Odpalanie zimnego silnika.

Postprzez lukaszjakubowski » 2 kwi 2016, 17:52

Rorert napisał(a):Ciekawe przy jakiej temperaturze oleju gaśnie niebieska lampka. Czy ktoś z Was używał już interfejsu ELM327 bluetooth ?

Podłączyłem się pod OBD i niebieska ikonka gaśnie przy 55°C płynu chłodniczego.Nie ma czujnika temperatury oleju.
lukaszjakubowski
 

Postprzez adam_we » 9 paź 2018, 08:41

Rorert napisał(a):Na temat odpalania zimnego silnika jest trochę napisane w instrukcji, np że:
zwiększenie obrotów jest związane z polepszeniem procesu oczyszczania spalin (s. 4-6),
po uruchomieniu silnika pozostaw go na biegu jałowym przez ok. 10 sekund (zabronione w Niemczech) (s. 4-9).
Ciekawe przy jakiej temperaturze oleju gaśnie niebieska lampka. Czy ktoś z Was używał już interfejsu ELM327 bluetooth ?


Dostałem informację o mechanika, że tak jak napisał Robert chodzi o jak najszybsze rozgrzanie katalizatora do odpowiedniej temperatury, co wpływa na jakość spalin. Ach to Euro(5).
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 wrz 2018, 10:23
Posty: 208 (3/5)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 3 HB 2.0 '14

Postprzez Kritik » 22 paź 2018, 09:20

lukaszjakubowski napisał(a):
Rorert napisał(a):Ciekawe przy jakiej temperaturze oleju gaśnie niebieska lampka. Czy ktoś z Was używał już interfejsu ELM327 bluetooth ?

Podłączyłem się pod OBD i niebieska ikonka gaśnie przy 55°C płynu chłodniczego.Nie ma czujnika temperatury oleju.


kiepsko....

55C* plynu to w cale nie znaczy ze silnik ma taka sama temperature.
i brak czujnika temp.oleju to tez kiepsko... wszystkie VAGi to maja i pokazuja
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2018, 14:10
Posty: 884 (76/55)
Skąd: Kraków
Auto: Elektryczne
+ VAG TDI

Postprzez Megas » 22 paź 2018, 16:55

To znaczy, że silnik ma wyższą temperaturę. Nie wiem na co komu temperatura oleju, która w czasie jazdy pozostaje właściwie ciągle na tym samym poziomie. Zbędne zajmowanie miejsca na konsoli..
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2016, 14:58
Posty: 113 (49/3)
Auto: Mazda 3 BM HB 2015, 2.0 120KM SkyPassion

Postprzez lukaszjakubowski » 22 paź 2018, 16:59

No właśnie to jest błędne myślenie, ponieważ temperatura silnika jest dużo nizsza niż temperatura płynu chłodniczego, a co za tym idzie niższa temperatura oleju co powoduje gorsze właściwości smarne.
Jeśli po tym jak zgaśnie niebieska kontrolka ktoś pomyśli, że silnik jest rozgrzany i zacznie wysoko wkręcać na obroty to powoduje dużo szybsze zużycie silnika.
Nie musi być dodatkowej kontrolki. Wystarczy umieścić taką informację w menu.
lukaszjakubowski
 

Postprzez jaro93 » 22 paź 2018, 21:57

lukaszjakubowski napisał(a):No właśnie to jest błędne myślenie, ponieważ temperatura silnika jest dużo nizsza niż temperatura płynu chłodniczego...


A to wyjaśnij mi co niby nagrzewa ten płyn chłodzący, żeby miał wyższą temperaturę jak silnik? Płyn chłodzący odbiera ciepło generowane przez silnik – przez co się nagrzewa. Niemożliwym jest, aby miał wyższą temperaturę niż rzecz, którą chłodzi gdyż zachodziła by odwrotna w skutkach sytuacja niż zamierzona – ogrzewalibyśmy dodatkowo silnik, zamiast go schładzać.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 wrz 2018, 14:42
Posty: 124 (1/12)
Skąd: Wodzisław Śląski
Auto: Mazda 3 BN SkyEnergy 2.0 182KM 231NM DISITune 2018r

Postprzez lukaszjakubowski » 22 paź 2018, 22:27

Płyn chłodniczy odbiera bardzo dużo ciepła od silnika i szybciej się nagrzewa niż olej.
Jest też w ciągłym obiegu i rozprowadza ciepło po całym układzie, między innymi do nagrzewnicy w aucie.
Zauważyłem tą różnicę jeżdżąc właśnie VW i obserwując temperaturę. Kiedy płyn chłodniczy miał prawie 90 stopni, wtedy olej dopiero osiągał 55 stopni.
W silnikach z wysokim stopniem sprężania bardzo ważna jest odpowiednia temperatura pracy, żeby nie dochodziło do szybszego zużycia.
lukaszjakubowski
 

Postprzez jaro93 » 22 paź 2018, 22:36

lukaszjakubowski napisał(a):Płyn chłodniczy odbiera bardzo dużo ciepła od silnika i szybciej się nagrzewa niż olej.
Jest też w ciągłym obiegu i rozprowadza ciepło po całym układzie, między innymi do nagrzewnicy w aucie...


