adam1987 napisał(a): Moc – wzrosła. Zdecydowanie. Czystość przez filtr zmieniła silnik nie do poznania. Na benzynie jechał bo jechał, teraz jak jadę czekam na iskry i aż mnie przeniesie w przeszłość.
Twoja instalacja jest zatem ewenementem na skalę światową.
(albo w szoku pozakupowym jeszcze nie łączysz faktów i żyjesz tym, co powiedział Ci sprzedawca aby namówić Cię na dwukrotnie wyższą cenę instalacji 5gen w stosunku do 4gen), zwłaszcza, że:
adam1987 napisał(a):Brak zwiększonego spalania – silnik pali tyle co benzyna, możliwe że nawet mniej bo przy niższych obrotach osiąga ciut większą prędkość... ale może to złudzenie. W każdym razie ja zobaczyłem ubytek w spalaniu mimo ciężkiej nogi.
W przyrodzie nic nie ginie – aby uzyskać identyczną moc z mniej energetycznego paliwa, trzeba go spalić więcej.
Poniżej zamieszczam wyliczenia jednego z forumowiczów Racing Forum, oparte na parametrach obu paliw oraz na wspomnianej matematyce...
Sprawdźmy sobie zatem ile silnik wygeneruje ciepła przy spaleniu powiedzmy 10 litrów benzyny, i ile będzie potrzebował LPG aby osiągnąć tę samą wartość.
Dane (dostępne np. tutaj http://cng.auto.pl/ekologia-cng/):
Gęstość [kg/dm3]
LPG: 0,54 Benzyna: 0,74-0,76
Wartość opałowa [MJ/kg]
LPG: 46,1 Benzyna: 42,5 – 45
Wartość opałowa mieszanki stechiometrycznej [MJ/m3]
LPG: 3,66 Benzyna: 3,70
Stała stechiometryczna [kg powietrza/kg paliwa]
LPG: 15,7 Benzyna: 14,7
Niby wartość opałowa LPG jest wyższa niż benzyny ale do baku lejemy nie kilogramy wachy tylko litry wink.gif Stąd:
LPG: 46 MJ/kg * 0,54 kg/dm3 = 24,8 MJ/dm3
Benzyna: 44 MJ/kg * 0,75 kg/dm3 = 33,8 MJ/dm3
Niech zatem ten nasz silnik spali 10 litrów benzyny. Wygeneruje wtedy 10 dm3 * 33,8 MJ/dm3= 338 MJ energii.
No to LPG żeby wyprodukowało tyle ciepła musi spalić: 338 MJ / 24,8 MJ/dm3 = 13,63 dm3.Jedyny zysk, jaki jest w tym przypadku przy instalacji 5gen, to sporo niższa temperatura mieszanki, co w wyższym stopniu chroni przed spalaniem stukowym. Aczkolwiek – umówmy się, że w warunkach normalnej lub nawet ostrej eksploatacji daleko naszym silnikom do uzyskiwania takiego obciążenia, aby dochodziło do spalania stukowego.
adam1987 napisał(a):Pompa w tej instalacji – 2 lata gwarancji lub 100 000 KM . Przez 2 lata nie martwisz się w ogóle. Po 50 tys. wpadasz zrobić przegląd pompy i sprawdzasz jej stan.
Nowa pompa około 1400zł a regeneracja pompy już zużytej 800zł z robocizną. Drogo? Przez około 100 000 kilometrów nie martwić się o nic. Jedyne co to regulować luzy zaworowe od benzyny.
Zdecyduj się, czy liczysz czas eksploatacji czy przebieg. Z obu warunków gwarancji nie skorzystasz – nomen omen – sekwencyjnie.
adam1987 napisał(a):Wtryski benzynowe – są chociaż mogliśmy je zdemontować.
Obecnie benzyna służy do rozruchu – chodzi około 90sekund na benzynce i się przełącza automatycznie.
Samo powyższe zdanie pozycjonuje Cię (bez urazy) w kategorii laików. Skoro benzyna służy do rozruchu, to jak byś ją podawał w przypadku demontażu wtrysków od benzyny? Strzykawką?
adam1987 napisał(a):Ci co mają IV generacji to Ci piszą montuj to i to i Ci nie napiszą niczego sensownego – takie zestawy każdy Ci poleci.
