Ząbkowanie opon

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez LosAmigos » 15 lis 2015, 22:37

Witam,
mam do Was pytanie jakie macie doświadczenia związane z ząbkowaniem opon w CX-7 ?

Przy okazji ostatniej wymiany opon z letnich na zimowe "oponiarz" stwierdził ząbkowanie opon – w dziwnie dla niego – na całej lewej stronie (opony przód i tył) – opony z prawej strony są OK!. Ząbkowanie jest odczuwalne na zewnętrznej stronie opon (wystarczy ręką pogładzić krawędzie opon w jedną i drugą stronę, by wyczuć jakby wystające ząbki, które uniemożliwiają swobodny ruch ręki).
Na oponach (Pirelli Scorpion Verde 235/60/R18 103W) przejechałem dwa sezony, ok. 20 000km.

Dużo w necie jest artykułów na temat ząbkowania opon (np. <nauka> http://auto-gum.com.pl/zabkowanie.html). Szczególnie, ząbkowanie opon często występuje w autach z przednim napędem i dotyczy opon z tyłu, w związku m.in. z zawieszeniem wielowahaczowym...

Jednak w CX-7 jest napęd 4x4, skąd więc ząbkowanie z przodu i z tyłu ?

Dużo w sumie jeżdżę po trasach z małą ilością zakrętów, z jednostajną prędkością – czyżbym sam sobie odpowiedział <glupek2> ??

Sprawdziłem ciśnienie w oponach (nie było różnicy), amortyzatory z przodu mają 85% a z tyłu 65%. Zawieszenie nie ma luzów. W wakacje autem byłem we Francji, w kilka dni przejechaliśmy w 5 osób + bagażnik dachowy ok 4000km (czyli auto było konkretnie napakowane). Od powrotu pojawił się "dodatkowy" szum/wycie w kabinie, który pojawia się już przy prędkości od 70/80 km/h (weryfikacja przez mechanika nie wskazała jednoznacznie, że to łożysko z tyłu i jego sugestia padła właśnie na opony, że to "one" wyją). Jednak po założeniu zimówek, sytuacja z wyciem nie ustąpiła...

Wracając do meritum...Co Wy robicie żeby zminimalizować ząbkowanie? Przekładacie opony przód / tył w trakcie sezonu letniego? Czy u Was też występuje ząbkowanie w oponach z przód i z tyłu TYLKO na jednej stronie? Może japońskie gumy <czarodziej> są mniej podatne na ząbkowanie jak włoskie??
Forumowicz
 
Od: 7 sie 2013, 20:34
Posty: 78 (1/1)
Skąd: Lublin - Wawa
Auto: Mazda 2 DE
Silnik 1,3 84KM
Trend & Fun
Rok: 2014

Mazda CX-7 ER
Silnik: 2,3
Rok: 2008

Postprzez boleknalolka » 28 lis 2015, 22:58

Prawdę mówiąc pierwsze się spotkałem z takim problemem. Opon już trochę zjeździłem i na żadnym nie było czegoś podobnego.
Co do napędu to CX7 ma napęd na przód, a w razie utraty przyczepności sprzęgło załącza tylną oś, nie ma stałego napędu 4x4.
Łożyska? sprawdzisz stan sam, ja już musiałem wymieniać ośkę na tyle, jest to tak skonstruowane że jak złapiesz za koło i zaczniesz ruszać to wyłapiesz luz. Wymiana nie jest skomplikowana, poza kluczem do śruby od łożyska potrzebny TROX 55.
Co do mieszania opon to jak zmieniam to patrzę jedynie na kierunek bo opony mam kierunkowe.
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2013, 10:30
Posty: 32 (0/1)
Skąd: Wieluń
Auto: Mazda CX-7 2.3 2008 wer.EU
Mazda RX 8 1.3 2006

Postprzez Dominator » 28 lis 2015, 23:02

Amigos, czy Twoj samochod jest bezwypadkowy?
...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2011, 23:36
Posty: 4908 (66/68)
Skąd: Bielsko-Biała/KR/KTA
Auto: Accord 8 2.2 gnojówka

Postprzez LosAmigos » 3 gru 2015, 00:05

Dominator napisał(a):Amigos, czy Twoj samochod jest bezwypadkowy?

Sprzedający zapewniał, że CX jest bezwypadkowy (taka informacja była w ogłoszeniu). Poza tym ASO zweryfikowało stan auta przed zakupem ;P i nic co by wskazywało na dzwona nie znalazło...

Poobserwuję czy przypadkiem zimówki nie ząbkują, ale chyba gdzieś wyczytałem, że właściwe to zimówki w ogóle nie ząbkują <co?>

Odnośnie hałasu dobiegającego z tylnego zawieszenia – stwierdzono, że winą jest tylne prawe łożysko (podczas obracania kołem dało się usłyszeć delikatne tarcie, jakby metal o metal). Zawieszenie nie ma luzów.
Forumowicz
 
Od: 7 sie 2013, 20:34
Posty: 78 (1/1)
Skąd: Lublin - Wawa
Auto: Mazda 2 DE
Silnik 1,3 84KM
Trend & Fun
Rok: 2014

Mazda CX-7 ER
Silnik: 2,3
Rok: 2008

Postprzez Josh » 6 gru 2015, 11:38

A jak ze zbieżnością?
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Xtof
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 13 maja 2008, 11:29
Posty: 1118 (14/26)
Skąd: Poznań
Auto: Rodzinne

Postprzez LosAmigos » 22 mar 2016, 01:58

Zbieżności jeszcze nie sprawdzałem, bo auto pewnie trzyma się drogi, nie ściąga na boki, kierownicą nie telepie, ale mechanik mówi że niedługo szykuje mi się remont tylnego zawieszenia (wyje coś z tyłu, do wymiany mam tuleje i chyba łożysko). Natomiast sprawdziłem ciśnienie w kołach (tych letnich) i była różnica lewa strona ok 2.2-2.3 a prawa miała 2.5-2.6, więc to może być przyczyną.

Edycja (po zmianie opon na zimowe):
Wcześnie była wymiana tylnego łożyska z lewej strony – huczenie/wycie ustało, ale nadal było "głośno", następnie wymiana sworznia z prawej i poduszki wahacza z lewej (przy okazji okazało się, że sworzeń wahacza wytrzymał ledwo rok, dlatego była reklamacja całego elementu w Intercarsie – tutaj dla nich gratki, bo nie zrobili popyliny jak np. sprzegla24.pl za zakup dwumasy, i zwrócili kasę), później było jeszcze przetoczenie tarcz z przodu (dzięki temu zmniejszyły się bicia, telepania kierownicy).
Na koniec ustawienie zbieżności.

Podsumowując, wymiana opon z letnich na zimowe (+wymiana tego i owego w zawieszeniu) i nagle jak ręką odjął – błoga cisza, nie telepie kierownicą, nie ma bicia itp.

Opony letnie nie wyglądają tragicznie, ale "ząbkowanie" jest widoczne. Na innych forach znalazłem "kolejną" receptę na ząbkowanie – wymiana amortyzatorów... Ale na razie amory są ok 60/65, więc zacznie się zabawa z przekładaniem opon stronami co 5tyś... <nie powiem>
Forumowicz
 
Od: 7 sie 2013, 20:34
Posty: 78 (1/1)
Skąd: Lublin - Wawa
Auto: Mazda 2 DE
Silnik 1,3 84KM
Trend & Fun
Rok: 2014

Mazda CX-7 ER
Silnik: 2,3
Rok: 2008

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9