Strona 1 z 2

Mazda3 BM/BN – Jaki hak holowniczy wybrać?

PostNapisane: 30 gru 2021, 00:08
przez wojtas82
Cześć,

szukam haka holowniczego do samochodu Mazda 3 Hatchback rocznik 2016.

Po intensywnych poszukiwaniach natrafiłem na firmę AUTO-HAK Sp. z o.o., w której ofercie znalazłem produkty:

    1) Hak wypinany montowany na stałe (cat. no: M63) cena brutto: 725 zł
    2) Hak wypinany w poziomie (cat. no: M63A) cena brutto: 915 zł
    3) Hak wypinany pionowo na kluczyk (cat. no:M63V) cena brutto: 1 400 zł

Jak widać rozpiętość cenowa jest spora, bo wersja najprostsza kosztuje 725 zł, a najdroższa aż 1 400 zł. Ponadto moduł obsługi czujników parkowania jest dodatkowo płatny. Każda wersja haka wymaga wycięcia lekkiego półkola w tylnym zderzaku.

W związku z tym mam kilka pytań do forumowiczów:

1) Czy warto jest płacić aż 2x tyle za możliwość pionowo wypinania haka?

Jakie plusy ma takie rozwiązanie, czy ktoś z tego korzysta i może podzielić się opinią.


2) Jakie jest wasze zdanie na temat modułu obsługi czujników parkowania?

Podczas rozmowy ze sprzedawcą haków dowiedziałem się że niektóre samochody mają na desce rozdzielczej guzik pozwalający wyłączyć czujniki cofania. Niestety w Mazdzie 3 nie znalazłem takiego guzika. Dlatego zastanawiam się czy jest sens dokupywać moduł obsługi czujników cofania?


3) Czy znacie innych producentów haków holowniczych do Mazdy 3?

Jeśli znacie firmy sprawdzone i godne polecenia, to polecajcie.

Hak_holowniczy_Mazda_3.jpg
Haki holownicze AUTO-HAK Sp. z o.o. M63, M63A i M63V do Mazdy 3 2016

Re: Mazda3 BM/BN – Jaki hak holowniczy wybrać?

PostNapisane: 30 gru 2021, 12:16
przez dobrzyn22
ja mam ten wypinany w pionie: https://allegro.pl/oferta/hak-holownicz ... 1020723848

Jest to komplet z wiązką dedykowaną i z modułem, o którym piszesz ( on chyba działa również na kamerę, żeby nie wariowała ).

Z minusów : zamontowany hak + obniżone o 3 cm zawieszenie w zładowanym aucie = możliwość lekkiego obcierania haka od spodu na progach zwalniających.

Drugi minus – wymieniona belka nie posiada otworu na hak holowniczy ( tu już dali trochę <dupa> bo wstawienie gwintowanej mufki i jej obspawanie to nie jest wielki koszt...)

Z tego co wiem, to wypinany pionowo jest nieco bardziej schowany ( możliwe mniejsze podcięcie zderzaka ).

Ten konkretny model nie ma też problemu z bagażnikami rowerowymi ( wiem, że niektóre wypiane w pionie maja ten problem )

PostNapisane: 10 sty 2022, 08:45
przez darrecki
Swego czasu interesowałem się tematem i chyba jedynie Brink nie wymaga demontażu belki zderzeniowej, więc nie ma problemu z ewentualnym holowaniem. Niestety do tanich nie należy... Wiązkę wziąłem Steinhoffa.
Poza tym wypinany hak to chyba wręcz jedyna sensowna opcja. Ja wziąłem na rowery, na letnie weekendy, nie będę przez pozostałe 300 dni w roku jeździł z pordzewiałym hakiem wystającym spod zderzaka...

Re: Mazda3 BM/BN – Jaki hak holowniczy wybrać?

PostNapisane: 6 lut 2022, 19:52
przez wojtas82
Panowie @dobrzyn22 i @darrecki czy możecie cyknąć fotki pokazujące jak wygląda tył samochodu z zamontowanym i zdemontowanym hakiem?

Chciałbym zobaczyć jak bardzo trzeba było przyciąć tylny zderzak i czy konstrukcja haka (po jego demontażu) wystaje poza obrys tylnego zderzaka?