Tutaj się zgodzę, ale w poprzednim poście twierdziłeś że płyn chłodzący ma wyższą temperaturę niż silnik co nie ma prawa nastąpić. To że olej ma dużo niższą temperaturę niż płyn chłodzący oraz silnik ma związek właśnie z tym, że to układ chłodzący ma odbierać ciepło generowane przez silnik a nie olej. Sam olej znów na karcie produktu ma określone parametry pracy oraz stopień smarowania przy danej temperaturze. Jeśli temperatura oleju jest za wysoka też nie jest to dobrze dla silnika bo będzie zbyt rzadki i może dojść do przerwania warstwy oleju co może skutkować uszkodzeniem elementu smarowanego.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 wrz 2018, 14:42
Posty: 124 (1/12)
Skąd: Wodzisław Śląski
Auto: Mazda 3 BN SkyEnergy 2.0 182KM 231NM DISITune 2018r

Postprzez lukaszjakubowski » 22 paź 2018, 22:45

Olej również chłodzi silinik, nie tylko płyn chłodniczy.
W naszym klimacie jednak częściej spotykamy się ze zbyt niską temperaturą oleju i bardzo obciążonym silnikiem.
lukaszjakubowski
 

Postprzez krabdul » 24 paź 2018, 11:29

Kiedyś sprawdzałem w innym aucie (chyba to była cordoba SX 1.6, więc też wolnossąca benzyna) i w normalnym dojeździe do pracy płyn chłodniczy osiągał 90 stopni po ok 3km a olej po ok 10km.
Przy jeździe autostradowej olej miał ok 110 stopni.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 11:07
Posty: 996 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez KrzysiekWPR » 28 sty 2019, 18:39

Witam, ponieważ jest topik o zimnym silniku.. czy ktoś z Was wie kiedy gaśnie NIEBIESKA lampka? jaka jest temperatura,, zauważyłem, że jak zgaśnie to już leci naprawdę ciepłe powietrze. a CZERWONA?

Szkoda że nie ma temperatury,,,
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2018, 19:42
Posty: 103 (0/4)
Auto: Mazda 3 2.0 165 MT 2014 Skyactiv

Postprzez child » 28 sty 2019, 22:07

Jeśli dobrze pamiętam, to ktoś pisał,  że gaśnie przy 55 stopniach.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 18:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez Kritik » 29 sty 2019, 09:20

Potwierdzam
podpinałem się do OBD2, sprawdzałem ten parametr
niebieska kontrolka gaśnie przy 55°C
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2018, 14:10
Posty: 884 (76/55)
Skąd: Kraków
Auto: Elektryczne
+ VAG TDI

Postprzez kubala147 » 29 sty 2019, 09:54

Generalnie benzynowe skyactivy szybko się rozgrzewaja. Z mojej obserwacji wynika, że w ciepły dzień nawet nie przejadę 1km i już kontrolka gaśnie. W zimie max 2km i też niebieskiej kontrolki nie widać.
Trudno to sprawdzić ale te temperature operacyjną oliwy – 80 stopni +, ten samochód osiąga szybciej niz w 8/10km od zimnego startu.
2.0 TDI w zimie przy temperaturze poniżej 0 ma po przejechaniu 5 km powyżej 60 stopni plyn chlodniczy i olej 50/55. Więc śmiało można stwierdzić, że benzynowy skyactive bedzie mial te temp. wyższą na tym samym dystansie.
Forumowicz
 
Od: 27 sty 2017, 17:11
Posty: 138 (6/1)
Auto: Mazda 3, benzyna 1998cm3, 2016

Postprzez Kritik » 29 sty 2019, 09:57

kubala147 napisał(a):Generalnie benzynowe skyactivy szybko się rozgrzewaja. Z mojej obserwacji wynika, że w ciepły dzień nawet nie przejadę 1km i już kontrolka gaśnie. W zimie max 2km i też niebieskiej kontrolki nie widać.
Trudno to sprawdzić ale te temperature operacyjną oliwy – 80 stopni +, ten samochód osiąga szybciej niz w 8/10km od zimnego startu.
2.0 TDI w zimie przy temperaturze poniżej 0 ma po przejechaniu 5 km powyżej 60 stopni plyn chlodniczy i olej 50/55. Więc śmiało można stwierdzić, że benzynowy skyactive bedzie mial te temp. wyższą na tym samym dystansie.


