Strona 1 z 3

Serwisowanie klimatyzacji – czynnik R-1234yf i R-134a

PostNapisane: 3 mar 2013, 15:49
przez Medyk
W najnowszym numerze Motoru wyczytałem, że w nowej Mazdzie CX5 jest już nowy czynnik chłodzący i koszt serwisowania klimy to 1000 zł a w "starszych " wersjach ok 200 ... Znów ekologia :)

Re: serwisowanie klimatyzacji

PostNapisane: 8 mar 2013, 20:50
przez adamus28
Nie prawda to jest Mazda 6 GJ a CX-5 to jest to samo. R-134a

Obrazek

PostNapisane: 13 mar 2013, 17:10
przez cheatah
swoja droga, czy mozecie poradzic jak czesto nalezy serwisowac klimatyzacje. Jestem prawie rok od zakupu i zastanawiam sie czy to nie juz czas ?

PostNapisane: 14 mar 2013, 09:31
przez Leszkowy
cheatah napisał(a):swoja droga, czy mozecie poradzic jak czesto nalezy serwisowac klimatyzacje. Jestem prawie rok od zakupu i zastanawiam sie czy to nie juz czas ?


Układ klimatyzacji powinien być serwisowany co rok wbrew opinii, że jak działa (tzn. trzyma kompresie) to wystarczy np. co 2 lata. Pamiętajmy o tym, że razem z wtłaczanym do układu czynnikiem chłodzącym zapodawany jest też olej, który smaruje sprężarkę więc jeśli chcemy aby układ był cały czas w dobrej kondycji i np. nie trząsł budą podczas załączania to serwisujmy go jak należy tzn co rok. Ponadto w sezonie zimowych też przynajmniej raz w tygodniu powinno się uruchomić klimę (osuszanie szyb).

PostNapisane: 14 mar 2013, 12:06
przez kogut1235
adamus28 napisał(a):Nie prawda to jest Mazda 6 GJ a CX-5 to jest to samo. R-134a

Niestety mylisz się , w CX-5 może być zastosowany nowy czynnik. W niektórych zwłaszcza z 2012 roku może się taki znajdować . Więc każdy z nas musi sam sprawdzić na naklejce jaki czynnik jest.

Re: serwisowanie klimatyzacji

PostNapisane: 16 mar 2013, 15:48
przez Markusfart
W mojej cx-5 jest czynnik r-1234yf więc servis będzie kosztowniejszy :|

Re: serwisowanie klimatyzacji

PostNapisane: 7 maja 2013, 11:54
przez perkoz
Witam wszystkich serdecznie :) No i miła niespodzianka. W mojej świeżoodebranej 2013 Skypassion jest R134A <jupi> Naprawdę nie wiadomo jakim kluczek kieruje się mazda, jeśli chodzi o czynnik pakowany do klimy <glupek2>

PostNapisane: 13 maja 2013, 16:48
przez MarioDeCampes
W mojej Madzi mam R134A.
Dodatkowo podaje symbol filtra kabinowego Bosch, który jest na pierwszym montażu A-T07P. niestety nie udało mi się go znaleźć w sprzedaży.
Może ktoś ma informacje gdzie to kupić ? Poza Japonią oczywiście :)

Re: serwisowanie klimatyzacji

PostNapisane: 20 maja 2013, 10:58
przez cheatah
Czy komus kto w swojej mazdzie posiada czynnik chlodzacy r-1234yf udalo sie go napelnic ? Mi w ASO powiedzieli, ze dotego trzeba specjalny 'kombajn', ktory jest dosc drogi i oni nie beda inwestowali w ten sprzet. Podobno Mazda wycofuje sie z 'nowego' czynnika chlodzacego.

W kazdym razie, czy ktos zna miejsce gdzie beda w stanie napelnic mi klime czynnikiem r-1234yf

PostNapisane: 20 maja 2013, 12:18
przez MarioDeCampes
cheatah napisał(a):...Mi w ASO powiedzieli, ze dotego trzeba specjalny 'kombajn', ktory jest dosc drogi i oni nie beda inwestowali w ten sprzet.

Wg mnie skoro stosują czynnik to powinni mieć sprzęt.
Faktycznie urządzenia do obsługi nowego czynnika są mało popularne.

