Zalecane rozmiary – felgi / opony / łańcuchy zimowe
Muszę pochwalić zarówno Mazdę jak i opony Nokian.
Ostatni wyjazd Madonna di Campiglio. Nocleg 25 km od samego kurortu (część ludzi dojeżdżała na nartach, część autem). Warunki zmienne, np. rano auto wyglądało tak:

Część samochodów z napędem na 1 oś jeździła na łańcuchach. Mazda nawet przez chwilę nie miała kłopotów. Tylko raz miałem lekki uślizg tylnej osi.
Wkurza mnie tylko brak informacji o załączonym napędzie 4x4, byłaby dodatkowa informacja o kiepskich warunkach.
Ostatni wyjazd Madonna di Campiglio. Nocleg 25 km od samego kurortu (część ludzi dojeżdżała na nartach, część autem). Warunki zmienne, np. rano auto wyglądało tak:

Część samochodów z napędem na 1 oś jeździła na łańcuchach. Mazda nawet przez chwilę nie miała kłopotów. Tylko raz miałem lekki uślizg tylnej osi.
Wkurza mnie tylko brak informacji o załączonym napędzie 4x4, byłaby dodatkowa informacja o kiepskich warunkach.
Ze względu na wycieczkę autostradą założyłem przynajmniej chwilowo letnie Toyo na 19". Z salonu wyjeżdżałem już na zimowych Nokianach, więc to od czasu jazd próbnych pierwszy mój kontakt z letnim setem.
No i generalnie jest nieciekawie. To że auto jest wolniejsze jest oczywiste, ale jeśli chodzi o hamowanie to jest tragedia... dodam tylko, że opony zdążyły się dotrzeć, temperatura nawierzchni ok 18 st, opony rozgrzane... a auto hamuje źle, hamulce szybko też się grzeją. Nie wiem czy to opona czy waga tego zestawu powoduje taki efekt, ale rozpatruję powrót do 17" i kupno innych letnich.
Niemcy w auto motor und sport też podkreślali problem z hamowaniem... oczywiście można kupić lepszy hamulec ale to nie jest auto sportowe i wolałbym się w to nie bawić. A może ktoś wie jaki hamulec jest seryjnie?
Zestaw Toyo +19" jest również odpowiedzialny za kiepskie oceny Cx-5 w terenie. Spodziewałem się problemów z tym bulwarowym setem, ale nie sądziłem że będą dotyczyły bezpieczeństwa...
BTW Nokian wr SUV 3 to najlepsza zimówka jaką miałem. Śniegu tego roku było mało, ale ze wszystich opresji wyszła zwycięzko.
Dopisano 5 mar 2014, 09:40:
Niemcy testowali na 17" Geolander i wszystkie auta na tej oponie (czyli 2) odstawały od stawki 12 SUVów. Czyli nic nam to nie mówi...
Toyo ma raczej dobre opinie, więc wychodzi na to że po prostu na 19" to auto jest za słabe, zarówno pod względem mocy jak i hamulca.
No i generalnie jest nieciekawie. To że auto jest wolniejsze jest oczywiste, ale jeśli chodzi o hamowanie to jest tragedia... dodam tylko, że opony zdążyły się dotrzeć, temperatura nawierzchni ok 18 st, opony rozgrzane... a auto hamuje źle, hamulce szybko też się grzeją. Nie wiem czy to opona czy waga tego zestawu powoduje taki efekt, ale rozpatruję powrót do 17" i kupno innych letnich.
Niemcy w auto motor und sport też podkreślali problem z hamowaniem... oczywiście można kupić lepszy hamulec ale to nie jest auto sportowe i wolałbym się w to nie bawić. A może ktoś wie jaki hamulec jest seryjnie?
Zestaw Toyo +19" jest również odpowiedzialny za kiepskie oceny Cx-5 w terenie. Spodziewałem się problemów z tym bulwarowym setem, ale nie sądziłem że będą dotyczyły bezpieczeństwa...
BTW Nokian wr SUV 3 to najlepsza zimówka jaką miałem. Śniegu tego roku było mało, ale ze wszystich opresji wyszła zwycięzko.
Dopisano 5 mar 2014, 09:40:
Niemcy testowali na 17" Geolander i wszystkie auta na tej oponie (czyli 2) odstawały od stawki 12 SUVów. Czyli nic nam to nie mówi...
Toyo ma raczej dobre opinie, więc wychodzi na to że po prostu na 19" to auto jest za słabe, zarówno pod względem mocy jak i hamulca.
