System i-Stop – różne zagadnienia

Dział przeznaczony do rozwiązywania problemów z systemami elektronicznymi nadwozia

Postprzez artgeo » 15 paź 2020, 09:44

Pamiętam swoją pierwszą reakcję, była podobna ;) Takie prądy i napięcia? Czy to na pewno bezpieczne? No i na początku walczyłem za pomocą prostownika elektronicznego, ale on nie ma możliwości zrobienia gęstości elektrolitu w naszych akumulatorach. Bo nasze aku to nie jest zwykłe aku, to są EFB. Większe zagęszczenie płyt, mniejsze przestrzenie między płytami. A co za tym idzie odporność na przepływy prądowe rzędu kilkudziesięciu amperow, co dla zwykłego aku kończą się śmiercią.
Prostownik kończy swoją pracę gdy napięcie na slupkach osiągnie pewną zadaną wartość, wówczas uznaje, że aku jest naładowany. Tymczasem EFB, z racji swojej budowy, potrzebuje większego kopa.
Nie ma prostownika, który jest w stanie naładować EFB. Niektóre ASO posiadają model podany w instrukcji, ale większość nawet tej instrukcji nie czytało. Musi to być zasilacz, który jest w stanie osiągnąć efektywne parametry, o których wspomina instrukcja serwisowa. Ja używam zasilacza laboratoryjnego. Niektórzy używają Stefpola, ale wówczas czas ładowania jest niemiłosiernie długi.

Dopisano 15 paź 2020, 08:51:

Załączam instrukcję serwisową dot. ładowania naszych EFB.
Załączniki
Mazda Q85_T110.pdf
(393.05 KiB) Pobrane 301 razy
Forumowicz
 
Od: 16 mar 2020, 10:23
Posty: 56 (1/8)
Skąd: Pomorskie
Auto: Mazda 3 BN, 2017, 179KM
Mazda 3 BM, 2014, 120KM

Postprzez GrzechuK » 15 paź 2020, 10:11

Używam Stefpola EST 305. Fakt, ładowanie trwa, ale daje radę. Ostatnio ładowany pod koniec kwietnia.
SOC – między 81 – 87.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 23 gru 2019, 12:02
Posty: 4 (0/1)
Auto: Mazda 3 HB 1,5 benzyna
Rok prod. 2016

Postprzez artgeo » 15 paź 2020, 20:41

Też kupiłem na początku Stefpola 305, i to nawet wersję M, ale wówczas auto stało minimum 2 dni bo garaż daleko, a na noc strach zostawiać Stefpola bez regulacji i nadzoru. Parametry 305 są jednak za słabe, żeby dobrze popieścić EFB, prąd szybko opada, zostaje więc długie czekanie. Poza tym mój aku jest jednak starszy od Twojego. A zasilacz laboratoryjny 300W, który był niewiele droższy, robi tą samą robotę w czasie wg tabelki z instrukcji.
Forumowicz
 
Od: 16 mar 2020, 10:23
Posty: 56 (1/8)
Skąd: Pomorskie
Auto: Mazda 3 BN, 2017, 179KM
Mazda 3 BM, 2014, 120KM

Postprzez GrzechuK » 15 paź 2020, 22:20

Zgadza się. Do naszych EFB tylko zasilacz. Z wiarygodnych źródeł wiem, że dostanę pod choinkę <jupi>
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 23 gru 2019, 12:02
Posty: 4 (0/1)
Auto: Mazda 3 HB 1,5 benzyna
Rok prod. 2016

PostTen post został usunięty przez child 30 paź 2020, 18:34.
Powód: zły wątek

Postprzez cOOKIe_ » 19 lis 2020, 11:03

andrep napisał(a):Ja zawsze ładuję na podpiętym do autka :)


Dzien dobry. Zamierzam podladowac aku w domu. Czy po ponownym podłączeniu jest jakis problem z elektronika?

Kasuje sie przebieg albo trzeba od nowa ustawiac obrót kierownicy? Mialem tak w Golfie 5 po odłączeniu aku.

