Serwisowanie klimatyzacji – czynnik R-1234yf i R-134a

(2012 – 2017) Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Medyk » 3 mar 2013, 15:49

W najnowszym numerze Motoru wyczytałem, że w nowej Mazdzie CX5 jest już nowy czynnik chłodzący i koszt serwisowania klimy to 1000 zł a w "starszych " wersjach ok 200 ... Znów ekologia :)
Początkujący
 
Od: 6 lut 2013, 18:17
Posty: 5
Auto: VW Tiguan 2011
Mitsubishi ASX 2012

Postprzez adamus28 » 8 mar 2013, 20:50

Nie prawda to jest Mazda 6 GJ a CX-5 to jest to samo. R-134a

Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 lut 2013, 00:53
Posty: 88
Skąd: Bydgoszcz
Auto: Mazda 6 2.5 192KM AT 2013 Skypassion
Jet Black Sedan

Postprzez cheatah » 13 mar 2013, 17:10

swoja droga, czy mozecie poradzic jak czesto nalezy serwisowac klimatyzacje. Jestem prawie rok od zakupu i zastanawiam sie czy to nie juz czas ?
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2012, 20:35
Posty: 87
Skąd: Warszawa/Lbn/Trojmiasto
Auto: Obecnie Mazda CX-5
Bylo Mitsubishi EVO IX 400KM

Postprzez Leszkowy » 14 mar 2013, 09:31

cheatah napisał(a):swoja droga, czy mozecie poradzic jak czesto nalezy serwisowac klimatyzacje. Jestem prawie rok od zakupu i zastanawiam sie czy to nie juz czas ?


Układ klimatyzacji powinien być serwisowany co rok wbrew opinii, że jak działa (tzn. trzyma kompresie) to wystarczy np. co 2 lata. Pamiętajmy o tym, że razem z wtłaczanym do układu czynnikiem chłodzącym zapodawany jest też olej, który smaruje sprężarkę więc jeśli chcemy aby układ był cały czas w dobrej kondycji i np. nie trząsł budą podczas załączania to serwisujmy go jak należy tzn co rok. Ponadto w sezonie zimowych też przynajmniej raz w tygodniu powinno się uruchomić klimę (osuszanie szyb).
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2012, 12:32
Posty: 90 (0/2)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 GJ 2.0 Skyactiv-G 165KM i-ELOOP MT SkyPASSION. Soul Red.
Sedan.

Postprzez kogut1235 » 14 mar 2013, 12:06

adamus28 napisał(a):Nie prawda to jest Mazda 6 GJ a CX-5 to jest to samo. R-134a

Niestety mylisz się , w CX-5 może być zastosowany nowy czynnik. W niektórych zwłaszcza z 2012 roku może się taki znajdować . Więc każdy z nas musi sam sprawdzić na naklejce jaki czynnik jest.
Forumowicz
 
Od: 15 wrz 2012, 23:46
Posty: 103
Skąd: Świnoujście
Auto: Lexus IS 300H 2013

Mazda CX5 2012 2,0 SKYPASSION

Postprzez Markusfart » 16 mar 2013, 15:48

W mojej cx-5 jest czynnik r-1234yf więc servis będzie kosztowniejszy :|
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 27 lut 2012, 10:49
Posty: 22
Auto: Mazda cx5 4x4 2.0 AT

Postprzez perkoz » 7 maja 2013, 11:54

Witam wszystkich serdecznie :) No i miła niespodzianka. W mojej świeżoodebranej 2013 Skypassion jest R134A <jupi> Naprawdę nie wiadomo jakim kluczek kieruje się mazda, jeśli chodzi o czynnik pakowany do klimy <glupek2>
perkoz
 

Postprzez MarioDeCampes » 13 maja 2013, 16:48

W mojej Madzi mam R134A.
Dodatkowo podaje symbol filtra kabinowego Bosch, który jest na pierwszym montażu A-T07P. niestety nie udało mi się go znaleźć w sprzedaży.
Może ktoś ma informacje gdzie to kupić ? Poza Japonią oczywiście :)
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 maja 2012, 11:58
Posty: 37 (1/0)
Skąd: Głogów
Auto: Mazda CX-5 SkyPassion AWD 2.5 AT

Postprzez cheatah » 20 maja 2013, 10:58

Czy komus kto w swojej mazdzie posiada czynnik chlodzacy r-1234yf udalo sie go napelnic ? Mi w ASO powiedzieli, ze dotego trzeba specjalny 'kombajn', ktory jest dosc drogi i oni nie beda inwestowali w ten sprzet. Podobno Mazda wycofuje sie z 'nowego' czynnika chlodzacego.

W kazdym razie, czy ktos zna miejsce gdzie beda w stanie napelnic mi klime czynnikiem r-1234yf
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2012, 20:35
Posty: 87
Skąd: Warszawa/Lbn/Trojmiasto
Auto: Obecnie Mazda CX-5
Bylo Mitsubishi EVO IX 400KM

Postprzez MarioDeCampes » 20 maja 2013, 12:18

cheatah napisał(a):...Mi w ASO powiedzieli, ze dotego trzeba specjalny 'kombajn', ktory jest dosc drogi i oni nie beda inwestowali w ten sprzet.