Staram się zrozumieć w jaki sposób auto na felgach 19" może gorzej hamować, być wolniejsze i może jeszcze gorzej prowadzić na zakrętach względem 17"
Średnica zewnętrzna i szerokość opony ta sama, profil im mniejszy tym lepszy na zakrętach, może inna waga kompletu opona+felga ? Co stanowi ?

Średnica zewnętrzna i szerokość opony ta sama, profil im mniejszy tym lepszy na zakrętach, może inna waga kompletu opona+felga ? Co stanowi ?
Nigdzie nie napisałem że gorzej się prowadzi w zakrętach. Ale jeśli już poruszyliśmy ten temat, oczywiście masz rację co do zachowania niższej opony na większej feldze w zakręcie. Tyle że w tym aucie do limitu opony na zakręcie ani przez moment się nie zbliżam.
Może też nie często zdarza Wam się hamować ze 140 do 0, ale problem miałem też na krajówce do świateł. Po prostu czuć że jest dużo gorzej niż na 17" i myślę że wina leży w masie tego zestawu, bo temperatury były jak najbardziej w zakresie pracy opony letniej. Taki rozmiar w aucie drogowym nie jest niczym uzasadniony.
Może też nie często zdarza Wam się hamować ze 140 do 0, ale problem miałem też na krajówce do świateł. Po prostu czuć że jest dużo gorzej niż na 17" i myślę że wina leży w masie tego zestawu, bo temperatury były jak najbardziej w zakresie pracy opony letniej. Taki rozmiar w aucie drogowym nie jest niczym uzasadniony.
Opony zmienione. Założyłem je nowe, czarne felgi.

Niestety miałem tylko śrubki od standardowych alu i zastanawiam się czy je zostawić, czy kupić inne. Chromowane czy czarne, jakie macie do tych felg?

Niestety miałem tylko śrubki od standardowych alu i zastanawiam się czy je zostawić, czy kupić inne. Chromowane czy czarne, jakie macie do tych felg?
Trochę mnie nie było, za to zrobiłem kilka tys po autostradzie i generalnie się przyzwyczaiłem, tyle tylko że hamulec się przegrzewa, pomimo że na autostradzie raczej go nie używam – prawdopodobnie trzeba przeczyścić zaciski jak to w swoim temacie pokazywał Piotrriv.
Cześć wszystkim
Przejrzałem ten wątek dokładnie i mam jedno pytanie.
Ja odbieram moją mazdę cx5 w sierpniu (skymotion) i już wiem, że ze względów czysto estetycznych dokupię 19tki na lato.
Widziałem na Allegro jeden zestaw (rzekomo nówki) za 4400 pln (oryginalne felgi plus nowe opony toyo) co vs. Zestaw od dealera w cenie ok 8000 (4500 za felgi plus koszt gum) wydaje się kusząca opcją.
Czy według was taka atrakcyjna cena jest realna za nowy zestaw.
I druga część pytania. Na początku tego wątku jeden forumowicz ubolewał że dostanie auto na 19 (bo kupuje wersję skypassion), ja osobiście chętnie bym odkupił taki zestaw. Więc jeżeli ktoś ma taki problem a dysponuje nowym zestawem 19tek lub wkrótce odbiera takie auto i chce się ich pozbyć to poproszę o wiadomość na priv.
Pozdrawiam i mam nadzieję że pierwszym postem nie złamałem jakiegoś paragrafu regulaminu
Tomek
Przejrzałem ten wątek dokładnie i mam jedno pytanie.
Ja odbieram moją mazdę cx5 w sierpniu (skymotion) i już wiem, że ze względów czysto estetycznych dokupię 19tki na lato.
Widziałem na Allegro jeden zestaw (rzekomo nówki) za 4400 pln (oryginalne felgi plus nowe opony toyo) co vs. Zestaw od dealera w cenie ok 8000 (4500 za felgi plus koszt gum) wydaje się kusząca opcją.
Czy według was taka atrakcyjna cena jest realna za nowy zestaw.
I druga część pytania. Na początku tego wątku jeden forumowicz ubolewał że dostanie auto na 19 (bo kupuje wersję skypassion), ja osobiście chętnie bym odkupił taki zestaw. Więc jeżeli ktoś ma taki problem a dysponuje nowym zestawem 19tek lub wkrótce odbiera takie auto i chce się ich pozbyć to poproszę o wiadomość na priv.