Pieknie dziekuje za pomoc :) pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 19 wrz 2020, 17:03
Posty: 5
Auto: Mazda 3 BM 2015 120km AT

Postprzez artgeo » 19 lis 2020, 21:04

Musisz przeprowadzić inicjalizację i-stop.
Pozostałe czynności po podłączeniu akumulatora:
1. Zaprogramuj działanie szyb elektrycznych.
2. Zaprogramuj działanie szyberdachu.
3. Zaprogramuj zegar i radio.
4. Zainicjuj system pomiaru ciśnienia powietrza w kołach.
5. Zainicjuj czujnik obrotu kierownicy, u mnie trzeba bo wybija błędy w forscanie, ale u niektórych nie trzeba.
Reszta się zapamięta.
Forumowicz
 
Od: 16 mar 2020, 10:23
Posty: 56 (1/8)
Skąd: Pomorskie
Auto: Mazda 3 BN, 2017, 179KM
Mazda 3 BM, 2014, 120KM

Postprzez child » 20 lis 2020, 20:48

cOOKIe_ napisał(a):Kasuje sie przebieg


Przebieg się kasuje? To by było marzenie wszystkich handlarzy hahaha
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 19:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez RobertPi » 20 lis 2020, 22:30

Pewnie chodziło o dzienny przebieg :D .
Ja jeśli muszę odpinać akumulator a zależy mi na braku przerwy zasilania podłączam małego żela i na czas pracy spokojnie wystarcza.
RP


Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2008, 21:12
Posty: 1086 (14/38)
Skąd: Kraków
Auto: M3BM1,5b 2013SkyMotion
były
Hi10 1,2b 2009-140kkm
M3BK1,6b 2006-256kkm
323BH1,5b 1998-135kkm
323BF1,3b 1989-189kkm
616 1,6b 1975-280kkm

Postprzez dobrzyn22 » 20 lis 2020, 22:47

artgeo napisał(a):Musisz przeprowadzić inicjalizację i-stop.

Zainicjuj czujnik obrotu kierownicy


Jak to wykonać ?
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez artgeo » 21 lis 2020, 19:52

dobrzyn22 napisał(a):
artgeo napisał(a):Musisz przeprowadzić inicjalizację i-stop.

Zainicjuj czujnik obrotu kierownicy


Jak to wykonać ?


Po naładowaniu trzeba zrobić reset SOC:
– zakładamy klemę plusową
– odłączamy czujnik na klemie masowej, zdejmując wtyczkę
– podłączamy samą klemę masową – bez czujnika
– czekamy kwadrans – nic nie robimy przy aucie, żeby nie było poborów prądu
– podłączamy wtyczkę do czujnika przy klemie masowej
– czekamy kwadrans – nic nie robimy przy aucie, żeby nie było poborów prądu. Mazda musi oswoić się z nowo naładowanym akumulatorem i wyliczyć sobie od nowa parametr SOC. Czasami trzeba 3 dni...

Inicjalizacja i-stop / czujnika obrotu kierownicy:
– włącz silnik
– rozgrzej silnik na postoju bez (włączania żadnego odbiornika prądu) do momentu zgaszenia niebieskiej kontrolki temp. płynu chłodniczego
– przekręć kierownicą do oporu w lewo, a potem do oporu w prawo
– zgaś silnik
– w ciągu 25s włącz zapłon (silnik wyłączony) i w ciągu 5s przytrzymaj przycisk i-stop OFF przez minimum 3s (kontrolka i-stop zaświeci się na pomarańczowo)
– włącz silnik
– przytrzymaj dłużej przycisk i-stop OFF i sprawdź czy kontrolka i-stop przestanie świecić na pomarańczowo i zacznie migać na zielono (jeśli kontrolka nadal będzie świecić na pomarańczowo – sprawdź stan akumulatora)
– poczekaj aż kontrolka i-stop migająca na zielono wyłączy się
– wyłącz silnik.

Sprawdź, czy i-stop działa właściwie:
– włącz silnik i sprawdź, czy kontrolka i-stop nie świeci się na zielono
– rozpędź się powyżej 4 km/h i zatrzymaj
– sprawdź, czy i-stop zadziałał.
Forumowicz
 
Od: 16 mar 2020, 10:23
Posty: 56 (1/8)
Skąd: Pomorskie
Auto: Mazda 3 BN, 2017, 179KM
Mazda 3 BM, 2014, 120KM

Postprzez Dmb_T » 16 gru 2020, 13:14

mam nadzieję, ze i-stop jest wyłączalny w nowej Trójce?
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2018, 18:22
Posty: 173 (2/4)
Auto: mazda 3, 2018, 2.0

Postprzez esem » 17 gru 2020, 11:36

Dmb_T napisał(a):mam nadzieję, ze i-stop jest wyłączalny w nowej Trójce?

