Jaki olej należy wlewać do SkyActive-G (0W20 vs 5W30)?

Postprzez toruńczyk » 18 lis 2018, 10:45

...na mój rozum <oczko> to najważniejsze aby pilnować zmian oleju w silniku !
Napewno olej rozrzedza się wraz z przebiegiem auta dlatego preferuję przy małych przebiegach rocznych i tych całkowitych (do100tyś.) olej 0w20 czyli rzadszy.
Myślę też , że zalecany przez producenta olej podyktowany jest głównie ciasnym spasowaniem silnika ...a klimat nasz raczej nie należy do gorących <nie>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 lis 2015, 21:02
Posty: 501 (16/40)
Auto: Mazda CX-3 – 2016r. , 2.0Pb – 120KM , AT , Sky Passion , Soul Red .

Postprzez esem » 18 lis 2018, 11:05

toruńczyk napisał(a):...na mój rozum <oczko> to najważniejsze aby pilnować zmian oleju w silniku !
Napewno olej rozrzedza się wraz z przebiegiem auta dlatego preferuję przy małych przebiegach rocznych i tych całkowitych (do100tyś.) olej 0w20 czyli rzadszy.
Myślę też , że zalecany przez producenta olej podyktowany jest głównie ciasnym spasowaniem silnika ...a klimat nasz raczej nie należy do gorących <nie>

Producent zaleca i 0w20 i 5w30. Decyzja należy do Użytkownika. Ciaśniejsze spasowanie (czego konkretnie?) i tak z czasem się poluźni i teorię ciasnoty odrzucić można do a/a.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 paź 2016, 10:24
Posty: 380 (2/9)
Skąd: Breslau
Auto: Mazda3 SkyPASSION, 2.0 165KM, HB, 2016

Postprzez Mirecsk38 » 18 lis 2018, 12:15

dla mnie sprawa jasna, xW20 wystarczy , jak bym silnik czesto pilowal , to bym sobie zalal xW30 ze by miec dobrze spanie
Forumowicz
 
Od: 22 mar 2013, 11:22
Posty: 237 (2/6)
Auto: Mazda 6 GJ, 2.0 145HP, WGN

Postprzez ellipsis » 18 lis 2018, 15:15

Ciasne pasowanie + wąskie kanaliki to wymaga lekkiego oleju. Poza samą lepkością ważnym a pomijanym zupełnie parametrem jest HTHS czyli lepkość wysokotemperaturowa. Mazda wymaga aby to były oleje poniżej 3.5 HTHS. Taki olej ma lepszą pompowalność ale jest narażony na szybsze zrywanie filmu olejowego. Generalnie żadne z popularnych olejów 5w30 typu Shell Helix ECT, Mobil 1 ESP, Castrol Edge nie spełniają tego wymogu bo sa to oleje C3 a więc o HTHS większym niż 3.5, spełniają natomiast specyfikację SN. Paradoksalnie do naszej Mazdy lepszy wg. producenta jest olej Mobil Super 3000 5w30 FE o gorszej klasyfikacji SL ale mniejszym HTHS niż "flagowy" ESP Formula, który jest droższy i spełnia normy BMW, Mercedesa, VW.
Forumowicz
 
Od: 21 paź 2014, 21:17
Posty: 768 (1/25)
Auto: Mazda3 HB 2.0 165KM
Ford Fiesta MK7 1.4 PB 96KM

Postprzez Kritik » 18 lis 2018, 20:01

ellipsis napisał(a):Witajcie! Zapewne tęskniliście za mną :D

A teraz na poważnie, jak pisałem na początku mojej przygody z Mazdą, byłem zwolennikiem oleju 0w20 z racji tego, że silniki japońskie z racji swojej konstrukcji są projektowane pod takie też oleje. Ale ostatnio troszkę przestudiowałem temat i pojawiła się u mnie pewna wątpliwość. Mianowicie czy z tym zaleceniem producenta oleju 0w20 nie jest trochę tak jak z dopuszczeniem wymiany oleju co 30tys w trybie long life?

