Strona 1 z 1

regeneracja katalizatora

PostNapisane: 4 paź 2021, 21:03
przez michal_f
Cześć
W mojej 3ce BN od dłuższego czasu pojawia się błąd katalizatora.
W ASO straszą wymianą (nie pamiętam ceny, chyba powyżej 4000) ale też sugerują zrobienie na własną rękę regeneracji katalizatora.
Ktoś to robił? Warto / nie warto? Możecie polecić jakiegoś fachowca w okolicy W-wy ?

Dzięki za sugestie, poniżej jeszcze wklejam zrzut z błędem z programu Forscan:

Mazda 3 BN 2017, SkyPassion, 2.0 165KM i-ELOOP

===PCM DTC P0421:00-EC===
Code: P0421 – Catalyst 1 Efficiency Below Threshold (Bank 1)

Status:
– DTC Maturing – Intermittent at Time of Request
– Malfunction Indicator Lamp is On for this DTC
– Test not complete

Module: Powertrain Control Module

Freeze Frame :
-DTC: --- – DTC That Caused Required Snapshot Data Storage
-FUELSYS: Closed Loop – Fuel System Status (Open/Closed Loop)
-LOAD: 76.47 % – Calculated Load Value
-ECT: 87 °C – Engine coolant temperature
-SHRTFT1: -7.81 % – Short term fuel trim 1
-LONGFT1: 10.94 % – Long term fuel trim 1
-MAP: 97.0 kPa – Manifold absolute pressure sensor
-RPM: 1222 1/min – Engine Revolutions Per Minute
-VSS: 25.0 km/h – Vehicle Speed
-SPARKADV: 4.00 ° – Spark Advance
-IAT: 37 °C – Intake Air Temperature
-MAF: 14.60 g/s – Mass Air Flow
-TP: 28.63 % – Throttle Position
-RUNTM: 228 s – Time Since Engine Start
-FRP: 8870.0 kPa – Fuel Rail Pressure
-EVAP_PCT: 37.65 % – Commanded Evaporative Purge
-FLI: 59.61 % – Fuel Level
-WARM_UPS: 222 – Number Of Warm-ups Since DTCs Cleared
-CLR_DIST: 7584.0 km – Distance since diagnostic trouble codes cleared
-BARO: 100.0 kPa – Barometric pressure
-CATEMP11: 434 °C – Catalyst Temperature Bank 1, Sensor 1
-VPWR: 14.15 V – Control Module Voltage
-LOAD_ABS: 60.39 % – Absolute Load Value
-EQRAT11_CMD: 13.188 :1 – Commanded Equivalence Ratio (Air to Fuel Mixture) Bank 1
-TP_REL: 19.61 % – Relative Throttle Position
-TP_B: 28.63 % – Throttle Position Sensor 2
-APP_D: 36.47 % – Accelerator Pedal Position D
-APP_E: 18.43 % – Accelerator Pedal Position E
-TAC_PCT: 23.14 % – Commanded Throttle Actuator Control
-FUEL_TYPE: Gas – Type of fuel currently being utilized by the vehicle
-SHRTFT12: 0.00 % – Short Term Fuel Trim (Bank 1, Sensor 2)
-LONGFT12: 0.00 % – Long Term Fuel Trim (Bank 1, Sensor 2)
-FRP_ABS: 8860.0 kPa – Fuel Rail Pressure (Absolute)
===END PCM DTC P0421:00-EC===

===OBDII DTC P0421-C===
Code: P0421 – Catalyst 1 Efficiency Below Threshold (Bank 1)

Status:
– Confirmed – malfunction is confirmed

Module: On Board Diagnostic II

===END OBDII DTC P0421-C===

Re: regeneracja katalizatora

PostNapisane: 4 paź 2021, 23:09
przez RobertPi
Chciałbym poznać definicję regeneracji katalizatora. Pomijam samo wykonanie w warunkach warsztatowych.
I jakiż to przebieg zmusza do takiej drastycznej ingerencji w układ wydechowy?
A tak na poważnie raz moja siostra w starej Micrze K10 musiała wymienić katalizator bo się zatkał. Auto miało pewnie z 300 kkm albo lepiej, nikt tego do końca nie wie. Robisz 100 kkm rocznie?

PostNapisane: 5 paź 2021, 01:18
przez michal_f
RobertPi napisał(a):Chciałbym poznać definicję regeneracji katalizatora. Pomijam samo wykonanie w warunkach warsztatowych.
I jakiż to przebieg zmusza do takiej drastycznej ingerencji w układ wydechowy?
A tak na poważnie raz moja siostra w starej Micrze K10 musiała wymienić katalizator bo się zatkał. Auto miało pewnie z 300 kkm albo lepiej, nikt tego do końca nie wie. Robisz 100 kkm rocznie?


Niedawno przekroczyłem 100k.
Od jakiegoś czasu zmieniłem też styl jazdy, teraz głównie bardzo powoli, bez dynamiki i raczej na niskich obrotach (bo pies ma chorobę lokomocyjną ;D) – mniej więcej od tego czasu zaczęły się jazdy z błędami katalizatora, choć może to przypadek.

