcjami
Teraz tylko należy nowe wartości przenieść do Forscan i zapisać zmiany za pomocą przycisku "Pisz wszystko" i stosować się do instrukcji na ekranie laptopa.
Cała operacja zajmuje 10-15 minut, czyli krócej niż czytanie tego posta! Dla pewności przed dokonaniem zmian zapiszcie sobie oryginalne ustawienia do pliku tak żebyście mogli je przywrócić w dowolnej chwili!
W najbliższym czasie pojawi się funkcja całkowitego wyłączenia i-Stop, tym razem w module SSU.
TBC...
Problemy
Może się zdarzyć, że ryglowanie drzwi oraz coming home będą działać, jednak nie będą widoczne w ustawieniach systemu. Należy wówczas zresetować ustawienia w zakładkach drzwi oraz oświetlenia bądź też przywrócić system do ustawień fabrycznych.
Nie wiesz, czy wygenerowane przez Ciebie wartości są prawidłowe
Nie ma problemu, podaj je tutaj (ORIG oraz NEW) a je wspólnymi siłami zweryfikujemy
Działał będzie on w każdej Mazdzie Skyactiv (2/3/CX3/CX5/6), niezależnie od tego czy (i jaki) posiada Tablet.
Na wstępie ostrzeżenie, że wszelkie zmiany dokonujecie na własną odpowiedzialność i że zawsze coś może pójść nie tak jak powinno. Najlepiej przeczytać post w całości i oszacować ryzyko i upewnić się, że macie umiejętności do wykonania tych czynności.
Do tych modyfikacji potrzebne są:
1. Laptop z pakietem Office (Microsoft Office, Open Office bądź Libre Office) lub dostępem do internetu – wówczas można skorzystać z Excel Online
2. Adapter ELM327 do OBD II – zmodyfikowany z przełącznikiem HS/MS CAN do kupienia na popularnym serwisie aukcyjnym!
3. Program FORScan z licencją rozszerzoną, wszelkie informacje na jego temat znajdziemy TUTAJ
4. Plik excel, który można pobrać z naszego forum:
W pierwszej kolejności zajmiemy się modułem RBCM, w któtym to możemy znaleźć kilka ciekawych i niedostępnych dla rynku europejskiego funkcji. A sa to:
– Automatycznie ryglowanie drzwi po przekroczeniu 20km/h (tutaj ukłony dla kolegi @Forys, gdyż większość tekstu jak i obrazków jest żywcem zerżnięta z jego postu – oryginał jest TUTAJ ). Opcja ta jest niedostępna na rynku UE.
– Coming Home, która to pozostawia włączone światła drogowe (30s/60s/120s) po wyłączeniu zapłonu. Modyfikacja ta skierowana jest głównie dla posiadaczy modeli z 2014 roku, gdzie Coming Home/Leaving Home jest niedostępna. Nie mam pojęcia, czy będzie działać w wersji po 1szym, małym lifcie (gdzie dodano m/in. również radio DAB)
– Find My Car, pozwala na odnalezienie samochodu na parkingu – wciskając 2x zamknij na pilocie powinien odezwać się klakson. Funkcja widmo, niestety póki co nie wiadomo dlaczego jednym działa, a innym nie. U mnie nie działa...
Przystępujemy do działania:
1. Podłączyć adapter ELM327 do gniazda OBD II w samochodzie (w okolicy przycisków do otwierania maski i wlewu paliwa) i do komputera (jeśli robisz to 1 raz to zależnie od systemu operacyjnego może być konieczne połączenie z internetem w celu zainstalowania sterowników)
2. Uruchomić samochód (włączyć silnik)
3. Uruchomić program FORScan i połączyć się z samochodem oraz wykonywać instrukcje programu (między innymi zmiana położenia pzełącznika HS/MS)
4. Przejść do zakładki "Konfiguracja i programowanie" i wskazać moduł R_BCM Konfiguracja modułu (format AS BUILT) i uruchomić procedurę serwisową.
5. Teraz najtrudniejsza część zadania. Należy przenieść wartości odczytane z naszego pojazdu do pliku Excel.
Najpierw jednak przyjżyjmy się jego strukturze. Posiada on 3 różne arkusze w zależności od modułu, który chcemy skonfigurować. Są to RBCM (moduł sterowania), SSU (i-Stop), IC (licznik). Nas interesuje RBCM więc należy mieć pewność, że mamy zaznaczony właściwy arkusz!!!
