Komunikat : wysoki poziom oleju silnikowego

Postprzez bartwr » 9 lut 2020, 21:35

Witam ! Mazda 3 / 2016, 1.5 d 105 km
Olej wymieniony 8,2 tys km wstecz. Wszystko było ok, aż do wczoraj. Nagle pojawił się taki komunikat jak w temacie. Nie jeżdżę tym autem, tylko siostra dlatego zapytam od razu jak sprawdzacie w nim olej na bagnecie. W miejscu poziomu jest on "odwrotnie skręcony" i ma znak X na górze. Poziom oleju był około 0,5 powyżej.
Co to może być ? Auto ma przebieg 55 tys. km. Okres eksploatacji oleju to według komputera 50%. Lejące wtryskiwacze ? Co dalej ? Może wymiana oleju na nowy wraz z filtrem i obserwacja co będzie dalej ?
Początkujący
 
Od: 5 cze 2019, 19:34
Posty: 10
Auto: Mazda 3 BM 2016 1.5D 77KW

Postprzez darrecki » 20 lut 2020, 14:07

Prawdopodobnie problemy z DPF, zbyt częste jego wypalanie = przelewanie ropy do oleju. Ale bez podpięcia pod komputer nic nie stwierdzisz na 100%. Wystarczy darmowy Forscan na komputer i jakiś ELM 327.
Wg mnie poziom powyżej X to już jest bardzo źle – niewiele zostało oleju w oleju, większość to ropa.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 00:01
Posty: 2426 (36/105)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez bartwr » 26 mar 2020, 00:59

A więc tak. Auto pojechało do serwisu. Podpięli komputer, nic nie znaleźli. Wymienili olej.
Od tego momentu auto przejechało kolejne 3500 km i na bagnecie stan oleju jest pomiędzy max a tym górnym X. W aso twierdzą, że jest czujnik i zapali się on. Wtedy należy przyjechać na diagnostykę. Wspominali coś o niedrożności DPF i to będą chcieli sprawdzać. Macie jakieś sugestie ?
Początkujący
 
Od: 5 cze 2019, 19:34
Posty: 10
Auto: Mazda 3 BM 2016 1.5D 77KW

Postprzez darrecki » 26 mar 2020, 10:15

A dlaczego nie skorzystałeś z poprzedniej porady?
Było by taniej niż wizyta w serwisie, a na pewno wiedział byś zdecydowanie więcej. Innych porad nie będzie.
Poza tym nie ma czujnika "przelania olejem", serwis głupoty opowiada.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 00:01
Posty: 2426 (36/105)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez bartwr » 31 mar 2020, 21:17

darrecki napisał(a):A dlaczego nie skorzystałeś z poprzedniej porady?
Było by taniej niż wizyta w serwisie, a na pewno wiedział byś zdecydowanie więcej. Innych porad nie będzie.
Poza tym nie ma czujnika "przelania olejem", serwis głupoty opowiada.

Dlatego z niej nie skorzystałem, że nie ja jeżdżę tym autem i nie ja zdecydowałem. Że taniej niż w serwisie to wiem, bo ceny oleju mają masakryczne.
Początkujący
 
Od: 5 cze 2019, 19:34
Posty: 10
Auto: Mazda 3 BM 2016 1.5D 77KW

Postprzez bartwr » 2 kwi 2020, 18:23

Miałem dzisiaj auto przez chwilę i Forscana. Nie bardzo wiedziałem jakie parametry pozaznaczać do weryfikacji. Między innymi wysżło, że na 60 tys km przebiegu auto chciało wypalać Dpf 520 razy, średnio co 100km. Jeśli dobrze zrozumiałem to Dpf nie dopala się do konca i dlatego tyle prób jest ? 100 km to chyba zdecydowanie za mało na km pomiędzy wypalaniami. Auto przynajmniej 5 razy w tygodniu jedzie 2 razy 30 km więc nie jest to typowa jazda miejska.
Załączniki
mazda2.jpg
wyniki z Forscana
Początkujący
 
Od: 5 cze 2019, 19:34
Posty: 10
Auto: Mazda 3 BM 2016 1.5D 77KW

Postprzez darrecki » 2 kwi 2020, 19:30

Dodaj to, co masz na zrzucie ekranu.

Moje poprawne statystyki sprzed kilku miesięcy
Ilość wypaleń: 343
Przebieg: 80000km

Najważniejsze to:
PM_GEN – aktywuje wypalenie filtra po osiągnięciu wartości 5.7 g/L lub lekko wyższej, niezależnie czy ilość sadzy w filtrze osiągnęła limit czy też nie. Wartość ta reprezentuje ilość spalonego paliwa, coś pomiędzy 15 – 17 litrów (nie pamiętam dokładnej wartości)
PM_ACC, PM_ACC_DSD – ilość sadzy w filtrze, jedna wartość aktualna, druga "desired" czyli rządana. Obie wartości powinny rosnąć pomału i liniowo, szybciej w mieście, wolniej na trasie. Mogą też przy sprzyjających warunkach lekko maleć. Jakiekolwiek gwałtowne skoki najpierw jednej wartości, później drugiej świadczą o zapchanym filtrze. Wypalanie jest aktywowane po osiągnięciu wartości ok 6 g/L.