Oczywiście że NIE. Skąd taki pomysł w dobie ochrony środowiska :>
Moja postała 10 dni i na odcinku 2x5km i-stop nie zadziałał.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 paź 2016, 10:24
Posty: 380 (2/9)
Skąd: Breslau
Auto: Mazda3 SkyPASSION, 2.0 165KM, HB, 2016

Postprzez lelo28 » 17 gru 2020, 11:55

Dmb_T napisał(a):mam nadzieję, ze i-stop jest wyłączalny w nowej Trójce?

Oczywiście że tak
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lis 2018, 09:21
Posty: 460 (28/27)
Skąd: Wielkopolska
Auto: Mazda 3 BP 2019, Hikari, 2.0, 122 KM, 213 Nm,
Polymetal Gray

Postprzez RobertPi » 18 gru 2020, 00:19

Ale tak na stale czy tylko na chwilę?
RP


Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2008, 21:12
Posty: 1086 (14/38)
Skąd: Kraków
Auto: M3BM1,5b 2013SkyMotion
były
Hi10 1,2b 2009-140kkm
M3BK1,6b 2006-256kkm
323BH1,5b 1998-135kkm
323BF1,3b 1989-189kkm
616 1,6b 1975-280kkm

Postprzez esem » 18 gru 2020, 08:02

RobertPi napisał(a):Ale tak na stale czy tylko na chwilę?

Podpierając papierkiem czy chłodząc silnik klimatyzacją (czyli awaryjny nawiew na szybę)? <lol>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 paź 2016, 10:24
Posty: 380 (2/9)
Skąd: Breslau
Auto: Mazda3 SkyPASSION, 2.0 165KM, HB, 2016

Postprzez lelo28 » 18 gru 2020, 10:17

RobertPi napisał(a):Ale tak na stale czy tylko na chwilę?

U mnie na stałe, ale może też być na chwilę
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lis 2018, 09:21
Posty: 460 (28/27)
Skąd: Wielkopolska
Auto: Mazda 3 BP 2019, Hikari, 2.0, 122 KM, 213 Nm,
Polymetal Gray

Postprzez RobertPi » 20 gru 2020, 01:34

esem napisał(a):
RobertPi napisał(a):Ale tak na stale czy tylko na chwilę?

Podpierając papierkiem czy chłodząc silnik klimatyzacją (czyli awaryjny nawiew na szybę)? <lol>

Nie, grzebiąc w bebechach auta hahaha

lelo28 napisał(a):
RobertPi napisał(a):Ale tak na stale czy tylko na chwilę?

U mnie na stałe, ale może też być na chwilę


I to jest informacja
RP


Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2008, 21:12
Posty: 1086 (14/38)
Skąd: Kraków
Auto: M3BM1,5b 2013SkyMotion
były
Hi10 1,2b 2009-140kkm
M3BK1,6b 2006-256kkm
323BH1,5b 1998-135kkm
323BF1,3b 1989-189kkm
616 1,6b 1975-280kkm

Postprzez Dmb_T » 20 gru 2020, 20:08

czyli, rozumiem, jest tak, jak w modelu 2013-2018, czyli za każdym odpaleniem silnika trzeba i-stop wyłączać, zapewne przyciskiem.
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2018, 18:22
Posty: 173 (2/4)
Auto: mazda 3, 2018, 2.0

Postprzez Maniuś » 22 gru 2020, 18:40

Witam.
Teraz wywołam burzę krytyki w temacie zasadności korzystania z i-stopu. System ten oprócz minimalnych oszczędności paliwa powoduje nadmierne zużycie elementów rozruchowych silnika (rozrusznik, łożyska silnika, akumulator). W/w elementy prawdopodobnie są wykonane w wersji wzmocnionej ale niestety ich zużycie w systemie i-stop przebiega w znacznie szybszym tempie.
Potencjalne koszty napraw przekroczą korzyści z oszczędności paliwa.
Forumowicz
 
Od: 18 wrz 2014, 14:04
Posty: 40 (1/1)
Auto: Mazda CX 30-Kanjo, skrzynia 6MT
2,0 -150 kM

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323