Będąc już we właściwym arkuszu naszym oczom ukazują się 2 kolumny:
Po lewej interesują nas wiersze "ORIG", gdzie wpisujemy obecne wartości oraz "NEW" – gdzie pojawią się nowe dane po modyfikacji.
Natomiast Wszelkie modyfikacje dokonujemy z prawej strony arkusza. Jak widać na poprzednim obrazku domyślnie prawa strona jest wyzerowana, jednak po wpisaniu wartości zczytanych z Forscan pojawiają się tam również "1". Większość pól to "function is unknown", jednak niektóre – zielone – mają opisy. I te pola będą nas interesować.
Ostatni rzut okiem, czy jesteśmy we właściwim arkuszu oraz czy przepisujemy wartości z odpowiedniego modułu w Forscan (oba ciągi znaków powinny zaczynać się od 7B7-01-0x) i modyfikację czas zacząć.
Modyfikacja (obrazkowa) na przykładzie konfiguracji mojego pojazdu – jako, że to anglik o konfiguracji innej niż polskie egzemplarze, nie polecam wpisywać tego co mam ja
Po przepisaniu wartości z Forscan do Excela wygląda to tak.
Rzut oka na lewą kolumnę – jak widać ORIG oraz NEW mają takie same wartości!!
Szybki rzut oka na prawą kolumnę w skoroszycie (0 i 1 odpowiadające zielonym polom komentarzy) i już widać, że domyślnie wszystkie wspomniane na wstępie funkcje RBCM mają wartość "0". Żeby uaktywnić którąkolwiek z nich należy zmienić na "1" na "0" lub na odwrót.
I teraz tak. Pola odpowiedzialne za automatyczne ryglowanie drzwi zaznaczyłem na czerwono, Coming Home na żółto a find my car na niebiesko. Dzięki temu można aktywować wszystkie, bądź tylko wybrane funkcje. Jest to zrzut ekranu już PO modyfikacjach!!
– automatyczne ryglowanie drzwi
Prawa kolumna – zmiana w linii 7B7-01-01 > B1 in BIN bit b7 odpowiada za aktywację blokady. Zmiana w liniach 7B7-01-02 > B4 in BIN b5 oraz b3] odpowiada pojawienie się dodatkowych opcji w menu (POJAZD->Zamki drzwi->Tryb autom. zamków drzwi). Jest to zrobione lekko "debilnie", gdyż w b5 0 to wyłączone / 1 włączone, a w b3 na odwrót – 0 włączone / 1 wyłączone.
Rzut oka na lewą kolumnę i widać, że w 7B7-01-01 i 7B7-01-02 wiersze NEW mają inne wartości niż ORIG. Natomiast 7B7-01-03 oraz 7B7-02-01 pozostały bez zmian.
– coming home
Prawa kolumna – zmiana w linii 7B7-01-03 > B1 in BIN bit b5 i b4 odpowiada za aktywowanie w/w funkcji. Jest to zrobione podobnie jak w funkcji ryglowania drzwi, aktywacja wymaga potwierdzenia i jednocześnie zaprzeczenia.
Tu z kolei w lewej kolumnie zmieniło się jedynie NEW w 7B7-01-03.
– find my car
Prawa kolumna – zmiana w linii 7B7-01-02 > B0 in BIN bit b6
Jak wspomniałem u mnie nie działa, ale nie ma żadnych negatywnych skutków więc warto spróbować.
Tak wygląda poprawnie wypełniony arkusz z aktywnymi wszystkimi funkcjami
Teraz tylko należy nowe wartości przenieść do Forscan i zapisać zmiany za pomocą przycisku "Pisz wszystko" i stosować się do instrukcji na ekranie laptopa.
Cała operacja zajmuje 10-15 minut, czyli krócej niż czytanie tego posta! Dla pewności przed dokonaniem zmian zapiszcie sobie oryginalne ustawienia do pliku tak żebyście mogli je przywrócić w dowolnej chwili!
W najbliższym czasie pojawi się funkcja całkowitego wyłączenia i-Stop, tym razem w module SSU.
TBC...
Problemy
Może się zdarzyć, że ryglowanie drzwi oraz coming home będą działać, jednak nie będą widoczne w ustawieniach systemu. Należy wówczas zresetować ustawienia w zakładkach drzwi oraz oświetlenia bądź też przywrócić system do ustawień fabrycznych.
Nie wiesz, czy wygenerowane przez Ciebie wartości są prawidłowe
Nie ma problemu, podaj je tutaj (ORIG oraz NEW) a je wspólnymi siłami zweryfikujemy