Napęd AWD/4WD w Mazda CX-5

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez krzychun » 29 lip 2019, 18:03

Garth napisał(a):Testy poza asfaltem (link zaczerpnięty z forum Toyoty): CX-5, Tiguan, Rav4, Forester, Tucson, X1:
https://youtu.be/QDEKrkgfs8Y


Wygląda trochę jakby elektronika lepiej sobie radziła na drugim biegu (tak samo jak w CX-3) lepiej wtedy kontroluje tylną oś...
Forumowicz
 
Od: 22 paź 2018, 14:39
Posty: 1006 (6/67)
Auto: CX-3 AT AWD 2018 SkyPassion

Postprzez andrep » 29 lip 2019, 19:05

Tak masz rację i wyszło to w teście na rolkach w moim przypadku, ja przeczytałem instrukcje a mimo to w ostatniej chwili sobie o tym przypomniałem (widać to na filmie). Tryb stałego 2 biegu włącza się tylko ręcznie, jeśli się tylko wciska gaz to nic to nie daje. Całkiem inaczej się autko zachowuje w w/w trybie , może oprogramowanie inne się włącza?.
PS
Mam AWD a w górach jeszcze nie byłem autkiem choć mam blisko :)
Załączniki
Stały 2 bieg.png
Mazda CX3 AWD Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2016, 16:58
Posty: 2517 (79/176)
Skąd: Kraków
Auto: Była/jest...
Mazda CX3 2016,Soul Red, AWD 2.0 154 KM AT,Sky Passion+Pakiet Saffety
Jest
BMW i3 "elektrowóz"2018 (XII) 170KM

Postprzez krzychun » 29 lip 2019, 21:42

Niestety tej zimy tylko 3 razy jeździłem po śniegu/lodzi i zawsze się dobrze bawiłem. Obiecałem sobie że jak tej zimy spadnie więcej śniegu to sprawdzę na stromych podjazdach...

Myślę, że to zaczyna działać też wtedy jak po prostu załączony zostanie drugi bieg więc jak na tym filmiku szybciej forsowała wzniesienie to nie było widać trudności tak jak przy wolniejszej jeździe.
Forumowicz
 
Od: 22 paź 2018, 14:39
Posty: 1006 (6/67)
Auto: CX-3 AT AWD 2018 SkyPassion

Postprzez Garth » 8 sie 2019, 11:10

andrep napisał(a):może oprogramowanie inne się włącza?
Przypuszczam, że nie. Na drugim biegu jest po prostu znacznie mniejszy moment obrotowy. Swoje przypuszczenie opieram na danych dotyczących podobnego tematu w przypadku Vitary:

Active brake is applied especially when the vehicle starts up to avoid wheel spin.
SPORT mode – Larger than AUTO for better vehicle startability.
SNOW – The same level as AUTO is sufficient as engine torque is significantly reduced.
LOCK – Almost double the SPORT, as large torque is distributed to rear wheels in LOCK mode.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 19:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez mrowa8207 » 2 gru 2020, 11:18

Podepnę się pod ten temat, bo chodzi mi o napęd w mojej maździe CX-5 4x4 z 2013r. Przebieg 84500km. Właśnie wróciłem z serwisu z nietęgą miną. W ubiegłym tygodniu kiedy rano odpaliłem auto i wbiłem wsteczny bieg, na wyświetlaczu pojawił się od razu komunikat "4WD System Inspection Required". Zostawiłem więc auto na parkingu i dawaj studiowanie instrukcji i telefon do ASO. Po powrocie z ASO (sześć dni oczekiwania) ręce opadły. Jak w załączniku widać błąd P1887 "Usterka obwodu zaworu elektromagnetycznego sterowania napędem na cztery koła" ale cena naprawy w ASO. UWAGA!!! 18.924,00zł, bo jak powiedzieli "mazda zaleca wymianę całego napędu z mechanizmem różnicowym sprzęgła", podali nawet numer katalogowy KAT1-27-020A.
Pytanie więc moje, czy ktoś z Was miał podobny problem, czy rzeczywiście trzeba wymieniać cały zespół, a może ktoś z Was zna mechanika, który podejmie się naprawy.
Załączniki
IMG_20201201_130622.jpg
Początkujący
 
Od: 28 mar 2020, 21:03
Posty: 5
Auto: CX-5 2,0 SkyPassion 2013r.

