Zaciski oraz tarcze i klocki hamulcowe – problemy

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez czarmi » 10 lut 2021, 15:18

Moje autko ma już prawie 6,5 roku przy przebiegu ok. 53.000 km, więc przebieg niewielki.
Od razu nadmienię, że nie jestem fachowcem jeśli chodzi o mechanikę samochodową...
Ostatnio czasami ( nie zawsze) po nocnym parkowaniu i wyjeździe, słychać było ciche jakby szuranie dobiegające z podwozia samochodu. Przy dodawaniu gazu, owe szuranie było coraz szybsze, po czym kiedy poruszałem ręcznym manualnym hamulcem, szuranie ustawało. Przypuszczałem, że to ma związek z tylnymi hamulcami i podjechałem do warsztatu (nie ASO), aby zdiagnozowali ewentualną usterkę. Stwierdzono, że prawy tylny zacisk w ogóle "nie trzyma" i zaproponowano solidne przeczyszczenie owych zacisków. Na każdą stronę chcą poświęcić ok. 2 godzin pracy, lecz stwierdzili, że nie dają gwarancji, że problem ustąpi na dłużej. Proponują ewentualnie wymianę tylnych zacisków na nowe, informując że zamienników raczej nie ma. Mogę sobie kupić i przyjechać do nich na wymianę, ale cena ich na jedną stronę, to koszt ok... 1100zł. Po amatorsku oczywiście, "ocznie" obejrzałem tylne hamulce i tak – obie tarcze są równomiernie i w bardzo małym stopniu zużyte (procentowo równomiernie) przez klocki hamulcowe (ledwie wyczuwalny pod palcem rancik na obu tarczach). Wizualnie, zaciski nie są skorodowane. Powiedzcie proszę czy jeśli ten tylny prawy zacisk "nie trzyma", to zarówno przy zaciągnięciu hamulca ręcznego, jak też przy hamowaniu pedałem hamulca? Ja w ogóle nie wyczuwam żadnej różnicy, nie znosi mnie podczas hamowania ani nic takiego.
Czy miał ktoś z Was podobny problem, czy wymienialiście już lub zlecaliście przeczyszczenie tylnych zacisków i czy ewentualna ich wymiana winna odbywać się parami, tak jak tarcze i klocki? Jakieś rady lub polecany sklep z częściami/zaciskami? <co?>
Ostatnio edytowano 7 sie 2021, 20:23 przez czarmi, łącznie edytowano 1 raz
Obrazek

Do głowy wpadają pomysły od wewnątrz...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 cze 2014, 22:04
Posty: 1410 (38/46)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 3 BM, 120KM 6MT, SD SkyEnergy, soul red 14'
była ...

Postprzez child » 10 lut 2021, 21:11

Pytanie, co to znaczy "nie trzyma"? O ile mi wiadomo, to zacisk może "nie puszczać", czyli nie odbijać – i wtedy właśnie pojawia się takie szuranie. Jest to dość typowa usterka w naszych mazdach (sądząc po forum, a także ja osobiście miałem czasami krótkotrwałe problemy tego typu przed wymianą na zaciski z Mazdy 6).

Rozwiązaniem tego kwestii jest regeneracja zacisku – nie "wymiana", bo zacisk to kawał metalu i raczej nie może się zepsuć (a jego rdzewienie to praktycznie tylko problem estetyczny). Natomiast wewnętrzna, ruchoma część, czyli tłoczek i gumki podlegają wymianie i to właśnie nazywamy regeneracją. Zestaw do tego kosztuje pewnie kilkadziesiąt złotych – jak nie chcesz robić sam, to warsztat chyba nie powinien wziąć za to więcej niż stówę z hakiem. Nie wiem, skąd cena 1100zł – na allegro zaciski (oryginalne używane/zamienniki nowe) kosztują w granicach 200-300zł. Nie trzeba również tego robić parami, można pojedynczo.

Jeśli chodzi o czyszczenie, to czyścić można prowadnice zacisków, które też mogą mieć wpływ na nieodbijanie. Można je również wymienić razem z gumkami – tutaj również koszt części to kilkadziesiąt zł, a wymiana powinna być zdecydowanie tańsza niż regeneracja zacisków.