Pozdrawiam i mam nadzieję że pierwszym postem nie złamałem jakiegoś paragrafu regulaminu
Tomek
- Od: 4 maja 2014, 21:07
- Posty: 13
- Skąd: Okolice Katowic
a masz gdzies linka do tego ?
Szczerze mowiac, jak na moje oko to cos za tanio. Ja za same opony zimowe 19-tki do mazdy dawalem ok 4500 PLN. Ale moze ktos chce sie pozbyc szybko albo nie zna ceny u dilera.
Szczerze mowiac, jak na moje oko to cos za tanio. Ja za same opony zimowe 19-tki do mazdy dawalem ok 4500 PLN. Ale moze ktos chce sie pozbyc szybko albo nie zna ceny u dilera.
- Od: 8 lut 2012, 20:35
- Posty: 87
- Skąd: Warszawa/Lbn/Trojmiasto
- Auto: Obecnie Mazda CX-5
Bylo Mitsubishi EVO IX 400KM
Cześć
Podrzucam link.
Sam się raczej nie zdecyduję bo auto odbieram dopiero w sierpniu, ale może się komuś przyda namiar:
http://allegro.pl/mazda-cx-5-cx-5-felgi ... 88235.html
Pozdrawiam
Podrzucam link.
Sam się raczej nie zdecyduję bo auto odbieram dopiero w sierpniu, ale może się komuś przyda namiar:

Pozdrawiam
- Od: 4 maja 2014, 21:07
- Posty: 13
- Skąd: Okolice Katowic
O wadach 19tek w cx pisałem już wcześniej, na potwierdzenie tego, mam już wymienione na gwarancji tarcze i klocki. Niestety mój cx spędza dużo czasu na niemieckich autostradach i pomimo że żadko przekraczam 160 kmh i hamować potrafię prawidłowo, hamulec nie wytrzymał. To nic nowego, wiele japońskich aut sobie nie radzi z niemieckimi autostradami, tymbardziej z tak wymagającą felgą. Wniosek tylko taki, że przy takim – w sumie normalnym- użytkowaniu będą zapewne potrzebne mocniejsze tarcze i klocki.
Jeśli kogoś ciekawi dlaczego wraz ze zwiększaniem rozmiaru felgi zwiększa się moment bezwładności koła, to wynika to nie tyle z samej masy zestawu, co z większej odległości środka ciężkości przekroju płaskiego zestawu opona plus felga, od osi koła. Większa felga posiada więcej materiału dalej od osi, dalej od osi umiejscowiona jest również opona. Dlatego rośnie moment bezwładności, który utrudnia zmianę prędkości obrotowej koła.
Ma to też jedną zaletę, podczas jednostajnej szybkiej jazdy, spada widocznie spalanie.
Jeśli kogoś ciekawi dlaczego wraz ze zwiększaniem rozmiaru felgi zwiększa się moment bezwładności koła, to wynika to nie tyle z samej masy zestawu, co z większej odległości środka ciężkości przekroju płaskiego zestawu opona plus felga, od osi koła. Większa felga posiada więcej materiału dalej od osi, dalej od osi umiejscowiona jest również opona. Dlatego rośnie moment bezwładności, który utrudnia zmianę prędkości obrotowej koła.
Ma to też jedną zaletę, podczas jednostajnej szybkiej jazdy, spada widocznie spalanie.
Cześć
Dzięki za ciekawy głos w dyskusji. Nie spodziewałem się aż takich konsekwencji jazdy na 19 kach...
Do tej pory śmiałem tylko na 16 kach.
Po jakim przebiegu musiałeś wymieniać hamulce? Pytam bo ja tez będę miał przebiegi trochę większe, ok 3500 km miesięcznie.
Czy ktoś inny jeżdżący na 19 miał podobne przygody?
Tomek
Dzięki za ciekawy głos w dyskusji. Nie spodziewałem się aż takich konsekwencji jazdy na 19 kach...
Do tej pory śmiałem tylko na 16 kach.
Po jakim przebiegu musiałeś wymieniać hamulce? Pytam bo ja tez będę miał przebiegi trochę większe, ok 3500 km miesięcznie.
Czy ktoś inny jeżdżący na 19 miał podobne przygody?
Tomek
- Od: 4 maja 2014, 21:07
- Posty: 13
- Skąd: Okolice Katowic
Zbigniew_AWD napisał(a): mam już wymienione na gwarancji tarcze i klocki
przy jakim przebiegu wymieniałeś ? i dlaczego na gwarancji ? czym przekonałeś ?