Wg mnie skoro stosują czynnik to powinni mieć sprzęt.
Faktycznie urządzenia do obsługi nowego czynnika są mało popularne.
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 maja 2012, 11:58
Posty: 37 (1/0)
Skąd: Głogów
Auto: Mazda CX-5 SkyPassion AWD 2.5 AT

Postprzez cheatah » 20 maja 2013, 14:23

MarioDeCampes napisał(a):Wg mnie skoro stosują czynnik to powinni mieć sprzęt.


masz calkowita racje! Tylko ze wyglada na to ze Mazda Polska sprzedaje cos, czegos pozniej nie serwisuje, sic!
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2012, 20:35
Posty: 87
Skąd: Warszawa/Lbn/Trojmiasto
Auto: Obecnie Mazda CX-5
Bylo Mitsubishi EVO IX 400KM

Postprzez VPM » 20 maja 2013, 20:46

z tego co wiem to serwisowanie klimatyzacji zostało wymyślone przez serwis"" przecież nikt w domu nie serwisuje żarówek jak jest brudna to trzeba wytrzeć umyć przetrzeć jak będzie czysta będzie lepiej świeciła"" tak samo jest z klimatyzacja jeżeli działa i nie ma wycieków ""tłustych śladów oleju ""
to jest oki to jest układ zamknięty i szczelny wilgoć sie nie dostaje do środka a olej na zewnątrz wystarczy odgrzybić parownik a tyle to każdy może zrobić sam za darmo
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 lut 2013, 21:29
Posty: 419 (0/2)
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Auto: MPV 2,0 16V 2000r exclusive

Postprzez Lorento » 24 maja 2013, 13:25

Dlatego tacy jak Ty są ździwieni, że musza później bulić np. za nowa sprężarkę.. <glupek2>
Otóż wiedz, że:
– układ klimy, nawet szczelny może przepuszczać poprzez mikrorozszczelnienia ok 100 gram czynnika rocznie;
– mniejsza ilość czynnika obciaża nadmiernie układ klimy oraz nie zapewnia własciwego smarowania, albowiem smar jest rozprowadzany przez czynnik;
– olej pracujący w układzie i rozprowadzany przez czynnik zużywa się tak jak każdy inny olej i należy go wymienić ( zabrudzony i zużyty olej przyczynia sie do zużycia części, a zwłaszcza spręzarki). Przy okresowym serwisowaniu klimy olej podlega wymianie!;
– zużyciu ulega osuszacz układu klimatyzacji. Podlega wymianie średnio co 2 lata, choć przy reguralnym serwisowaniu klimy wytrzmuje dłużej. Zaniedbania w tym zakresie powodują, ze wilgoć w układzie klimy powoduje korozję.

Dalej utrzymujesz, ze klimy poza odgrzybianiem nie sewrisuje się? ;P
POGROMCA ZENONÓW!
Nie przeginajcie! Gdzie? ....... W Aucie!!!
Forumowicz
 
Od: 2 lip 2008, 21:21
Posty: 512 (0/1)
Auto: mazda 6 MZR 2,3

Postprzez VPM » 24 maja 2013, 21:42

jak sam napisałeś jeżeli wycieka 100 g gazu to musi sie to dziać razem z olejem i jest tłusty ślad wiec widać gołym okiem że coś sie dzieje i w tedy może być nie prawidłowe smarowanie
mniejsza ilość czynnika nie ma nic do obciążenia klimy ani silnika jak będzie za mało to sprężarka sie nie załączy zresztą jak będzie za dożo to też nie będzie pracować [ po kilku sekundach pracy sprężarka sie wyłączy ]
jeżeli chodzi o olej to każdy inny ma kontakt z powietrzem a ten w klimie nie i nawet po 10 latach będzie przezroczysty
w układzie klimy ile wilgoci by nie było a nie powinno byc wcale w teorii oczywiście to nie ma możliwości żeby jej przybyło osuszacz w zasadzie spełnia swoja role tylko przez pare pierwszych godzin pracy klimatyzacji później już nie ma z niego pożytku tylko po prostu nie ma możliwości i sensu go demontować wiec serwis jest potrzeby jak coś zauważymy albo klima przestanie działać

Dopisano 24 maja 2013, o 21:49:

dokładnie przeczytaj sobie dwa razy a jak masz inne zdanie to jeździj do serwisu co rok tylko bądź przy samochodzie i zobacz czy wymienia ci olej bo to bardzo rzadko robią i dowiedz sie skąd maja czynnik w maszynie bo przeważnie w maszynach jest wszystko gazy ściągnięte z innych samochodów które nie wiadomo ile maja lat i resztki azotu którym sprawdza sie szczelność układów oczywiście pod względem wagi to 134a będzie naj więcej ale naj lepiej jak prosto z butli tylko przez zegary klima jest nabita
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 lut 2013, 21:29
Posty: 419 (0/2)
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Auto: MPV 2,0 16V 2000r exclusive