A przychodzi mi jeszcze jedna rzecz do głowy – zostawiasz samochód na noc na ręcznym? Bo może coś przymarza i dlatego poruszanie ręcznym pomaga.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 19:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez czarmi » 10 lut 2021, 21:45

child – dzięki za odpowiedź. Powiedziano mi, że zacisk nie trzyma, tzn. w ogóle nie zaciska klocków hamulcowych do tarczy. Zastał się czy coś w tym rodzaju. Zaciska/hamuje tylko lewa tylna strona... Tylko skąd było to ciche, ale jednak "szuranie". Może wydawał ten dźwięk lewy zacisk a nie prawy? Zawsze auto zostawiam na tzw. lekkim ręcznym, bo niestety parkuję pod chmurką i w każdym miejscu gdzie istnieje możliwość zaparkowania, jest leciutki, ale jednak spadek jezdni. Czasem kiedy ruszałem po spuszczeniu ręcznego, słychać było jak klocki odbijały od tarczy. Nie zawsze tak bywało, bo najczęściej nic się nie działo. Chyba sam zakupię to o czym piszesz, tzn. tłoczek, gumki oraz prowadnice zacisków które można wymienić (cena rzeczywiście kilkadziesiąt złotych) i zdecyduję się do nich podjechać, ale trochę później. Teraz od kilku dni nic się nie dzieje :|
Jak to jest z tymi zaciskami tylnymi, czy działa wtedy ten sam "mechanizm" podczas zaciągania ręcznego i depnięcia pedału nożnego? Innymi słowy, czy klocki mogą się nie zaciskać przy zaciągnięciu ręcznego, a zaciskać się przy depnięciu na nożny?
Obrazek

Do głowy wpadają pomysły od wewnątrz...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 cze 2014, 22:04
Posty: 1410 (38/46)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 3 BM, 120KM 6MT, SD SkyEnergy, soul red 14'
była ...

Postprzez Neonixos666 » 10 lut 2021, 21:47

Rozebrać, wyczyścić, nasmarować, złożyć.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9468 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez child » 10 lut 2021, 22:54

Powiedziano mi, że zacisk nie trzyma, tzn. w ogóle nie zaciska klocków hamulcowych do tarczy. Zastał się czy coś w tym rodzaju. Zaciska/hamuje tylko lewa tylna strona...


Jeśli tak rzeczywiście jest (choć byłoby to trochę dziwne), to zdecydowanie regeneracja zacisku.

czarmi napisał(a): Chyba sam zakupię to o czym piszesz, tzn. tłoczek, gumki oraz prowadnice zacisków które można wymienić (cena rzeczywiście kilkadziesiąt złotych) i zdecyduję się do nich podjechać, ale trochę później.


To się nazywa zestaw naprawczy zacisku (jakbyś potrzebował hasła do wyszukiwania). Prowadnice powinny być od razu z gumkami (tłoczek też).

Jak to jest z tymi zaciskami tylnymi, czy działa wtedy ten sam "mechanizm" podczas zaciągania ręcznego i depnięcia pedału nożnego? Innymi słowy, czy klocki mogą się nie zaciskać przy zaciągnięciu ręcznego, a zaciskać się przy depnięciu na nożny?


W naszych Mazdach nie ma osobnych szczęk do hamulca ręcznego, więc jest to ten sam mechanizm, tylko inaczej aktywowany. Mam nadzieję, że nie napisałem właśnie niczego głupiego :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 19:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez czarmi » 10 lut 2021, 23:19

Na pewno przemyślę sprawę w podanym przez Ciebie kierunku. Dzięki <ok>
Obrazek

Do głowy wpadają pomysły od wewnątrz...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 cze 2014, 22:04
Posty: 1410 (38/46)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 3 BM, 120KM 6MT, SD SkyEnergy, soul red 14'
była ...

Postprzez dobrzyn22 » 11 lut 2021, 10:18

tak, czy siak, zaproponowana cena 1100 zł (za stronę <glupek2> <nie powiem> <nie> <oczy> ) za taką usługę to jakiś absurd – proponuję zdecydowanie omijać tego "mechanika".
Na Twoim miejscu pojechał bym do zwykłej stacji diagnostycznej – za 10-20zł ( a może i nawet za free ) sprawdzą Ci siłę hamowania, zerkną dokładnie i podpowiedzą prawdopodobną przyczynę.

Tak jak koledzy napisali – regenerowane zaciski kosztują jakieś 200-300 zł . Odsyłasz im stary, dostajesz inny, zregenerowany ( albo inaczej – kupujesz regenerowany, a potem odsyłasz swój ;) )
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez czarmi » 11 lut 2021, 12:31

dobrzyn22 – ta cena 1100zł, to jest cena zakupu nowego oryginalnego zacisku na tył. Mówili tylko o jego cenie, a ja na pewno nie będę ich kupował, tylko zlecę regenerację tych które mam założone. Dopytałem jeszcze dzisiaj i nożnie hamując, oba tylne zaciski normalnie działają/zaciskają. Prawy nie zaciska tylko na ręcznym. Taka to sytuacja :|
Obrazek

Do głowy wpadają pomysły od wewnątrz...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 cze 2014, 22:04
Posty: 1410 (38/46)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 3 BM, 120KM 6MT, SD SkyEnergy, soul red 14'
była ...

Postprzez dobrzyn22 » 11 lut 2021, 13:12

No to sama linka do sprawdzenia/wyregulowania (no chyba, co mało prawdopodobne , że wyłamał się jakiś element zacisku ,gdzie montowana jest linka)
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez darrecki » 23 lut 2021, 11:55

Byle rozgarnięty mechanik powinien postawić zdecydowanie bardziej szczegółową diagnozę. Wystarczy sprawdzić naprężenie linki z problematycznej strony, zdjąć ją z mechanizmu i sprawdzić czy ten się rusza lewo /prawo. Jak nie, delikatnie mu w tym pomóc. Pół godziny roboty max, a wiadomo co jest przyczyną problemu.
Nawet gdy mechanizm stoi na amen można go skutecznie i długotrwale naprawić bez zdejmowania zacisku z auta (czyli bez odczepiania przewodu doprowadzającego płyn hamulcowy). Gdy gumka na tłoczku nie jest rozerwana, a ten nie jest zardzewiały to nie ma sensu regenerować (rozbierać zacisku). Mechanizm ręcznego nie ma nic wspólnego z powyższymi, jest z przeciwnej strony.

Jak problemem jest mechanizm ręcznego, to porządnie go rozruszać, nasmarować czerwonym smarem (odpychającym wodę, tym samym co jest w prowadnicach) pod jego uszczelkę i sprawa załatwiona. Przypominam, że nie ma on kontaktu z tłoczkiem i płynem hamulcowym, więc jest to rozwiązanie bezpieczne i skuteczne
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 01:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez czarmi » 11 kwi 2021, 15:32

Finisz moich hamulców jest taki:
Wymieniłem ich komplet (tarcze i klocki) przód i tył + regeneracja tylnych zacisków hamulcowych.
Komplet hamulców to Zimmermann (ich tarcze to Coat Z). Przednie tarcze były już dość znacznie zjechane (6,5 roku), a tylne choć z zewnętrznej strony bardzo mało zużyte, to od strony wewnętrznej – mocno skorodowane. Wymiana i regeneracja trwała ok. 4 godzin.
Dla zainteresowanych, koszt zakupu Zimmermannów (zakup internetowy) to razem 960zł, a koszt wymiany tarcz i klocków wraz z regeneracją tylnych zacisków – 500zł.
Obrazek

Do głowy wpadają pomysły od wewnątrz...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 cze 2014, 22:04
Posty: 1410 (38/46)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 3 BM, 120KM 6MT, SD SkyEnergy, soul red 14'
była ...

Postprzez mxostry » 4 sie 2021, 21:40

czarmi napisał(a):Finisz moich hamulców jest taki:
Wymieniłem ich komplet (tarcze i klocki) przód i tył + regeneracja tylnych zacisków hamulcowych.
Komplet hamulców to Zimmermann (ich tarcze to Coat Z). Przednie tarcze były już dość znacznie zjechane (6,5 roku), a tylne choć z zewnętrznej strony bardzo mało zużyte, to od strony wewnętrznej – mocno skorodowane. Wymiana i regeneracja trwała ok. 4 godzin.
Dla zainteresowanych, koszt zakupu Zimmermannów (zakup internetowy) to razem 960zł, a koszt wymiany tarcz i klocków wraz z regeneracją tylnych zacisków – 500zł.


I co zadowolony jesteś kolego z tych zimermanow ? Podobno
To taki sam śmietnik jak te fabryczne
Forumowicz
 
Od: 24 sty 2018, 11:19
Posty: 235 (2/11)
Auto: Mazda CX-30 AT 2023

Postprzez czarmi » 6 sie 2021, 18:29

Ja jestem póki co zadowolony. Uważnie stosowałem się do kwestii "ułożenia" hamulców na samym początku i nie mam się do czego przyczepić. Przede wszystkim nie piszczą <spoko>
Obrazek

Do głowy wpadają pomysły od wewnątrz...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 cze 2014, 22:04
Posty: 1410 (38/46)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 3 BM, 120KM 6MT, SD SkyEnergy, soul red 14'
była ...

Postprzez Imbeer » 7 sie 2021, 08:50

czarmi napisał(a):Ja jestem póki co zadowolony. Uważnie stosowałem się do kwestii "ułożenia" hamulców na samym początku i nie mam się do czego przyczepić. Przede wszystkim nie piszczą <spoko>


Mam takie same odczucia, stosuje CoatZ z klockami EBC greenstuff. Na moje oko jest to bardzo dobra para (mimo innych spostrzeżeń niemieckiego serwisu motoryzacyjnego), chociaż mam wrażenie że dosyć agresywnie zjadają tarcze, postaram się w ten weekend zrobić pomiar. Pylenie znikome, zero pisków (ale dokładnie czyscilem układ i używałem "kleju" do klocków Brembo bQuiet).
Załączniki
XXX_Scheiben_Belaege_Kombinationstabelle_at_rs.jpg
Forumowicz
 
Od: 3 sie 2014, 22:22
Posty: 332 (47/25)
Auto: Mazda 3 BM, 120AT@174, 2014

Postprzez Springfield762 » 26 sie 2021, 10:09

U mnie ostatnio pojawiło się szuranie podczas jazdy. Dochodzi tylko z lewego przedniego koła i pojawia się przy skręcie kierownicą w lewo podczas jazdy. Mam tak: jednego dnia szurało, drugiego ustało i kolejnego znowu szura :). Gdy wciskam hamulec szuranie ustaje. CO to może być? Zabrudzenie pyłem czy może zużycie klocków? Gdzieś wyczytałem, że czujnik zużycia klocków szura bez wciśniętego hamulca. Może tak być?. Tarcze z przodu mają już widoczny rant (przebieg 42 tys. km, tarcze i klocki od nowości nie zmieniane).
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2015, 21:08
Posty: 53 (2/1)
Auto: Mazda 3 BM 2016, SkyEnergy+Xenon, Sedan, JetBlack, G 2.0 MT, Felgi 18"

Postprzez Imbeer » 26 sie 2021, 15:38

Zdejmij koło, od frontu zacisku masz otwór rewizyjny przez który podejrzysz stan klocków. Mi przy zużytym tylnym klocku "dzwonił" cyklicznie zacisk
Forumowicz
 
Od: 3 sie 2014, 22:22
Posty: 332 (47/25)
Auto: Mazda 3 BM, 120AT@174, 2014

Postprzez child » 31 sie 2021, 17:14

Czujnik zużycia klocków nie szura, tylko zgrzyta wściekle :)

Zabrudzenie pyłem też raczej nie powoduje szurania, ale mogło ci coś wejść np. między tarczę a osłonę przeciwpyłową (np. rdza :D). Najprostsze rozwiązanie to zdjęcie koła jak ci radził Imbeer, a potem – oprócz sprawdzenia klocków – pokręcenie tarczą przy skręconych kołach (tylko podłóż jakieś nakrętki na szpilki i nakręć nakrętki od kół, żeby tarcza nie miała luzu). Wtedy powinieneś być w stanie precyzyjnie zlokalizować źródło szurania.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 19:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez Springfield762 » 1 wrz 2021, 16:47

Okazało się że winowajcą szurania była blaszka sygnalizująca zużycie klocka. Jak wyciągnąłem klocki to była urwana, a klocki były zużyte właśnie prawie na poziomie tej blaszki z drugiej strony. Prawdopodobnie ta blaszka pękła i gdzieś tam szurała o tarczę, a później wypadła całkiem i szuranie ustało. Z obu stron od wewnętrznej części tarczy klocki miałem zużyte skośnie ponieważ z powodu brudu nie mogły się z jednej strony swobodnie przesuwać, więc chyba będę sobie taką szybką inspekcję klocków robił raz do roku podczas wymiany opon i ewentualnie czyścił klocki.
Kupiłem nowe klocki ATE, tarcze są zużyte troszkę ponad połowę więc zostawiłem. Pewnie wymienię komplet tarcze+Klocki za jakieś 20 000 km.
Co do klocków ATE to są bardzo fajne. Po krótkim dotarciu wszystko śmiga jak należy. Użyłem smaru ATE plastilube i ATE Bremszylinder-paste w odpowiednich miejscach zgodnie z zaleceniami producenta (https://www.ate-hamulce.pl/baza-wiedzy- ... -smarowac/). Jedyną wadą tych klocków jest brak tych nakładek na klocki do wytłumiania pracy oraz tych blaszek montażowych trzymających klocki ale przełożyłem je z oryginalnych klocków. Hamulce od początku po wymianie działają bez jakichkolwiek odgłosów. Jak będę kupował tarcze to na pewno też ATE. Dwa filmiki które fajnie pokazują jak to wszystko zrobić. Jak wciskałem tłoczek to wypuszczałem płyn hamulcowy przez odpowietrznik jak na filmiku.
https://www.youtube.com/watch?v=51_JPNtDBRw
https://www.youtube.com/watch?v=nIw2rrCUSPc

Ogólnie robiłem to pierwszy raz i jedna strona zajęła jakieś 2h-2.5h, bo robiłem powoli żeby nic nie pomylić oraz był mocno zapieczony klocek od wewnętrznej strony, a druga strona to było może 45 min gdzie dość dokładnie czyściłem szczotką drucianą zacisk i jarzmo. koszt całości to niewiele ponad 200zł (klocki + pasty) + własny czas pracy. Jak zadzwoniłem do ASO zapytać za ile oni by zrobili czyszczenie hamulców + wymiana klocków to podali cenę chyba 800 pln (już dokładnie nie pamiętam ale w granicach 700-1000zł) za stronę + koszt klocków więc chyba trochę odlecieli bo nawet jakby mechanik robił to cały dzień czyli po 2h na koło to sorki ale ta praca nie jest tyle warta. Oni chyba dają cenę zaporową bo im się nie opłaca takich rzeczy robić. Lepiej śmignąć z 5 przeglądów i skasować kilka razy tyle.
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2015, 21:08
Posty: 53 (2/1)
Auto: Mazda 3 BM 2016, SkyEnergy+Xenon, Sedan, JetBlack, G 2.0 MT, Felgi 18"

Postprzez child » 2 wrz 2021, 19:14

Po pierwsze – gratulacje z wykonanej roboty, nic nie daje takiej satysfakcji, jak zrobienie czegoś własnymi rękami, a nie proste oddanie do warsztatu <spoko>

Po drugie, co do ASO – widzę, że chyba nie masz z nimi za dużo do czynienia ;) Oni mają ustaloną ilość roboczogodzin na różne standardowe czynności, a tę ilość mnoży się następnie przez dość kosmiczną stawkę godzinową (nie mam kontaktów w ASO, ale na ile orientuję, nie powinna być dużo niższa niż 200zł). Więc stawka 800zł za 4h roboty to raczej standard w wypadku ASO. Ogólnie radzę przyjąć założenie – jak nie masz wyraźnego powodu, żeby jechać do ASO (np. gwarancja) oraz nie masz zbytniego powodu do szastania pieniędzmi, to nie jedź do ASO – zwłaszcza z takimi standardowymi rzeczami, jak serwis hamulców. A najlepiej to robić tak, jak zrobiłeś, czyli po prostu samemu :)

Po trzecie – blaszki kasujące luz klocka (nazwane przez ciebie – może słusznie – montażowymi) kupuje się osobno jako "zestaw montażowy klocków hamulcowych". Natomiast blaszki/nakładki na tył klocka u niektórych producentów występują (np. TRW), a u innych nie – ja bym raczej dostosował się do producenta i w twoim przypadku ich nie używał.

Po czwarte – musiałeś z przodu cofać tłoczek? Jestem trochę zdziwiony, bo u mnie zawsze był tak daleko, że bez problemu zakładałem zacisk z powrotem. Co innego z tyłu...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 19:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez Ziolo » 14 sie 2023, 23:16

Cześć, czy tuleja z elementem plastikowym ma być zamontowana do gniazda tego dolnego?
Hamulce z przodu
Załączniki
IMG_0057.jpeg
Początkujący
 
Od: 11 gru 2019, 21:19
Posty: 8
Skąd: Sosnowiec
Auto: Mazda 3
Rok 2015
Benzyna 120KM
Sedan

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323