Mazda Active Torque

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez Paweł » 20 lip 2013, 14:21

Nigdzie nie widziałem informacji o takim ograniczeniu, ani sugestii, że może istnieć. W dokumentach technicznych jest opisane, że napęd rozłącza się np. po zaciągnięciu hamulca ręcznego, ale o limicie prędkości nic nie ma. Najlepiej byłoby to samemu sprawdzić na śniegu.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez Garth » 22 lip 2013, 21:38

W odpowiedzi na kilka wątpliwości, które pojawiły się w tym wątku:
– W CX5 zastosowano inne rozwiązanie niż Haldex czy Honda CRV (do 2011 kiepski dual-pump), nie ma tu żadnych pomp, żadnej hydrauliki. Nie jest to także konstrukcja Mazdy, tylko japońskiej firmy GKN Driveline – dokładnie to samo sprzęgło elektoromagnetyczne od lat stosują Mitsubishi, Nissan, Suzuki, Jeep, Renault, Fiat, Dacia, Citroen, Peugeot...
– skuteczność działania zależna jest od programu sterującego sprzęgłem i tu jest sedno sprawy – technicznie ten sam mechanizm, ale różnie sterowany przez różne marki – od starych 'feedback' (reakcja tylko na różnicę prędkości obrotowych między osiami) po najnowsze 'full feedforward', gdzie jest wiele czynników, a poślizg jest ostatnim z nich.
Bazując na rysunkach i opisie, które się tu pojawiły oraz informacji z YT (http://youtu.be/_VrFAutcaig), w CX5 jest to feedforward (czyli działanie proactive, a nie impulsowe reactive). W takim przypadku napęd działa przy każdej prędkości (przy czym im wyższa prędkość – tym mniej momentu będzie przekazywane na tylną oś).
Niestety nigdzie nie znalazłem map/algorytmów, więc trudno powiedzieć, czy jest stały przekaz momentu na tył (zmienia się tylko natężenie pola magnetycznego, czyli stopień zasprzęglenia), czy system ten dopuszcza jazdę FWD (pomijam hamulec ręczny i manewrowanie z małymi prędkościami, tu – w drugim przypadku jest to niestety ogromny minus w sytuacji 'zagrzebania się').

PS. BMW (xDrive) też oparty jest o sprzęgło elektromagnetyczne, z tą różnicą, że "osią główną" jest tył.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 20:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez fomicz » 13 sie 2013, 09:34

Paweł napisał(a):http://www.mazdaspeed.pl/technika/mazda-active-torque-split-awd-ats/

Kod: Zaznacz cały
Komputer sterując zasilaniem elektromagnesu może zmieniać rozdział momentu między przednią i tylną osią – w stosunku od 100:0 poprzez 50:50 do teoretycznie nawet 0:100, gdy przednie koła stracą przyczepność.

Natomiast w katalogach Mazdy napisane jest, że:
Kod: Zaznacz cały
do 50% momentu obrotowego do kół tylnych

Katalog cx-5
Tomek

Obrazek
Forumowicz
 
Od: 25 maja 2006, 14:15
Posty: 192 (1/2)
Skąd: Brodnica
Auto: CX-5 SkyEnergy 2.0 160 PSI AT

Postprzez Paweł » 14 sie 2013, 05:17

fomicz napisał(a):do teoretycznie nawet 0:100, gdy przednie koła stracą przyczepność

Magia fizyki. Było o tym prawdopodobnie w szkole średniej. Na koła, które nie stawiają oporu nie można przekazać żadnej siły/momentu.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez fomicz » 14 sie 2013, 09:43

Fruwający przód w CX-5?
Tomek

Obrazek
Forumowicz
 
Od: 25 maja 2006, 14:15
Posty: 192 (1/2)
Skąd: Brodnica
Auto: CX-5 SkyEnergy 2.0 160 PSI AT

Postprzez Garth » 30 mar 2015, 13:39



Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 20:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez Tom CX-5 » 1 mar 2016, 18:19

Lecz nie jest tak źle jakby się mogło wydawać :)

Tom CX-5
 

Postprzez Pabloss » 1 mar 2016, 19:27

To i ja dorzuć filmik
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 kwi 2014, 17:00
Posty: 428 (2/5)
Skąd: Jaworzno
Auto: Mazda CX-5 2.0 AT

