Inteligentne ladowanie??

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez kony105 » 4 mar 2020, 14:04

Witam wszystkich, czy przygladaliscie sie kiedykolwiek ladowaniu alternatora w waszych mazdach? Ja zaiteresowalem sie tym w momencie jak zauwazylem przy delikatnym dodaniu gazu sciemniaja sie swiatla mijania (przy wersji z lampami halogenowymi). Zaczalem mierzyc ladowanie i szukac dlaczego sie tak dzieje. Kupilem dodatkowo ladowarke do telefonu z woltomierzem aby podczas jazdy takze obserwowac ladowanie. Moj akumulator ma 1,5 roku , test akumulatora specjalnym do tego urzadzeniem wskazuje ze jest w bardzo dobrym stanie. Alternator mierzony bezposrednio tez wskazuje nawet 14,6 chwilami. Dodatkowo pod laczeniami kabli masowych wyczyscilem styki az do golej blachy wiec masa jest ok. Czasami woltomierz pokazuje mi napiecie nawet 12,5 podczas jazdy, wiem ze zaniza o 0,2v niz na akumulatorze. Jesli puszcze gas to dobija nawet do 14,6 wolta jak dodaje to spada do nawet do 12,4 ale to tak skrajnie , normalnie to ma jak mu sie podoba ale w tym przedziale miedzy 12,3 do 14,6. Na wolnych obrotach tez rozne ale potrafi takze miec 12,5 tyle ze bez obciazenia, w momencie jak powlaczam odbiorniki dobija do 14,4 zawsze. Nigdy nie mialem problemow z odpaleniem. Jedynie od jakiegos czasu uzywalem zarowek h9 zamiast cholernych h11, te pierwsze maja 65 watt i jakos przypadkiem podjezdzajac do sciany w nocy zauwazylem te sciemnianie swiatel. Obecnie zalozylem z powrotem h11 philips white cos tam, zjawisko wystepuje ale w mniejszej skali. Musze poobserwowac jak teraz sie bedzie zachowywac. Podejrzewam regulator napiecia. Serwis twierdzi ze to normalne i ze to inteligentne ladowanie. Ja pracuje w nissanie i powiem ze np. w qashqaju jak jest zimny to dopiero jest dyskoteka, nawet lampki oswietlenia wnetrza mrugaja i to jest normalne nawet w nowych autach i nie wazne czy diesel czy benzyniak. W internecie udalo mi sie znalesc film jak facet przez chyba dobe jezdzil z rejestratorem napiecia autem ze start stopem i inteligentnym ladowaniem i probowal rozkminic jakimi prawami sie rzadzi te inteligentne ladowanie i bylo ciekawie, napiecie spadalo nawet ponizej 12 volt gdzie w aucie starej daty rodzilo by to pewne problemy. Musze to rozkminic poniewaz mam jeszcze gwarancje chyba do listopada i w razie czego musze interweniowac, a alternator 300 euro . Serwis: Akku ok, ladowanie pod obciazeniem ok wiec problemu nie ma, a ze miedzy czasie cos tam skacze to jest to wlasnie inteligentne ladowanie. Dajcie znac jak to uwas wyglada?
Początkujący
 
Od: 2 sie 2019, 09:54
Posty: 12 (0/1)
Auto: Mazda 3 bm 2,0 120km 2015

Postprzez andrep » 4 mar 2020, 22:02

Pewnie z systemem i-eloop będzie jeszcze inaczej , u mnie jak się zatrzymam to odbiorniki pobierają też prąd z kondensatora . To Cię może zainteresuje?
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... ead#unread
Mazda CX3 AWD Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2016, 17:58
Posty: 2517 (79/176)
Skąd: Kraków
Auto: Była/jest...
Mazda CX3 2016,Soul Red, AWD 2.0 154 KM AT,Sky Passion+Pakiet Saffety
Jest
BMW i3 "elektrowóz"2018 (XII) 170KM

Postprzez RobertPi » 5 mar 2020, 22:29

Nie chcę bagatelizować tematu bo coś zawsze może być uszkodzone ale regulator napięcia to nie stabilizator i działa inaczej. Jego podstawowym zadanie jest niedopuszczenie do przekroczenia górnej granicznej wartości w układzie czyli realnie 14,8 a nie dbanie o dolne wartości poniżej 13,2 gdy tak naprawdę nie ma już ładowania. Przygaszanie lamp przy dodawaniu gazu jest związane z gwałtownym spadkiem napięcia wywoływanym przez regulator aby nie było ono zbyt wysokie. Jeśli chwilowo napięcie w układzie ładowania spadnie poniżej 12V to przecież jest jeszcze akumulator i to on ma oddać "brakujące" volty a tak naprawdę ampery.
Ja bym tego tematu nie rozbierał na czynniki pierwsze, bardziej mnie interesuje "inteligentne ładowanie". Nie jest to zawodowo moja działka i mam świadomość, że układy ładowania i akumulatory przez ostatnie kilkanaście lat mocno się zmieniły ale jak dla mnie to taki marketingowy bełkot mający na celu przekonanie klienta, że to "czarna magia" której i tak nie zrozumie. Podejrzewam, że wystarczyłoby zadać kilka prostych pytań z podstawowych zasad elektrotechniki i "inteligencji ładowania " nic by nie zostało.
RP


Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2008, 21:12
Posty: 1086 (14/38)
Skąd: Kraków
Auto: M3BM1,5b 2013SkyMotion
były
Hi10 1,2b 2009-140kkm
M3BK1,6b 2006-256kkm
323BH1,5b 1998-135kkm
323BF1,3b 1989-189kkm
616 1,6b 1975-280kkm

Postprzez child » 5 mar 2020, 22:42

RobertPi napisał(a):Podejrzewam, że wystarczyłoby zadać kilka prostych pytań z podstawowych zasad elektrotechniki i "inteligencji ładowania " nic by nie zostało.


Niewątpliwie manipulując definicją "inteligencji" da się (w zależności od potrzeby) udowodnić jedno z dwóch twierdzeń:
* nie ma czegoś takiego jak inteligentne ładowanie
* każde ładowanie jest inteligentne

A że to chwyt marketingowy to jest raczej pewne :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 19:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez Neonixos666 » 5 mar 2020, 23:10

Również w swoim Scenicu mam ,,inteligentne ładowanie" z racji że mam już leciwy akumulator to jednocześnie naładowałem go zacząłem obserwować ładowanie. Przy pełnym akumulatorze na wolnych obrotach mam około 13.5 V przy jeździe jednostajnej i przyśpieszaniu brak ładowania, jedynie przy hamowaniu silnikiem dostaje strzała 14,7 V. Normalnie jak aku nie jest pełne to ładuje 13,8 -14 V oczywiście przy hamowaniu silnikiem daje 14,7 a przy przyśpieszaniu nie ładuje. Zauważyłem że ładuje tyle ile uzna za stosowne przy danym stanie akumulatora i zapotrzebowań włączonych urządzeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9471 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez zadra » 5 mar 2020, 23:28

że to chwyt marketingowy to jest raczej pewne

To nie musi być ani chłyt markietingowców ani uszkodzony alternator.
Jeśli macie takie spostrzeżenia w swoich autach, to proponuję przyjrzeć się bliżej jak zmienia się napięcie ładowania.
Założę się,że przez jakieś 15min po odpaleniu napięcie jest powyżej 14V (temp zewnętrzna nie mniej niż 10stC, światła drogowe i pokładowe odbiorniki prądu wyłączone, wentylacja i klima również).
Po jakichś 15min napięcie stopniowo się obniża do poziomu napięcia akumulatora i podczas obciążania silnika utrzymuje się na niskim poziomie, ale gdy hamujemy silnikiem skacze do 14V..
Załączenie odbiornika lub świateł – zawsze powyżej 14V
Jazda bez odbiorników z obciążeniem silnika lub praca silnika na postoju na jałowym – bliżej napięcia akumulatora, zdjęcie nogi z gazu, hamowanie silnikiem – wzrost napięcia ładowania..

Ot taki sposób na zmniejszenie spalania poprzez zmniejszenie oporów na alternatorze; ale warunkiem takiej pracy jest sprawny akumulator(warunków oczywiście jest więcej, ale sprawny akkuś jest najważniejszy).
Czy to jest "inteligentne ładowanie"? Jak by to nie nazwał, jest ciekawym sposobem na obniżenie spalania a wymaga tylko trochę więcej elektroniki w już i tak bardzo zeletronifikowanym aucie.

P.S.
To są moje dywagacje, spotkałem się już z takim rozwiązaniem, więc ośmieliłem się Wam podpowiedzieć jedno z możliwych rozwiązań, ale nie muszę tutaj być Alficą i Omegnicą w tym temacie..

Dopisano 05 mar 2020 23:31:

Ooo
Widzę,że Neonixos potwierdza moje przemyślenia – post pisaliśmy chyba jednocześnie, ale ja zrobiłem sobie chwilę przerwy przed wysłaniem..
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3148 (34/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Neonixos666 » 6 mar 2020, 21:15

Jest taka opinia iż te systemy inteligentnego ładowania rozwalają akumulator. Zauważyłem że ten system dość mocno wymaga od akumulatora tym bardziej jak jest np nowy. Mój AGM ma 8 lat i system to wie dlatego nie działa u mnie system S&S żeby nie było że zabraknie prądu na normalne odpalanie. Zauważyłem też że przy całkowitym wyłączeniu panelu klimatronika obroty biegu jałowego są niższe a jeśli włączę i działa dmuchawa i inne to obroty są wyższe żeby zrekompensować obciążenie alternatora bo wtedy ładuje więcej.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9471 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez RobertPi » 6 mar 2020, 22:14