Ok 0w20 jest olejm "lekkim" a więc pomaga w uzyskaniu niższego spalania, mniejszej emisji, dotarciu szybciej w zakątki silnika. Ale czy sama wartość 20 nie jest problemem w lato? Termostat utrzymuje temp. silnika na podobnym poziomie w lato i zime ale latem stojąc w korku kiedy wiatraki szaleją olej ma na pewno wiekszą temp. niz płyn chlodzący a co za tym idzie czy ta 20tka w takich warunkach zapewni ochronę silnikowi i nie zerwie filmu olejowego? Czy nie bezpieczniejszym jest wybór oleju 0w30 lub 5w30? Skąd porównanie do long life, producenci nie maja nic przeciwko temu trybowi a wszyscy wiemy czym to się kończy dla silnika. Czy ze stosowaniem oleju 0w20, nie jest podobnie – oszczedzimy 0,2 litra benzyny ale czy nie przyspieszymy tym zużycia silnika?


dla oleju a tym bardziej w naszym silniku duzo gorzse sa zimy i trafianie paliwa w olej, ktore robi z niego nie 0w20, a 0w12/0w16
o tym juz pisalem gdzies tu na forum, i pisalem rowniez ze jest oficialne pismo mazdy gdzie oni potwierdzaja ten moment, trafiania paliwa w olej na zimno

toruńczyk napisał(a):...na mój rozum <oczko> to najważniejsze aby pilnować zmian oleju w silniku !
Napewno olej rozrzedza się wraz z przebiegiem auta dlatego preferuję przy małych przebiegach rocznych i tych całkowitych (do100tyś.) olej 0w20 czyli rzadszy.
Myślę też , że zalecany przez producenta olej podyktowany jest głównie ciasnym spasowaniem silnika ...a klimat nasz raczej nie należy do gorących <nie>

tak, tutaj sie zgadzam w 100%
mozna lac co kolwiek z 0w20 (nie podrobe) i wymieniac raz w 8000 km, i bedzie w 100% ochrona silnika, lepsza niz zalanie 5w30 i wymiana raz w 20 000 km

najlepiej liczyc motogodziny!
to jest w 100% najlepszy wkaznik do wyliczenia, kiedy trzeba wymieniac olej
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2018, 15:10
Posty: 884 (76/55)
Skąd: Kraków
Auto: Elektryczne
+ VAG TDI

Postprzez ellipsis » 19 lis 2018, 12:15

Olej zawsze wymieniam co rok a przy mojej jeździe wychodzi ok 10-12 tys km. O co chodzi z tym rozrzedzaniem oleju przez benzyne? Skąd to się bierze, przeciez to nie diesel z dpf ;) Nie zauważyłem wzrostu poziomu oleju w silniku co mogłoby oznaczać jego mieszanie z benzyną.
Forumowicz
 
Od: 21 paź 2014, 21:17
Posty: 768 (1/25)
Auto: Mazda3 HB 2.0 165KM
Ford Fiesta MK7 1.4 PB 96KM

Postprzez toruńczyk » 19 lis 2018, 14:11

@elipsis , @ Kritik & inni jest fajnie jak w tak "dyskusyjnym" temacie olejów znajdzie się merytorycznie wspólny język ! Moje przebiegi są podobne więc preferencje olejowe również a Wasze cenne zdanie tylko utwierdza mnie w tym !
Z poprzedniego forum Nissana Qq często zdarzało się w silnikach 1.2 turbodoladowanym wzrost poziomu oleju . Servisy zmieniały oprogramowania silnika .
Jeśli ktoś szybko zauważał takie zjawisko albo uniknął awarii silnika albo to się odwlekło w czasie . Jeżdżąc na takim rozwodnionym oleju awarii ulegały też łańcuszki rozrządu. Skutki tych zmian nikt nie zbada bo i parametry mocy i momentu obrotowego ulegają zmianom jak i żywotność silnika. Servisom zależało by przetrzymać okres gwarancji a później koszty ponosi właściciel. Obecnie Nissan odszedł już od tych silników i montuje pojemniejsze jednostki.
Może Kół.@Kritik o takich przypadkach wspomina ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 lis 2015, 21:02
Posty: 501 (16/40)
Auto: Mazda CX-3 – 2016r. , 2.0Pb – 120KM , AT , Sky Passion , Soul Red .