PostNapisane: 7 lut 2022, 11:21
przez darrecki
Zdajesz sobie sprawę, że w zależności od producenta będzie to inaczej wyglądać? No i ja mam Sedana

Musisz poczekać aż się ociepli, mój hak leży w składziku i czeka na lepszą pogodę <glupek2>
Zakładałem również Brinka do CX5, taki sam model ze zdejmowaną końcówką i tam wycięcie było minimalne. Zupełnie nie widoczne, chyba że patrzyłeś z poziomu drogi

Re: Mazda3 BM/BN – Jaki hak holowniczy wybrać?

PostNapisane: 17 mar 2022, 13:23
przez wojtas82
Ostatnio zacząłem rozpracowywać temat przycisku wyłączającego czujniki parkowania, niby szczegół ale jaki ważny gdy zechcemy zamontować hak holowniczy.

Przy okazji zakupu haka holowniczego przypomniałem sobie, że przed znalezieniem mojej Mazdy obejrzałem przynajmniej tuzin samochodów (też Mazd 3) i w jednym z nich zauważyłem przycisk "P" obok przycisków sterujących ogrzewaniem foteli na desce rozdzielczej.
Niestety w mojej Mazdzie (Enso z 2016 r.) nie mam takiego przycisku, dlatego zadzwoniłem do ASO Mazdy aby wyjaśnić temat. Okazało się że inżynierowie Mazdy popełnili gafę i zapomnieli o instalacji wyłącznika czujników parkowania we wczesnych wersjach Mazdy 3. Dosyć późno się o tym zorientowali, bo Mazda 3 jest produkowana od 2013, a w mojej z 2016 czyli po 3 latach nadal nie ma tego przycisku. W tym miejscu należy wyjaśnić, że wyłącznika nie montuje się w Mazdach, w których fabrycznie nie montuje się czujników parkowania. Oczywiści w mojej Mazdzie zostały fabrycznie zamontowane czujnik parkowania.

W związku z czym mam pytanie do forumowiczów (w szczególności tych którzy pracują w ASO Mazdy) – czy można dokupić brakujący wyłącznik czujników parkowania i zainstalować go w desce rozdzielczej? Proszę o info ile kosztuje taki wyłącznik i schemat instalacji elektrycznej.

Wiem że można ten problem rozwiązać na inne sposoby, ale nie są one już tak eleganckie:

1) Kupić wiązkę elektryczną z modułem do haka holowniczego

Zadaniem modułu jest wyłączenie czujników parkowania gdy do gniazda haka holowniczego
zostanie podłączona wtyczka.

2) Wyłączyć czujniki parkowania w ustawieniach komputera samochodu

Słabe rozwiązanie, bo trzeba wchodzić w ustawienia komputera za każdym razem gdy korzystam z haka. Poza tym w moim komputerze nie mam takiej opcji ;(

3) Wyłączyć czujniki parkowania za pomocą komputera serwisowego

To jest najgorsze rozwiązanie, bo kompletnie wyłącza czujniki parkowania.

PostNapisane: 17 mar 2022, 13:46
przez darrecki
"P" jest tylko gdy masz oryginalne czujniki tył i przód z wizualizacją na tablecie.

Dlaczego wg ciebie wiązka z z modułem do haka holowniczego nie jest eleganckim rozwiązaniem?
Wg mnie to jedyne sensowne rozwiązanie, to nie auto z lat 80 gdzie podpięcie na ostro działało poprawnie. Odpowiedni moduł zdeaktywuje czujniki i sprawa załatwiona (teoretycznie, bo praktycznie jeszcze nie sprawdziłem)

Re: Mazda3 BM/BN – Jaki hak holowniczy wybrać?

PostNapisane: 17 mar 2022, 15:42
przez dobrzyn22
jestem dokładnie tego samego zdania. U mnie jest i działa ;)

[Usunięte]

PostNapisane: 17 mar 2022, 15:42
przez dobrzyn22
PostTen post został usunięty przez dobrzyn22 17 mar 2022, 15:42.
Powód: dubel

PostNapisane: 21 mar 2022, 08:46
przez darrecki
No i wreszcie udało mi się założyć hak Brinka do mojej 3. Nie do końca poszło po mojej myśli, tylna belka zderzeniowa musiała zostać zdemontowana, nie ma tam tyle miejsca co w CX5. Poza tym musiałem maksymalnie podnieść całą konstrukcję haka do góry, bo dolne mocowania zderzaka nie pasowały. Ale w końcu wszystko spasowało, nawet nie było potrzeby podcinania zderzaka – w sedanie jest tam światło przeciwmgłowe, więc musiało to pasować.
Mam wiązkę od Steinhoffa z wtyczką 13 (czy tam 11) pinową, ta działa jak należy. Kamera cofania działa cały czas, deaktywuje czujniki gdy podpinam stelaż na rowery.

