Marko napisał(a):Czy macie tu jakieś przemyślenia?
A pewnie, że mamy
No więc na stronie 9-4 (606 pliku *.pdf) instrukcji obsługi jest taka tabelka zawierająca informacje dotyczące zastosowanych akumulatorów… Wynika z niej, że w przypadku samochodów z i-stop (STOP & START) należy stosować wyłącznie akumulator o tajemniczej nazwie Q-85, bo….. wiadomo...
No to szukamy w „Necie” … i znajdujemy parę wyników, które są dość ciekawe…
Po pierwsze akumulator mający (zagrzebane, co prawda) oznaczenie Q-85 produkuje firma o swojsko brzmiącej nazwie – Yuasa (akumulatory tego producenta są dostępne w PL). Żeby nie było, że nie szukałem dokładnie – akumulator oznaczony jako Q-85 nie wytwarza tylko Yuasa, ale też inni producenci, np. Hitachi.
http://thebatteryshop.co.uk/yuasa-12v-64ah-620a-efb-start-stop-battery-ybx7005-q55q85-8917-p.aspCo prawda nie jestem pewien, czy to rzeczywiście podobny (bądź ten sam) akumulator do tego, który instaluje producent (zainteresowanym proponuję zerknąć głębiej pod maskę – ja tutaj
http://www.mycarforum.com/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=97491 ni cholery nie widzę), jednak jeżeli tak, to jest to zwykły akumulator EFB, czyli taki, jakie w masowych ilościach stosują europejscy producenci samochodów w modelach z systemem Start & Stop i systemem rekuperacji.
Jeżeli chodzi o Start & Stop tych „innych producentów” i rekuperację, to działa to na takiej samej zasadzie, jak w Maździe (tyle, że nie ma tam kondensatora i-eloop) – w momencie przyspieszania zmniejszany jest prąd wzbudzenia alternatora żeby odciążyć silnik i wtedy zapotrzebowanie na prąd samochodu pokrywa wyłącznie akumulator, natomiast podczas hamowania silnikiem akumulator ładowany jest bardziej intensywnie. Co prawda EFB nadaje się do takich warunków pracy, jednak jeszcze bardziej by się sprawdził akumulator AGM, tyle, że względy ekonomiczne skutecznie powstrzymują producentów samochodów przez stosowaniem AGM. Generalnie sens stosowania akumulatorów AGM/EFB jest taki, że znoszą one więcej cykli rozładowania i ładowania, niż standardowe akumulatory.
Szukając Q-85 można też natrafić na takie coś:
http://rts.i-car.com/collision-repair-news/mazda-i-eloop-overview.htmlCo prawda, nie jest to na oficjalnej stronie Mazdy, ale jakoś mam wrażenie, że jest to ich odpowiedź na zadane pytanie odnośnie i-eloop’a i akumulator.
Najbardziej podoba mi się zdanie:
„If the battery needs to be recharged, it should be done outside the vehicle, battery caps removed, and in a pan containing 11/2 – 2" of water to prevent battery overheating.”
I co jeszcze? Zimne okłady? Może lód?
Bez jaj.
Ja ze swojej strony proponuję zaopatrzyć się w automatyczną ładowarkę porządnej firmy (np. CTEK MXS 10 – mam, używam… i nic do tej pory mi nie wybuchło). Taka ładowarka obchodzi się z akumulatorem znacznie łagodniej (o ile nie uruchomimy programu odsiarczania) niż alternator samochodu, więc nie będzie problemu. Poza tym, nie ma potrzeby odłączania akumulatora od instalacji samochodu (chyba, że, jak powyżej, włączy się program odsiarczania, który stosuje nieco wyższe napięcia, niż to, które jest w instalacji samochodu – 15.8V).
Przypadkiem znalazłem oficjalny dokument Mazdy odnośnie akumulatora (nie ma tam nic o chłodzeniu akumulatora w misce z wodą

):
http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CEMQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.rx8club.com%2Fattachments%2Fgeneral-automotive-49%2F193508d1362869611-s-k-y-bulletins-battery-used-i-stop-system.pdf&ei=WtzHVOigCMiI7AaFi4H4Bg&usg=AFQjCNGeZjeWSMNiXFbvsFTrgyQ2ILueBQ&bvm=bv.84349003,d.ZGU&cad=rja