Re: regeneracja katalizatora

PostNapisane: 5 paź 2021, 11:45
przez czarmi
michal_f – podjedź do innego ASO i przedstaw problem :|

PostNapisane: 5 paź 2021, 20:11
przez dobrzyn22
michal_f napisał(a):Od jakiegoś czasu zmieniłem też styl jazdy, teraz głównie bardzo powoli, bez dynamiki i raczej na niskich obrotach


to może właśnie spróbuj najpierw raz na tydzień go trochę "przedmuchać" na wyższych obrotach ?

PostNapisane: 5 paź 2021, 20:59
przez michal_f
dobrzyn22 napisał(a):
michal_f napisał(a):Od jakiegoś czasu zmieniłem też styl jazdy, teraz głównie bardzo powoli, bez dynamiki i raczej na niskich obrotach


to może właśnie spróbuj najpierw raz na tydzień go trochę "przedmuchać" na wyższych obrotach ?


No i właśnie! Dzisiaj porządnie docisnąłem i błąd zniknął...
Teraz będę "jeździć, obserwować" i zobaczymy

PostNapisane: 5 paź 2021, 21:53
przez Mr_Bartek
Zawsze można założyć tulejki na sondy za katalizatorami. :)

https://allegro.pl/oferta/katowy-emulat ... 0149798273

PostNapisane: 5 paź 2021, 22:26
przez RobertPi
Mr_Bartek napisał(a):Zawsze można założyć tulejki na sondy za katalizatorami. :)

A po co w tym przypadku? Przecież kolega michal_f nie wycinała katalizatora. Chyba :D .

PostNapisane: 6 paź 2021, 08:41
przez Mr_Bartek
Bo błąd tyczy się niskiej sprawności więc też rozwiąże ten problem. :)

Re: regeneracja katalizatora

PostNapisane: 6 paź 2021, 21:24
przez michal_f
A to jeszcze pytanie dodatkowe... Co złego mnie czeka jeśli zignoruję ten błąd ?
Katalizator działający poniżej progu może napsuć coś dodatkowo ?
(błąd dziś wrócił)

PostNapisane: 7 paź 2021, 10:05
przez Mr_Bartek
Zależy co się dzieje z tym katalizatorem. Bez fizycznego sprawdzenia nie da się powiedzieć w 100%. W najgorszym wypadku może się stopić i zatkać wydech co może spowodować uszkodzenie silnika.

PostNapisane: 7 paź 2021, 15:15
przez zadra
Mr_Bartek napisał(a):zatkać wydech co może spowodować uszkodzenie silnika

To chyba nie jest możliwe, żeby "stopienie i zatkanie katalizatora uszkodziło silnik".
To nie jest proces który zachodzi w ciągu ułamka sekundy a raczej trwa znacznie dłużej.
Co do uszkodzenia silnika – możesz rozwinąć? Bo ja może się nie znam ale coś sobie "przemyślam" raz na jakiś czas o mechanice silnika i w przypadku zatykania wydechu można co najwyżej tracić systematycznie moc i ewentualnie w skrajnym przypadku już nie odpalimy (do czasu usunięcia zatoru w wydechu).

PostNapisane: 7 paź 2021, 15:38
przez Mr_Bartek
Mniejszy przepływ spalin przez co wzrasta ich temperatura pomiędzy katalizatorem, a silnikiem (zobacz gdzie jest katalizator w BN). Jasne, jest to już ekstremalna sytuacja jednak wzrost temperatury spalin dla silnika może być zabójczy jeszcze zanim dojdzie do zatkania.

PostNapisane: 7 paź 2021, 15:51
przez zadra
Mr_Bartek napisał(a):wzrost temperatury spalin dla silnika może być zabójczy jeszcze zanim dojdzie do zatkania

Musiałbym bardzo mocno mrużyć oczy i czoło, żeby przyjąć takie tłumaczenie ;)
Zanim tak drastycznie spadłby przepływ spalin aby te temperatury wystartowały w górę w silniku, to autem nawet na jedynce miałbyś problem jechać bo mocy byłoby strasznie mało, ale zostawmy ten temat, bo niepotrzebnie będziemy się przekrzykiwać swoimi racjami :]

PostNapisane: 7 paź 2021, 16:37
przez Mr_Bartek
Jak znasz się lepiej to nie będę się sprzeczać. :)

PostNapisane: 7 paź 2021, 22:27
przez zadra
Mr_Bartek napisał(a):Jak znasz się lepiej to nie będę się sprzeczać. :)

Nie jestem w stanie sam ogarnąć ogromu własnej wiedzy a co dopiero Twojej ;)
Nie ma co się sprzeczać :)

Re: regeneracja katalizatora

PostNapisane: 8 paź 2021, 09:18
przez RobertPi
Panowie, we wspomnianej wcześniej przeze mnie Micrze K10 sytuacja wyglądała tak, że auto jednego dnia normalnie jeździło a następnego nie udało się uruchomić silnika. To znaczy silnik się uruchamiał ale po kilku sekundach pracy gasł i im więcej chcieliśmy dodać gazu tym szybciej.
Mam świadomość, że układy wydechowe w diametralnie się różnią ale jak widać proces zatkania wydechu może nastąpić niemalże z dnia na dzień. Tu o uszkodzeniu silnika raczej mowy być nie mogło.