Re: Mazda3 BM/BN – Jaki hak holowniczy wybrać?

PostNapisane: 22 mar 2022, 00:26
przez wojtas82
@darrecki czy możesz wrzucić fotki jak wygląda tył samochodu z zamontowanym hakiem (kulą) i bez?

Re: Mazda3 BM/BN – Jaki hak holowniczy wybrać?

PostNapisane: 22 mar 2022, 09:08
przez dobrzyn22
On ma sedana, wiesz o tym? ;)

PostNapisane: 22 mar 2022, 18:31
przez darrecki
Sedan

Tak, wiem, pasuje go kiedyś umyć <glupek2>

ea8e0898-4e69-4153-8412-13688a4112dc.jpg
Bez zamocowanego haka / złożona wtyczka

5fc8710e-36f5-4382-96b7-8b6a147e1521.jpg
Bez zamocowanego haka / rozłożona wtyczka

0cf47206-8ea2-4aca-8430-9093e9c9ef8b.jpg
Z hakiem

438e0cd4-3c84-474e-a530-59c26e46de3d.jpg
Z daleka

Re: Mazda3 BM/BN – Jaki hak holowniczy wybrać?

PostNapisane: 22 mar 2022, 20:18
przez wojtas82
Bardzo estetycznie to wygląda, tzn. ze zdjętą kulą i schowanym gniazdem w ogóle nie widać że masz hak holowniczy w aucie. Czy możesz napisać jeszcze jakie modele haka i wiązki (rozumiem że moduł jest razem z wiązką i nie trzeba go dokupywać)?

Z tego co napisałeś:

1) Hak jest Brinka – model ...
2) Wiązka jest Steinhoffa z wtyczką 13-pin – model ...

Acha jeszcze jedno pytanie, czy w belce haka są przyspawane nakrętki pozwalajace wkręcić te kotwy co mamy w bagażniku? W sumie jak jest hak to nie trzeba już korzystać z tych zaślepionych (dekielki w zderzaku) nakrętek do mocowania kotw, ale od przybytku głowa nie boli :)

Re: Mazda3 BM/BN – Jaki hak holowniczy wybrać?

PostNapisane: 22 mar 2022, 21:27
przez dobrzyn22
wojtas82 nie odpowiedziałeś ;) ;)

PostNapisane: 22 mar 2022, 21:45
przez darrecki
Numerów haka czy wiązki nie pamiętam, ale wystarczy poszukać, bo Brink robi 1 model ze zdejmowanym hakiem rozróżniając wersję dla HB i Sedana, a Steinhoff robi 2 rodzaje wiązek – 7 i 13 pinów, w tym przypadku takie same dla HB i Sedana
Żaden dostępny hak nie ma mocowania kolucha do holowania, w każdym trzeba zdemontować belkę zderzeniową. Także gdybym kupował teraz to bym pewnie wziął którychś z polskich, tańszych rozwiązań nadal pozostając przy opcji demontażu samego haka. W Brinku jest to fajnie zrobione, ale nie sądzę żeby dużo inaczej było w Steinhoff czy auto haku.

PostNapisane: 22 mar 2022, 22:38
przez Imbeer
darrecki napisał(a):Numerów haka czy wiązki nie pamiętam, ale wystarczy poszukać, bo Brink robi 1 model ze zdejmowanym hakiem rozróżniając wersję dla HB i Sedana, a Steinhoff robi 2 rodzaje wiązek – 7 i 13 pinów, w tym przypadku takie same dla HB i Sedana
Żaden dostępny hak nie ma mocowania kolucha do holowania, w każdym trzeba zdemontować belkę zderzeniową. Także gdybym kupował teraz to bym pewnie wziął którychś z polskich, tańszych rozwiązań nadal pozostając przy opcji demontażu samego haka. W Brinku jest to fajnie zrobione, ale nie sądzę żeby dużo inaczej było w Steinhoff czy auto haku.


