Błędy P0A8D i P2502 to nie jest słaby akumulator!

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez krzychun » 7 paź 2023, 18:03

Zacząłem pisać całą historią ale po parunastu zdaniach gdzie dotarłem dopiero do 1/4 stwierdziłem, że Wam tego oszczędzę. Będzie mega skrót (serio). Historia zaczęła się w październiku 2022 i zakończyła wczoraj. W międzyczasie w sumie: 13 wizyt w ASO, około 6 tygodni zastępczymi CX-5 x2, nówka CX-60 w full opcji, w środku historii sporo nerwów i przegadywania się czy to jest problemy czy nie (wmawianie, że napięcie 11V w instalacji podczas jazdy i postoju naprawdę kosztowało mnie sporo nerwów – nie trawie jak ktoś mi taki kity pociska, pomału myślałem nad rozstaniem z Mazdą), z 1,5 baku paliwa, z 20h życia na samo sprawdzanie zachowania samochodu i analizowanie zachowania, adapter vLinke + licencja Forscan. Słynne i brzemienne słowa ASO "nie ma błędu – nie ma problemu", interwencja Mazda Polska, wymiana akumulatora, czujnika na akumulatorze (od oporności, napięcia, natężenia i temperatury) i finalnie wymiana konwertera DCDC (oczekiwanie na konwerter z Japonii około 3 tygodni). Co ciekawe gwarancja "5 lat" odmówiła zapłaty za te elementy i Mazda Polska wzięła wszystko (w sensie wymianę tych elementów i samochód zastępy) na siebie (jak "Goodwill" ponieważ co roku był przegląd w ASO).

Ale do rzeczy jeśli macie i-Eloop, a samochód zgłosił błędy: B1D3 (ten jest mało ważny, nie zapala kontroli i nie wyświetla się na MZD), P0A8D (Niskie napięcie układu modułu mocy sterującego układem 14V) i P2502 (Napięcie układu ładowania) co objawia się informacjami na MZD o awarii układu sterowania akumulatorem, systemu i-stop i układu ładowania. Dodatkowo po wpięciu zwykłego adaptera OBDII ELM327 co jakiś czas (u mnie to było co mniej więcej 3h jazdy, ale nie ciągiem) napięcie zasilania układu sterowania silnikiem (to można odczytać przez standardowe OBDII) spada sukcesywnie poniżej 12V i zależnie od kondycji akumulatora nawet poniżej 11V (błędy wyskoczą w okolicy 10,7V). W sumie to spadek napięcia poniżej 12V w instalacji już jest prawdopodobnie oznaką problemu. Przy okazji zauważycie, że kondensator na MZD jest przez wiele minut cały czas naładowany pomimo jazdy ze stałą prędkością/przyśpieszania. To najprawdopodobniej oznacza uszkodzony lub wadliwy konwerter DCDC (to ten ożebrowany element na prawo od akumulatora). A nie słaby akumulator (taka może być diagnoza ASO). Po wymienia akumulator błędy przestaną wyskakiwać ponieważ akumulator jest na tle mocny aby zasilić samochód przez nawet 1h jazdy. Ale jest jeden problem, według logów już Forscana (kupiłem na tą okazję polecany adapter vLinker i licencję Forscana) po wymienia akumulatora zachowanie było takie, że samochód podczas jazdy rozładował nówkę akumulator do SoC 35%, nagrzewając przy okazji akumulator do blisko 60 stopni (ciepły dzień akurat był) i jak ładowanie wróciło to akumulator otrzymał ponad 127A prądu ładowania (127A to koniec skali)... Oczywiście sporo w tej historii pominąłem szczegółów, aby nie zanudzać.

I taka ciekawostka teraz po wymianie konwertera DCDC widać, że zakres napięć jest między 12,1V do 14,9V. I co ciekawe PCM steruje tak ładowaniem, że poniżej SoC 90% ładuje akumulatora (raczej max 30A), a powyżej 90% rozładuje akumulator do tych 90%. Tak żeby z górki/przy hamowaniu po naładowaniu kondensatora przywalić napięciem 14,9V aby ładować akumulator darmowym prądem przy hamowaniu ile się da. Potrafi tak dobić spokojnie 3% nawet przy zjeździe z górki (zależy jak akumulator przyjmuje prąd, starszy będzie gorzej przyjmował). Potem zużyje prąd w kondensatorze i rozładuje akumulator ponownie do 90% (ale rozładowuje prądem tak do max 20A, a nie nawet 50A jak wcześniej jak problem występował). Co ciekawe sytuacja się zmienia jeśli włączymy światła lub nawiew na min 4 bieg lub grzanie tylnej szyby wtedy wzrasta napięcie i naładuje akumulator od 90% do 98-100%. Jeśli jest poniżej 90% to włączenie w/w odbiorników zazwyczaj zmniejsza ładowanie. Więc zachowanie PCM poniżej SoC 90%, a powyżej można powiedzieć jest odwrotne. A i jeszcze mały tip, SoC po odłączeniu akumulatora nie pojawia się od razu, chyba trzeba naładować akumulator (jeżdżąc, jak nie ma SoC to ładnie ładuje) i dopiero jak się odstoi parę godzin w samochodzie to dopiero jest obliczane SoC.

Zastanawiam się czy więcej Mazd tak nie jeździ z tym problemem, a na błędy ASO proponuje wymianę akumulatora?

Ps. Gdzieś na niemieckim forum znalazłem podobne przypadki w MX-5, po sezonie zimowym 30 minut jazdy i pyk te same błędy... Porada? Naładuj akumulator po zimie.... Ciekawe.
Forumowicz
 
Od: 22 paź 2018, 15:39
Posty: 1008 (6/71)
Auto: CX-3 AT AWD 2018 SkyPassion

Postprzez bumbinka » 7 paź 2023, 22:20

Dzięki, pomogłeś
Początkujący
 
Od: 5 lip 2019, 11:45
Posty: 18 (0/4)
Auto: CX3 2.0 121 KM 2018

Postprzez krzychun » 7 paź 2023, 22:53

Daj znać, jaka jest Twoja historia, jeśli chcesz to w wiadomości prywatnej.
Forumowicz
 
Od: 22 paź 2018, 15:39
Posty: 1008 (6/71)
Auto: CX-3 AT AWD 2018 SkyPassion

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości

Moderator

Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9