Akumulator doładowanie
Czy ktoś doładowywał już akumulator w nowej M3? Zastanawiam się, czy są tu jakieś uwarunkowania wynikające z systemów oszczędzania energii tj. i-stop oraz i-ELOOP? Instrukcja nic o tym nie wspomina, poza koniecznością wykręcenia korków. Np. w volvo s40 doładowanie akumulatora nie wymagało ani wykręcania korków ani zdejmowania zacisków, a jak powinno być w naszych mazdach? Czy macie tu jakieś przemyślenia?
- Od: 28 lut 2014, 18:58
- Posty: 30
- Auto: Mazda 3 HB 165KM, SkyPassion 2014, Titanium Flash.
Marko napisał(a):Czy macie tu jakieś przemyślenia?
A pewnie, że mamy
No więc na stronie 9-4 (606 pliku *.pdf) instrukcji obsługi jest taka tabelka zawierająca informacje dotyczące zastosowanych akumulatorów… Wynika z niej, że w przypadku samochodów z i-stop (STOP & START) należy stosować wyłącznie akumulator o tajemniczej nazwie Q-85, bo….. wiadomo...
No to szukamy w „Necie” … i znajdujemy parę wyników, które są dość ciekawe…
Po pierwsze akumulator mający (zagrzebane, co prawda) oznaczenie Q-85 produkuje firma o swojsko brzmiącej nazwie – Yuasa (akumulatory tego producenta są dostępne w PL). Żeby nie było, że nie szukałem dokładnie – akumulator oznaczony jako Q-85 nie wytwarza tylko Yuasa, ale też inni producenci, np. Hitachi.
http://thebatteryshop.co.uk/yuasa-12v-64ah-620a-efb-start-stop-battery-ybx7005-q55q85-8917-p.asp
Co prawda nie jestem pewien, czy to rzeczywiście podobny (bądź ten sam) akumulator do tego, który instaluje producent (zainteresowanym proponuję zerknąć głębiej pod maskę – ja tutaj http://www.mycarforum.com/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=97491 ni cholery nie widzę), jednak jeżeli tak, to jest to zwykły akumulator EFB, czyli taki, jakie w masowych ilościach stosują europejscy producenci samochodów w modelach z systemem Start & Stop i systemem rekuperacji.
Jeżeli chodzi o Start & Stop tych „innych producentów” i rekuperację, to działa to na takiej samej zasadzie, jak w Maździe (tyle, że nie ma tam kondensatora i-eloop) – w momencie przyspieszania zmniejszany jest prąd wzbudzenia alternatora żeby odciążyć silnik i wtedy zapotrzebowanie na prąd samochodu pokrywa wyłącznie akumulator, natomiast podczas hamowania silnikiem akumulator ładowany jest bardziej intensywnie. Co prawda EFB nadaje się do takich warunków pracy, jednak jeszcze bardziej by się sprawdził akumulator AGM, tyle, że względy ekonomiczne skutecznie powstrzymują producentów samochodów przez stosowaniem AGM. Generalnie sens stosowania akumulatorów AGM/EFB jest taki, że znoszą one więcej cykli rozładowania i ładowania, niż standardowe akumulatory.
Szukając Q-85 można też natrafić na takie coś:
http://rts.i-car.com/collision-repair-news/mazda-i-eloop-overview.html
Co prawda, nie jest to na oficjalnej stronie Mazdy, ale jakoś mam wrażenie, że jest to ich odpowiedź na zadane pytanie odnośnie i-eloop’a i akumulator.
Najbardziej podoba mi się zdanie:
„If the battery needs to be recharged, it should be done outside the vehicle, battery caps removed, and in a pan containing 11/2 – 2" of water to prevent battery overheating.”
I co jeszcze? Zimne okłady? Może lód?
Bez jaj.
Ja ze swojej strony proponuję zaopatrzyć się w automatyczną ładowarkę porządnej firmy (np. CTEK MXS 10 – mam, używam… i nic do tej pory mi nie wybuchło). Taka ładowarka obchodzi się z akumulatorem znacznie łagodniej (o ile nie uruchomimy programu odsiarczania) niż alternator samochodu, więc nie będzie problemu. Poza tym, nie ma potrzeby odłączania akumulatora od instalacji samochodu (chyba, że, jak powyżej, włączy się program odsiarczania, który stosuje nieco wyższe napięcia, niż to, które jest w instalacji samochodu – 15.8V).
Przypadkiem znalazłem oficjalny dokument Mazdy odnośnie akumulatora (nie ma tam nic o chłodzeniu akumulatora w misce z wodą ):
http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CEMQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.rx8club.com%2Fattachments%2Fgeneral-automotive-49%2F193508d1362869611-s-k-y-bulletins-battery-used-i-stop-system.pdf&ei=WtzHVOigCMiI7AaFi4H4Bg&usg=AFQjCNGeZjeWSMNiXFbvsFTrgyQ2ILueBQ&bvm=bv.84349003,d.ZGU&cad=rja
Dzięki za obszerny materiał. Szczególnie serwisowe informacje mazdy są interesujące.
