Szarpanie przy zmianie biegu – Nota serwisowa R039/14B
Jestem już od pół roku użytkownikiem CX 5. Spalanie ustabilizowało się w granicach 8,8l/100km. Generalnie jestem z tego bardzo zadowolony/dość ciężka noga i ok. 30% przebiegu w mieście/. O drżących lusterkach i falującej masce powiedziano już chyba wszystko – potwierdzam. Natomiast mam pytanie do użytkujących samochód w wersji z "manualem" i AWD. Czy w waszych autach też wyczuwalne jest dość nieprzyjemne szarpnięcie przy dynamiczniejszym przyspieszaniu – szczególnie z jedynki na dwójkę i dwójki na trójkę?. Przy spokojnej jeździe i zmianie biegów zgodnie ze wskazaniami jest to prawie niewyczuwalne, ale przy większym obciążeniu /przyspieszanie czy wzniesienie/ dość uciążliwe. Jeździłem autkami o większej mocy i napędzie 4x4, ale czegoś takiego nie było.
Josh: Połączyłem dwa tematy
Josh: Połączyłem dwa tematy
Nie wiem, czy dobrze Cię zrozumiałem, ale jest to wynikiem mocnych docisków, które stosuje Mazda. Efekty są takie, że po pierwsze dość trudno utrzymać samochód na półsprzęgle, a jeśli mocno przyspieszasz (blisko zasady "flat-shiftu"), to przy szybkim odpuszczeniu pedału sprzęgła następuje szarpnięcie, bo sprzęgło załącza się gwałtownie. Taka charakterystyka samochodu została chyba celowo przyjęta przez Mazdę, bo zbliża cywilne auto do tego, czego można doświadczyć w sportowych samochodach.
the right man in the wrong place...
Do Hildy
Proszę zgłoś sprawę o swojego serwisu w Krakowie. Ja zgłaszam temat u siebie.
Jechałem teraz innym autami Benzyna – nie ma tam żadnych szarpnięć. Jadą płynnie.
Mazda odstawia jakąś lipe za 130 tys zł
pozdr
Proszę zgłoś sprawę o swojego serwisu w Krakowie. Ja zgłaszam temat u siebie.
Jechałem teraz innym autami Benzyna – nie ma tam żadnych szarpnięć. Jadą płynnie.
Mazda odstawia jakąś lipe za 130 tys zł
pozdr
- Od: 26 maja 2013, 15:02
- Posty: 9
- Auto: CX-5 Skypassion, 4x4 manual Red Soul , Benzyna
Temat szarpania przy zmianie biegów rzuciłem już parę miesięcy temu. W moim przypadku jest to jakby podwójne bujnięcie, występuje na każdym biegu, ale oczywiście im wyższy bieg tym jest to zdecydowanie mniej odczuwalne. Moje auto było już z tym w serwisie. Postało tam tydzień /ok. dali coś zastępczego/, przeprowadzili jakieś testy, wysłali do centrali wyniki i kazali czekać, już ze dwa miesiące. Szarpnięć można uniknąć dodając wcześniej niż to normalne gazu /Tj. przed zwalnianiem pedału sprzęgła/.Pytanie jak to się będzie przekładać na żywotność sprzęgła. No i minus jest taki, że ten sposób wymaga dynamicznego przyspieszania co powoduje, że w niektórych sytuacjach wygląda się na palanta /hebel, hamulec,hebel itd./. Drugą ewentualnością jest przyjęcie stylu kapelusznika -zmiana biegów poniżej 1500 or/min i też nie szarpie.
Aha, pan z serwisu stwierdził, że w innych autach to nie występuje i Mazda nie miała sygnałów o takich usterkach. Poza tym auto jest ok. Pewnie, że nie jest doskonałe, ale myślę, że takich aut nie ma.
Pozdrawiam
Aha, pan z serwisu stwierdził, że w innych autach to nie występuje i Mazda nie miała sygnałów o takich usterkach. Poza tym auto jest ok. Pewnie, że nie jest doskonałe, ale myślę, że takich aut nie ma.
Pozdrawiam
Do Hildy
Witaj ( tak jak TOMBA ) problem jest
.