PostNapisane: 20 maja 2013, 14:23
przez cheatah
MarioDeCampes napisał(a):Wg mnie skoro stosują czynnik to powinni mieć sprzęt.


masz calkowita racje! Tylko ze wyglada na to ze Mazda Polska sprzedaje cos, czegos pozniej nie serwisuje, sic!

Re: serwisowanie klimatyzacji

PostNapisane: 20 maja 2013, 20:46
przez VPM
z tego co wiem to serwisowanie klimatyzacji zostało wymyślone przez serwis"" przecież nikt w domu nie serwisuje żarówek jak jest brudna to trzeba wytrzeć umyć przetrzeć jak będzie czysta będzie lepiej świeciła"" tak samo jest z klimatyzacja jeżeli działa i nie ma wycieków ""tłustych śladów oleju ""
to jest oki to jest układ zamknięty i szczelny wilgoć sie nie dostaje do środka a olej na zewnątrz wystarczy odgrzybić parownik a tyle to każdy może zrobić sam za darmo

Re: serwisowanie klimatyzacji

PostNapisane: 24 maja 2013, 13:25
przez Lorento
Dlatego tacy jak Ty są ździwieni, że musza później bulić np. za nowa sprężarkę.. <glupek2>
Otóż wiedz, że:
– układ klimy, nawet szczelny może przepuszczać poprzez mikrorozszczelnienia ok 100 gram czynnika rocznie;
– mniejsza ilość czynnika obciaża nadmiernie układ klimy oraz nie zapewnia własciwego smarowania, albowiem smar jest rozprowadzany przez czynnik;
– olej pracujący w układzie i rozprowadzany przez czynnik zużywa się tak jak każdy inny olej i należy go wymienić ( zabrudzony i zużyty olej przyczynia sie do zużycia części, a zwłaszcza spręzarki). Przy okresowym serwisowaniu klimy olej podlega wymianie!;
– zużyciu ulega osuszacz układu klimatyzacji. Podlega wymianie średnio co 2 lata, choć przy reguralnym serwisowaniu klimy wytrzmuje dłużej. Zaniedbania w tym zakresie powodują, ze wilgoć w układzie klimy powoduje korozję.

Dalej utrzymujesz, ze klimy poza odgrzybianiem nie sewrisuje się? ;P

Re: serwisowanie klimatyzacji

PostNapisane: 24 maja 2013, 21:42
przez VPM
jak sam napisałeś jeżeli wycieka 100 g gazu to musi sie to dziać razem z olejem i jest tłusty ślad wiec widać gołym okiem że coś sie dzieje i w tedy może być nie prawidłowe smarowanie
mniejsza ilość czynnika nie ma nic do obciążenia klimy ani silnika jak będzie za mało to sprężarka sie nie załączy zresztą jak będzie za dożo to też nie będzie pracować [ po kilku sekundach pracy sprężarka sie wyłączy ]
jeżeli chodzi o olej to każdy inny ma kontakt z powietrzem a ten w klimie nie i nawet po 10 latach będzie przezroczysty
w układzie klimy ile wilgoci by nie było a nie powinno byc wcale w teorii oczywiście to nie ma możliwości żeby jej przybyło osuszacz w zasadzie spełnia swoja role tylko przez pare pierwszych godzin pracy klimatyzacji później już nie ma z niego pożytku tylko po prostu nie ma możliwości i sensu go demontować wiec serwis jest potrzeby jak coś zauważymy albo klima przestanie działać

Dopisano 24 maja 2013, o 21:49:

dokładnie przeczytaj sobie dwa razy a jak masz inne zdanie to jeździj do serwisu co rok tylko bądź przy samochodzie i zobacz czy wymienia ci olej bo to bardzo rzadko robią i dowiedz sie skąd maja czynnik w maszynie bo przeważnie w maszynach jest wszystko gazy ściągnięte z innych samochodów które nie wiadomo ile maja lat i resztki azotu którym sprawdza sie szczelność układów oczywiście pod względem wagi to 134a będzie naj więcej ale naj lepiej jak prosto z butli tylko przez zegary klima jest nabita