Postprzez demonpredkosci » 2 gru 2020, 16:43

caly tylny zawias z mechanizmem roznicowym itd itp kupisz za mniej niz 5 stow. kup wymien i elo
Forumowicz
 
Od: 16 sty 2020, 11:01
Posty: 209 (0/2)
Auto: Mazda CX5 Grand Touring Reserve

Postprzez popielasty » 2 gru 2020, 17:38

Też tak sądzę, kup na jakimś portalu aukcyjnym i wymień u zwykłego mechanika, tam nie ma cudów jakichś...
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 16 lip 2017, 21:43
Posty: 205 (1/4)
Skąd: WWL
Auto: Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D AT AWD, SkyPassion, 2014r

Postprzez mrowa8207 » 2 gru 2020, 20:14

Oki. Tylko powiedzcie mi jeszcze czy jest różnica pomiędzy benzyną a dieslem, bo na większości aukcji na Allegro jest z diesla 2,2 lub wogóle nie opisane. No jeszcze znalazłem po numerze katalogowym Kat1-27-020a na ebay nową za 1323,31 $, ale czy warto ładować tyle kasy.
Początkujący
 
Od: 28 mar 2020, 21:03
Posty: 5
Auto: CX-5 2,0 SkyPassion 2013r.

Postprzez Garth » 17 lut 2021, 15:06

Gdyby ktoś z Podkarpacia, a najlepiej z Rzeszowa chciał sprawdzić "od kuchni", jak działa napęd pierwszej generacji CX-5, to proszę o kontakt. Chętnie usiądę na fotelu pasażera i poprzez profesjonalny program/OBD będziemy mogli odczytać na żywo m.in.:
– cykl obciążenia elektrozaworu załączania napędu
– temperatura oleju w tylnym mechanizmie różnicowym
– całkowity moment na kołach
– prędkości poszczególnych kół, ABS, ASC etc.
Żadnych opłat!
Ostatnio edytowano 17 kwi 2021, 00:20 przez Garth, łącznie edytowano 3 razy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 19:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez popielasty » 16 mar 2021, 14:16

Garth, jakbyś był ponownie w okolicach Warszawy to daj mi znać.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 16 lip 2017, 21:43
Posty: 205 (1/4)
Skąd: WWL
Auto: Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D AT AWD, SkyPassion, 2014r

Postprzez Garth » 18 kwi 2021, 20:47

Dziś razem z jednym z forumowiczów pojeździliśmy trochę Mazdą CX-5 z 2014 roku (benzyna 2.0, manual), obserwując poprzez MaxiEcu co robi układ AWD.
Jazda po suchym asfalcie, kilka wniosków:
– do 100 km/h (szybciej nie jeździliśmy) tylna oś jest stale napędzana. Im szybciej, tym mniejszy moment trafia na tył
– na postoju układ nie reaguje na pozycję pedału gazu, samochód musi ruszyć, aby sprzęgło napędu zaczęło pracować
– po zatrzymaniu układ przez kilkanaście sekund utrzymuje sprzęgło napędu spięte w pewnym stopniu
– w czasie jazdy, w pozycji off-throttle układ całkowicie otwiera sprzęgło
– układ pracuje dosyć "leniwie" w kategorii kalkulowania i zmian momentu przekazywanego na tylną oś, raczej trzyma się pewnych wartości niż żongluje
– w czasie gwałtownego przyśpieszania nie ma znaczącego zwiększenia momentu na tylnej osi
– układ znacząco zwiększa moment przekazywany na tylną oś np. przy wjeżdżaniu na krawężnik
– jazda na tempomacie – układ awd załączony.

