Akumulator doładowanie
Artego, nie przesadzaj – efb to żadne "czary-mary"..
Zastanów się, czy Twoje auto w czasie normalnej jazdy ma proces ładow. akumulatora zaplanowany tak, że koniec ładowania wyżej14,5V robi prądem Q20 kończąc napięciem 16,25V ?
Jeśli auto ładując akumulator utrzymuje max 14,5V napięcia ładowania (czasami znacznie mniej) to jak to możliwe?
Jak napisałem, bezpiecznie jest ładować do 14,5 V – zakładam, że te akumulatory, to po prostu Ca/Ca...
Zastanów się, czy Twoje auto w czasie normalnej jazdy ma proces ładow. akumulatora zaplanowany tak, że koniec ładowania wyżej14,5V robi prądem Q20 kończąc napięciem 16,25V ?
Jeśli auto ładując akumulator utrzymuje max 14,5V napięcia ładowania (czasami znacznie mniej) to jak to możliwe?
Jak napisałem, bezpiecznie jest ładować do 14,5 V – zakładam, że te akumulatory, to po prostu Ca/Ca...
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
zadra napisał(a):Artego, nie przesadzaj – efb to żadne "czary-mary"..
...Artgeo
EFB zadziwi Cię jeszcze nie raz
zadra napisał(a):Zastanów się, czy Twoje auto w czasie normalnej jazdy ma proces ładow. akumulatora zaplanowany tak, że koniec ładowania wyżej14,5V robi prądem Q20 kończąc napięciem 16,25V ?
Jeśli auto ładując akumulator utrzymuje max 14,5V napięcia ładowania (czasami znacznie mniej) to jak to możliwe?
Instalacja elektryczna w Mazdach (i nie tylko) nie wytrzyma napięcia powyżej 15V, nie ma więc możliwości ładowania EFB wyższym napięciem, niż to, co widać np. w Forscanie. Ale to nie napięcie ładuje, a prąd, a ampery w naszych Mazdach potrafią być szalone: jeśli komputer uznaje EFB za niedoładowany – potrafi ładować jak szalony: 20A, ale widziałem i 90A. A kiedy Mazda uznaje EFB za niedoładowany? Ano właśnie, wtedy, gdy w wyniku nieznanego nam algorytmu, na podstawie parametru SOC oraz temperatury na klemie minusowej, wylicza sobie, że EFB ma wystarczającą gęstość elektrolitu, aby przyjąć taki ładunek. Jeśli nie – to ładuje jak zdechlaka. Gęstość elektrolitu jest jedynym prawdziwym wyznacznikiem stanu naładowania naszych EFB.
Poza tym pomijasz jeszcze jeden parametr – czas. Jazda autem musi trwać określoną liczbę godzin. Jeśli będzie tyle trwać oraz komputer zobaczy potencjał w EFB – wówczas naładuje. Podobnie jest podczas ładowania np. Stefpolem 305 – można, ale ile to trwa – wiedzą ci, którzy ładowali. Ale się da.
W każdym innym przypadku: gdy jazda nie trwa wystarczająco długo oraz wystarczająco często – system się zapętla: spada gęstość elektrolitu w EFB, co powoduje, że Mazda nie chce go ładować.
I wtedy potrzebna jest ingerencja właściciela, który dostarczy brakującej energii z zewnątrz, aby układ powrócił do równowagi.
Zachęcam do próby naładowania prostownikiem automatycznym naszych EFB.
Od prawie roku już siedzę nad tym – trochę z przekory, trochę z ciekawości, trochę lockdown pomaga.
Kończę pisać przewodnik ładowania EFB po polsku, wstawię go gdy skończę.
Nikt nie musi mi wierzyć na słowo, proszę samemu spróbować.
artgeo napisał(a):ampery w naszych Mazdach potrafią być szalone: jeśli komputer uznaje EFB za niedoładowany – potrafi ładować jak szalony: 20A, ale widziałem i 90A
Jak to zobaczyłeś? Gdyby prąd ładowania był tak wielki to akumulator eksplodowałby jak butla z gazem. Wyobrażasz sobie jakie ilości gazów byłyby wydzielane przy takim prądzie, po za tym temperatura akumulatora byłaby wyższa niż silnika. Tak na poważnie to ładowałem prostownikiem automatycznym i-stop działa i nic się złego nie stało. Nie wpadajcie w panikę
Spoko40 napisał(a):Jak to zobaczyłeś? Gdyby prąd ładowania był tak wielki to akumulator eksplodowałby jak butla z gazem. Wyobrażasz sobie jakie ilości gazów byłyby wydzielane przy takim prądzie, po za tym temperatura akumulatora byłaby wyższa niż silnika. Tak na poważnie to ładowałem prostownikiem automatycznym i-stop działa i nic się złego nie stało. Nie wpadajcie w panikę
Podczas uruchomienia silnika, obciążenie dla aku to około 130A.