Postprzez Lorento » 25 maja 2013, 18:11

Normalnie nie mogę :|
1. Jakie ślady oleju!!! Czynnik chłodzący jest lżejszy od oleju i łatwo parujący ( w przeciwieństwie do oleju). Ten czynnik przenika przez mikropory, a olej nie.. Ponadto do układu dodawany jest barwnik UV, co pozwala na szybkie sprawdzenie po kilku dniach ewentualnych nieszczelności układu;
2. Mniejsza ilość czynnika ma coś do obciążenia sprężarki, bo okresami pracuje ona bez smarowania, co skraca jej trwałość. Mam tu na myśli nie poważne ubytki nie powodujące zatrzymania sprężarki, ale ubytki naturalne po ok. 100 g rocznie. Spadająca ilość czynnika powoduje też mniejszą wydajność układu i czętsze załączanie sprężarki. Problem naturalnych ubytków jest o tyle istotny w Mazdach, ze układ klimy jest małopojemnościowy. Wchodzi tam ok. 450 g. czynnika, czyli po roku, dwóch może ubyć połowa wkładu!
3. Jeżeli nie chcesz nie serwisuj klimy, to twoja sprawa, ale nie pisz głupot które będą czytać inni i pomyślą, że klimy się nie serwisuje. Na tej samej zasadzie nie powinno wymieniać się oleju w automatycznej skrzyni, czy innych płynów, bo te układy działają <glupek2>
4. Klimę serwisuję w sprawdzonym zakładzie i cała procedura odbywa sie w mojej obecności, wiec widzę co mi robią.

http://www.motofakty.pl/artykul/serwiso ... zacji.html
POGROMCA ZENONÓW!
Nie przeginajcie! Gdzie? ....... W Aucie!!!
Forumowicz
 
Od: 2 lip 2008, 21:21
Posty: 512 (0/1)
Auto: mazda 6 MZR 2,3

Postprzez VPM » 26 maja 2013, 09:39

w teori to wszystko ładnie wygląda ale ja pisze jak jest w praktyce ubytek 100 g sprawia zepo włączeniu czujnik ciśnienia wykrywa nie odpowiednie ciśnienie i rozłącza sprężarkę
barwnik " rozcieńcza " czynnik spada nie znacznie sprawność ale o tym nikt nie mówi żeby nie wymieniać czynnika na nowy a ten który jest wedle twojej teorii zostanie za rok na serwisie ściągnięty i znowu dodany zostanie barwnik i tak w koło
mało pojemnościowe układy to w nowych samochodach do starszych idzie trochę więcej u mnie jest z tego co pamiętam 850g i ubytek 80g wystarczy żeby klima stanęła
na logikę zastanów sie w jakich warunkach pracują oleje przykładowo w automatycznej skrzyni jakie tam sa obciążenia i ile roboczo godzin taki olej pracuje i porównaj to to czasu pracy klimy w ciągu roku to sa nie porównywalne stany
a w praktyce zdecydowana większość ludzi jak ma serwisować sprawna klimę to pojedzie tam gdzie taniej "kupi karnet na allegro albo groupon" no chyba ze samochód jest na firmę to można jechać do serwisu mazdy mnie na to nie stać za to mogę sam co roku obejrzeć cała instalacje posłuchać jak działa sprawdzić temperaturę na kratkach i na chłodnicy i jak wszystko będzie oki to powiem sobie ze może w przyszłym roku pojadę na serwis jak coś sie zmieni
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 lut 2013, 21:29
Posty: 419 (0/2)
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Auto: MPV 2,0 16V 2000r exclusive

Postprzez MarioDeCampes » 27 maja 2013, 07:32

Oryginalny filtr kabinowy tylko 105zł.
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 maja 2012, 11:58
Posty: 37 (1/0)
Skąd: Głogów
Auto: Mazda CX-5 SkyPassion AWD 2.5 AT

Postprzez VPM » 28 maja 2013, 07:10

do mojej 15zł kosztował
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 lut 2013, 21:29
Posty: 419 (0/2)
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Auto: MPV 2,0 16V 2000r exclusive

Postprzez Lorento » 28 maja 2013, 10:33

Oryginał do CX-5??? <wow>
... Chyba zrobiony w Bangladeszu ze starej pończochy <dupa>
POGROMCA ZENONÓW!
Nie przeginajcie! Gdzie? ....... W Aucie!!!
Forumowicz
 
Od: 2 lip 2008, 21:21
Posty: 512 (0/1)
Auto: mazda 6 MZR 2,3

Postprzez MarioDeCampes » 28 maja 2013, 16:54

Lorento napisał(a):... Chyba zrobiony w Bangladeszu ze starej pończochy <dupa>

Twój komentarz dotyczy wypowiedzi użytkownika VPM czy mojej ?
Moja wiedza pochodzi wprost z serwisu Mazdy.
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 maja 2012, 11:58
Posty: 37 (1/0)
Skąd: Głogów
Auto: Mazda CX-5 SkyPassion AWD 2.5 AT

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9