Byłem dzisiaj u swojego dilera. Sprawdził i komputerowo jest niby wszystko OK. Ale będą pytać Centrali że jest taki problem . Pożyjemy -zobaczymy. Sugeruja delikatnie, że trzeba inaczej jeżdzić niż dieslem , ale coś mi tu nie pasuje z tym dodawaniem Gazu na półsprzęgle !
Mam prośbę, też jedz do dilera na swój serwis. Im więcej będzie takich sygnałów to może coś zrobią
!
W serwisie tylko podłaczyli do komputera że jest OK, posprawdzali przy okazji płyny-- tak więc odwiedzenie dilera na tym etapie jest "bezbolesne : dla maszych CXików .
Witaj ( tak jak TOMBA ) problem jest

Byłem dzisiaj u swojego dilera. Sprawdził i komputerowo jest niby wszystko OK. Ale będą pytać Centrali że jest taki problem . Pożyjemy -zobaczymy. Sugeruja delikatnie, że trzeba inaczej jeżdzić niż dieslem , ale coś mi tu nie pasuje z tym dodawaniem Gazu na półsprzęgle !
Mam prośbę, też jedz do dilera na swój serwis. Im więcej będzie takich sygnałów to może coś zrobią

W serwisie tylko podłaczyli do komputera że jest OK, posprawdzali przy okazji płyny-- tak więc odwiedzenie dilera na tym etapie jest "bezbolesne : dla maszych CXików .
- Od: 26 maja 2013, 15:02
- Posty: 9
- Auto: CX-5 Skypassion, 4x4 manual Red Soul , Benzyna
Witam
Pragnę otworzyć nowy wątek, bo temat co prawda przewija się w innych , ale uważam ,że warto spiąć różne opisy w jeden wątek.
U Paru kolegów i koleżanek zauważyłem problem , który i mnie nurtuje – mianowicie szarpanie przy zmianie biegów z 1 na 2 i 2 na 3 . Kombinuje z gazem i sprzęgłem, ale generalnie dusi się w chwili zmiany biegów. Serwis uważa ,że nie umiem jeździć benzyną bo miałem diesla. Może i ok, ale inni moi znajomi też przejechali się moim CX5 i potwierdzają że coś jest nie tak. Sam przejechałem się benzyną w nowej RAVce i tam jest ok.
Przejechałem się także CX5 automatem – no tutaj " bajka " nic nie szarpie !
Proszę kolegów o jakieś wskazówki jak jeździć tym samochodem , ąby nie szarpało.
Może inni przekażą swoje opinie i sugestie.
Pozdr.
Pragnę otworzyć nowy wątek, bo temat co prawda przewija się w innych , ale uważam ,że warto spiąć różne opisy w jeden wątek.
U Paru kolegów i koleżanek zauważyłem problem , który i mnie nurtuje – mianowicie szarpanie przy zmianie biegów z 1 na 2 i 2 na 3 . Kombinuje z gazem i sprzęgłem, ale generalnie dusi się w chwili zmiany biegów. Serwis uważa ,że nie umiem jeździć benzyną bo miałem diesla. Może i ok, ale inni moi znajomi też przejechali się moim CX5 i potwierdzają że coś jest nie tak. Sam przejechałem się benzyną w nowej RAVce i tam jest ok.
Przejechałem się także CX5 automatem – no tutaj " bajka " nic nie szarpie !
Proszę kolegów o jakieś wskazówki jak jeździć tym samochodem , ąby nie szarpało.
Może inni przekażą swoje opinie i sugestie.
Pozdr.
- Od: 26 maja 2013, 15:02
- Posty: 9
- Auto: CX-5 Skypassion, 4x4 manual Red Soul , Benzyna
Jako, że za kierownicą Twojego auta nie siedziałem a na odległość trudno, w tym przypadku, wydawać kategoryczne sądy, proponuję…
Przejedź się inną CX-5 w benzynie z MT i oceń czy podobny efekt występuje – jeśli nie, to znaczy, że z Twoim egzemplarzem jest rzeczywiście coś nie tak i wtedy „nękaj” serwis. Jeśli zaś różnicy nie ma, co bardziej prawdopodobne, to pogódź się z tym lub zmień auto, bo niestety Mazdy taką specyficzną przypadłość mają, co wielokrotnie w różnych działach, także w tym, zostało opisane.