W tym momencie następuje uzupełnienie utraconego ładunku. Uzupełnienie następuje również wysokim ładunkiem o natężeniu chwilowym około 130A.
Przy napięciu 14.90V i niech będzie dajmy na to 100A – to zwykły akumulator robi się jak gejzer wewnątrz.
A EFB działa jakoś.
Podstawy budowy EFB – instrukcja serwisowa Mazdy.
Wrzucę screen z Forscana, jeśli znajdę w archiwum.
Załączam zrzut z Forscana: 63A może być?
Raz piszesz o prądzie ładowania, następnym razem o prądzie rozruchowym akumulatora – uwierz to nie jest to samo. Po każdym uruchomieniu silnika odbywa się uzupełnianie ładunku elektrycznego akumulatora, a jednym z ważniejszych parametrów akumulatora jest pojemność, czyli zdolność do gromadzenia ładunku wyrażona w Ah. Ładowanie jest procesem o wiele dłuższym niż rozładowanie przy rozruchu i odbywa się mniejszym prądem, notabene jest to również ważne ze względu na trwałość samego akumulatora. Prąd rozruchowy akumulatora jest parametrem określającym zdolność rozruchową tzw. prąd zimnego rozruchu CCA, czyli wartość prądu jaką może oddać akumulator w ciągu 10 sekund, do momentu aż napięcie nie spadnie do 7,5 V. Dlatego zawsze prąd rozruchowy będzie znacznie wyższy niż prąd ładowania.
Jeszcze raz napiszę, że doładować akumulator nawet EFB można tradycyjnym prostownikiem (wiem bo robiłem – bez odłączania klem), a później jeśli to nie wystarczy w trasę i po problemie. Mazda nie jest jedynym producentem, który stosuje takie akumulatory. Bez paniki
Jeszcze raz napiszę, że doładować akumulator nawet EFB można tradycyjnym prostownikiem (wiem bo robiłem – bez odłączania klem), a później jeśli to nie wystarczy w trasę i po problemie. Mazda nie jest jedynym producentem, który stosuje takie akumulatory. Bez paniki
kol Artgeo ..
Sprawdź proszę, moc swojego alternatora, bo z moich wyliczeń (na podstawie tego co napisałeś w swoim poście) wyszło mi, że jego moc to ok 2kW..
Myślę, że oryginał nie jest nawet w połowie tej mocy..
Wyobraź sobie co byłoby, gdyby po uruchomieniu auta alternator odbierałby prawie 3kM mocy silnika...
To nie jest tak, jak opisujesz, ale z chęcią przeczytam Twój poradnik dotyczący ładowania akumulatorów.
Propos instrukcji mazdy.. Czy jest tam wpis informujący o potrzebie cyklicznego doładowywania eksploatowanego akumulatora?
Pytam, bo nie posiadam mazdy, a w związku z tym również akumulatora z opisu..
Jakkolwiek by nie było, to znaczyłoby, że auto nie jest w stanie nigdy doładować akumulatora, ponieważ nie wytworzy na klemach napięcia powyżej 14,5V (z Twojego forscana wynika, że wręcz poniżej 14V) a co za tym idzie akumulator pracuje przy ciągłym deficycie ładunku, co zawsze prowadzi do jego destrukcji..
Sprawdź proszę, moc swojego alternatora, bo z moich wyliczeń (na podstawie tego co napisałeś w swoim poście) wyszło mi, że jego moc to ok 2kW..
Myślę, że oryginał nie jest nawet w połowie tej mocy..
Wyobraź sobie co byłoby, gdyby po uruchomieniu auta alternator odbierałby prawie 3kM mocy silnika...
To nie jest tak, jak opisujesz, ale z chęcią przeczytam Twój poradnik dotyczący ładowania akumulatorów.
Propos instrukcji mazdy.. Czy jest tam wpis informujący o potrzebie cyklicznego doładowywania eksploatowanego akumulatora?