Zbigniew_AWD napisał(a): hamulec nie wytrzymał
czy oprócz przyspieszonego zużycia stało się coś jeszcze ?
Problem powstał niedługo po pierwszym założeniu letnich na 19". Tarcz wymienione przy 25000 km, klocek nie wykazywał dużych oznak zużycia.
Tarcze były pogięte, nie dało się komfortowo hamować. Sprawa została rozwiązana bezproblemowo. Po prostu wymieniono na nowe.
Nie jest wykluczone, że nowe tarcze są lepszej jakości i wytrzymają, zadbałem o prawidłowe dotarcie przed kolejną trasą. Mają ok 1300 km i jest ok. Czepiam się tylko tego, że 19 w standardzie nie montują seryjnie nawet w większych i mocniejszych suvach niemieckiej konkurencji i są ku temu po prostu pewne powody, o których nie wiedział niedouczony marketingowiec. Choć sądze, że i tu właśnie 90 % nie widzi różnicy, a marketingowiec ma na swoją obronę miejskie cyferki ;–)
Tarcze były pogięte, nie dało się komfortowo hamować. Sprawa została rozwiązana bezproblemowo. Po prostu wymieniono na nowe.
Nie jest wykluczone, że nowe tarcze są lepszej jakości i wytrzymają, zadbałem o prawidłowe dotarcie przed kolejną trasą. Mają ok 1300 km i jest ok. Czepiam się tylko tego, że 19 w standardzie nie montują seryjnie nawet w większych i mocniejszych suvach niemieckiej konkurencji i są ku temu po prostu pewne powody, o których nie wiedział niedouczony marketingowiec. Choć sądze, że i tu właśnie 90 % nie widzi różnicy, a marketingowiec ma na swoją obronę miejskie cyferki ;–)
Kurczę, coraz bardziej podoba mi się serwis Mazdy
W wielu poprzednich autach notorycznie miałem zwichrowane tarcze i nawet nie pomyślałem, że można z tym podejść w ramach gwarancji. Czasami nawet wystarczyło, że raz wjechałem w kałużę i było po tarczach.
Jeżdżę głównie po mieście i ciekaw jestem na jak długo wystarczą klocki/tarcze przy automatycznej skrzyni, która nie lubi hamować
Jeżdżę głównie po mieście i ciekaw jestem na jak długo wystarczą klocki/tarcze przy automatycznej skrzyni, która nie lubi hamować
Blixten napisał(a):Jeżdżę głównie po mieście i ciekaw jestem na jak długo wystarczą klocki/tarcze przy automatycznej skrzyni, która nie lubi hamować
mi w takim samym aucie jak Twoje przy jezdzie po miescie i raz na 2 miesiace srednio trasa autostrada/krajowka starczyly na ok 38 tys km. Hamulce nie byly oszczedzane.
- Od: 8 lut 2012, 20:35
- Posty: 87
- Skąd: Warszawa/Lbn/Trojmiasto
- Auto: Obecnie Mazda CX-5
Bylo Mitsubishi EVO IX 400KM
Blixten napisał(a):Kurczę, coraz bardziej podoba mi się serwis MazdyW wielu poprzednich autach notorycznie miałem zwichrowane tarcze i nawet nie pomyślałem, że można z tym podejść w ramach gwarancji. Czasami nawet wystarczyło, że raz wjechałem w kałużę i było po tarczach.
Jeżdżę głównie po mieście i ciekaw jestem na jak długo wystarczą klocki/tarcze przy automatycznej skrzyni, która nie lubi hamować
No przyznam, że przyjemne to było w jak bezproblemowy sposób problem został rozwiązany.
No ok, skoro 17" są małe a 19" dosć drogie to może 18"? Ma ktoś taki rozmiar? Właśnie szukam nowych kół na zimę do mojej CX-5 i sam nie wiem co zrobić. 17" zupełnie mi się nie podobają na cx-5. Nie mogę znależć oryginalnych felg 19" w dobrej cenie. "Jak żyć, Panie Premierze?"
- Od: 20 maja 2014, 22:35
- Posty: 14
- Skąd: skądinąd
- Auto: Mazda CX-5
2.2D AT 175KM AWD
Mini Cooper R56
122KM
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość
Moderatorzy
Moderatorzy CX-30 / CX-50 / CX-60, Moderatorzy CX-3 / CX-5 / CX-7 / CX-9