oczywiście ze benzyniaka się szybciej grzeje niż diesel
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2018, 14:10
Posty: 884 (76/55)
Skąd: Kraków
Auto: Elektryczne
+ VAG TDI

Postprzez KrzysiekWPR » 29 sty 2019, 10:30

No to spoko 55C po 2-3 km w mrozie u mnie gaśnie .wiec szybko w sumie. U mnie jak zgaśnie v to leci juz naprawdę cieple v powietrze. A czerwona kontrolka? Jak się zzapalić to już ostro się gotuje? wie ktoś

Dopisano 29 sty 2019, 11:00:

No to spoko 55C po 2-3 km w mrozie u mnie gaśnie .wiec szybko w sumie. U mnie jak zgaśnie v to leci juz naprawdę cieple v powietrze. A czerwona kontrolka? Jak się zzapalić to już ostro się gotuje? wie ktoś
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2018, 19:42
Posty: 103 (0/4)
Auto: Mazda 3 2.0 165 MT 2014 Skyactiv

Postprzez RobertPi » 29 sty 2019, 21:55

Ponieważ mam porównanie mogę napisać, że BM łapie temperaturę podobnie jak BK i niebieska lampka gaśnie mniej więcej po taki samym dystansie jak w BK wskazówka pokazywała już temperaturę ( nie pełne nagrzanie ). Ja nie zauważam jakiegoś szczególnie szybkiego nagrzewania sie BM w stosunku do BK.
RP
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2008, 20:12
Posty: 1082 (14/38)
Skąd: Kraków
Auto: M3BM1,5b 2013SkyMotion
były
Hi10 1,2b 2009-140kkm
M3BK1,6b 2006-256kkm
323BH1,5b 1998-135kkm
323BF1,3b 1989-189kkm
616 1,6b 1975-280kkm

Postprzez KrzyzakMitsu » 30 sty 2019, 11:05

Ale kolega ma rację – mam najnowszego Leona i tam jest przełącznik od kompa, którym można wybrać co pokazuje mały wyświetlacz. Kiedy płyn osiąga 90° to temp. oleju często jest nawet poniżej mierzalności czujnika (zaczyna pokazywać od 55°).
Zimą mam ustawiony wyświetlacz właśnie na temp. oleju – jak wskaże, to znaczy, że można mocniej deptać gaz. Latem za to temp. oleju waha się między 90 a czasem nawet ponad 100°, już nie mówiąc o wersji Cupra, gdzie do 110° dochodzi
są też auta, które zbierają te informacje – np. kolegi nissan GT-R ma zapis z czujnika skrzyni – jeśli olej osiągnie 160° to traci się gwarancję
Forumowicz
 
Od: 1 paź 2018, 18:44
Posty: 456 (17/14)
Auto: Mazda 5, Galant E32 i EA5, Leon 5F

Postprzez andrep » 3 lut 2020, 14:00

Potwierdzam to co rok temu koledzy pisali :D ,dzisiaj też sprawdzałem 2 razy i to samo ,fotek z rana nie wklejałem bo gorszej jakości :)
Dodam że mogę ustawić 4 ekrany na każdym inne parametry , jeśli ktoś ciekawy to wkleję zdjęcia... (wtajemniczeni wiedzą o co chodzi <oczko> )
Na dole strony z linka:
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 3&start=20

Dopisano 3 lut 2020, o 15:07:

kubala147 napisał(a):Generalnie benzynowe skyactivy szybko się rozgrzewaja

Ja dzisiaj przy +8 przejechałem spokojnie po KRK 4 km i autko nagrzane do 83st. , a wcześniej już rano było jeżdżone.
Mazda CX3 AWD Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2016, 16:58
Posty: 2517 (79/176)
Skąd: Kraków
Auto: Była/jest...
Mazda CX3 2016,Soul Red, AWD 2.0 154 KM AT,Sky Passion+Pakiet Saffety
Jest
BMW i3 "elektrowóz"2018 (XII) 170KM

Postprzez Grembi » 21 kwi 2022, 11:50

Czytając wątek rozumiem, że czas około 45 sekund od odpalenia zimnego silnika do momentu, aż zacznie on pracować ciszej i obroty zaczynają spadać jest czymś normalnym?

Staram się zawsze odczekać ten czas, bo przy przełączenie na D w automacie jest od razu spadek z tych około 1500 do 800 obrotów co obawiam się, może nie być zdrowe dla skrzyni.

Dodatkowo na P obroty spadają max do 1000-1100 obrotów i są zawsze większe niż np. stojąc na światłach przy włączonym D. To normalne?
Początkujący
 
Od: 28 sty 2022, 11:12
Posty: 12 (2/0)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 3 / 323