Postprzez Kritik » 19 lis 2018, 15:21

ellipsis napisał(a):Olej zawsze wymieniam co rok a przy mojej jeździe wychodzi ok 10-12 tys km. O co chodzi z tym rozrzedzaniem oleju przez benzyne? Skąd to się bierze, przeciez to nie diesel z dpf ;) Nie zauważyłem wzrostu poziomu oleju w silniku co mogłoby oznaczać jego mieszanie z benzyną.


silniki Skyactive z bezpośrednim wtryskiem, leja za dużo paliwa, kiedy pracują na zimno
zależy to od temperatury zewnętrznej i silnika

oczywiscie kiedy jest taka zima jak jest, i mniej niz -2 bywa kilka razy za zimę, to sie nic nie dzieje, i nie zauważycie zmian poziomu oleju

ale w bardziej polnocnych krajach gdzie często jest -20 i mniej przez długi okres, i auto stoi na ulice, to za zimę w oleju może być do kilkunastu % paliwa.

nawet w lecie z tymi wtryskiwaczami trzeba uważać, bo częsta zaczynają łac za dużo, bliżej do przebiegu 100k km, co moze spowodowac rozwalenie silnika. ale to sa rzadkie przypadki

pamiętam jak mój dziadek mówił ze jego kolega miał auto, chyba z 25 lat to same, jeździł dość dużo jak na te czasy, i przebieg tego auta był kilka set tysięcy km, co na te czasy było bardzo dużo, i silnik był jak nowy, bo kolega wymieniał co 3000 km olej....
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2018, 15:10
Posty: 884 (76/55)
Skąd: Kraków
Auto: Elektryczne
+ VAG TDI

Postprzez esem » 19 lis 2018, 16:09

Czyli tak naprawdę trzeba szukać 0w30 ? Jak się skończy gwarancja of course <nie powiem>
Ostatnio edytowano 20 lis 2018, 09:06 przez esem, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 paź 2016, 10:24
Posty: 380 (2/9)
Skąd: Breslau
Auto: Mazda3 SkyPASSION, 2.0 165KM, HB, 2016

Postprzez Kritik » 19 lis 2018, 16:18

esem napisał(a):Czyli tak naprawdę trzeba szukać 0w30 ? Jak się skończy gwarancja od course <nie powiem>

albo tak
albo jeździć na 0w20, oszczędzać paliwo i kasę
ale wymieniac olej 2 razy w roku
1 wymiana, na wiosnę, żeby zlać olej po zimie, który był wymrażany niskimi temperaturami, mógł nabrać wilgoci, i może być rozbawiony paliwem.
2 wymiana, na jesień, żeby zlać olej przegrzany latem w korkach czy w trasie

i bedzie <spoko>
w taki sposób można jeździć tym autem i silnikiem na 0w20, przez kilka set tys. km
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2018, 15:10
Posty: 884 (76/55)
Skąd: Kraków
Auto: Elektryczne
+ VAG TDI

Postprzez child » 19 lis 2018, 20:53

Kritik napisał(a):pamiętam jak mój dziadek mówił ze jego kolega miał auto, chyba z 25 lat to same, jeździł dość dużo jak na te czasy, i przebieg tego auta był kilka set tysięcy km, co na te czasy było bardzo dużo, i silnik był jak nowy, bo kolega wymieniał co 3000 km olej....


I oczywiście ten olej to był full syntetyk 0W20 ;)

Dopisano 19 lis 2018, 20:54:

esem napisał(a):Czyli tak naprawdę trzeba szukać 0w30 ? Jak się skończy gwarancja od course <nie powiem>


No nie dajmy się zwariować...

Dopisano 19 lis 2018, 20:56:

Kritik napisał(a):albo tak
albo jeździć na 0w20, oszczędzać paliwo i kasę
ale wymieniac olej 2 razy w roku
1 wymiana, na wiosnę, żeby zlać olej po zimie, który był wymrażany niskimi temperaturami, mógł nabrać wilgoci, i może być rozbawiony paliwem.
2 wymiana, na jesień, żeby zlać olej przegrzany latem w korkach czy w trasie

i bedzie <spoko>
w taki sposób można jeździć tym autem i silnikiem na 0w20, przez kilka set tys. km


Albo wymieniać 4 razy do roku i przejechać kilka milionów kilometrów <glupek2>

Waląc takie teorie mógłbyś przedstawić jakieś konkretniejsze argumenty niż wymrażanie oleju w niskich temperaturach dochodzących do -10 stopni przez kilkanaście dni w roku (a takie temperatury panują u nas ostatnio zimą).
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 19:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez ellipsis » 20 lis 2018, 13:08

Dlatego wydaje mi się, że biorąc pod uwagę rozrzedzanie oleju zimą i nagrzewanie sie oleju latem do wysokich temp. najbardziej optymalnym olejem będzie 0w30 lub 5w30. 0w20 jest lekki już sam w sobie, niech jeszcze zostanie lekko rozcieńczony paliwem w zime i co zostaje z niego na lato w takim wypadku?