Re: serwisowanie klimatyzacji

PostNapisane: 25 maja 2013, 18:11
przez Lorento
Normalnie nie mogę :|
1. Jakie ślady oleju!!! Czynnik chłodzący jest lżejszy od oleju i łatwo parujący ( w przeciwieństwie do oleju). Ten czynnik przenika przez mikropory, a olej nie.. Ponadto do układu dodawany jest barwnik UV, co pozwala na szybkie sprawdzenie po kilku dniach ewentualnych nieszczelności układu;
2. Mniejsza ilość czynnika ma coś do obciążenia sprężarki, bo okresami pracuje ona bez smarowania, co skraca jej trwałość. Mam tu na myśli nie poważne ubytki nie powodujące zatrzymania sprężarki, ale ubytki naturalne po ok. 100 g rocznie. Spadająca ilość czynnika powoduje też mniejszą wydajność układu i czętsze załączanie sprężarki. Problem naturalnych ubytków jest o tyle istotny w Mazdach, ze układ klimy jest małopojemnościowy. Wchodzi tam ok. 450 g. czynnika, czyli po roku, dwóch może ubyć połowa wkładu!
3. Jeżeli nie chcesz nie serwisuj klimy, to twoja sprawa, ale nie pisz głupot które będą czytać inni i pomyślą, że klimy się nie serwisuje. Na tej samej zasadzie nie powinno wymieniać się oleju w automatycznej skrzyni, czy innych płynów, bo te układy działają <glupek2>
4. Klimę serwisuję w sprawdzonym zakładzie i cała procedura odbywa sie w mojej obecności, wiec widzę co mi robią.

http://www.motofakty.pl/artykul/serwiso ... zacji.html

Re: serwisowanie klimatyzacji

PostNapisane: 26 maja 2013, 09:39
przez VPM
w teori to wszystko ładnie wygląda ale ja pisze jak jest w praktyce ubytek 100 g sprawia zepo włączeniu czujnik ciśnienia wykrywa nie odpowiednie ciśnienie i rozłącza sprężarkę
barwnik " rozcieńcza " czynnik spada nie znacznie sprawność ale o tym nikt nie mówi żeby nie wymieniać czynnika na nowy a ten który jest wedle twojej teorii zostanie za rok na serwisie ściągnięty i znowu dodany zostanie barwnik i tak w koło
mało pojemnościowe układy to w nowych samochodach do starszych idzie trochę więcej u mnie jest z tego co pamiętam 850g i ubytek 80g wystarczy żeby klima stanęła
na logikę zastanów sie w jakich warunkach pracują oleje przykładowo w automatycznej skrzyni jakie tam sa obciążenia i ile roboczo godzin taki olej pracuje i porównaj to to czasu pracy klimy w ciągu roku to sa nie porównywalne stany
a w praktyce zdecydowana większość ludzi jak ma serwisować sprawna klimę to pojedzie tam gdzie taniej "kupi karnet na allegro albo groupon" no chyba ze samochód jest na firmę to można jechać do serwisu mazdy mnie na to nie stać za to mogę sam co roku obejrzeć cała instalacje posłuchać jak działa sprawdzić temperaturę na kratkach i na chłodnicy i jak wszystko będzie oki to powiem sobie ze może w przyszłym roku pojadę na serwis jak coś sie zmieni

PostNapisane: 27 maja 2013, 07:32
przez MarioDeCampes
Oryginalny filtr kabinowy tylko 105zł.

Re: serwisowanie klimatyzacji

PostNapisane: 28 maja 2013, 07:10
przez VPM
do mojej 15zł kosztował

Re: serwisowanie klimatyzacji

PostNapisane: 28 maja 2013, 10:33
przez Lorento
Oryginał do CX-5??? <wow>
... Chyba zrobiony w Bangladeszu ze starej pończochy <dupa>

PostNapisane: 28 maja 2013, 16:54
przez MarioDeCampes
Lorento napisał(a):... Chyba zrobiony w Bangladeszu ze starej pończochy <dupa>

Twój komentarz dotyczy wypowiedzi użytkownika VPM czy mojej ?
Moja wiedza pochodzi wprost z serwisu Mazdy.