Przejedź się inną CX-5 w benzynie z MT i oceń czy podobny efekt występuje – jeśli nie, to znaczy, że z Twoim egzemplarzem jest rzeczywiście coś nie tak i wtedy „nękaj” serwis. Jeśli zaś różnicy nie ma, co bardziej prawdopodobne, to pogódź się z tym lub zmień auto, bo niestety Mazdy taką specyficzną przypadłość mają, co wielokrotnie w różnych działach, także w tym, zostało opisane.

Mam tak samo... myślę, że to kwestia tego modeli i przyzwyczajenia do diesla
Podczas jazdy próbnej zauważyłem to szarpanie (szarpnięcie) podczas wrzucania 2 biegu... w moim egzemplarzu też to występuje, ale nie zawsze... trzeba chyba dokładnie wyczuć ten silnik – ja zawsze jeździłem dieslem, ale pamiętam, że w rodziców benzyniaku też miałem taki "problem" (co prawda był to polonez
Jezdziłem też nową CR-V i tam szarpnięcie nie występowało... ale tak jak piszę, w CX-5 też coraz rzadziej mi szarpnie.
Jeśli jednak serwis coś poradzi, podziel się wiadomością
Podczas jazdy próbnej zauważyłem to szarpanie (szarpnięcie) podczas wrzucania 2 biegu... w moim egzemplarzu też to występuje, ale nie zawsze... trzeba chyba dokładnie wyczuć ten silnik – ja zawsze jeździłem dieslem, ale pamiętam, że w rodziców benzyniaku też miałem taki "problem" (co prawda był to polonez
Jezdziłem też nową CR-V i tam szarpnięcie nie występowało... ale tak jak piszę, w CX-5 też coraz rzadziej mi szarpnie.
Jeśli jednak serwis coś poradzi, podziel się wiadomością
- Od: 24 cze 2010, 19:55
- Posty: 42
- Skąd: Kraków/Katowice
- Auto: Mazda CX-5, 2.0 MT 4x4 2013 SkyPassion Red Soul
Mazda 3 BK, 1.6 CiTD, Sedan, 2004r
Temat szarpania przy zmianie biegów poruszałem już parokrotnie. W moim przypadku jest to jakby podwójne bujnięcie, występuje na każdym biegu, ale oczywiście im wyższy bieg tym jest to zdecydowanie mniej odczuwalne. poza tym mam wrażenie, że czasem jest to bardziej a czasem mniej odczuwalne. Moje auto było już z tym w serwisie dwa razy. Za każdym razem po ok 7dni. Za pierwszym razem przeprowadzili jakieś testy, wysłali do centrali wyniki i kazali czekać. Po dwóch miesiącach znów było w serwisie, tym razem podobno przyjechali eksperci z centrali takim samym modelem i stwierdzili, że ten typ tak ma i jest to celowo zaprojektowane przez konstruktorów mazdy -rzekomo ma to wpływać na mniejsze obciążenia układu napędowego, a spowodowane jest z założenia miękkimi poduszkami mocowania silnika, konstrukcją koła dwumasowego, konstrukcyjnymi luzami w układzie napędowym itd. Mimo wszystko myślę, że to jakiś kit. Przy odpowiedniej technice jazdy szarpnięć można uniknąć / A w zasadzie zmniejszyć je do akceptowalnego poziomu /zmiana biegu poniżej 1500 obr lub dodając nieco wcześniej niż to normalne gazu tj. przed zwalnianiem pedału sprzęgła/ale nie za dużo/ . Eksperci z Warszawy stwierdzili, że trzeba dostosować swój styl jazdy do auta. To chyba jakieś nieporozumienie – jeździłem przynajmniej setką różnych samochodów, również 4x4 i jakoś tam takich problemów nie miałem. Prawda jest też taka, że w tym momencie jestem chyba nieco przeczulony na to zjawisko. Ładuję się wszystkim znajomym i mniej znajomym za kierownicę do różnych aut i tam tego nie ma.
