Automat + i-stop

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez juloC » 17 wrz 2018, 18:00

Kilka dni temu odebrałem nową Mazdę w automacie (cx-5, 2.5l). Od samego początku mam "problem" z systemem i-stop a właściwie z automatyczną skrzynią biegów:

W niektórych sytuacjach chciałbym uniknąć wyłączenia samochodu przez i-stop. Można to osiągnąć nie dociskając zbyt mocno hamulca – gdy zatrzymujemy samochód lekko "muskając" hamulec, bez mocniejszego wciśnięcia, to i-stop nie aktywuje się i samochód pozostaje włączony na postoju.


Wszystko fajnie tylko mam wątpliwości czy w ten sposób nie szkodzę automatycznej skrzyni biegów? Nie znam się na AT i nie wiem czy przy pełnym wciśnięciu hamulca skrzynia nie jest w jakiś sposób "wysprzęglana"? A jak tylko lekko wciskam hamulec to czy przypadkiem skrzynia cały czas nie pozostaje na biegu i nie "siłuje" się z hamulcem, nie "próbuje" ruszyć? No i czy to nie zarżnie skrzyni...


Pytanie do osób, które mają większą wiedzę o działaniu automatycznych skrzyni: czy częste postoje z nie do końca dociśniętym hamulcem nie zaszkodzą automatycznej skrzyni biegów?



TAK WIEM, że można wyłączyć i-stop na stałe, ale nie chcę tego robić z dwóch powodów:
a) chciałbym uniknąć wyłączania silniki tylko wtedy kiedy wiem, że postój potrwa bardzo krótko (2-7 sekund). Gdy wiem, że postoję zdecydowanie dłużej (czerwone światła itp.) to nie mam nic przeciwko działaniu tego systemu
b) wyłączenie i-stop powoduje nieustanne świecenie się pomarańczowej kontrolki na tablicy rozdzielczej. Niestety skutkuje to przyzwyczajaniem się do pomarańczowych ikonek i później nie wyłapuje się nowych ostrzeżeń (oko/umysł przyzwyczaja się do ignorowania ostrzeżenia i inne są również "filtrowane" ;) )
Początkujący
 
Od: 17 wrz 2018, 17:32
Posty: 2
Auto: Mazda CX-5 2.5L AT AWD 2018 SkyPassion

Postprzez Pabloss » 18 wrz 2018, 11:31

No cóż tak właśnie to działa. Ale odpowiadając na pytanie to, nie zaszkodzi to skrzyni biegów. Trzymanie na hamulcu (lekko) jak napisałeś nie aktywuje istopu, a na skrzynię nie ma to znaczenia. Podobno dla automatów gorsze jest przełączanie jej w stan luzy czyli N. To podobno jest bardziej obciążające dla skrzyni (może fachowcy wyjaśnią dokładniej). Wysprzęglanie, czyli zanik ciśnienia w układzie skrzyni jest dla niej bardziej niebezpieczne niż pozostawienie jej bez ciśnienia na luzie N. Natomiast trzeba zdać sobie sprawę że w tem sposób obciążamy klocki hamulcowe. Ja robię tak że zaciągam ręczny i wtedy delikatnie puszczam hamulec nożny. System istop wtedy nie aktywuje się. Czasem OK, a czasem szkoda bo np. zmiana świateł trwa 3 min.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 kwi 2014, 17:00
Posty: 428 (2/5)
Skąd: Jaworzno
Auto: Mazda CX-5 2.0 AT

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9