Nasz silnik jest dość wysiloną jednostką, st. sprężania robi swoje. Czytając wasze wpisy troche obawiam się tego 0w20. Producent go zaleca bo pomaga oszczedzić pare setek paliwa, zmniejszyć emisje itd ale czy w 100% chroni nasz silnik? Wiecie, że producentowi nie zależy w obecnych czasach na trwałości, tylko, żeby spełnić normy a że się coś wykończy po 100 czy 150 tys – tym lepiej producent zarobi na częściach i serwisie bo elementy nie ekspolatacyjne do Mazdy raczej w zamienniku nie występują, tylko ASO a tam ceny sa jak w marce premium :D
Forumowicz
 
Od: 21 paź 2014, 21:17
Posty: 768 (1/25)
Auto: Mazda3 HB 2.0 165KM
Ford Fiesta MK7 1.4 PB 96KM

Postprzez toruńczyk » 20 lis 2018, 13:25

Ależ nikt nie narzuca tu, że 0w20 należy wlewać do tych silników .
Jeśli Ty swoje auto katujesz i robisz duże przebiegi lej olej gęstszy to jednak nie znaczy , że generalnie silniki Mazdy są przesilone. Co mogą powiedzieć właściciele aut z kosiarkowymi motorami ...
Myślę , że jak każdy dobierze właściwy olej do swych preferencji to mimo różnic dojedziemy na tych silnikach do sądnego wieku Mazdy !
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 lis 2015, 21:02
Posty: 501 (16/40)
Auto: Mazda CX-3 – 2016r. , 2.0Pb – 120KM , AT , Sky Passion , Soul Red .

Postprzez ellipsis » 20 lis 2018, 13:39

Kosiarki.. Smieszą mnie te określenia. Jeszcze nie tak dawno temu w segmencie D standardem były silniki 1.8, teraz 1.6 czy 1.8 turbo to kosiarka.

Co jak co ale takie potegi jak BMW czy Mercedes nie stosują w swoich silnikach oleju 0w20 a technologia w serii M czy AMG jest kosmiczna. 5w30 jest standardem i spełnia ich normy. VW dopiero po wpadce ze spalinami wprowadził nową norme 508/509 i leje specjalnego Castrola produkowanego tylko dla nich 0w20.
Forumowicz
 
Od: 21 paź 2014, 21:17
Posty: 768 (1/25)
Auto: Mazda3 HB 2.0 165KM
Ford Fiesta MK7 1.4 PB 96KM

Postprzez Kritik » 20 lis 2018, 13:56

ellipsis napisał(a):Dlatego wydaje mi się, że biorąc pod uwagę rozrzedzanie oleju zimą i nagrzewanie sie oleju latem do wysokich temp. najbardziej optymalnym olejem będzie 0w30 lub 5w30. 0w20 jest lekki już sam w sobie, niech jeszcze zostanie lekko rozcieńczony paliwem w zime i co zostaje z niego na lato w takim wypadku?

Nasz silnik jest dość wysiloną jednostką, st. sprężania robi swoje. Czytając wasze wpisy troche obawiam się tego 0w20. Producent go zaleca bo pomaga oszczedzić pare setek paliwa, zmniejszyć emisje itd ale czy w 100% chroni nasz silnik? Wiecie, że producentowi nie zależy w obecnych czasach na trwałości, tylko, żeby spełnić normy a że się coś wykończy po 100 czy 150 tys – tym lepiej producent zarobi na częściach i serwisie bo elementy nie ekspolatacyjne do Mazdy raczej w zamienniku nie występują, tylko ASO a tam ceny sa jak w marce premium :D

ale gęste nie znaczy lepsze
gęstszy olej nie znaczy lepsze smarowanie
gęstszy olej nie zawsze robi trwalsza warstwę smarna

0w20 może być gęstszy przy 100C' niz 5w30 i lepiej chronić silnik od tarcia....

Dopisano 20 lis 2018, 13:02:

ellipsis napisał(a):Kosiarki.. Smieszą mnie te określenia. Jeszcze nie tak dawno temu w segmencie D standardem były silniki 1.8, teraz 1.6 czy 1.8 turbo to kosiarka.