Postprzez Garth » 21 mar 2016, 21:52

Gratulacje dla Mazdy, głównie dla marketingowców ;)
Znaleziono "dziurę" w systemie napędu Subaru (czy aby na pewno – o tym za chwilę), ale trzeba sprecyzować, że tyczy się to tylko wersji ze skrzyniami CVT/AT – napędy oparte o sprzęgło wielotarczowe (jak w Maździe).
Subaru oblało test – skręcone koła, niskie obroty silnika – system nie przekazuje momentu na tylną oś. Mazda wins. Niestety tylko w tym filmie, inne nagrania z tych samych testów pokazują, że zarówno Subaru, jak i Honda zaliczyły test.
A co w sytuacji manewrowania po asfaltowym parkingu? System Subaru częściowo odłącza tylną oś, można spokojnie manewrować bez najmniejszego obciążania układu napędowego. A Mazda? Manewrowanie przy spiętym sprzęgle to gwarantowane kłopoty i to bardzo szybko...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 20:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez Adi6JS » 23 mar 2016, 01:07

szatajoh napisał(a):TEREN -wjerzdzalem Mazda na przelecz "droga " to tzw stokowka czyli caly czas pod gore czasami koleinami po ciagnikach zrywkowych zwlekajacych drzewo do placu drzewnego ciezko bloto strome podjazdy koleiny caly dystans ok 5 km po 2/3 wylanczyl mi sie naped na tyl przegrzalem sprzeglo lepkosciowe musialem zrobic pauze az ostygnie bo tylko na przednim napedzie to kola sie krecily i nic poza tym po ok 15 minutach kontrolki zgasly i auto dalej drapalo sie sciezka zdrowia do gory dalo rady
Wnioski;ciezko orac madzia w terenie nie mozna jest delikatna naped jest zaprogramowany na 3/4 wysilku czyli delikatny teren dlugotrwle silne obciazenia napedu wylanczaja go asekuracyjnie zeby nie zepsuc


Wszędzie gdzie pojawia się w testach mazda cx-5 4x4 mówi się i pisze, że szybko się układ przegrzewa. Właśnie asekuracyjnie tak się dzieje, czy jednak nie tak wytrzymały to element wersji 4x4. Przyznam się, że zawsze mam to gdzieś przed oczami gdy mazda robi dziś 4x4 a delikatność niektórych elementów i oszczędności powodują wiele takich pytań.
Avatar użytkownika
 
Od: 12 maja 2015, 10:41
Posty: 50 (0/1)
Skąd: pomorskie
Auto: CX5'15 2.2 150D AT SkyEnergy

Postprzez Garth » 23 mar 2016, 10:11

No to nie jest źle, w Hondzie CRV napęd potrafi przegrzać się po 15 sekundach... ;)
Co do sprzęgła – prawdopodobnie Mazda "dmucha na zimne" tak konfigurując system, wg producenta sprzęgła ma ono wytrzymać około 70 minut pracy w trudnych warunkach zanim nastąpi przegrzanie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 20:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez Pabloss » 21 kwi 2016, 21:12



Dopisano 13 lis 2016, 14:50:

A co z olejem w napędzie? wiem, że pisze że nie podlega wymianie, ale mercedes kiedyś też tak pisał np. w modelu W203 i po kilku latach wycofał się z tego i zalecił wymianę. Niektórzy na forum pewnie mają już zrobione po 200 000 i więcej kilometrów – może podzielicie się waszymi opiniami, wiedzą. A może nie słuchać mazdy i wymieniać ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 kwi 2014, 17:00
Posty: 428 (2/5)
Skąd: Jaworzno
Auto: Mazda CX-5 2.0 AT

Postprzez Garth » 14 lis 2016, 14:46

Konkurencyjne japońskie marki jak Suzuki czy Mitsubishi, bazujące na tym samym EMCD (GKN Driveline’s Electro Magnetic Control Device) zalecają wymianę oleju w sprzęgle napędu oraz tylnym dyferencjale mniej więcej co 80 000 km. Biorąc pod uwagę, iż do jednego i drugiego podzespołu wchodzi mniej więcej po 0.5 litra, to chyba nie ma na czym oszczędzać...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 20:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez Pabloss » 19 lis 2016, 12:58

A czy jest prosty "sposób" na wymianę ? Czy trzeba coś kombinować?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 kwi 2014, 17:00
Posty: 428 (2/5)
Skąd: Jaworzno
Auto: Mazda CX-5 2.0 AT

Postprzez Garth » 21 lis 2016, 13:18

Żadnych kombinacji, każdy mechanik z łatwością wykona taką operację. Dla przykładu – wymiana oleju w tylnym dyfrze Suzuki SX4/EMCD:
Ostatnio edytowano 28 mar 2018, 21:02 przez Garth, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 20:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez Pabloss » 25 lis 2016, 15:13

Zastanawiam się czy wymienić czy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 kwi 2014, 17:00
Posty: 428 (2/5)
Skąd: Jaworzno
Auto: Mazda CX-5 2.0 AT

PostTen post został usunięty przez Garth 23 lis 2017, 10:58.
Powód: zły wątek

Postprzez Garth » 12 gru 2021, 19:49

Porównanie układów i-Activ (ATS) w pierwszej i drugiej generacji CX-5:

Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 20:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9