Kampania – wątek dyskusyjny.

NA PRZEJŚCIU NIE MA LEPSZYCH!

Postprzez stachan » 22 sty 2021, 08:45

I stało się. Będzie ciekawie...

Wchodzisz na pasy – masz pierwszeństwo. Obowiązuje od 1 czerwca.

Sejm uchwalił w czwartek nowelizację Prawa o ruchu drogowym. Nowela wprowadza m.in. zasadę pierwszeństwa pieszych także przy wchodzeniu na pasy i reguluje kwestię tzw. jazdy na zderzaku. Zgodnie z zapisami noweli pieszy podczas przechodzenia przez jezdnię nie będzie mógł korzystać z telefonu.
Za przyjęciem nowelizacji Prawa o ruchu drogowym głosowało 423 posłów, 22 było przeciw, zaś czterech wstrzymało się od głosu.
Posłowie przegłosowali również poprawkę złożoną przez klub PiS, zakładającą wydłużenie vacatio legis projektu nowelizacji Prawa o ruchu drogowym do 1 czerwca tego roku.

Do Sejmu złożono trzy projekty nowelizacji Prawa o ruchu drogowym – dwa poselskie, złożone przez KO i Lewicę, oraz jeden rządowy. Jako bazowy przyjęto ten przygotowany przez rząd. W jego pierwotnej wersji zmiany miały wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy.

Wcześniej na czwartkowym posiedzeniu sejmowa komisja infrastruktury zarekomendowała przyjęcie poprawki zakładającej wydłużenie vacatio legis projektu nowelizacji Prawa o ruchu drogowym do 1 czerwca tego roku. Negatywnie zarekomendowała natomiast ponad 30 poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu przez klub Lewicy oraz koło Konfederacji. Pozytywną rekomendację uzyskała tylko ta wydłużająca vacatio legis zgłoszona przez klub PiS.

Strona rządowa wskazywała, że 1 czerwca tego roku wydaje się najlepszym terminem na wdrożenie przepisów m.in. ze względu na konieczność przeprowadzenia kampanii informacyjno-edukacyjnej na temat wprowadzanych zmian. "Jesteśmy w fazie końcowej realizacji materiałów kampanijnych" – mówił dyrektor Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik.

Nowela zakłada, że piesi będą mieli pierwszeństwo także przed wejściem na pasy. "Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście" – napisano w projekcie nowelizacji.

Jak dodano, pieszy już znajdujący się na przejściu ma pierwszeństwo przed każdym pojazdem, a z kolei pieszy dopiero na nie wchodzący ma pierwszeństwo przed każdym pojazdem za wyjątkiem tramwaju.

W uzasadnieniu tych zmian powołano się m.in. na badanie dotyczące relacji pieszy-kierowca z 2018 r. Wynika z niego, że 64 proc. pieszych z dużych miast i 81 proc. pieszych z małych miejscowości stwierdziło, że największym problemem ich bezpieczeństwa jest fakt, że kierowcy nie zatrzymują się, aby pieszy mógł bezpiecznie przejść przez jezdnię.

Jednocześnie badania wykazały, że pojazdy w rejonie przejść dla pieszych poruszają się z dużymi prędkościami i często przekraczają prędkość dozwoloną w danym obszarze.

W nowelizacji przepisów zawarto zapis, zgodnie z którym podczas wchodzenia czy przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również na pasach, pieszy nie będzie mógł korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego, które może rozpraszać jego uwagę.

Zmiany wprowadzają także zakaz jazdy zbyt blisko następnego samochodu na autostradach i drogach ekspresowych, popularnie nazywanej jazdą na zderzaku. Odstęp między pojazdami ma być nie mniejszy niż połowa prędkości, z jaką porusza się dany pojazd. Oznacza to, że kierowca jadący z prędkością 100 km/h powinien jechać w odległości 50 metrów za pojazdem przed nim. Wyjątkiem ma być manewr wyprzedzania.