Co jak co ale takie potegi jak BMW czy Mercedes nie stosują w swoich silnikach oleju 0w20 a technologia w serii M czy AMG jest kosmiczna. 5w30 jest standardem i spełnia ich normy. VW dopiero po wpadce ze spalinami wprowadził nową norme 508/509 i leje specjalnego Castrola produkowanego tylko dla nich 0w20.

silniki M i AMG sa konstrukcjami które maja minimum 10-20 lat....
M to jest generalnie ten sam 4.4 co co był w 2000 latach, tylko co raz więcej sprężarek na nim + jakieś modyfikacje, ale dol silnika jest ten sam, i jest dość stary, i był konstruowany kiedy jeszcze nikt nie produkował 0W20

to ze to jest nowa M5, to nie znaczy ze dla każdego modelu jest konstruowany nowy silnik od zera....
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2018, 15:10
Posty: 884 (76/55)
Skąd: Kraków
Auto: Elektryczne
+ VAG TDI

Postprzez child » 20 lis 2018, 23:56

A ja by podszedł z innej strony i zadał takie pytanie – a kto jeździł na 0W20 i rzeczywiście mu się zerwał film olejowy ze szkodą dla silnika?
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 19:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez Kritik » 21 lis 2018, 09:14

child napisał(a):A ja by podszedł z innej strony i zadał takie pytanie – a kto jeździł na 0W20 i rzeczywiście mu się zerwał film olejowy ze szkodą dla silnika?

myślę ze tutaj takich nie ma
i ja nie słyszałem o takich przypadkach

jedyne co słyszałem to tak jak mówiłem, problem z wtryskiwaczami, które leja za dużo paliwa, odbywa sie samozapłon i tłok wylatuje z silnika)

przy rozebraniu takich silników często widać zadziory przez jazdę na niskich obrotach
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2018, 15:10
Posty: 884 (76/55)
Skąd: Kraków
Auto: Elektryczne
+ VAG TDI

Postprzez ellipsis » 21 lis 2018, 11:44

Child, przecież nie da się tego stwierdzić.. Nie ma kontrolki na desce sygnalizującej zerwanie filmu. To jak był smarowany silnik na danym oleju można sprawdzić po 100-150 tys rozbierając go. To samo można powiedzieć w druga stronę. Zalać mineralny i jeździć, przecież od razu sie nic nie stanie tylko po jakimś czasie wyjdzie, że silnik nie ma odp. smarowania.
Forumowicz
 
Od: 21 paź 2014, 21:17
Posty: 768 (1/25)
Auto: Mazda3 HB 2.0 165KM
Ford Fiesta MK7 1.4 PB 96KM

Postprzez Kritik » 21 lis 2018, 12:09

Oryginalny olej 0w20 (produkowany przez Total) jest dobry, ma dużo molibdenu, i jeździć na nim można, bez obaw, jedyne co ja zalecam skrócić wymianę do 250+/– motogodzin

Ale ten olej jest hydrokrakiem z lekkim dodaniem (okolo10%) PAO

Ma bardzo duży indeks lepkości przez to ze ma dużo zagesczacza

a na przykład ten sam 0w20 od Shella, jest juz na podstawie GTL (Gas to Liquid), to jest najnowocześniejsze rozwiązanie do produkcji bazowych olejów, i z tego co wiem to tylko Shell i Mobil teraz produkuje takie oleje.

my tutaj dyskutujemy czy 0w20 nie jest za słabym olejem i czy nie zerwie tego oleju z powierzchni, ale musimy pamiętać ze 0w20 może być również hydrokrakiem, a może być GTL.
Również inne pakiety dodatków sa używane

a w tym samym czasie Toyota juz zaczyna wprowadzać oleje 0w16
a my tutaj martwimy sie czy 0w20 jest dobry :D

0w20 jest bardzo dobry, jeżeli kupić za prawie ta sama cenę hydrokraka od Total,
Mazda Supra 0w20 – 141zl za 5l
https://allegro.pl/oe-mazda-dexelia-sup ... 95839.html

Shella na bazie GTL – ktory odpowiada i lepkosci i standardu po API
Shell Helix Ultra 0W-20 API SN – 149 zl za 5l
https://allegro.pl/shell-helix-ultra-sn ... 40564.html

wymieniać co 250 motogodzin, i mieć spokoj <spoko>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2018, 15:10
Posty: 884 (76/55)
Skąd: Kraków
Auto: Elektryczne
+ VAG TDI

Postprzez Raptor77 » 6 gru 2018, 01:03

Kritik tylko jak policzyć te 250 motogodzin ?

Średnią prędkość mam 35km/h czyli co mam wymieniać olej co 8750km czyli w moim przypadku co 2.5 miesiąca ? Aktualnie staram się robić wymiany co 12500km.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 maja 2009, 19:05
Posty: 434 (8/13)
Skąd: Słomniki | Kraków
Auto: RX-8 USDM '04,
Fiat 500e '16,
Tesla 3H '23

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323