Aha, pan z serwisu stwierdził, że w tej chwili Mazda ma już sygnały o takich usterkach. Być może dotyczy to aut z określonego okresu produkcji, bo nie wyobrażam sobie żeby tak niewielu użytkownikom to przeszkadzało. Poza tym auto jest ok.
Pozdrawiam
Aha, pan z serwisu stwierdził, że w tej chwili Mazda ma już sygnały o takich usterkach. Być może dotyczy to aut z określonego okresu produkcji, bo nie wyobrażam sobie żeby tak niewielu użytkownikom to przeszkadzało. Poza tym auto jest ok.
Pozdrawiam
Powracam do tematu szarpania przy zamianie biegów. Jeśli ktoś z użytkowników ma taki problem zgłaszajcie je proszę do dilera, to może coś w tej materii uczynią. Temat szarpania przy zmianie biegów poruszałem już parokrotnie. W moim przypadku jest to jakby podwójne bujnięcie, występuje na każdym biegu, ale oczywiście im wyższy bieg tym jest to zdecydowanie mniej odczuwalne. poza tym mam wrażenie, że czasem jest to bardziej a czasem mniej odczuwalne. Moje auto było już z tym w serwisie dwa razy. Za każdym razem po ok 7dni. Za pierwszym razem przeprowadzili jakieś testy, wysłali do centrali wyniki i kazali czekać. Po dwóch miesiącach znów było w serwisie, tym razem podobno przyjechali eksperci z centrali takim samym modelem i stwierdzili, że ten typ tak ma i jest to celowo zaprojektowane przez konstruktorów mazdy -rzekomo ma to wpływać na mniejsze obciążenia układu napędowego, a spowodowane jest z założenia miękkimi poduszkami mocowania silnika, konstrukcją koła dwumasowego, konstrukcyjnymi luzami w układzie napędowym itd. Mimo wszystko myślę, że to jakiś kit. Przy odpowiedniej technice jazdy szarpnięć można uniknąć / A w zasadzie zmniejszyć je do akceptowalnego poziomu /zmiana biegu poniżej 1500 obr lub dodając nieco wcześniej niż to normalne gazu tj. przed zwalnianiem pedału sprzęgła/ale nie za dużo/ . Eksperci z Warszawy stwierdzili, że trzeba dostosować swój styl jazdy do auta. To chyba jakieś nieporozumienie – jeździłem przynajmniej setką różnych samochodów, również 4x4 i jakoś tam takich problemów nie miałem. Prawda jest też taka, że w tym momencie jestem chyba nieco przeczulony na to zjawisko. Ładuję się wszystkim znajomym i mniej znajomym za kierownicę do różnych aut i tam tego nie ma.
Aha, pan z serwisu stwierdził, że w tej chwili Mazda ma już sygnały o takich usterkach. Być może dotyczy to aut z określonego okresu produkcji, bo nie wyobrażam sobie żeby tak niewielu użytkownikom to przeszkadzało. Poza tym auto jest ok.
Pozdrawiam
Aha, pan z serwisu stwierdził, że w tej chwili Mazda ma już sygnały o takich usterkach. Być może dotyczy to aut z określonego okresu produkcji, bo nie wyobrażam sobie żeby tak niewielu użytkownikom to przeszkadzało. Poza tym auto jest ok.
Pozdrawiam
tomba napisał(a):Temat szarpania przy zmianie biegów poruszałem już parokrotnie. W moim przypadku jest to jakby podwójne bujnięcie, występuje na każdym biegu, ale oczywiście im wyższy bieg tym jest to zdecydowanie mniej odczuwalne. poza tym mam wrażenie, że czasem jest to bardziej a czasem mniej odczuwalne.
Też musiałem się nauczyć zmiany biegów bez zgrzytnięć w CX5. Najpierw przez jakiś czas dodawałem nieco gazu na półsprzęgle (szczególnie zmiana z 1 na 2 bieg), a po jakimś czasie zauważyłem, że wystarczy o ułamek sekundy dłużej potrzymać wciśnięte sprzęgło zanim się wrzuci następny bieg.