"To właśnie na drogach ekspresowych i autostradach, jak wynika ze statystyk, niezachowanie odległości między pojazdami jest jedną z głównych przyczyn wypadków. Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2019 r. z tego powodu tylko na autostradach doszło do 94 wypadków, w których zostało zabitych 13 osób, a ranne zostały 143 osoby" – napisano.

Proponowane przepisy ujednolicają także dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym, obniżając ją do 50 km/h bez względu na porę doby. Obecnie w godzinach nocnych (g. 23-5) dopuszczalną prędkością maksymalną jest 60 km/h. Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, różnica prędkości między 50 a 60 km/h ma istotne znaczenie w kontekście długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych.


źródełko

-- 22 sty 2021, o 08:51 --

Wybrane komentarze:

To jeszcze trzeba uchwalić ustawę o zniesieniu Pierwszej, Drugiej i Trzeciej Zasady Dynamiki Newtona, w rejonie przejść w szczególności. Ponadto należy wprowadzić zakaz umierania w karetkach, które to będą musiały ustępować pieszym na przejściu, ponieważ ustawa określiła, że na przejściu pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo przed każdym pojazdem.


Czyli pieszy bedzie zwolniony z zasady zatrzymania sie i rozejrzenia w prawo, lewo i w prawo? Tylko moze wparowac na pasy z rozpedu? A co z pzejsciami ktore maja ograniczona widocznosc, bo sa zastawione jakims samochodem, drzewem albo krzakiem?



To oznacza, że jak będzie przechodził pieszy koło pasów muszę się zatrzymać, bo pieszy będzie miał może ochotę przejść przez pasy. Konsekwencją wprowadzania takich przepisów jest, że piesi już przestaną kompletnie zwracać uwagę na pojazdy i będą włazić prosto pod koła. Oczywiście wina będzie kierujących, bo kierowca musi być telepatą i odczytywać intencję każdego pieszego.


Do tej pory obowiązywała nast. logika: Na morzu duża, ciężka, mało zwrotna jednostka ma pierwszeństwo przed małą, Samolot ma pierwszeństwo na lotnisku, pociąg ma pierwszeństwo na torowisku, samochód ma pierwszeństwo na jezdni, pieszy ma pierwszeństwo na chodniku, rowerzysta na ścieżce rowerowej. Nawet dziecko ma pierwszeństwo w piaskownicy. Każdy miał pierwszeństwo na "swoim terenie". Każdy na swoim terenie był gospodarzem i to "intruz" miał się dostosować do zwyczajów panujących w jego "domu". Krótko, zwięźle, logicznie. Teraz "gość na jezdni" dyktuje warunki, bo mimo wszystko przejście pozostaje częścią JEZDNI, na której pieszemu zezwala się warunkowo ją przekroczyć. A jezdnia zgodnie z definicją PoRD Art. 2 pkt. 6) to część drogi przeznaczona do ruchu pojazdów.


Wreszcie jest szansa na dołączenie do cywilizacji. W Polsce do tej pory ginie najwięcej pieszych w UE. Pierwszeństwo pieszych przed przejściem sprawdza się wszędzie, gdzie zostało wprowadzone. Kierowcy będą w końcu musieli przyzwyczaić się, że na widok znaku D-6 muszą uważać.
Obrazek
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
Koordynator Finansów
Koordynator Konkursów
 
Od: 21 wrz 2006, 16:09
Posty: 5603 (328/453)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GH 2.0 LF-DE

Postprzez futrzak1966 » 23 sty 2021, 21:17

Czy ja wiem, czy będzie ciekawie?

Ten fragment jest "interesujący":
Strona rządowa wskazywała, że 1 czerwca tego roku wydaje się najlepszym terminem na wdrożenie przepisów m.in. ze względu na konieczność przeprowadzenia kampanii informacyjno-edukacyjnej na temat wprowadzanych zmian. "Jesteśmy w fazie końcowej realizacji materiałów kampanijnych" – mówił dyrektor Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik.

