Stuki pod pokrywą zaworów. Analiza, przyczyna, naprawa.

Postprzez BubekLubin » 22 lut 2025, 13:59

Witam.
Kupiłem od rodziców mazdę której mieli już serdecznie dość.
Mazda CX-5 2015r 2.2 SkyactivD 175KM, przebieg 200k km
Mieli problem z wypalaniem się DPF i jego zapchaniem, wiecznym nad stanem oleju i mechanikami którzy usuwali usterki nie usuwając przyczyny.

Kiedy odbierałem od rodziców auto miało problem z DPF który tymczasowo udało mi się wypalić, lecz pojawił się kolejny problem... Niskie ciśnienie oleju... i się zaczęło klepanie pod pokrywą zaworów.

Doszło do zużycia wałka rozrządu ale o tym dokładnie za chwilę.
Postanowiłem zrobić foto story z wykonywanych czynności...
nie skończyłem jeszcze prac, jestem na etapie demontażu.

A więc, sam demontaż pokrywy oceniam w skali trudności 2/10
Potrzebne klucze płaskie, oczkowe, nasadki i śrubokręt płaski i krzyżakowy, rozmiary kluczy 8mm, 10mm, 13mm, 14mm, 17mm.
Jeśli wtryski wydją bez problemów czas demontażu pokrywy zaworów oceniam na około 1,5h z browarkiem w ręku.

Pracę rozpoczynamy od zdjęcia górnej osłony silnika i rozpięciu elektryki.
przy niektórych kostkach możemy sobie pomóc śrubokrętem płaskim.
Góra przed rozbiórką.jpg


po rozpięciu elektryki odpinamy przewody gumowe, niektóre z nich nie są wymagane do odpięcia, ja to zrobiłem ponieważ lubię mieć miejsce dookoła i wszystko widzieć.
Rozpięcie elektryki.jpg


Następnie rozpinamy przewody paliwowe, najpierw powrót.
rozpięcie przewodów gumowych.jpg


Potem "jakiś rozdzielacz paliwa" nie wiem co to jest ale zalecam jego demontaż.
Najpierw rozpinamy węże (kolor czerwony) potem dwie śrubki na niebiesko i jako ostatni przewód gumowy oznaczony na niebiesko.
Odkręcenie przewodów paliwowych 2.jpg


Po zdjęciu tego trójnika czy rozdzielacza możemy odkręcać przewody paliwowe zasilające przy listwie wtryskowej i pompie paliwa, następnie możemy odkręcić wtryski. nie odkręcałem przewodów paliwowych bezpośrednio przy wtryskach, ponieważ przeszkadzały by mi w demontażu pokrywy zaworów, musiał bym wtedy oznaczać wtryski z którego cylindra zostały wyjęte, przy wyjęciu wtrysków z przewodami mam pewność, że włożę je w te same miejsce.
Demontaż wtrysków to chyba była najtrudniejsza operacja w tej całej pracy. siedzą dość ciasno i należy uważać przy wyciąganiu wtrysków aby nie zgubić podkładek od blokady wtrysków.
ja miałem problem z wyjęciem wtrysku nr2
Odkręcenie elementu rozdzielającego paliwo.jpg


Po wyjęciu wtrysków, polecam zaślepić listwę wtryskową aby żaden syf się tam nie dostał (oznaczone na zielono).
jak już mamy wyjęte wtryski możemy odkręcić prowadnice blokad wtrysków, podstawę jednego z czujników (chyba DPF) i jakąś podstawę przewodu z prawej strony silnika, jest montowana na dwie śrubki od góry i jedną od boku której nie widać na tym zdjęciu (oznaczone na czerwono).
Po odkręceniu tych wszystkich elementów możemy odkręcać pokrywę zaworów (oznaczone na niebiesko).
Wykręcenie wtrysków.jpg


sama pokrywa jest tylko na uszczelce gumowej i tylko w paru miejscach jest silikon więc może być lekko przyklejona, proponuję podnosić ją od strony skrzyni biegów.
aby dobrać się do wałków rozrządu należy zdemontować magistralę olejową (6 śrubek oznaczonych na czerwono)
Zdjęta pokrywa zaworów fot1.jpg


to na razie tyle z wykonanych prac przy demontażu wałka rozrządu.
na podstawie tych zdjęć chciał bym z wami dokładnie przeanalizować uszkodzenia, jednoznacznie wskazać przyczynę powstania problemu i omówić szczegóły naprawy.