Niezaleznie od tego, jak słusznie ktoś zasugerował, koniecznie sprawdź, jak jest w innym egzemplarzu.
Robin
- Od: 6 lip 2013, 19:26
- Posty: 17
- Auto: Mazda CX-5 2.0 MT SkyPassion 2013
Problem polega na tym, że w miejscowości której mieszkam są dwie CX-5 i to znajomych ale obie z automatem. W serwisie kiedy zgłaszałem usterkę, pan stwierdził, że w innych modelach to nie występuje. Ale potem kiedy przedstawiciele z centrali stwierdzili, że wszystko jest ok. stwierdził, że próbował to na wersjach z przednim napędem lub z automatem. Muszę chyba poszukać dilera gdzie mają demonstracyjny 4x4 z manualem./ u mojego dilera zawsze są z automatem/
Dopisano 3 wrz 2013, 15:30:
Aha i nie chodzi tu o zgrzytnięcie, ale jakby dwustopniowe załączanie napędu.
Dopisano 3 wrz 2013, 15:30:
Aha i nie chodzi tu o zgrzytnięcie, ale jakby dwustopniowe załączanie napędu.
Wyjaśnię to tak:
W normalnych warunkach po raptownym odpuszczeniu sprzęgła w każdym samochodzie następuje szarpnięcie. Tu występują dwa szarpnięci jedno po drugim i to pomimo normalnego zwalniania sprzęgła. Tak jak mówiłem szarpnięcia te są prawie niewyczuwalne przy zmianie biegów na bardzo niskich obrotach lub przy dość dynamicznej zmianie biegów na lekkim półsprzęgle. Przytrzymywanie sprzęgła przy zmianie biegów nic nie daje.
W normalnych warunkach po raptownym odpuszczeniu sprzęgła w każdym samochodzie następuje szarpnięcie. Tu występują dwa szarpnięci jedno po drugim i to pomimo normalnego zwalniania sprzęgła. Tak jak mówiłem szarpnięcia te są prawie niewyczuwalne przy zmianie biegów na bardzo niskich obrotach lub przy dość dynamicznej zmianie biegów na lekkim półsprzęgle. Przytrzymywanie sprzęgła przy zmianie biegów nic nie daje.
tomba napisał(a):Wyjaśnię to tak:
W normalnych warunkach po raptownym odpuszczeniu sprzęgła w każdym samochodzie następuje szarpnięcie. Tu występują dwa szarpnięci jedno po drugim i to pomimo normalnego zwalniania sprzęgła.
Zdecydowanie nie obserwuję czegoś takiego u siebie.
Robin
- Od: 6 lip 2013, 19:26
- Posty: 17
- Auto: Mazda CX-5 2.0 MT SkyPassion 2013
u mnie też nic takiego nie występuje, za to ponad norme zdarza mi się zgrzytnąc podczas zmiany biegów, nie mam pojęcia dlaczego tak jest , jeżdzę od 1995 r i , w ostatnich 5 latach miałem różcnych 5 nowych samochodów , pomijam reszte starszych aut , nigdy jednak nie zgrzytałem skrzynią.
- Od: 15 wrz 2012, 23:46
- Posty: 103
- Skąd: Świnoujście
- Auto: Lexus IS 300H 2013
Mazda CX5 2012 2,0 SKYPASSION
Dzisiaj jadę do serwisu w Katowicach w podobnej sprawie.
Podczas zmiany biegu z 1 na 2 występuje szarpnięcie, a bieg wchodzi ciężko (czuć wyraźny opór), czasami nawet jakby zgrzytnie. Daje się to wyeliminować jedynie przytrzymując dłużej sprzęgło (3-4 sekundy) a dopiero potem wrzucając dwójkę.