Panowie ale tak właśnie działa regulator napięcia. Jeśli obroty silnika i obciążenie elektryczne są stałe to napięcie na ogół wynosi około 13,8 V w zależności od stanu naładowania akumulatora. Jeśli zwiększymy obroty to regulator automatycznie obetnie napięcie bo inaczej mogłoby wyskoczyć nawet 20-30V. Pamiętajcie, że alternator to tak naprawdę silnik prądu przemiennego, który im wyższe ma obroty to tym większe da napięcie. Jeśli hamujemy silnikiem to zmieniamy obciążenie silnika, obroty na ogół spadają, w końcu hamujemy, stąd wzrost napięcia. Bieżący bilans energetyczny z grubsza musi się zgadzać. Nie patrzcie na chwilowe wartości, one są pomijalne ( sam pomiar też jest obarczony bardzo dużym błędem i nie pokazuje wartości szczytowych tylko uśrednione w zależności od próbkowania i klasy pomiarowej sprzętu ). W końcu pojemność akumulatora mierzymy w amperogodzinach a nie sekundach czy minutach. Gdyby napięcie w układzie utrzymywało się poniżej 12,6 V – niedoładowanie lub powyżej 14,4 V – przeładowanie przez kilkadziesiąt minut to wtedy zacząłbym się martwić. Skrajne wartości przez kilka sekund nie zepsują nic w samochodzie. Sam akumulator jest swoistym buforem mającym miedzy innymi za zadanie ochronę przed zbyt dużymi skokami napięcia w układzie elektrycznym samochodu.
Reasumując można by powiedzieć, że dzięki "inteligencji akumulatora " nic w samochodzie podczas jazdy nie idzie z dymem i to można nazwać właśnie inteligentnym ładowaniem.
RP


Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2008, 21:12
Posty: 1086 (14/38)
Skąd: Kraków
Auto: M3BM1,5b 2013SkyMotion
były
Hi10 1,2b 2009-140kkm
M3BK1,6b 2006-256kkm
323BH1,5b 1998-135kkm
323BF1,3b 1989-189kkm
616 1,6b 1975-280kkm

Postprzez child » 6 mar 2020, 22:54

RobertPi napisał(a):Reasumując można by powiedzieć, że dzięki "inteligencji akumulatora " nic w samochodzie podczas jazdy nie idzie z dymem i to można nazwać właśnie inteligentnym ładowaniem.


Co pasuje do przedstawionej przeze mnie wcześniej definicji w wersji b:
child napisał(a):* każde ładowanie jest inteligentne


:)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 19:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez zadra » 6 mar 2020, 23:45

Ależ Robercie, mam wrażenie, że mylisz alternator z prądnicą, w której to właśnie wydajność wzrasta wraz z ogrodami ponieważ uzaojony miedzią wirnik pracuje w stałym polu magnetycznym.
Alternator jak sam zauważyłeś jest maszyną prądu zmiennego gdzie pole magnetyczne synchronicznie zmienia się wraz z prędkością obrotową wirnika tak w wirniku jak i stojanie a dopiero póżniej jest prostowane i stabilizowane do konkretnych wartości.
Co do "pików" i wartości szczytowych, to też nie jest do końca tak jak podajesz.
popatrz na wykres wydajności prądowo-napięciowej prądnicy prądu stałego oraz alternatora a zauważysz róznice w zachowaniu w zależności od prędkości obr. wirnika.
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3148 (34/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez RobertPi » 7 mar 2020, 21:28

Nic nie mylę a Tobie się tylko wydaje, że rozumiesz problem. Każdy tego typu urządzenie ma pewien zakres pracy, w którym pracuje z wartościami nominalnymi. Głównym kryterium jest tu obciążenie prądowe w funkcji obrotów. Różnica pomiędzy prądnicą prądu stałego a alternatorem ( trójfazowym silnikiem prądu przemiennego wyprostowanym odpowiednim prostownikiem ) jest głównie w wydajności prądowej i stabilności napięciowej i właśnie dlatego alternatory zastąpiły prądnice. Dodatkowo mają lepsze parametry przy mniejszych wymiarach i masie. Nie jest jednak tak jak Ci się wydaje, że prądnica będzie wytwarzać coraz wyższe napięcie wraz ze wzrostem obrotów a alternator nie. Różnica jest w amplitudzie a nie w jej braku. Po prostu wartości graniczne dla alternatora są mniejsze ale to nie znaczy, że przy stałym obciążeniu prądowym wynoszą 2-3 V. Te wartości są znacznie większe. Gdyby ich nie było to nie stosowano by regulatorów napięcia. One właśnie mają za zdanie ograniczenie zbyt dużego wzrostu napięcia ponad wartości bezpieczne dla instalacji i urządzeń elektrycznych samochodu. Stąd właśnie najlepiej widoczne przygaszanie świateł przy dodawaniu gazu.
Oczywiście dzisiejsze konstrukcje są znacznie bardziej "stabilne" niż urządzenia sprzed 20-30 lat i łatwiej nad nimi zapanować dzięki rozbudowanej elektronice ale cały czas to tylko silnik.
RP


Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2008, 21:12
Posty: 1086 (14/38)
Skąd: Kraków
Auto: M3BM1,5b 2013SkyMotion
były
Hi10 1,2b 2009-140kkm
M3BK1,6b 2006-256kkm
323BH1,5b 1998-135kkm
323BF1,3b 1989-189kkm
616 1,6b 1975-280kkm

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 8 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323