Pytam, bo nie posiadam mazdy, a w związku z tym również akumulatora z opisu..
Jakkolwiek by nie było, to znaczyłoby, że auto nie jest w stanie nigdy doładować akumulatora, ponieważ nie wytworzy na klemach napięcia powyżej 14,5V (z Twojego forscana wynika, że wręcz poniżej 14V) a co za tym idzie akumulator pracuje przy ciągłym deficycie ładunku, co zawsze prowadzi do jego destrukcji..
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Polecam
Dopisano 01 lis 2020 11:41:
Można ładować zwykłym ale trzeba go pilnować, przy ładowarkach mamy tą ,,bezobsługowość" i nie musimy pilnować procesu ładowania.
Dopisano 01 lis 2020 11:47:
a tu konkretnie o EFB
Dopisano 01 lis 2020 11:41:
artgeo napisał(a):Podaj nazwę i model prostownika, który naładuje nasze EFB. Nie wprowadzaj w błąd, bo ktoś to przeczyta, spróbuje naładować, a potem stwierdzi, że ma aku do wymiany i go wyrzuci. I to będzie błąd, bo jego EFB być może nie jest zużyte, a nowe EFB jak wiemy nie jest tanie. Parę postów wyżej child wstawił link do dyskusji na ten temat, jest tam też instrukcja serwisowa Mazdy dot. ładowania naszych EFB.
Można ładować zwykłym ale trzeba go pilnować, przy ładowarkach mamy tą ,,bezobsługowość" i nie musimy pilnować procesu ładowania.
Dopisano 01 lis 2020 11:47:
a tu konkretnie o EFB
Nie rozumiem, odpowiedziałem na Twoje pytanie:
Zobaczyłem to w Forscanie – poniżej zrzuty z dziś. Patrz na parametr BATT_CUR:
– minus 127A – w momencie gdy i-stop się wyłącza (naciskam sprzęgło) i następuje rozruch silnika czyli EFB oddaje energię
– plus 73A – za chwilę, gdy silnik już pracuje i EFB jest ładowany.
Dopisano 1 lis 2020, 16:07:
Co masz na myśli przez "tradycyjny prostownik": warsztatowe coś z trafo w środku czy automatyczny prostownik elektroniczny? Tym pierwszym się da (choć niemiłosiernie długo), tym drugim nie bardzo.
Jedno pytanie: na podstawie czego uznajesz swoje EFB za naładowane?
Bo działa i-stop?
Bo napięcie EFB jest ok?
Każde z powyższych nie dotyczy naszych EFB. Jeszcze raz odsyłam do Service Information E039/12 wydanej przez Mazdę. Ekipa z Hiroshimy wyprodukowała naprawdę porządną instrukcję, szkoda, że nikt jej nie czyta, włącznie z ASO.
2) What is an appropriate inspection procedure to judge whether i-stop system battery is in good condition or not?
– Measure the specific gravity. This is the way to verify enough electric energy is stored in the battery.
Judgment Criteria
Before Charging: The specific gravity should be 1.17 or more for all cells
NOTE: Before measuring, by using a big siphon suck the electrolyte solution from the battery as much as possible and put it back.
After Charging: The specific gravity should be 1.25 or more for all cells
4) Is it possible to verify whether i-stop system battery is in good condition or not by measuring CCA or battery voltage with a battery tester available in the market?
– It is difficult to verify it correctly.
– As mentioned in 1-1), i-stop system battery has higher charging/discharging ability so it may indicate higher CCA even after discharging or when battery deterioration has progressed.
– Because of this, there is a characteristic that the terminal voltage may rise immediately after charging started. So even if the terminal voltage/CCA is indicated higher, it doesn’t always mean the battery is in good condition.
5) Is there any special procedure required when charging i-stop system battery?
– According to the Workshop Manual “BATTERY RECHARGING”, charge the battery with constant current and high voltage.
– In order to operate i-stop system properly, it is essential to store enough electric energy the battery. This way of charging can charge the battery fully and it can also remove sulfa which may lead to dendrite short.
– In case of automatic battery charger, the terminal voltage may immediately rise after charging started and charging may be finished before the battery is fully charged.
Dopisano 1 lis 2020, 16:25:
6) How often should i-stop system battery be recharged during the vehicle storage?
– For battery during the vehicle storage, recharge it every 2 months.
