Adaptacja po czyszczeniu DPF

Mazda2 (2015-2019)

Postprzez bartqui » 26 lis 2021, 22:13

Hej. Z góry przepraszam jeśli ten wątek gdzieś na forum się przewinął, ale nie udało mi się znaleźć nic w odniesieniu do Skyactiv 1.5 w maździe 2. Potrzebuję pewnych informacji.
Dokonałem czyszczenia hydrodynamicznego filtra DPF i przy okazji wyczyszczony został EGR oraz wymieniony olej. Niestety okazało się, że warsztat w którym to zleciłem nie był w stanie dokonać adaptacji czujników ani wskazać komputerowi, że było dokonane czyszczenie/wymiana DPF. Dodam, że samochód pracuje perfekcyjnie i nie wznowił wypalania po tym jak tuż przed warsztatem proces został niestety przerwany (tak akurat wyszło, nie zależało mi na tym, bo i tak wszystko miało być czyszczone itd).
Czy da się tą adaptację jakoś wykonać forscanem, czy tylko ASO? Bardzo proszę o pomoc i z góry dzięki za odpowiedzi.
Forumowicz
 
Od: 11 lis 2021, 16:42
Posty: 59 (1/1)
Auto: Mazda 2 1.5 skyactiv-d
2015r

Postprzez darrecki » 3 gru 2021, 09:55

W każdym innym dieslu Mazdy z DPF da się forscanem wyczyścić wszelkie nastawy i adaptację, więc nie widzę problemu dlaczego by się nie dało i w 1.5D.

Polecam stacjonarny Forscan (na windows) i kabel, zakładka serwis. Najprościej będzie wybrać "skasuj wszystkie adaptacje"
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 00:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez bartqui » 5 gru 2021, 13:27

Super, dzięki!
Forumowicz
 
Od: 11 lis 2021, 16:42
Posty: 59 (1/1)
Auto: Mazda 2 1.5 skyactiv-d
2015r

Postprzez bartqui » 15 gru 2021, 12:15

Jeszcze jedna kwestia, żeby nie zakladać nowego tematu, może ktoś coś poradzi.

Autko jest po hydrodynamicznym czyszczeniu DPF (38-->7, więc nie był szczególnie brudny), przy okazji wyczyszczony został EGR ten z chłodnicą spalin. Następnie zostały skasowane adaptacje. Efektów większych niestety brak, wypalanie co +– 120km. Po podrążeniu trochę tematu zdecydowałem się jeszcze na wyczyszczenie kolektora dolotowego oraz intercoolera wodnego z nim umieszczonego. Oba elementy były mocno zababrane, wręcz odpadały grudy suchej sadzy. Dodatkowo zostały wyczyszczone pozostałe elementy EGR. Nie została wykonywana żadna adaptacja ani kalibracja po tych manewrach.

Pierwsze wypalanie nastąpiło około 80km po wyjeździe z warsztatu, ale nie pamiętam ile już było w momencie wjazdu.
Olej mazdowski do DPF został zalany. Autko jest bardzo zrywne, pracuje wzorowo a spalanie wynosi poniżej 4l międzymiastowo (bo praktycznie tylko tak nim jeżdżę).

Moje pytanie brzmi: czy należy wykonać jeszcze jakąś adaptację/kalibrację? Do głowy przychodzi mi wykonanie korekty wtrysków, ewentualnie zajrzenie w odmę, czy aby przypadkiem coś nie zalewa turbo. Czy ktoś ma może jeszcze jakiś pomysł w co można zajrzeć żeby zażegnać problem zbyt częstego wypalania?

Dzięki z góry! :)
Forumowicz
 
Od: 11 lis 2021, 16:42
Posty: 59 (1/1)
Auto: Mazda 2 1.5 skyactiv-d
2015r

Postprzez darrecki » 15 gru 2021, 14:14

Wlać coś czyszczącego wtryski, wyjeździć, zrobić kalibrację wtrysków, sprawdzić wartości FI_LRN_xxx (16 różnych pidów).
Jak korekty (FI_LRN) będą ok, to być może zacina ci się któryś z EGR. Ilość sadzy wracającej do silnika mocno negatywnie wpływa na częstotliwość regeneracji DPF.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 00:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez bartqui » 15 gru 2021, 14:51

Darrecki dzięki za odpowiedź.