Bazując na danych dotyczących cyklu obciążenia elektromagnesu można założyć, że do ~70 km/h układ trzyma się rozdziału 80/20, później oczywiście coraz bardziej zmierza ku FWD.

@popielasty, dam znać jeśli będziemy w Warszawie.
Ostatnio edytowano 18 kwi 2021, 23:29 przez Garth, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 19:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez Majsiek » 18 kwi 2021, 20:51

Jak coś to i ja chętnie badam swoją. Odezwij się i do mnie jak będziesz u nas. Pozdrawiam
Forumowicz
 
Od: 12 sie 2016, 17:02
Posty: 127 (2/4)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda Cx-5 2.5l AT AWD SkyPassion 2018

Postprzez mario-k » 19 kwi 2021, 19:35

Jak można wiedziec to ile kosztuje to Maxi-ecu i gdzie kupowałeś
Forumowicz
 
Od: 24 paź 2010, 19:31
Posty: 462 (2/17)

Postprzez Garth » 19 kwi 2021, 22:00

Pełny zestaw (wszystkie marki) to ponad 2000 zł.
Można kupić jedną markę i wtedy kosztuje to około 450 zł.
Zajrzyj sobie na ich stronę, to polski produkt, można sprawdzić co dokładnie i w jakim modelu/roczniku obsługuje. W razie czego mogę udostępnić kod zniżkowy.
Możliwe, że w przyszły weekend uda nam się nagrać test Mazdy CX-5 z podpiętym MaxiEcu, będzie widać, jak mocno napęd pracuje.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 19:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez mario-k » 20 kwi 2021, 21:03

No dzienki za odpowiedz.A co do testu super by było go zrobić

Dopisano 20 kwi 2021, 22:03:

A kod zniżkowy to ile daje
Forumowicz
 
Od: 24 paź 2010, 19:31
Posty: 462 (2/17)

Postprzez Garth » 20 kwi 2021, 21:20

Szału nie ma, 5%.
Co do testu – jak dobrze pójdzie, to zrobimy zarówno test na rolkach, jak i drogowy z podglądem parametrów.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 19:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez Majsiek » 21 kwi 2021, 05:08

Dajcie znać gdzie w Warszawie. Chetnienprzyjade i popatrzę
Forumowicz
 
Od: 12 sie 2016, 17:02
Posty: 127 (2/4)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda Cx-5 2.5l AT AWD SkyPassion 2018

Postprzez Garth » 21 kwi 2021, 06:18

Majsiek, póki co nie ma jeszcze planów na Warszawę, pewnie dopiero na wakacjach, o ile otworzą hotele.
Zapraszam do śledzenia tematu na Facebooku, na pewno będzie info o terminach wyjazdów – http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 19:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez krzychun » 21 kwi 2021, 07:37

A czy sprawdzaliście może jak elektronika reaguje na skręcanie kierownicą? W moim odczuciu na śniegu po skręceniu kierownicą znacząca maleje przekazywanie napędu na tył. Dużo prościej dało się sunąć bokiem po wyprostowaniu kół niż na skręconych kołach. Przy okazji ESP nie widzi wtedy potrzeby "pomagania"...
Forumowicz
 
Od: 22 paź 2018, 14:39
Posty: 1006 (6/67)
Auto: CX-3 AT AWD 2018 SkyPassion

Postprzez Garth » 21 kwi 2021, 09:07

Tak, sprawdzaliśmy, nic się nie zmienia, system cały czas utrzymuje spięcie sprzęgła na zbliżonym poziomie. Włączenie wycieraczek też nic nie zmienia. Zwracam uwagę, że mowa o pierwszej generacji i-Activ AWD, przypuszczam, że późniejsze wersje działają inaczej, zarówno w CX-5 jak i CX-3.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 19:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9