– For battery during parts storage, recharge it every 4 months.
③ Charge the battery regularly even though there’s no electrical load applied.
Nie ma, jak widzisz, niczego na temat jak często ładować w trakcie normalnej eksploatacji. Wiele zależy od długości tras i regularnej jazdy. W większości naszych 3 (zapewne przez ograniczony pobór z EFB bajerów w aucie) ten problem nie jest szeroki. Ale w 6 padały po naprawdę krótkim czasie od odbioru z salonu.
Otóż to. Mazda współpracuje TYLKO z EFB, które ma gęstość elektrolitu 1,25 lub więcej. Wtedy chętnie ją ładuje, ale też rozładowuje, gdy uzna, że ma za dużo. Tłumaczy to załączony wykres z zaznaczonym Charge Control Zone.
Spoko40 napisał(a):Jak to zobaczyłeś? Gdyby prąd ładowania był tak wielki to akumulator eksplodowałby jak butla z gazem.
Zobaczyłem to w Forscanie – poniżej zrzuty z dziś. Patrz na parametr BATT_CUR:
– minus 127A – w momencie gdy i-stop się wyłącza (naciskam sprzęgło) i następuje rozruch silnika czyli EFB oddaje energię
– plus 73A – za chwilę, gdy silnik już pracuje i EFB jest ładowany.
Dopisano 1 lis 2020, 16:07:
Spoko40 napisał(a):Jeszcze raz napiszę, że doładować akumulator nawet EFB można tradycyjnym prostownikiem (wiem bo robiłem – bez odłączania klem)
Co masz na myśli przez "tradycyjny prostownik": warsztatowe coś z trafo w środku czy automatyczny prostownik elektroniczny? Tym pierwszym się da (choć niemiłosiernie długo), tym drugim nie bardzo.
Jedno pytanie: na podstawie czego uznajesz swoje EFB za naładowane?
Bo działa i-stop?
Bo napięcie EFB jest ok?
Każde z powyższych nie dotyczy naszych EFB. Jeszcze raz odsyłam do Service Information E039/12 wydanej przez Mazdę. Ekipa z Hiroshimy wyprodukowała naprawdę porządną instrukcję, szkoda, że nikt jej nie czyta, włącznie z ASO.
2) What is an appropriate inspection procedure to judge whether i-stop system battery is in good condition or not?
– Measure the specific gravity. This is the way to verify enough electric energy is stored in the battery.
Judgment Criteria
Before Charging: The specific gravity should be 1.17 or more for all cells
NOTE: Before measuring, by using a big siphon suck the electrolyte solution from the battery as much as possible and put it back.
After Charging: The specific gravity should be 1.25 or more for all cells
4) Is it possible to verify whether i-stop system battery is in good condition or not by measuring CCA or battery voltage with a battery tester available in the market?
– It is difficult to verify it correctly.
– As mentioned in 1-1), i-stop system battery has higher charging/discharging ability so it may indicate higher CCA even after discharging or when battery deterioration has progressed.
– Because of this, there is a characteristic that the terminal voltage may rise immediately after charging started. So even if the terminal voltage/CCA is indicated higher, it doesn’t always mean the battery is in good condition.
5) Is there any special procedure required when charging i-stop system battery?
– According to the Workshop Manual “BATTERY RECHARGING”, charge the battery with constant current and high voltage.
– In order to operate i-stop system properly, it is essential to store enough electric energy the battery. This way of charging can charge the battery fully and it can also remove sulfa which may lead to dendrite short.
– In case of automatic battery charger, the terminal voltage may immediately rise after charging started and charging may be finished before the battery is fully charged.
Dopisano 1 lis 2020, 16:25:
zadra napisał(a):Propos instrukcji mazdy.. Czy jest tam wpis informujący o potrzebie cyklicznego doładowywania eksploatowanego akumulatora?
6) How often should i-stop system battery be recharged during the vehicle storage?
– For battery during the vehicle storage, recharge it every 2 months.
– For battery during parts storage, recharge it every 4 months.
③ Charge the battery regularly even though there’s no electrical load applied.