Oczywiście – wcześniej pogrzebałem pod maską; akumulator to Q85 – zgodnie z tym co podaje tabelka w instrukcji. Mam podobną ładowarkę – Bosch C7, a moje wątpliwości rozwiała wspomniana service information.
Oczywiście – wcześniej pogrzebałem pod maską; akumulator to Q85 – zgodnie z tym co podaje tabelka w instrukcji. Mam podobną ładowarkę – Bosch C7, a moje wątpliwości rozwiała wspomniana service information.
- Od: 28 lut 2014, 18:58
- Posty: 30
- Auto: Mazda 3 HB 165KM, SkyPassion 2014, Titanium Flash.
Witam.
Czy podczas doładowania akumulatora trzeba go rozłączyć z klemami w aucie czy można doładować aku z podpiętymi,żeby nie było żadnych póżniej niespodzianek?
We wcześniejszych autach ładowałem zawsze z podpiętymi klemami,ale nie miały tyle elektroniki co ten...
Czy podczas doładowania akumulatora trzeba go rozłączyć z klemami w aucie czy można doładować aku z podpiętymi,żeby nie było żadnych póżniej niespodzianek?
We wcześniejszych autach ładowałem zawsze z podpiętymi klemami,ale nie miały tyle elektroniki co ten...
- Od: 5 lut 2019, 16:53
- Posty: 8
- Auto: Mazda 3 BM 2,0 skyactiv 2014
Możesz spokojnie podłączyć prostownik na podpiętych klemach.
Spotkałem się z informacją, że powinno się ładować na podpiętych klemach, plus do plusa, a minus do masy, żeby układ wykrył ładowanie. W przeciwnym wypadku istop może nie działać prawidłowo, mimo naładowanego akumulatora.
podpiętych klemach, plus do plusa, a minus do masy
Wg mnie bez znaczenia bo przy prawidłowo funkcjonującej instalacji potencjał ujemny powinien być identyczny w każdym miejscu nadwozia,podwozia i silnika.
W teorii tak jest, ale jesli masz czyste miejsca połączeń masy to i w praktyce jeśli podejmiesz minus na klemę to ten minus jednocześnie pojawi się na silniku,podwozia i nadwoziu bo przecież wszystkie te elementy są spięte elektrycznie w jeden potencjał ujemny.
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
A ja chciałbym uściślić, bo pewnie każdego z nas to kiedyś czeka – Czy akumulatory do auta z systemem start/stop można ładować standardowym prostownikiem ? Gdzieś czytałem, że niekoniecznie taki nam dobrze naładuje akumulator.
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
to zależne jest przede wszystkim od tego w jakiej technologii akumulator jest wykonany.
Wapniowe "trochę inaczej" , srebrowe "trochę inaczej" AGM "trochę inaczej"...
Najpierw trzeba wiedzieć co się ma, a później prawidłowo naładować.
Generalnie, można powiedzieć, że żadnemu akumulatorowi nie zaszkodzi ładowanie do stabilnego i bezpiecznego 14,5V...
Wapniowe "trochę inaczej" , srebrowe "trochę inaczej" AGM "trochę inaczej"...
Najpierw trzeba wiedzieć co się ma, a później prawidłowo naładować.
Generalnie, można powiedzieć, że żadnemu akumulatorowi nie zaszkodzi ładowanie do stabilnego i bezpiecznego 14,5V...
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Przy start/stop jest zwykle EFB albo AGM, da się je naładować zwykłym prostownikiem ale zaleca się używania ładowarki na której ustawia się odpowiedni tryb ładowania dla danego rodzaju akumulatora.
dobrzyn22 napisał(a):A fabryczny ?
Jaki masz zastosowany? (ja nie wiem co u Ciebie jeździ).
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Neonixos666 napisał(a):Przy start/stop jest zwykle EFB albo AGM, da się je naładować zwykłym prostownikiem ale zaleca się używania ładowarki na której ustawia się odpowiedni tryb ładowania dla danego rodzaju akumulatora.
Podaj nazwę i model prostownika, który naładuje nasze EFB. Nie wprowadzaj w błąd, bo ktoś to przeczyta, spróbuje naładować, a potem stwierdzi, że ma aku do wymiany i go wyrzuci. I to będzie błąd, bo jego EFB być może nie jest zużyte, a nowe EFB jak wiemy nie jest tanie. Parę postów wyżej child wstawił link do dyskusji na ten temat, jest tam też instrukcja serwisowa Mazdy dot. ładowania naszych EFB.
Dopisano 31 paź 2020, 09:52:
zadra napisał(a):Generalnie, można powiedzieć, że żadnemu akumulatorowi nie zaszkodzi ładowanie do stabilnego i bezpiecznego 14,5V...
Nie zaszkodzi, ale też nie naładuje naszych EFB. Ani przez godzinę, ani przez tydzień. Prostownik elektroniczny po prostu się rozłączy gdy napięcie na słupkach osiągnie pewną zadaną w prostowniku wartość. A EFB ani trochę nie będzie naładowane.
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości