Jaki olej silnikowy – 0w20

Postprzez Maz56 » 13 wrz 2021, 10:28

Oznaczenia oleju silnikowego
Olej silnikowy pozwala na prawidłowe funkcjonowanie naszego silnika.
Co jednak gdy przychodzi moment wymiany oleju? Gdy stoimy przed sklepowymi półkami posiadającymi szeroki asortyment, podzielony na kilkanaście typów i przeznaczony do różnego rodzaju silników, z różnymi skrótami i oznaczeniami?
Rozszyfrowanie wszelkiego rodzaju oznaczeń pozwoli na szybki i przede wszystkim odpowiedni wybór oleju, który będzie idealny dla naszego pojazdu.
Co oznaczają różne informacje na butelkach oleju?
Głównym oznaczeniem które jest najważniejsze i jest na przodzie butelki to oznaczenie gęstości. Dzielimy je na:
W (winter/zima)
Oznaczone literą W jak nie trudno się domyśleć przeznaczone są do użytkowania w zimie i im mniejsza cyfra stojąca przy naszej literze W tym może on być użytkowany w niższej temperaturze co skutkuje łatwiejszym zapaleniem np. 5W, 10W czy 20W
Cyffry
Cyfry odpowiadające za oleje użytkowane w lecie czyli przy wysokich temperaturach
umieszczane są po “–”. Tutaj zasada działa odwrotnie niż powyżej: im wyższa cyfra tym olej
może być uzytkowany w wyższej temperaturze np.30, 40, 50 czy nawet 60
Oleje sezonowe
Oleje sezonowe zostały zastąpione olejami wielosezonowymi co jest dużym udogodniemiem dla dzisiejszych kierowców.
I tak bez problemu dostaniemy oleje o oznaczeniach 10W40 który w zimie spradza się przy 10 stopniach a w lecie aż do 40 stopni.
Syntetyk , półsyntetyk, Mineralny? O co chodzi?
Olej syntetyczny
Jest marzeniem dla każdego silnika. Cechuje się najlepszymi właściwości smarującymi.
Co za tym idzie? Praca silnika jest odpowiednio chroniona przed wszelkimi tarciami, olej jest rzadszy co sprawia szybsze rozprowadzenie oleju po silniku, który dopiero rozpoczyna rozruch. Elementy silnika przez to mniej się zużywaja. Nieważne czy masz stary silnik czy nowy. Jeżeli Twój samochód to oczko w głowie lub uwielbiasz wyższe obroty silnika, a nie chcesz żeby silnik narażony na zużycie to olej syntetyczny jest najlepszym wyborem.
Olej półsyntetyczny
Jest on kompromisem pomiedzy olejem syntetycznym a mineralnym. Są one na bazie olejów mineralnych z domieszką syntetyka. Są bardzo popularne, jednak to nie to samo co syntetyczny.
Olej mineralny
Wiadomo że każdy poleci do starszego samochodu olej mineralny albo półsyntetyczny ze względu na jego gęstość. Jego struktura dopasowywuje się do stanu silnika i mniej uszkadza uszczelki które z czasem tracą swoje wartości. Oleje mineralne podczas eksploatacji wydzielają tlenek węgla i dwutlenek węgla. Powodują one tworzenie się nagaru czyli zanieczyszczenia.
Zmiana oleju mineralnego na syntetyczny
Jeżeli Wasz silnik jeździ już na oleju mineralnym i chcecie zmienić go na syntetyczny to należałoby zajrzeć do środka silnika i sprawdzić jego stan, uszczelki, oraz usunąć powstały nagar.
Olej silnikowy do benzyny czy do diesla?
Ostatnim równie istotnym punktem jest klasyfikacja jakościowa oleju czyli API i ACEA, która określa właściwości użytkowe odpowiednie dla danego typu silnika.
Pewniejszą drogą wyboru jest trzymanie się wskazówek producenta samochodu, lub skonsultowanie ze specjalistą Euromaster w celu dobrania właściwego oleju.
ACEA czyli klasyfikacja europejska zawiera tylko i wyłącznie nowoczesne oleje wysokiej jakości.
Zawiera ona 4 typy olejów:
• do użytkowania w samochodach benzynowych (oznaczenie litera A1,2,3,5)
• do samochodów osobowych z zapłonem samoczynnym (DIESEL) (oznaczenie litera B1,2,3,4,5)
• oleje „low SAPS” do samochodów osobowych(DIESEL z filtrami cząstek stałych) (oznaczone literą C1,2,3,4,)
• do stosowania w wysokoprężnych silnikach samochodów ciężarowych (oznaczone literą E1,2,3,4,5,6,7,9)
Im wyższa liczba w oznaczeniu przy danej literze tym wyższe zabezpieczenie przed zużyciem. Gdy produkt spełnia wymogi kilku klas wtedy pojawia się np. A3/B4/C4.
________________________________________
API czyli amerykańska klasyfikacja dzieli się na 2 klasyfikacje:
• do użytkowania w samochodach osobowych ( oznaczenie litera S) Grupa obejmuje oznakowania SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SI, SJ, SL
• do użytkowania w samochodach z zapłonem samoczynym ( DIESEL) (oznaczenie litera C)
• stosowane są oleje oznaczone symbolami CA, CB, CC, CD, CE i CF, CF4,
• CG4,
• CH4,
• CI4
• CJ4

Jakość określają kolejne litery alfabetu, pisane po symbolu S lub C.SM, SN. Im dalsza litera alfabetu w drugiej części oznaczenia, tym wyższa jest jakość oleju. Podobnie jak w poprzednim przypadku norm ten sam produkt może być klasyfikowany i użytkowany do obu grup. np. SA/CA. Występują także oznaczenia wprowadzane przez producentów samochodów. Renomowani producenci, opracowali specjalistyczne testy oraz wymagania dla olejów silnikowych, zwane normami fabrycznymi.
Przypominamy że Olej Powinno wymieniać się co 10000km!
Warto jest często sprawdzać Stan oleju i jego ilość, Olej sprawdzamy na wystudzonym silniku. Wymiani oleju powinna towarzyszyć również wymiana filtrów oleju.
Czy to normalne, że muszę regularnie dolewać olej?
Według producentów, zużycie do 1 l oleju na 1000 km jest uważane za normalne. Biorąc pod uwagę okresy między wymianami oleju, należy koniecznie sprawdzać regularnie poziom oleju, szczególnie przed wyjazdem w długie trasy.
Czy można mieszać różne rodzaje oleju?
Można mieszać różne rodzaje oleju, pamiętając, że dolewany olej nie powinien być gorszej jakości, niż olej zalecany przez producenta.
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2021, 18:57
Posty: 30 (1/0)
Auto: Mazda CX30 KANJO
e-SKAYACTIV-X AT
2021, 186 KM

Postprzez scifo » 13 wrz 2021, 17:58

Maz56 napisał(a):I tak bez problemu dostaniemy oleje o oznaczeniach 10W40 który w zimie spradza się przy 10 stopniach a w lecie aż do 40 stopni.

To mój 0W20 sprawdza się przy 20 stopniach latem :|
Maz56 napisał(a):Według producentów, zużycie do 1 l oleju na 1000 km jest uważane za normalne

To znaczy że przy wymianie co 10 tys. normalne jest że w międzyczasie przeleję przez silnik wiadro oleju, a np. w Maździe nawet dwa wiadra <glupek2> . Taki silnik jest uszkodzony. Proponuję iść do salonu i powiedzieć że bierzesz u nich nowe auto a swoje i idealnym stanie chcesz zostawić w rozliczeniu. Tyle, że lojalnie uprzedzasz że bierze olej zgodnie z normą – 1 l/1000km. Szybko wyprostują swoje normy.
Skąd to przepisane?
Forumowicz
 
Od: 23 sty 2018, 22:22
Posty: 146 (0/5)
Auto: Mazda CX-5 2.0 165 KM 2018

Postprzez piotr30c » 26 sty 2022, 15:26

Witam mieszkam w nl I tu posiadam Mazda cx5 116 000 km
Olej Zalany w serwisie to 5w30 mazdy orginal
Jak zadzwoniłem do innego serwisu powiedzieli ze zaleją 0w20 jak przyjadę do nich bo takich używają do cx5 i co teraz ? Olej 5w30 orginal mazdy był lany już około 40 tys km czy mam przeskoczyć na 0w20 czy zostać przy orginale 5w30 w książce podane są oby dwa na 1 pozycji widnieje 5w30 niżej 0w20
Początkujący
 
Od: 26 sty 2022, 09:49
Posty: 2
Auto: Mazda cx5 2,0 Benzyna
165 KM

Postprzez zadra » 26 sty 2022, 23:34

Zadam tylko 2 pytania:
Na co liczysz po przejściu na 0w20?
Czy na 5w30 masz jakieś problemy z autem?

Lepsze wrogiem dobrego...
Poszukałbym raczej 5w30 o innych (lepszych) parametrach od mazdowego.
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3144 (34/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9