Ponieważ ostatnio zmieniłem koła na 18'' (standardowy rozmiar opon), chciałbym opisać moje doświadczenia. Moja perspektywa jest podobno "nietypowa", ponieważ wygląd kół obchodzi mnie co najwyżej średnio, natomiast właściwości jezdne oraz odporność na drogi niskiej jakości jak najbardziej. Może jednak zdarzają się ludzie z podobnym podejściem i akurat te moje wypociny im się przydadzą.
Swego czasu pytałem tu na forum o wrażenia z jazdy na 18'' po nierównych drogach i dziurach – odpowiedzi, które otrzymałem były mocno niesatysfakcjonujące, wahały się między "jadę i nie patrzę na nic" a "co to jest nierówna droga?". Dlatego też mocno się zastanawiałem nad zmianą z 16'', bo nie chciałem, że maksymalna sensowna prędkość na mojej typowej drodze do pracy spadła ze 160km/h do powiedzmy 80km/h
Ostatecznie przekonał mnie fakt, że i tak musiałem zmienić opony, a koszt nieużywanych (choć 3-letnich) całych kół OEM był stosunkowo nieduży – 3800PLN. Pomyślałem, że jak teraz nie zmienię, to w przyszłości tym bardziej ciężko mi będzie kupić samochód na większych felgach, bo raczej ciężko będzie go przetestować na różnych drogach przed zakupem.
No więc kupiłem, zmieniłem ... i jestem bardzo zadowolony
* dużo lepsze odczucia w zakrętach – z trzymaniem nie miałem problemu nawet na 16'', ale przy mocnym zakręcie samochód jednak się pochylał. Na 18'' odczuwam taki fajny "efekt szyn", a ostatnio miałem okazję jechać drogą nr 7 między Krakowem a Zakopanem i na licznych i ostrych (jak na dwupasmówkę) zakrętach prowadziło się elegancko
* na progach spowalniających trzeba jechać wyraźnie wolniej, mniej więcej 30km/h tam, gdzie jechałem 40km/h itd, ale z tym się liczyłem, a różnica mieści się w mojej tolerancji
* na nierównych drogach wertepy są bardziej zauważalne, ale nie na tyle, żeby to mi przeszkadzało. Prędkość maksymalna na drodze do pracy niezmieniona
Mój drugi samochód (MX-5 NB) jest w dalszym ciągu wyraźnie twardszy
* hałas od kół dużo większy, ale jakby mi hałas przeszkadzał, to bym nie kupował Mazdy
* spalanie – musiałbym przeprowadzić dokładniejsze testy, ale wydaje mi się, że przy prędkościach "normalnych" nie ma żadnej różnicy, a przy prędkościach "mocno autostradowych" jest spora
* ostatniej istotnej dla mnie rzeczy nie sprawdziłem i mam nadzieję, że jak najdłużej nie sprawdzę – chodzi mi o wjeżdżanie w dziury. Na szczęście ostatnio ich jakby mniej, a może nauczyłem się ich na pamięć i wiem, jak je omijać
Tym niemniej na 16'' zdarzyło mi się kilkukrotnie mocno przywalić – mam nadzieję, że kiedy (prędzej czy później) zdarzy mi się to samo na 18'', to opona nie pójdzie się paść ani felga nie wykrzywi. Ale – jak napisałem – nie mam zamiaru tego specjalnie testować