Instalacja gazowa V/VI generacji – jak to działa? Przydatne informacje.

Dział poświęcony użytkowaniu aut z instalacjami gazowymi przeznaczonymi do zasilania silników z wtryskiem bezpośrednim paliwa.

Postprzez makmarc » 2 paź 2014, 22:44

Zanim przystąpisz do krótkiej lektury, zapamiętaj 3 główne zasady, które przyświecają prawidłowemu i bezobsługowemu działaniu instalacji gazowej w Twoim aucie:

– odpowiedni dobór komponentów instalacji;
– właściwy i profesjonalny montaż;
– regularny i rzetelny serwis.


Systemy instalacji gazowych pozwalających na wtryskiwanie gazu w ciekłej fazie do kolektora dolotowego, gdzie niezbędnym krokiem jest nawiercanie kolektora oraz zamontowanie w nim wtryskiwaczy gazowych, jak również pozwalające na bezpośredni wtrysk LPG do komór spalania z użyciem wtryskiwaczy benzynowych (w naszym przypadku dla Mazdy są to silniki z oznaczeniem DISI, dla porównania w grupie VW silniki te mają oznaczenia FSI i TSI), uzyskały miano V generacji.

Holenderscy eksperci i inżynierowie z firmy Vialle już 14 lat temu rozpoczęli pierwsze prace dotyczące wtrysku gazu w fazie ciekłej. Przez cały ten czas, w myśl zasady, iż najprostsze rozwiązania to najlepsze rozwiązania, prowadzili szereg badań i testów metodą prób i błędów, byśmy dziś mogli cieszyć się najwyższą jakością, prostotą oraz zmniejszoną do minimum obsługą samochodowych instalacji gazowych. Aktualnie na rynku dostępne są instalacje innych producentów, dostosowane do konkretnych silników.

Wersją po liftingu systemu V generacji jest następny, choć ciągle przyjęty dosyć umownie, system instalacji gazowej VI generacji. Jego zasada działania jest możliwie zbliżona do systemu podawania benzyny, a sam system tworzy zoptymalizowaną alternatywę dla silników z bezpośrednim wtryskiem. Dzięki wykorzystaniu oryginalnych wtryskiwaczy benzynowych, za pomocą których odbywa się wtrysk gazu w fazie ciekłej, problem z chłodzeniem wtryskiwaczy został rozwiązany.

Skróty, które warto zapamiętać:

– VIALLE LiquidSI (Liquid Smart Injection) – instalacja ciekłego wtrysku gazu do aut z POŚREDNIM, WIELOPUNTKOWYM wtryskiem benzyny (uniwersalna instalacja gazowa);

– VIALLE LPdi (Liquid Propane Direct Injection) – instalacja ciekłego wtrysku gazu do aut z BEZPOŚREDNIM wtryskiem benzyny: np.: TSi, TFSi, GDi (ściśle dedykowana instalacja gazowa);

– DISI – Direct Injection Spark Ignition – oznaczenie stosowane przez koncern Mazdy dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Zalety instalacji LPG V generacji są następujące:

– sterowanie silnikiem (tak jak w poprzedniej generacji) za pomocą oryginalnego komputera benzynowego;

– w prawidłowo zamontowanym i wyregulowanym układzie nie występują straty mocy ani wzrost spalania;

– brak konieczności użycia reduktora > brak ingerencji w układ chłodzenia silnika;

– niewrażliwość układu na czynniki atmosferyczne;

– redukcja emisji CO2.

Niestety, jak to w życiu bywa, nikt ani nic nie jest idealne. Podobnie jest również z instalacją V generacji. Znajdująca się w butli pompa gazu ciekłego stanowi największą bolączkę tego układu. Dlaczego?

Wróćmy do rzeczywistości i przypomnijmy sobie, jakiej jakości paliwa oferowane są na stacjach benzynowych. I tutaj znowu pojawia się twierdzenie, co kraj to obyczaj. W rezultacie wszystkie zanieczyszczenia znajdujące się w paliwie przepływają przez pompę, tym samym skracając jej żywotność. Po szeregu pojawiających się problemów, w najnowszych układach zastosowano tzw. pompę łopatkową, która wyposażona jest w zintegrowany wkład filtrujący wszelkie zanieczyszczenia. Również będący w pompie olej, na skutek tankowania niewiadomej jakości gazu, a tym samym w efekcie pojawieniu się wody, z biegiem czasu jest z niej wypłukiwany. Prowadzi to oczywiście do zatarcia. Obniżone ciśnienie gazu to najczęstszy objaw zacierającej się pompy. Oczywiście można tego uniknąć, regularnie sprawdzając stan oleju lub w ostateczności wymieniając go na nowy.

Ceny takich instalacji zaczynają się od ok. 4000zł, w zależności od auta oraz silnika, komponentów, które zostaną dobrane do montażu, jak też samych kosztów robocizny.
makmarc
 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy LPG