Nie ma, jak widzisz, niczego na temat jak często ładować w trakcie normalnej eksploatacji. Wiele zależy od długości tras i regularnej jazdy. W większości naszych 3 (zapewne przez ograniczony pobór z EFB bajerów w aucie) ten problem nie jest szeroki. Ale w 6 padały po naprawdę krótkim czasie od odbioru z salonu.
zadra napisał(a):Jakkolwiek by nie było, to znaczyłoby, że auto nie jest w stanie nigdy doładować akumulatora, ponieważ nie wytworzy na klemach napięcia powyżej 14,5V (z Twojego forscana wynika, że wręcz poniżej 14V) a co za tym idzie akumulator pracuje przy ciągłym deficycie ładunku, co zawsze prowadzi do jego destrukcji..
Otóż to. Mazda współpracuje TYLKO z EFB, które ma gęstość elektrolitu 1,25 lub więcej. Wtedy chętnie ją ładuje, ale też rozładowuje, gdy uzna, że ma za dużo. Tłumaczy to załączony wykres z zaznaczonym Charge Control Zone.
Ostatnio edytowano 1 lis 2020, 19:20 przez artgeo, łącznie edytowano 1 raz
Tak jak w materiałach które wrzuciłem akumulatory z elektrolitem płynnym można ładować normalnie, inna sprawa jest przy AGM i GEL bo niedostosowanie napięcia może powodować uszkodzenia na płytach dlatego przy ładowarkach mamy specjalny program do ładowania AGM/GEL.
jeśli dobrze pamiętam, to przy agm wartość napięcia musi być ograniczona do ok 14,25V (nie chce mi się sprawdzać w necie) oczywiście przy wszystkich akumulatorach podczas normalnego ładowania trzeba pamiętać o zasadach Q10 lub Q20 i ograniczać prąd przy stałym napięciu ładowania.
Ot – cała magia...
Robiłem takie cuda na zwykłym transformatorowym prostowniku (home-made) ale jak wyżej opisane – trzeba dość ściśle trzymać się zasad i z zegarkiem w ręku dokonywać zmian napięcia ładowania (tym samym prądu ładowania) zgodnie z wcześniej przyjętym schematem.
Jednocześnie systematyczny pogląd na podłączony voltomierz i amperomierz w celu kontroli dostarczonego ładunku i oczywiście równoległa kontrola gęstości elektrolitu w celach..
Świetna zabawa o ile ktoś ma miejsce i dużo czasu na takie zabawy.
Mam w sobie coś z "laboranta" więc mi taką zabawa bardzo odpowiadała.
Ot – cała magia...
Robiłem takie cuda na zwykłym transformatorowym prostowniku (home-made) ale jak wyżej opisane – trzeba dość ściśle trzymać się zasad i z zegarkiem w ręku dokonywać zmian napięcia ładowania (tym samym prądu ładowania) zgodnie z wcześniej przyjętym schematem.
Jednocześnie systematyczny pogląd na podłączony voltomierz i amperomierz w celu kontroli dostarczonego ładunku i oczywiście równoległa kontrola gęstości elektrolitu w celach..
Świetna zabawa o ile ktoś ma miejsce i dużo czasu na takie zabawy.
Mam w sobie coś z "laboranta" więc mi taką zabawa bardzo odpowiadała.
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Neonixos666 napisał(a):akumulatory z elektrolitem płynnym można ładować normalnie
Specjalnie dla Ciebie jeszcze raz:
"In case of automatic battery charger, the terminal voltage may immediately rise after charging started and charging may be finished before the battery is fully charged."
Na filmach, które podałeś, jest nie za wiele o ładowaniu EFB. W jednym materiale jest zero o ładowaniu, a w drugim jest de facto potwierdzenie tego, co napisałem, tam odbywa się ładowanie Kulonem, a Kulon daleko odbiega od dostępnych u nas ładowarek elektronicznych, sprawdź jego charakterystyki prądowo-napięciowe. W innym materiale na tym kanale jest test 4 aku EFB. Najpierw odbyło się ładowanie Geniusem – gęstość elektrolitu wzrosła niewiele. Dopiero Kulon zrobił robotę. A to są fabrycznie nowe akumulatory!
Duża dawka mądrych informacji w tym wątku. A ja niestety nie znam się na zawiłościach technicznych. Po lekturze wiem już, że mój elektroniczny prostownik Bosch z marketu nie nada się do ładowania aku w BP. Wiem też, że na nic nowego i skomplikowanego w obsłudze nie mogę sobie pozwolić.
Mam za to inna zagwozdkę, która bezpośrednio łączy się – nomen omen – z tematem. Rozglądam się mianowicie powoli za wideorejestratorem jazdy, który miałby pracować w trybie parkingowym, a podpięty byłby do instalacji elektrycznej poprzez zasilacz.