Ja skorzystalem z oferty Westfalii, rozwiazanie blizniacze jak u Ciebie. Jedno pytanie – zastanawiales sie juz nad sposobem wymiany zarowki swiatla przeciwmgłowego? :D

Re: Mazda3 BM/BN – Jaki hak holowniczy wybrać?

PostNapisane: 27 kwi 2022, 20:44
przez wojtas82
no i mam i ja, właśnie kupiłem hak z firmy AUTO-HAK Sp. z o.o. oraz moduł PiAir ETK 13.01
Wszystko na pierwszy rzut oka wydaje się w miarę proste w montażu, ale diabeł tkwi w szczegółach, a instrukcja nie tłumaczy takich kwestii jak:

1. Gdzie umiejscowić moduł?

Sensownym miejscem jest bagażnik, ale którędy poprowadzić wiązkę idącą od modułu do gnazda przy haku? czy w bagażniku jest już jakiś otwór przewidziany przez producenta do tego celu? czy może trzeba będzie przewiercić bagażnik?

2. Którędy poprowadzić przewód ze stałym plusem od modułu do akumulatora?

W kabinie można go puścić pod listwami, ale jak przedostać się z kabiny do komory silnika?

Czy możecie podzielić się wiedzą jak ww. problemy zostały rozwiązane w Waszych Mazdach?

PostNapisane: 28 kwi 2022, 14:49
przez darrecki
1. moduł w bagażniku po lewej (za kierowcą) za osłonami plastikowymi, to raczej oczywiste. Gdzie indziej go nie schowasz. Sedan ma 2 otwory, którymi można puścić kabel – w podłodze po lewej i z tyłu bliżej środka. W obu miejscach przechodzą jakieś wiązki na zewnątrz, jedna od czujników, druga od środkowego przeciwmgłowego. Ściągnąłeś chociaż z 1 plastik żeby sprawdzić samemu? I tak musisz ściągnąć zderzak, nadkola tylne i większość osłon w bagażniku.
2. jak będziesz miał przyczepę, do której będziesz potrzebował dodatkowego źródła zasilania, to ciągnij pod aku, w przeciwnym razie pod bezpieczniki w słupku A. Przebić się przez gródź (przynajmniej w RHD) to jakiś masochizm...

Re: Mazda3 BM/BN – Jaki hak holowniczy wybrać?

PostNapisane: 28 kwi 2022, 23:12
przez wojtas82
Dzisiaj ściągnąłem tylny zderzak i muszę stwierdzić że bez wcześniejszego obejrzenia filmiku na YouTube domyślenie się które śruby / nakrętki odkręcić byłoby trudne. Zwłaszcza te dwa wkręty mocujące zderzak, które zostały ukryte za nadkolami, bez ich odkręcenia demontaż zderzaka zakończyłby się prawdopodobnie urwaniem zaczepów. Poza tym przez chwilę polały się po mnie zimne poty gdy okazało się że nie mogę znaleźć otworów mocujących boczne uchwyty belki haka. Ale po obmacaniu podłużnicy okazało się że otworzy montażowe zostały zaklejone taśmą (zamiast gumowymi zaślepkami), którą usunąłem i przykręciłem zaczepy do podłużnicy.

Jutro zabiorę się za elektrykę, dzisiaj tylko przyjrzałem się wiązką idącym do głównych świateł (nie w tylnej klapie) i zauważyłem że są strasznie cienkie domyślam się że nie większe niż 0,5mm2. W zestawie dostałem szybkozłączki ale zastanawiam się czy nie lepiej będzie przylutować przewody idące do modułu zamiast korzystać z szybkozłączek, które z czasem mogą pokryć się tlenkami albo w ogóle przeciąć filigramowy przewód idący do lampy.

Co do podłączenia stałego plusa, to też myślałem o wpięciu się do któregoś bezpiecznika w kabinie, tylko muszę znaleźć bezpiecznik na którym jest cały czas +12V. Przy okazji puszczę sobie przewód do gniazda zapalniczki w bagażniku, bo już od jakiegoś czasu o tym myślałem tylko nie było okazji.