Ci, co mają 4gen i piszą "montuj to i to" piszą właśnie bardzo konkretnie, ponieważ popierają to doświadczeniem lub opiniami użytkowników.
adam1987 napisał(a):Tutaj jedyne co to pilnujesz by gaz był w butli i tyle.
Zdziwisz się może, ale w mojej 4gen mam tak samo...
adam1987 napisał(a):PS. nawiązując do kosztów kolegi od Primery. Trochę czystej matematyki.
50 000 KM
spalanie przy 4 generacji około 15-20% większe niż benzyny.
W mieście daje około 3-4 litry więcej na 100KM.
Wg wyliczeń na stronie motostat.pl różnica w zużyciu paliwa przez moją Madzię na benzynie i LPG to 1,25 l/100km (patrz taby w moim podpisie pod postem)
a więc nie:
adam1987 napisał(a):4 litry gazu * 2,60 = 10,40.
50 000 / 100 = 500
500 * 10,40zł = 5200zł.
tylko:
1,25 litra gazu * 2,60 = 3,25
500 * 3,25 to 1625 zł
czyli w przypadku faktycznie równego spalania Pb i LPG dałoby to symboliczny zysk...
Oczywiście, zakładając, że faktycznie użytkownik ma zamiar jeździć więcej niż 100tys km...
Przy zwykłym rodzinnym przebiegu ok. 20tys/rocznie daje to 5 lat, co dla wielu właścicieli aut jest wartością graniczną posiadania tego samego auta...
adam1987 napisał(a):PS. nie policzyłem benzyny do odpalania, która zdecydowanie podniosła by koszty przy instalacji 4 generacji oraz kosztów serwisowania.
No to policz, bo sam piszesz, że przy odpalaniu pierwsze 90 sekund (rozruch + dogrzanie silnika = najwyższe zużycie paliwa) Twój silnik chodzi na benzynie...
Chyba, że masz skądś wachę za darmo, to nie podyskutuję...
adam1987 napisał(a):Nadal nie widzę, powodu by instalować IV generację jak można V.
Hmmm... dwukrotnie niższa cena?
Ja mam dokładnie to samo odczucie, tylko w drugą stronę.
Aczkolwiek, kto bogatemu zabroni?
Tyle, że gdybym był bogaty, to w
miałbym zakładanie jakiejkolwiek instalacji LPG...
Chyba, że ze względów ideologicznych – bo LPG powoduje ok. 40% mniejszą degradację środowiska niż PB i ON... czym zresztą kierował się doradca od spraw public relations angielskiej Królowej, montując instalację LPG w jej służbowym Rollsie... (przypuszczam, że ze względów prestiżowych mogła to być nawet instalacja 5gen...)
Żeby była jasność... nie neguję instalacji 5gen. Skoro inżynierowie Vialle pracują nad nią od kilkunastu lat i – co ważniejsze – ciągle znajdują klientów (chociaż gros tych instalacji jest montowana jako OEM do nowych samochodów, gdzie jej koszt jest ukryty w cenie samego auta) to znaczy, że ma ona swoje miejsce na rynku.
Ale kompletna niekonsekwencja Twojej wyliczanki, niepoparta faktami tylko pochodną marketingowego bełkotu usłyszanego od cwanego sprzedawcy, nie pozwala się z Tobą zgodzić co do samej zasadności montażu.
[edit]
BTW. Być może jestem jednym z niewielu obecnych na tym forum posiadaczy instalacji 5gen (byłym) i 4gen (aktualnym), a wcześniej także 2gen (Opel Kadett 87', Renault 25 88' i Nissan Sunny 94'). W związku z tym, istnieje duże prawdopodobieństwo, że wiem co mówię, zwłaszcza, że piszę z pracy, a więc zupełnie na trzeźwo
Ciekawostka – wspomniany przeze mnie R25 miał silnik 2,2 litra o mocy ok. 120KM. Instalacja była tak dostrojona (przy optymalnie dobranych podzespołach), że średnie spalanie wynosiło 10l/100km przy bardzo komfortowej jeździe. Przy wadze samochodu z instalacją i pełnym zbiornikiem (80L) oraz zwykle dwoma osobami na pokładzie + bagaż – ponad 1600kg...