Wstepnie wybrałem VIOFO A129 Plus GPS Dual i teraz już zwątpiłem czy to aby na pewno dobry pomysł. Nie chcę mieć problemow z akumualtorem samochodowym, bo sobie tryb parkingowy wymarzyłem. Na zasilaczu można ustawić progowe napięcie, przy którym wideorejestrator sie wyłączy. Do wyboru są cztery: 11.8V lub 12.0V lub 12.2V lub 12.4V. Rozsądnie wydaje się ustawić 12.4V ale czy to pochodzi przez 8, a przynajmniej 6 h, powiedzmy w temp. 20 °C? Jest jeszcze opcja droższa – specjalny powerbank, z którego wideorejestrator czerpie energię, a który doładowujeje się szybkim prądem po rozruchu auta. To jednak z racji na cenę i pewnie tez bardzo duży prąd ładowania (6-13 A), który może zbyt mocno ograniczyć ładowanie akumulatora podczas krótkiej 30 min jazdy – ostateczność.
Proszę o radę.
Mam za to inna zagwozdkę, która bezpośrednio łączy się – nomen omen – z tematem. Rozglądam się mianowicie powoli za wideorejestratorem jazdy, który miałby pracować w trybie parkingowym, a podpięty byłby do instalacji elektrycznej poprzez zasilacz.
Wstepnie wybrałem VIOFO A129 Plus GPS Dual i teraz już zwątpiłem czy to aby na pewno dobry pomysł. Nie chcę mieć problemow z akumualtorem samochodowym, bo sobie tryb parkingowy wymarzyłem. Na zasilaczu można ustawić progowe napięcie, przy którym wideorejestrator sie wyłączy. Do wyboru są cztery: 11.8V lub 12.0V lub 12.2V lub 12.4V. Rozsądnie wydaje się ustawić 12.4V ale czy to pochodzi przez 8, a przynajmniej 6 h, powiedzmy w temp. 20 °C? Jest jeszcze opcja droższa – specjalny powerbank, z którego wideorejestrator czerpie energię, a który doładowujeje się szybkim prądem po rozruchu auta. To jednak z racji na cenę i pewnie tez bardzo duży prąd ładowania (6-13 A), który może zbyt mocno ograniczyć ładowanie akumulatora podczas krótkiej 30 min jazdy – ostateczność.
Proszę o radę.
artgeo napisał(a):Na filmach, które podałeś, jest nie za wiele o ładowaniu EFB.
Ponieważ ładowanie akumulatora wykonanego w technologii EFB nie różnicy sie na tyle znacząco od zwykłych akumulatorów z elektrolitem płynnym aby go wyróżniać inna sprawa ma się przy AGM/GEL.
Co do kulona to wyróżnia go przede wszystkim to że można na nim ustawić dość znaczące parametry a i możemy podglądać proces ładowania na telefonie (chciałbym go mieć). Nie ma w nim kosmicznej technologii i nie jest jedyny na świecie.
kulon jest dostępny, ale niestety drogi..
lepszą i tańszą opcją byłby zasilacz stabilizowany z możliwością programowania trybu pracy (był gdzieś odcinek z ładowanie akku takim czymś )
lepszą i tańszą opcją byłby zasilacz stabilizowany z możliwością programowania trybu pracy (był gdzieś odcinek z ładowanie akku takim czymś )
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Neonixos666 napisał(a):Ponieważ ładowanie akumulatora wykonanego w technologii EFB nie różnicy sie na tyle znacząco od zwykłych akumulatorów z elektrolitem płynnym aby go wyróżniać
1) Is the construction of Q85/T110 battery for i-stop system the same as for conventional battery?
– Compared with the conventional battery, required amount of charging and discharging for i-stop system battery is significantly higher because the engine is cranked frequently and electric power is supplied to the vehicle electrical systems only from the battery during the engine is stopped by i-stop system. In addition, after the engine is re-started, the battery must be re-charged quickly.
– For these reasons, compared with the conventional battery, i-stop system battery requires higher durability against frequent charging/discharging and charging acceptability. To achieve these performances, the number of battery plates is increased and the material is changed.
– On the other hand, dendrite short is more likely to occur due to smaller gap between battery plates and occurrence of sulfation generated during battery discharging.