Szukałem trochę ale możliwe, że źle – czy jest opcja podesłać jakies przykładowe wartości prawidłowych PIDów? Ewentualnie jakieś zakresy wartości. Dzisiaj po pracy będę miał możliwość podpiąć Madzię pod komputer to może bym porównał.

Co do EGR to myślę, że wszystko jest już czyste, jedyne co mogłoby się przycinać to ta przepustnica na wydechu.. oby nie. :P

Edit: zauważyłem, że na biegu jałowym pod maską, z okolic turbiny (ale nie do końca jestem pewien czy faktycznie stamtąd) co parę sekund słychać taki cichutki krótki świst, potem cisza i znowu i tak cały czas. Co to może być?
Forumowicz
 
Od: 11 lis 2021, 16:42
Posty: 59 (1/1)
Auto: Mazda 2 1.5 skyactiv-d
2015r

Postprzez darrecki » 15 gru 2021, 20:57

Tu moja wiedza pochodzi z Internetu, więc jak znajdzie się ktoś mądrzejszy to niech poprawi i nie krzyczy :)
Jeśli FI_LRN są w przedziale +/– 0-20, to mamy wartości wzorcowe, +/– 20-40 poprawne, powyżej tego – mogło by być lepiej, w okolicach 90 i wyżej – złom. Generalnie im bliżej 0, niezależnie czy + czy –, tym lepiej.

EGR nie musi się przycinać żeby źle pracować. Ale jeśli wspomniane wartości FI-LRN będziesz miał dobre, temperatura w dolocie mierzona poprawnie, ciśnienie MAP w normie, a MAF odpowiedni przepływ, to nic innego Ci już nie zostaje. Jedyny inny czynnik to nadprogramowe spaliny w dolocie, których w dodatku nie ma jak zmierzyć. Dla przykładu wyeliminowanie EGR w Sky 2.2D zmniejsza interwały w trasie x2.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 00:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez bartqui » 15 gru 2021, 21:46

Pięknie dziękuję Ci użytkowniku darrecki :)

Wiem, że zadaję sporo pytań, ale w temacie tych współczesnych Mazd a w szczególności diesli jestem zieloniutki – poprzednie niemal 4 lata przejeździłem amerykańskim malaise <glupek2> .

Te wartości, o których napisałeś odczytam po prostu forscanem na windowsie i ze specjalną wtyczką do OBD2? Czy da się to załatwić telefonem? Mam wpinkę bluetooth do OBD2 jak coś.

Mógłbym jeszcze Cie poprosić o odniesienie się do mojego Edit? Czy tak ma być i co może wydawać ten dźwięk? <nauka>
Forumowicz
 
Od: 11 lis 2021, 16:42
Posty: 59 (1/1)
Auto: Mazda 2 1.5 skyactiv-d
2015r

Postprzez darrecki » 16 gru 2021, 07:06

Forscan na telefonie i interfejs na BT wystarczy do odczytania każdego ze wspomnianych wcześniej parametrów.

Co do dźwięków z okolic turbiny nie pomogę. Nie miałem fizycznie do czynienia z 1.5D
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 00:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez bartqui » 16 gru 2021, 09:00

Ok, dopóki autko ma kopyto i nie pokazuje żadnych błędów to się tym dźwiękiem nie będę przejmował.

Zczytałem wartości temperatury chłodziwa w trakcie jazdy i temp otwarcia (82st) została osiągnięta gdzieś dopiero po 20km :| To już stara Alfa 145 JTD, którą kiedyś miałem szybciej łapała ciepło i je ładnie trzymała. Dodatkowo po otwarciu temperatura jeszcze spadła i już nie osiągnęła 80st.
Czy tak ma być? Czy lepiej pomyśleć nad zmianą termostatu?

Dzięki, Bartek.
Forumowicz
 
Od: 11 lis 2021, 16:42
Posty: 59 (1/1)
Auto: Mazda 2 1.5 skyactiv-d
2015r

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 2 / 121