System i-Stop – różne zagadnienia
Pamiętam swoją pierwszą reakcję, była podobna Takie prądy i napięcia? Czy to na pewno bezpieczne? No i na początku walczyłem za pomocą prostownika elektronicznego, ale on nie ma możliwości zrobienia gęstości elektrolitu w naszych akumulatorach. Bo nasze aku to nie jest zwykłe aku, to są EFB. Większe zagęszczenie płyt, mniejsze przestrzenie między płytami. A co za tym idzie odporność na przepływy prądowe rzędu kilkudziesięciu amperow, co dla zwykłego aku kończą się śmiercią.
Prostownik kończy swoją pracę gdy napięcie na slupkach osiągnie pewną zadaną wartość, wówczas uznaje, że aku jest naładowany. Tymczasem EFB, z racji swojej budowy, potrzebuje większego kopa.
Nie ma prostownika, który jest w stanie naładować EFB. Niektóre ASO posiadają model podany w instrukcji, ale większość nawet tej instrukcji nie czytało. Musi to być zasilacz, który jest w stanie osiągnąć efektywne parametry, o których wspomina instrukcja serwisowa. Ja używam zasilacza laboratoryjnego. Niektórzy używają Stefpola, ale wówczas czas ładowania jest niemiłosiernie długi.
Dopisano 15 paź 2020, 08:51:
Załączam instrukcję serwisową dot. ładowania naszych EFB.
Prostownik kończy swoją pracę gdy napięcie na slupkach osiągnie pewną zadaną wartość, wówczas uznaje, że aku jest naładowany. Tymczasem EFB, z racji swojej budowy, potrzebuje większego kopa.
Nie ma prostownika, który jest w stanie naładować EFB. Niektóre ASO posiadają model podany w instrukcji, ale większość nawet tej instrukcji nie czytało. Musi to być zasilacz, który jest w stanie osiągnąć efektywne parametry, o których wspomina instrukcja serwisowa. Ja używam zasilacza laboratoryjnego. Niektórzy używają Stefpola, ale wówczas czas ładowania jest niemiłosiernie długi.
Dopisano 15 paź 2020, 08:51:
Załączam instrukcję serwisową dot. ładowania naszych EFB.
- Załączniki
-
- Mazda Q85_T110.pdf
- (393.05 KiB) Pobrane 301 razy
Też kupiłem na początku Stefpola 305, i to nawet wersję M, ale wówczas auto stało minimum 2 dni bo garaż daleko, a na noc strach zostawiać Stefpola bez regulacji i nadzoru. Parametry 305 są jednak za słabe, żeby dobrze popieścić EFB, prąd szybko opada, zostaje więc długie czekanie. Poza tym mój aku jest jednak starszy od Twojego. A zasilacz laboratoryjny 300W, który był niewiele droższy, robi tą samą robotę w czasie wg tabelki z instrukcji.
andrep napisał(a):Ja zawsze ładuję na podpiętym do autka
Dzien dobry. Zamierzam podladowac aku w domu. Czy po ponownym podłączeniu jest jakis problem z elektronika?
Kasuje sie przebieg albo trzeba od nowa ustawiac obrót kierownicy? Mialem tak w Golfie 5 po odłączeniu aku.
Pieknie dziekuje za pomoc pozdrawiam
- Od: 19 wrz 2020, 17:03
- Posty: 5
- Auto: Mazda 3 BM 2015 120km AT
Musisz przeprowadzić inicjalizację i-stop.
Pozostałe czynności po podłączeniu akumulatora:
1. Zaprogramuj działanie szyb elektrycznych.
2. Zaprogramuj działanie szyberdachu.
3. Zaprogramuj zegar i radio.
4. Zainicjuj system pomiaru ciśnienia powietrza w kołach.
5. Zainicjuj czujnik obrotu kierownicy, u mnie trzeba bo wybija błędy w forscanie, ale u niektórych nie trzeba.
Reszta się zapamięta.
Pozostałe czynności po podłączeniu akumulatora:
1. Zaprogramuj działanie szyb elektrycznych.
2. Zaprogramuj działanie szyberdachu.
3. Zaprogramuj zegar i radio.
4. Zainicjuj system pomiaru ciśnienia powietrza w kołach.
5. Zainicjuj czujnik obrotu kierownicy, u mnie trzeba bo wybija błędy w forscanie, ale u niektórych nie trzeba.
Reszta się zapamięta.