Czytaj więcej na https://motoryzacja.interia.pl/wiadomos ... ign=chrome


To gdzie ta kampania? Ona powinna trwać od dawna, tymczasem generalnie w ogóle nie widzę żadnych kampanii, najwyżej jakieś "akcje", które jako takie na plaster się nadają, ponieważ są skuteczne, jeżeli są uzupełnieniem jakiegoś programu edukacyjnego, a nie same z siebie.

Same zmiany jak najbardziej popieram, ale ogólnie metody ich wprowadzania uważam za absurdalne.
Nadzoru nad ruchem drogowym nie ma. Ludzie permanentnie przekraczają ograniczenia prędkości, wyprzedzają na podwójnych ciągłych, na przejściach dla pieszych, omijają samochody przed nimi stojące itd.

Papier jest cierpliwy – co do komentarzy, to większość jest tak absurdalna jak tłumaczenie, że ograniczenie jest za niskie, ponieważ trzeba redukować :(
Forumowicz
 
Od: 9 maja 2013, 17:12
Posty: 130 (28/7)
Skąd: Okolice W-wy
Auto: Mazda 626 GE FP 1995

Postprzez brii » 15 paź 2021, 10:17

Chciałem pogratulować wspaniałej akcji klubowej która była bardzo sensowna. Mamy już wyniki, które wskazują na to jakim to wspaniałym wizjonerem był stachan. Kompletnie się nie dziwię, że klub praktycznie umiera bo wstyd do tego klubu było należeć w momencie kiedy ktoś wpadł na pomysł tej "kampanii"...

Bardzo ciekawym jest, że temat kompletnie umarł patrząc na to co tu się działo wcześniej.

W pierwszym kwartale po wprowadzeniu pierwszeństwa dla pieszych w Polsce odnotowano gigantyczny spadek zabitych w wypadkach na przejściach. Od czerwca do sierpnia tego roku zginęło ponad 30 proc. mniej pieszych niż w 2019 r. Za ten spadek zdecydowanie odpowiada bezpieczniejsza jazda kierowców. To oni powodowali mniej śmiertelnych wypadków w stosunku do poprzednich lat.

Poprosiliśmy Komendę Główną Policji o dane na temat wypadków na samych przejściach dla pieszych, które wydarzyły się od 1 czerwca do 31 sierpnia tego roku. Pobraliśmy też liczbę ofiar śmiertelnych i rannych w tych miejscach w tym okresie. Zestawiliśmy ją z danymi za ten sam okres roku 2019 (rok 2020 r. ze względu na lockdown, zmniejszoną mobilność itd. nie jest dobrym punktem odniesienia).

Co trzeci pieszy, który wcześniej by zginął na pasach, teraz żyje
Przez pierwsze trzy miesiące obowiązywania nowego prawa w wypadkach na przejściach dla pieszych straciło życie pieszych o ponad 30 proc. w porównaniu do tego samego okresu w roku 2019. O blisko 20 proc. mniej zostało rannych. Liczba samych wypadków na przejściach dla pieszych również zmniejszyła się o blisko 20 proc.

Od czerwca do sierpnia tego roku śmierć w wypadkach na przejściach dla pieszych poniosło 28 osób. W 2019 r. w tym samym okresie w wypadkach zginęło 41 pieszych (*w pandemii w 2020 r. – 25)
Załączniki
ranni-info-dobre.jpg
zabici-info-dobre.jpg
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8961 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Grzyby » 23 lut 2022, 17:42

Całkowicie zapomniałem że tu taka żenada była popełniona. <lol>
I jak zwolennicy "akcji"?
Iluż to nieśmiertelnych kierowców zostało niewinnie zamkniętych w [tiiit]?
A może jednak przepisy + nowe mandaty skutecznie zadziałały?
Zawsze powtarzałem – ten chory naród potrzeba trzeba uczyć kultury batem. A lepszego bata niż wysoki mandat nie ma w cebulandii.

brii napisał(a):Bardzo ciekawym jest, że temat kompletnie umarł patrząc na to co tu się działo wcześniej.