Drugi problem występuję przy zmianie z 2 na 3. Otóż przy takiej zmianie biegu, powyżej 3000 obrotów, po wciśnięciu sprzęgła, nie następuje obniżanie się obrotów silnika(powiedzmy, że obniżanie obrotów trwa bardzo długo) i trzeci bieg wchodzi przy zbyt wysokich obrotach silnika. Powoduje to to, że po puszczeniu sprzęgła skrzynia biegów przyhamowuje silnik do niższej prędkości. By tego uniknąć, muszę nacisnąć sprzęgło, poczekać ze 3-4 sekundy, a dopiero później delikatnie wrzucać trójkę. Ciekawe, że przy zmianie pomiędzy innymi biegami występuje normalny spadek obrotów silnika, podobnie zmieniając biegi z 2 na 3 przy obrotach poniżej 2500/min.
Podczas zmiany biegu z 1 na 2 występuje szarpnięcie, a bieg wchodzi ciężko (czuć wyraźny opór), czasami nawet jakby zgrzytnie. Daje się to wyeliminować jedynie przytrzymując dłużej sprzęgło (3-4 sekundy) a dopiero potem wrzucając dwójkę.
Drugi problem występuję przy zmianie z 2 na 3. Otóż przy takiej zmianie biegu, powyżej 3000 obrotów, po wciśnięciu sprzęgła, nie następuje obniżanie się obrotów silnika(powiedzmy, że obniżanie obrotów trwa bardzo długo) i trzeci bieg wchodzi przy zbyt wysokich obrotach silnika. Powoduje to to, że po puszczeniu sprzęgła skrzynia biegów przyhamowuje silnik do niższej prędkości. By tego uniknąć, muszę nacisnąć sprzęgło, poczekać ze 3-4 sekundy, a dopiero później delikatnie wrzucać trójkę. Ciekawe, że przy zmianie pomiędzy innymi biegami występuje normalny spadek obrotów silnika, podobnie zmieniając biegi z 2 na 3 przy obrotach poniżej 2500/min.
- Od: 18 mar 2012, 20:06
- Posty: 41
- Auto: Mazda CX-5 2.5 AT SkyPassion 2019 Machine Gray
Mi się wydaje, że nie jest to "normalne".
Jeżdżę CX5 4x4 MT (1,5 roku) i biegi wchodzą spoko, bez żadnych szarpnięć.
Różnica między CX5 benzyna, a dieslem jest mniejsza niż między inną benzyną, a dieslem, bo silnik został właśnie tak zrobiony, żeby był spoko moment obrotowy na niskich obrotach = mniejsze zużycie paliwa (przynajmniej w mieście).
Przed CX5 jeździłem przez pół roku dieslem, a przedtem benzyną i powiedziałbym, że CX5 jest najbardziej w moim odczuciu "dieslowską" benzyną.
Moim zdaniem, CX5 nie szarpie, chyba, że się zejdzie gdzieś do około 1200 obrotów, a i tak wtedy sobie nieźle radzi.
Generalnie to na początku starałem się zmieniać wtedy biegi, kiedy samochód mi podpowiada. A teraz generalnie już się nauczyłem i jest OK.
Żadnych szarpnięć.
Jeżdżę CX5 4x4 MT (1,5 roku) i biegi wchodzą spoko, bez żadnych szarpnięć.
Różnica między CX5 benzyna, a dieslem jest mniejsza niż między inną benzyną, a dieslem, bo silnik został właśnie tak zrobiony, żeby był spoko moment obrotowy na niskich obrotach = mniejsze zużycie paliwa (przynajmniej w mieście).
Przed CX5 jeździłem przez pół roku dieslem, a przedtem benzyną i powiedziałbym, że CX5 jest najbardziej w moim odczuciu "dieslowską" benzyną.
Moim zdaniem, CX5 nie szarpie, chyba, że się zejdzie gdzieś do około 1200 obrotów, a i tak wtedy sobie nieźle radzi.
Generalnie to na początku starałem się zmieniać wtedy biegi, kiedy samochód mi podpowiada. A teraz generalnie już się nauczyłem i jest OK.
Żadnych szarpnięć.
- Od: 13 wrz 2012, 17:41
- Posty: 9
- Auto: Mazda CX5 SkyPASSION, manulana skrzynia
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości
Moderatorzy
Moderatorzy CX-30 / CX-50 / CX-60, Moderatorzy CX-3 / CX-5 / CX-7 / CX-9