Około 40 % wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce stanowią „niechronieni”
uczestnicy ruchu drogowego. Na tę grupę należy zwrócić szczególną uwagę, ponieważ
w przeciwieństwie do poruszających się samochodami, osoby te nie są osłonięte karoserią
samochodu, nie mogą liczyć na działanie poduszek powietrznych ani pasów bezpieczeństwa.
W 2018 roku odnotowano 7 548 wypadków z udziałem osób pieszych (23,8% ogółu),
w których zginęło 803 pieszych (28,1% ogółu), a 6 918 pieszych odniosło obrażenia ciała
(18,5% ogółu).
Z analizy wynika, że liczba wypadków drogowych na przejściach dla pieszych malała od
2009 do 2010 roku, w 2011 roku liczba ta wzrosła o 105, a w 2012 w porównaniu z 2011 rokiem
ponownie zmniejszyła się o 70, w 2013 roku wzrosła o 58 w porównaniu z 2012 rokiem, w
2014 roku liczba wypadków wzrosła w porównaniu z rokiem 2013 o 140. W 2015 roku, w
porównaniu do roku ubiegłego nastąpił spadek wypadków o 32, zaś w 2016 r. liczba wzrosła.
Podobnie było w 2017 r. W 2018 roku liczba wypadków i osób rannych na przejściach
zmniejszyła się przy wzroście osób zabitych. Przejście dla pieszych w swej istocie gwarantować
powinno uczestnikom ruchu bezpieczne przekroczenie jezdni. Jednakże w wielu przypadkach
sami piesi wchodzą na przejście bezpośrednio przed pojazdami.
Zdarzenia z udziałem pieszych, to w większości zdarzenia zakwalifikowane jako
„najechanie na pieszego”, pozostałe to inne zdarzenia, w których pieszy został poszkodowany
np. w wyniku zderzenia dwóch pojazdów, a następnie wjechania pojazdu na chodnik, wjechania
w wiatę przystanku komunikacji, uderzenie w słup lub znak, który przewracając się uderzył
49
w pieszego lub też pieszy przyczynił się do powstania wypadku drogowego nie doznając w nim
obrażeń ciała. W 2018 roku typowych potrąceń pieszych zanotowano 7 242, w ich wyniku 792
osoby zginęły, a 6 800 zostało rannych. Najwięcej wypadków i ofiar wśród pieszych
spowodowali kierujący pojazdami, a przede wszystkim kierujący samochodami osobowymi.
Z analizy rozkładu godzinowego wypadków z pieszymi wynika, iż ich największe
nasilenie występuje w godzinach 16 – 19. W godzinach tych doszło do 2 144 wypadków (28,4%
ogółu), zginęło 220 osób (27,4%), a 1 982 osoby odniosły obrażenia ciała (28,6%). Wypadki
w obszarze zabudowanym i poza pokrywają się z ogólnym rozkładem godzinowy, zaś jeżeli
chodzi o zabitych poza obszarem zabudowanym to najwięcej osób zginęło w godz. 16 – 23 158
osób, tj. 63,5 % zabitych poza obszarem zabudowanym.
Do największej liczby wypadków z udziałem pieszych dochodziło w piątki, w dniach
tych miało miejsce 1 319 wypadków (17,5% ogółu wypadków z udziałem pieszych), w których
144 osoby zginęły (17,9%), a rannych zostało 1 201 osób (17,4%).
Podobnie jak w latach poprzednich, najwięcej wypadków z udziałem pieszych
i najtragiczniejsze ich skutki zanotowano w miesiącach jesienno-zimowych (październikgrudzień).
Na taki stan rzeczy wpływ mają nasze warunki klimatyczne, a zwłaszcza gorsza
widoczność przy wcześnie zapadającym zmierzchu.
Najwięcej osób pieszych zginęło w grudniu – 122 (15,2% ogółu zabitych pieszych),
w styczniu – 98 (12,2%) oraz w listopadzie – 97 (12,1%), natomiast najwięcej osób rannych było
w grudniu – 1 073 (15,5%).
Cały raport dostępny jest tutaj:
Zapraszamy do dyskusji

PS: Jako ciekawostkę możemy przytoczyć dane odnośnie ruchu granicznego, a to:
Położenie naszego kraju na mapie Europy oraz jego usytuowanie na szlaku transportowym
wschód – zachód, generuje bardzo duży ruch tranzytowy. Jak wynika z danych Komendy
Głównej Straży Granicznej, w 2018 roku przez zewnętrzne granice UE do Polski wjechało
12 435 345 pojazdów, w tym 9 970 787 to samochody osobowe.