wałek wytarty jest i to widać na tym zdjęciu
Wałek rozrządu i magistrala olejowa i gniazda zaworowe.jpg

wałek wytarł się ponieważ było złe smarowanie ze względu na zbierający się nagar w gnieździe wtrysku nr2, nagar mieszał się z olejem i wędrował po całym układzie zapychając przy tym smoka i magistralę olejową.
cala magistrala olejowa.jpg

magistrala olejowa fot1.jpg

magistrala olejowa fot2.jpg

magistrala olejowa fot3.jpg


czy mój tok myślenia idzie w dobrym kierunku?
Wszystkie zdjęcia bez oznaczeń są dostępne na moim dysku google.
https://drive.google.com/drive/folders/1q1eqbJSrKrnenhvLu6Htf5Wk05R1iak_?usp=sharing

Dopisano 22 lut 2025, 19:36:

a tak z ciekawości...
ile by trzeba było przejechać kilometrów żeby gniazdo wtryskowe się tak zapchało?
dodam że przy około 197k km rzekomo był wymieniany rozrząd..

i czym umyć/wypłukać magistralę olejową?
Początkujący
 
Od: 1 sty 2025, 12:37
Posty: 3
Auto: Mazda CX-5
2.2D skyactive
2015r
AWD
ASB

Postprzez darrecki » 3 mar 2025, 12:17

W pierwszej kolejności gratuluję profesjonalizmu w tworzeniu tego wpisu. Mało komu by się chciało...

A teraz kolejna sprawa – to co odkryłeś, to standard w dieslu Mazdy. Wytarte wałki były plagą w rocznikach 2012-2013, teoretycznie po 2014 problem został usunięty. Niestety tylko teoretycznie, bo w późniejszych rocznikach również się trafiało. A problemem był materiał, z którego były zrobione wałki. I nie ma to nic wspólnego z tym syfem wokół jednego z wtrysków, bo patrząc na zdjęcia owszem – zawalone, ale daleko jeszcze do efektu domina gdzie zacierają się panewki i silnik kończy się z korbą wystającą z bloku.
To jest kolejna bolączka, tym razem wszystkich diesli Mazdy – podkładki pod wtryskami. Te powinny być traktowane jako część eksploatacyjna i być wymieniane co max 100kkm.

Jak zaczniesz dalej grzebać, to zapewne odkryjesz jeszcze totalnie zawalone nagarem otwory w głowicy jak i sam kolektor – kolejna bolączka. Polecam również sprawdzić turbinę, przy 200kkm może być już w kiepskim stanie. Do tego pranie DPF i po złożeniu auto powinno być jak nowe.

Jak wyczyścić magistralę? Tani olej, płukanka i tak powtórzyć kilka razy.

Zdejmując miskę wszystko będzie wyglądać łatwo – 2 śruby do wyjęcia sitka oleju. Niestety Mazda pięknie schowała jedną z nich i już tak łatwo nie będzie. Przyjrzyj się też łańcuszkowi napędzającemu pompę oleju, te lubią się zrywać.
Avatar użytkownika
Moderator Globalny
 
Od: 14 cze 2006, 01:01
Posty: 3133 (49/162)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda CX60 KH PHEV
2. Mazda 3 BM Skyactiv-D

Postprzez zadra » 3 mar 2025, 19:50

Dawno na forum nikt nie pokazał takiego postu z pełnym opisem i zdjęciami. Super. <spoko>

Aż chciałoby się zapytać o rodzaj oleju i częstotliwość wymian, bo wygląda jakby nie było co 10tys km.
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548&start=140[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3316 (41/88)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderatorzy

Moderatorzy CX-30 / CX-50 / CX-60, Moderatorzy CX-3 / CX-5 / CX-7 / CX-9