Przerwany proces i później kontynuowany nie jest liczony jako 2 wypalenia, jest liczony jako 1 po jego zakończeniu, niezależnie ile razy przerwiesz. Więc teoria częstego wypalania nie jest poprawna.
Tak częste wypalanie nie jest normalne, filtr może być już przytkany i wymaga czyszczenia. Żadnych pianek czy chemii, trzeba go wyjąć i wyczyścić wodą pod ciśnieniem w odpowiednim zakładzie i od tego bym zaczął.
Potem, jeśli sytuacja się nie poprawi można szukać dalej (np. wadliwy EGR lub EGR bypass)
Załączniki
Screenshot_20180423-181759_FORScan Lite.jpg
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 00:01
Posty: 2426 (36/105)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez bartwr » 2 kwi 2020, 19:39

Rozumiem , że mam te pozycje dodać w Forscanie do obserwowanych parametrów ?
PM_GEN
PM_ACC, PM_ACC_DSD

i następnie sprawdzić jakie są wyniki ?
Weryfikacja na biegu jałowym czy podczas jazdy ?
Początkujący
 
Od: 5 cze 2019, 19:34
Posty: 10
Auto: Mazda 3 BM 2016 1.5D 77KW

Postprzez darrecki » 2 kwi 2020, 20:19

Tak, te 3 oraz dodatkowo REG_DIS. To są najważniejsze, reszta nie jest niezbędna. Sprawdzać tylko podczas jazdy, najlepiej zaraz po wypaleniu – wówczas PM_ACC może wariować. Na końcu zapisz log jako CSV I wrzuć jako załącznik.
Tylko pasowało by po wypaleniu zrobić te minimum 50km ciągłej jazdy z włączonym logiem
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 00:01
Posty: 2426 (36/105)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez bartwr » 2 kwi 2020, 22:06

Po czym poznam kiedy się wypala ?
Pytanie nr 2 : z jakiej apki robiłeś zrzut, bo zakładam, że to na telefon ? Mam chyba Piston i Torque Pro, ale tam raczej nie ma takich funkcji ?
Początkujący
 
Od: 5 cze 2019, 19:34
Posty: 10
Auto: Mazda 3 BM 2016 1.5D 77KW

Postprzez darrecki » 2 kwi 2020, 22:27

Aplikacja to Forscan, jest na Android i IOS.
Torque też powinno dać radę jeśli potrafi zapisać log w CSV.
Wypalanie to większe chwilowe spalanie, wyższa temperatura wydechu EXHTEMP, powyżej 400°C i opadające wszystkie 3 wartości PM_.
Po wypaleniu REG_DIS się wyzeruje, a DPF_REG_CNT wzrośnie o 1.

Jako, że masz 1.5, a ja 2.2, to wartości PM_ inicjujące wypalanie mogą być różne, ale sama zasada jest ta sama.
Logów może być kilka, byle objęły okres od wypalenia do wypalenia bez jakichś wielkich dziur. Wystarczy włączyć przed wyjazdem, wyłączyć jak się dojedzie, zapisać na końcu.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 00:01
Posty: 2426 (36/105)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez bartwr » 4 kwi 2020, 22:38

jazda próbna zrobiona, około 150 km, na autostradzie faktycznie było widać wypalanie, w mieście już do tego nie dotarłem.
Załączniki
mazda442-1.xlsx
logi
(6.7 MiB) Pobrane 5 razy
Początkujący
 
Od: 5 cze 2019, 19:34
Posty: 10
Auto: Mazda 3 BM 2016 1.5D 77KW

Postprzez darrecki » wczoraj, 22:37

Tak to wygląda na wykresach:
dpf.jpg
log


No to tak:
– Zmień jednostki PC_ACC na gL, obecnie są %, a to niestety nie pomaga, wręcz przeszkadza w wyciągnięciu jakichkolwiek wniosków.
– Do następnego logu dodaj prędkość i obroty.
– Wg mnie. temperatura na wydechu jest zdecydowanie za wysoka, tak ze 100°C. I to podczas normalnej jazdy jak i wypalania. Porównuję to do 2.2D
– PM_ACC_DSD nie spada do wartości 0, najniższa wartość to 1.3 g/L. Może to świadczyć o mniejszej pojemności filtra. Niestety do stwierdzenia faktu trzeba też wartości PM_ACC w g/L, jest w %
– Jeśli to była tylko trasa, to wypalanie powinien zainicjować PM_GEN (po spaleniu określonej ilości paliwa), a ten miał ledwo 3.8 g/L (w 2.2D osiąga wartość ~5.8)
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 00:01
Posty: 2426 (36/105)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: bartwr i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 3 / 323