Miałem niby nic nie pisać ale ... trochę się popastwię <lol>
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 22:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez zadra » 7 sie 2022, 16:02

Grzyby napisał(a):jak zwolennicy "akcji"?


ja nie wyleczyłem się z myśli, że jednak to nie jest dobry przepis.
Jak najbardziej, groźba większych kar zadziałała dość szybko, natomiast widzę (zwłaszcza w większych miastach) ignorowanie przez przechodniów tego co się dzieje na drodze.
Wciąż uważam, że prawne zwolnienie z odpowiedzialności osobę przechodzącą przez jezdnię nie jest zdrowe dla przechodnia.
Jeżdżąc po Poznaniu w oczy rzuca się ignorancja. Często przechodnie nawet nie spoglądają na asfalt i z marszu wchodzą na zebrę; często również słuchawki na uszach i wzrok wpatrzony w telefon w tym przeszkadza.
W mniejszych miejscowościach tego nie widzę – nadal obowiązuje zasada ograniczonego zaufania i tak osoby dorosłe, jak i małoletni zatrzymują się i patrzą jak trzeba :lewo/prawo/lewo oraz czekają na reakcję kierowcy. Tak to powinno wyglądać – kierowca powinien zareagować na to co robi pieszy, ale pieszy powinien wchodzić na pasy będąc pewnym, że kierowca go widzi i hamuje.
Mam również dodatkowe doświadczenia, np zatrzymuję się na pasach przy których stoją piesi i....
Piesi nadal stoją, bo w ogóle nie zamierzali przechodzić a tylko sobie miło gawędzą..
Raz też starszy Pan idąc chodnikiem wzdłuż jezdni będąc na wysokości przejścia dla pieszych zatrzymał się (ja zatrzymałem się, również pojazd z przeciwka wyhamował) i staliśmy sobie jakieś 5sek do momentu aż starszy człowiek... ruszył dalej chodnikiem wzdłuż jezdni nie przechodząc po przejściu, bo wcale tego nie zamierzał robić..
Jeżdżąc często nie widzę pieszego który stoi np za drzewem albo w ciemności na nieoświetlonym przejściu cały na czarno ubrany.
Dobrze, gdy pieszy ma pieska – widać jakiś ruch, widać, że coś się dzieje..
Chyba jestem słabym kierowcą, skoro nie dostrzegam kogoś kto stoi nade mną w piramidzie pierwszeństwa..
Rowerzyści to dodatkowa komplikacja i nie chcę wchodzić w ten temat..

Wprowadzone przepisy przenosząc odpowiedzialność na kierowcę wpłynęły na zwiększenie poczucia bezkarności i ignorancji wśród pieszych.
To groźna zmiana – groźna dla ich zdrowia..

Również dużo chodzę piechotą i nie przeszkadzało mi nigdy to, że muszę uważać.
Nadal mam to we krwi – przechodząc przez jednię uważam na siebie i obserwuję to co dzieje się na drodze, próbuję nawiązać kontakt wzrokowy z kierowcą, czekam na zachowanie auta, które będzie wyraźnym sygnałem iż zaczyna się zatrzymywać.

Dobrze, że jest mniejsza ilość ofiar, ale być może sama zmiana wysokości kar i ograniczenia prędkości spowodowałyby lepszy efekt, bo pieszy nadal musiałby uważać ..
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 17:07
Posty: 3143 (32/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez brii » 8 sie 2022, 13:55

zadra napisał(a):Chyba jestem słabym kierowcą, skoro nie dostrzegam kogoś kto stoi nade mną w piramidzie pierwszeństwa...

Rozważ porzucenie lejców – wszystkim to wyjdzie na zdrowie.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8961 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderatorzy

Koordynatorzy, Zarząd