Pewnie chodziło o dzienny przebieg .
Ja jeśli muszę odpinać akumulator a zależy mi na braku przerwy zasilania podłączam małego żela i na czas pracy spokojnie wystarcza.
Ja jeśli muszę odpinać akumulator a zależy mi na braku przerwy zasilania podłączam małego żela i na czas pracy spokojnie wystarcza.
artgeo napisał(a):Musisz przeprowadzić inicjalizację i-stop.
Zainicjuj czujnik obrotu kierownicy
Jak to wykonać ?
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
dobrzyn22 napisał(a):artgeo napisał(a):Musisz przeprowadzić inicjalizację i-stop.Zainicjuj czujnik obrotu kierownicy
Jak to wykonać ?
Po naładowaniu trzeba zrobić reset SOC:
– zakładamy klemę plusową
– odłączamy czujnik na klemie masowej, zdejmując wtyczkę
– podłączamy samą klemę masową – bez czujnika
– czekamy kwadrans – nic nie robimy przy aucie, żeby nie było poborów prądu
– podłączamy wtyczkę do czujnika przy klemie masowej
– czekamy kwadrans – nic nie robimy przy aucie, żeby nie było poborów prądu. Mazda musi oswoić się z nowo naładowanym akumulatorem i wyliczyć sobie od nowa parametr SOC. Czasami trzeba 3 dni...
Inicjalizacja i-stop / czujnika obrotu kierownicy:
– włącz silnik
– rozgrzej silnik na postoju bez (włączania żadnego odbiornika prądu) do momentu zgaszenia niebieskiej kontrolki temp. płynu chłodniczego
– przekręć kierownicą do oporu w lewo, a potem do oporu w prawo
– zgaś silnik
– w ciągu 25s włącz zapłon (silnik wyłączony) i w ciągu 5s przytrzymaj przycisk i-stop OFF przez minimum 3s (kontrolka i-stop zaświeci się na pomarańczowo)
– włącz silnik
– przytrzymaj dłużej przycisk i-stop OFF i sprawdź czy kontrolka i-stop przestanie świecić na pomarańczowo i zacznie migać na zielono (jeśli kontrolka nadal będzie świecić na pomarańczowo – sprawdź stan akumulatora)
– poczekaj aż kontrolka i-stop migająca na zielono wyłączy się
– wyłącz silnik.
Sprawdź, czy i-stop działa właściwie:
– włącz silnik i sprawdź, czy kontrolka i-stop nie świeci się na zielono
– rozpędź się powyżej 4 km/h i zatrzymaj
– sprawdź, czy i-stop zadziałał.
Dmb_T napisał(a):mam nadzieję, ze i-stop jest wyłączalny w nowej Trójce?
Oczywiście że NIE. Skąd taki pomysł w dobie ochrony środowiska
Moja postała 10 dni i na odcinku 2x5km i-stop nie zadziałał.
esem napisał(a):RobertPi napisał(a):Ale tak na stale czy tylko na chwilę?
Podpierając papierkiem czy chłodząc silnik klimatyzacją (czyli awaryjny nawiew na szybę)?
Nie, grzebiąc w bebechach auta
lelo28 napisał(a):RobertPi napisał(a):Ale tak na stale czy tylko na chwilę?
U mnie na stałe, ale może też być na chwilę
I to jest informacja
Witam.
Teraz wywołam burzę krytyki w temacie zasadności korzystania z i-stopu. System ten oprócz minimalnych oszczędności paliwa powoduje nadmierne zużycie elementów rozruchowych silnika (rozrusznik, łożyska silnika, akumulator). W/w elementy prawdopodobnie są wykonane w wersji wzmocnionej ale niestety ich zużycie w systemie i-stop przebiega w znacznie szybszym tempie.
Potencjalne koszty napraw przekroczą korzyści z oszczędności paliwa.
Teraz wywołam burzę krytyki w temacie zasadności korzystania z i-stopu. System ten oprócz minimalnych oszczędności paliwa powoduje nadmierne zużycie elementów rozruchowych silnika (rozrusznik, łożyska silnika, akumulator). W/w elementy prawdopodobnie są wykonane w wersji wzmocnionej ale niestety ich zużycie w systemie i-stop przebiega w znacznie szybszym tempie.
Potencjalne koszty napraw przekroczą korzyści z oszczędności paliwa.
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości