HLA – Hill Launch Assist

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez Dmb_T » 24 kwi 2018, 00:17

Hill holder, znany w mazdzie jako HLA... Jak to działa??? Ja startuję pod górę z włączonego "ręcznego" czyli tego dodatkowego hamulca. Zwalnia się sam więc tak ruszam.
Ale chyba idea HLA nie na tym polega Jak to działa? jak to się włącza??
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2018, 18:22
Posty: 173 (2/4)
Auto: mazda 3, 2018, 2.0

Postprzez bbogdan » 24 kwi 2018, 07:48

System HLA jest tak banalnie prosty że w instrukcji piszę o nim wszystko ,użytkownik nie ma na niego żadnego wpływu ,działa on w pełni automatycznie,ideą HLA jest ułatwienie ruszania na wzniesieniu i w tym przypadku spełnia się w 100 procentach
Forumowicz
 
Od: 14 sty 2017, 01:15
Posty: 491 (0/26)
Auto: Mazda CX-3 2016 AWD
CRYSTAL WHITE PEARL (34K)

Postprzez tomeq83 » 24 kwi 2018, 08:23

HLA jak wyczuje, że stoisz "pod górę" to po zdjęciu nogi z hamulca nadal "trzyma" auto przez 1-2 sek. tak abyś zdążył puścić sprzęgło i dać gaz przed tym jak auto zacznie toczyć się do tyłu.

Także nic nie musisz "włączać" to działa automatycznie. Nie musisz włączać ręcznego, możesz stać pod górkę na hamulcu "nożnym" i HLA i tak zadziała.

Oprócz instrukcji możesz sobie poszukać różnych filmików na ten temat np. https://www.youtube.com/watch?v=rttce-3GGjA
Forumowicz
 
Od: 25 paź 2012, 18:39
Posty: 350 (4/16)
Auto: 1.Mazda 3 BL 2010 1.6 105km MZR Exclusive 90th Anniversary Blue Mica
2. Mazda 3 BN 2017 2.0 120KM Skypassion Safety Soul Red

Postprzez mishaaq » 24 kwi 2018, 16:19

Jedyne co zauważyłem (nie patrzyłem do instrukcji czy na ten temat coś piszą) to, że trzeba mocniej nacisnąć hamulec, żeby być pewnym że zadziała. Czasem miałem wrażenie, że jak tylko lekko naciskałem hamulec to HLA się nie aktywował.
Forumowicz
 
Od: 8 cze 2015, 15:26
Posty: 133 (88/6)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda3 BM '15 120KM MT SkyMotion SoulRed

Postprzez Dmb_T » 29 maja 2018, 17:26

bbogdan napisał(a):System HLA jest tak banalnie prosty że w instrukcji piszę o nim wszystko ,użytkownik nie ma na niego żadnego wpływu ,działa on w pełni automatycznie,ideą HLA jest ułatwienie ruszania na wzniesieniu i w tym przypadku spełnia się w 100 procentach


Wygłosiłeś laurkę na temat HLA ale ani pół słowa na temat tego, jak to działa.
Ja tego działania nie widzę. Jak stoję pod górkę, puszczam hamulec i auto zaczyna się toczyć w dół. Albo inaczej: nie widzę żadnej różnicy w stosunku do innych aut, innych marek, które nie mają hill holdera, a tym bardziej jego mazdowskiej odmiany, czyli HLA.
Ale może jestem mało spostrzegawczy, podjadę gdzieś, gdzie jest pod górkę i potrenuję to puszczanie nożnego.
W Volvo hill holder działał zupełnie inaczej: auto w ogóle się staczało do tylu, mogłem wykonać manewr puszczenia hamulca i czekać nawet i 10 sekund a auto się nie staczało. Tam jednak trzeba było aktywować tę funkcję.
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2018, 18:22
Posty: 173 (2/4)
Auto: mazda 3, 2018, 2.0

Postprzez zdzich44 » 29 maja 2018, 20:43

Najpierw wrzuć bieg, potem puść hamulec i HLA zadziała.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 kwi 2008, 22:31
Posty: 150 (1/2)
Skąd: Kraków
Auto: GL 2.5 AT 2017
BN SkyPassion 2018
Były:
GY 2004 2.0 CITD
GH 2010 2.2 163KM
BM SkyEnergy 2014

Postprzez bbogdan » 29 maja 2018, 21:27

bbogdan napisał(a):jest ułatwienie ruszania na wzniesieniu


A co w tym tak skomplikowanego oprócz wbicia pierwszego biegu
Forumowicz
 
Od: 14 sty 2017, 01:15
Posty: 491 (0/26)
Auto: Mazda CX-3 2016 AWD
CRYSTAL WHITE PEARL (34K)

Postprzez Dmb_T » 2 cze 2018, 12:28

zdzich44 napisał(a):Najpierw wrzuć bieg, potem puść hamulec i HLA zadziała.


No sprawdzilem to. Raz zadziała a raz nie. Nie wiadomo czemu. Ogólnie to dość mało wiarygodne rozwiązanie. Bezpieczniej jest wspomagać się elektrycznym "ręcznym". To, co opisałeś jest mało intuicyjne: lewa stopa wciska sprzęgło, prawą trzymasz na hamulcu, zwalniasz prawą. No niby ok ale sto razy łatwiej jest "zaciagnąć" "ręczny" i po prostu ruszyć, przeciez do przodu on sam puszcza.
Reasumując to HLA to dużo marketingowego bajeru, a użyteczność dyskusyjna.
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2018, 18:22
Posty: 173 (2/4)
Auto: mazda 3, 2018, 2.0

Postprzez bbogdan » 2 cze 2018, 12:35

Mam to w dwóch autach i w każdym działa intuicyjnie i bez problemu i nie absorbuje uwagi kierowcy ,po prostu jest i się o tym nie myśli ,jest i działa .
Forumowicz
 
Od: 14 sty 2017, 01:15
Posty: 491 (0/26)
Auto: Mazda CX-3 2016 AWD
CRYSTAL WHITE PEARL (34K)

Postprzez Megas » 2 cze 2018, 14:09

Dmb_T napisał(a):No niby ok ale sto razy łatwiej jest "zaciagnąć" "ręczny" i po prostu ruszyć, przeciez do przodu on sam puszcza.


Po jaką cholerę angażować dodatkowo rękę do zaciągania ręcznego, skoro HLA robi to samo, tylko automatycznie? Naprawdę system działa bardzo prosto i intuicyjnie, niezależnie czy ruszamy przodem pod górkę, czy cofamy pod górkę – zawsze działa jak należy.
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2016, 15:58
Posty: 113 (49/3)
Auto: Mazda 3 BM HB 2015, 2.0 120KM SkyPassion

Postprzez jabartnik » 2 cze 2018, 16:29

Dmb_T napisał(a):
zdzich44 napisał(a):Najpierw wrzuć bieg, potem puść hamulec i HLA zadziała.


No sprawdzilem to. Raz zadziała a raz nie. Nie wiadomo czemu. Ogólnie to dość mało wiarygodne rozwiązanie. Bezpieczniej jest wspomagać się elektrycznym "ręcznym". To, co opisałeś jest mało intuicyjne: lewa stopa wciska sprzęgło, prawą trzymasz na hamulcu, zwalniasz prawą. No niby ok ale sto razy łatwiej jest "zaciagnąć" "ręczny" i po prostu ruszyć, przeciez do przodu on sam puszcza.
Reasumując to HLA to dużo marketingowego bajeru, a użyteczność dyskusyjna.


Nie bierz tego zbyt osobiście, bo moim celem nie jest Cie pouczać a staram się pomóc. Moim zdaniem ten system jest rewelacyjny!!!!! Docenią go szczególnie początkujący kierowcy, ale nawet dla mnie z ponad dwudziestoletnim stażem jest bardzo dobrym, użytecznym i pomocnym rozwiązaniem. Działa zawsze pewnie i bez kłopotów i dodatkowo nie trzeba zaciągać ręcznego, który jak spuścisz to auto się stacza jeśli choć troszkę spóźnisz się z ruszeniem. Czytając Twój post chyba wiem gdzie tkwi problem, że raz działa to u Ciebie a raz nie. Ale do rzeczy. Stojąc pod gorę skrzynia ma być na luzie. Noga na hamulcu, nie wciskasz sprzęgła. Kiedy zechcesz ruszyć wciskasz sprzęgło, wrzucasz 1 i masz około 2 sekund kiedy to auto się nie stacza ( jakby było zaciągnięte na ręcznym) a w tym czasie zwalniasz pedał hamulca, naciskasz gaz i ruszasz.
Przeczytaj dokładnie rozdział 4-91 instrukcji. Jest tam między innymi opisane kiedy system nie zadziała: np zbyt małe wzniesienie, wciśnięty pedał sprzęgła, zaciągnięty ręczny itd. Sądzę, że jak przeczytasz powyższy rozdział i zaczniesz właściwie stosować ten system to wtedy dopiero będziesz mógł go w pełni docenić. Życzę powodzenia.
Forumowicz
 
Od: 15 wrz 2016, 12:11
Posty: 33 (1/2)
Auto: Mazda 3 BM HB 2016, 2.0 120KM SkyEnergy

Postprzez Dmb_T » 3 cze 2018, 13:30

No dobra:) spróbuję idąc śladem Twojej instrukcji. Czy i-stop ma tutaj coś do gadania? Pytam pro forma, bo zawsze wyłączam i-stopa i jeżdżę bez niego.
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2018, 18:22
Posty: 173 (2/4)
Auto: mazda 3, 2018, 2.0

Postprzez jabartnik » 3 cze 2018, 21:18

I-stop nic tu nie ma do rzeczy. Ja też zawsze wyłączam ten system, ale przecież przy włączonym i-stopie silnik uruchamia się po wciśnięciu sprzęgła, więc i-stop nie ma nic do HLA.
Forumowicz
 
Od: 15 wrz 2016, 12:11
Posty: 33 (1/2)
Auto: Mazda 3 BM HB 2016, 2.0 120KM SkyEnergy

Postprzez Dmb_T » 10 wrz 2018, 16:22

Nauczyłem się, jak to działa:)) choć super intuicyjne toto nie jest.... Ale działa, fakt. Choć w volvo s60, jakim jeżdziłem wcześniej, ten system był o niebo lepszy i pewniejszy.
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2018, 18:22
Posty: 173 (2/4)
Auto: mazda 3, 2018, 2.0

Postprzez jabartnik » 12 wrz 2018, 09:48

Dmb_T napisał(a):Nauczyłem się, jak to działa:)) choć super intuicyjne toto nie jest.... Ale działa, fakt. Choć w volvo s60, jakim jeżdziłem wcześniej, ten system był o niebo lepszy i pewniejszy.


Jak mówią... trening czyni mistrza :D A swoja droga... skoro już się nauczyłeś i wiesz jak działa to podziel się uwagami w czym system w Volvo jest o niebo lepszy i pewniejszy. Bardzo mnie to ciekawi. Jedną różnicę wyczytałem z Twojego wcześniejszego postu, że czas kiedy samochód się nie stacza w Volvo był o wiele dłuższy niż w Mazdzie. A inne zalety na korzyść Volvo?
Forumowicz
 
Od: 15 wrz 2016, 12:11
Posty: 33 (1/2)
Auto: Mazda 3 BM HB 2016, 2.0 120KM SkyEnergy

Postprzez Dmb_T » 12 wrz 2018, 11:08

To jest kluczowa zaleta, auto stoi po prostu. Nie sprawdzałem co prawda ile ale stoi. Raz bodaj z 10 sekund stałem, wyjątkowo ostry podjazd w Vigo, miasto jest połozone na riasie, co oznacza dużo ulic o sporym spadku, i krzyżówki, podporzadkowane pod góre, gdzie dodatkowo widoczność zasłaniaja ci zaparkowane auta.... Wtedy dwie sekundy to za mało. Wiem wiem, można i bez tego assista dawać radę:) Ale skoro już coś jest, niech będzie naprawdę użyteczne.
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2018, 18:22
Posty: 173 (2/4)
Auto: mazda 3, 2018, 2.0

Postprzez Imbeer » 12 wrz 2018, 11:13

Przeciez dojezdzajac do wzniesienia na ktorym sie zatrzymujemy wystarczy trzymac go na hamulcu i puscic dopiero przed ruszeniem – czasu na ruszenie jest az z naddatkiem. Kolega chyba pomylil hill assist z funkcja auto hold
Forumowicz
 
Od: 3 sie 2014, 22:22
Posty: 332 (47/25)
Auto: Mazda 3 BM, 120AT@174, 2014

Postprzez Dmb_T » 12 wrz 2018, 22:14

Imbeer napisał(a):Przeciez dojezdzajac do wzniesienia na ktorym sie zatrzymujemy wystarczy trzymac go na hamulcu i puscic dopiero przed ruszeniem – czasu na ruszenie jest az z naddatkiem. Kolega chyba pomylil hill assist z funkcja auto hold


Być może, ale wobec tego w czym HLA lepsze od auto holda?

Dopisano 12 wrz 2018, 21:18:

Imbeer napisał(a):zatrzymujemy wystarczy trzymac go na hamulcu i puscic dopiero przed ruszeniem – czasu na ruszenie jest az z naddatkiem. d


Ale kolega zobaczy: nie dojeżdża kolega tylko dojechał. Stoi, mocno pod górę, z przodu trzy auta, z tyłu za zderzakiem kolejne dwa, pół metra za kolegą. To podporządkowana, a widoczność taka sobie. Co chwila ktoś wyskakuje, bo ma miejsce i jedzie, więc kolega podjeżdża ale tylko kawałek, znów staje, rusza albo po 3 sekundach znów albo po 30. Albo komuś wyżej auto się lekko stacza, musi kolega, panicznie zerkając we wsteczne, też cofnąc, modląc się aby ci niżej się cofnęli, bo kolega będzie lekko pukany z przodu i z tyłu. No takie są tam czasem warunki.
W takich warunkach HLA sprawdza się średnio. Może stąd moje wątpliwości.
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2018, 18:22
Posty: 173 (2/4)
Auto: mazda 3, 2018, 2.0

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323