Nadal uważasz, że nie ma różnic między EFB i zwykłym akumulatorem?
Neo napisał, że nie ma ZNACZĄCYCH różnic w budowie.
Ja uważam podobnie.
Akumulatory w budowie ewaluują od niepamiętnych czasów.
EFB przystosowany jest po prosto do częstego rozładowania i ładowania oraz inaczej przyjmuje ładunek – może trochę łatwiej..
W czym się różni od innego akumulatora większą ilością płyt? mniejszymi szczelinami miedzy płytami?
Zwiększoną szansą na zwarcia miedzy płytami?
Trudno nazwać go akumulatorem specjalnym...
Artgeo, wyluzuj – skoro mazda zastosowała tak słaby produkt, który w codziennej eksploatacji należy samemu doładowywać, bo nie wykonuje się to "z automatu" to tylko minus dla producenta auta,że naraża swoich wielbicieli i posiadaczy na problemy i ciągłe myślenie o kolejnej awaryjnej cząstce samochodu.
może warto zastanowić się nad możliwością zamiany EFB na bardziej standardową "baterię" która mimo mniejszej wydajności będzie zawsze doładowana a nawet jeśli szybciej padnie, to jej cena będzie 3-y krotnie niższa niż EFB?
Ja uważam podobnie.
Akumulatory w budowie ewaluują od niepamiętnych czasów.
EFB przystosowany jest po prosto do częstego rozładowania i ładowania oraz inaczej przyjmuje ładunek – może trochę łatwiej..
W czym się różni od innego akumulatora większą ilością płyt? mniejszymi szczelinami miedzy płytami?
Zwiększoną szansą na zwarcia miedzy płytami?
Trudno nazwać go akumulatorem specjalnym...
Artgeo, wyluzuj – skoro mazda zastosowała tak słaby produkt, który w codziennej eksploatacji należy samemu doładowywać, bo nie wykonuje się to "z automatu" to tylko minus dla producenta auta,że naraża swoich wielbicieli i posiadaczy na problemy i ciągłe myślenie o kolejnej awaryjnej cząstce samochodu.
może warto zastanowić się nad możliwością zamiany EFB na bardziej standardową "baterię" która mimo mniejszej wydajności będzie zawsze doładowana a nawet jeśli szybciej padnie, to jej cena będzie 3-y krotnie niższa niż EFB?
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
akumulator wykonany w technologii EFB jest to tak naprawdę zwykły akumulator który został zmodyfikowany na potrzeby pracy cyklicznej czyli ciągłego ładowania i rozładowywania. Kolego Artego zamiast cytować jakieś instrukcję poczytaj o budowie akumulatora EFB, nie jest ona identyczna jak zwykłego kwasiaka ale również nie jest tak bardzo odmienne jak AGM czy GEL. Można zastąpić EFB zwykłym kwasiakiem ale niestety nie wiadomo ile pożyje przy systemie start/stop oraz odzyskiem energii.
Nie namawiam do takich praktyk bo chyba tracimy homologację stosując nie takie urządzenie jakie podaje producent.
ogólnie polecam kanał mrAkumulator, fajne zagadnienia i dobrze wyjaśnione, może zbyt duże wgłębienie w temat dla zwykłego posiadacza auta ale dla ludzi chcących czegoś się dowiedzieć więcej bardzo fajny kanał.
Nie namawiam do takich praktyk bo chyba tracimy homologację stosując nie takie urządzenie jakie podaje producent.
ogólnie polecam kanał mrAkumulator, fajne zagadnienia i dobrze wyjaśnione, może zbyt duże wgłębienie w temat dla zwykłego posiadacza auta ale dla ludzi chcących czegoś się dowiedzieć więcej bardzo fajny kanał.
Palmer napisał(a):Wstepnie wybrałem VIOFO A129 Plus GPS Dual
Znasz pobór tego rejestratora?
Palmer napisał(a):i teraz już zwątpiłem czy to aby na pewno dobry pomysł. Nie chcę mieć problemow z akumualtorem samochodowym
Nie wiem co zapakowali pod maskę w BP, możesz przybliżyć? Czy aku masz pod maską? Jeśli tak, to na bank EFB, AGM nie wkłada się pod maskę. Po liczbie wpisów w sekcji akumulator Mazdy BP, można się domyślać, że może być podobnie jak w M6 – macie więcej bajerów ciągnących prąd. Ale nie śledzę wpisów.
Jeśli nie monitorujesz stanu aku w żaden sposób, nie będziesz w stanie stwierdzić, gdyby coś poszło nie tak czy zawinił rejestrator czy nie. Ja bym zainstalował Forscana na telefonie i przez jakiś czas odczytywał SOC, prąd i napięcie bez rejestratora. Potem bym zamontował kamerkę i powtórzył obserwacje po nocy i dłuższych przestojach. Jeśli nie zobaczysz znaczących różnic parametru SOC, to znaczy, że może się udać. Pomiary będziesz oczywiście wykonywał przy różnych warunkach temperaturowych, co wpłynie na niedokładność pomiarów, ale od czegoś musisz wyjść.
Jeśli nie chce Ci się instalować niczego i się bawić, choć uważam, że to najprostsze – zobacz załącznik – pochodzi z filmu MrAkumulator. Tabela wg nich dotyczy właśnie EFB. Za pomocą prostego miernika na podstawie zmierzonego napięcia na zaciskach aku oraz gęstości elektrolitu możesz próbować ocenić stan naładowania (State Of Charge czyli SOC).
Dopisano 3 lis 2020, 11:59:
zadra napisał(a):Neo napisał, że nie ma ZNACZĄCYCH różnic w budowie.
Napisał dokładnie:
Neonixos666 napisał(a):Ponieważ ładowanie akumulatora wykonanego w technologii EFB nie różnicy sie na tyle znacząco od zwykłych akumulatorów z elektrolitem płynnym aby go wyróżniać
Jesteśmy w temacie dot. ładowania akumulatorów i właśnie na to ładowanie mają wpływ te nieznaczące jak pisze różnice w budowie jak: większe zagęszczenie płyt, mniejsze odległości między płytami czy wyższe prawdopodobieństwo wystąpienia zwarć.
zadra napisał(a):EFB przystosowany jest po prosto do częstego rozładowania i ładowania oraz inaczej przyjmuje ładunek – może trochę łatwiej..
Trochę więcej, trochę częściej i trochę szybciej Skoro tak jest pod maską, trudno oczekiwać, aby ładowanie poza samochodem miało przebiegać inaczej.
zadra napisał(a):Artgeo, wyluzuj
To niepotrzebne było. Od czasu lockdownu nr 1 pełen luz
zadra napisał(a):skoro mazda zastosowała tak słaby produkt, który w codziennej eksploatacji należy samemu doładowywać, bo nie wykonuje się to "z automatu" to tylko minus dla producenta auta,że naraża swoich wielbicieli i posiadaczy na problemy i ciągłe myślenie o kolejnej awaryjnej cząstce samochodu.
Tu pełna zgoda, nikt tak dobrze jak my, właściciele Mazd, nie wie tego lepiej.
zadra napisał(a):może warto zastanowić się nad możliwością zamiany EFB na bardziej standardową "baterię" która mimo mniejszej wydajności będzie zawsze doładowana a nawet jeśli szybciej padnie, to jej cena będzie 3-y krotnie niższa niż EFB?
Takie rozwiązanie może być ciekawym eksperymentem, ale ja bym się go nie podjął. Był jeden użytkownik M6, któremu w sklepie dobrali AGM zamiast EFB – długo nie pochodził. Zapewne przez temperatury tam panujące. Z tego, co pamiętam – oddał uszkodzone AGM i dostał już EFB.
Dopisano 3 lis 2020, 12:18:
Neonixos666 napisał(a):akumulator wykonany w technologii EFB jest to tak naprawdę zwykły akumulator który został zmodyfikowany na potrzeby pracy cyklicznej czyli ciągłego ładowania i rozładowywania.
Pozostańmy przy swoich stanowiskach zatem, jeśli pozwolisz. Nie ma obowiązku jednomyślności, póki co...
Neonixos666 napisał(a):zamiast cytować jakieś instrukcję
Jeżdżę Mazdą i czytam "jakąś" instrukcję producenta mojego samochodu – no tak już mam, nie poradzę.
Dla porządku tylko spytam ile kolega akumulatorów EFB Mazdy (a więc Yuasa bądź Panasonic) miał, ładował i weryfikował po czasie ich stan po naładowaniu. Po w stopce widzę inną markę.
Powyższe wszystkie wnioski pochodzą z rocznej "walki" z moim Panasonic-iem, który w grudniu 2019 miał iść na śmietnik, gdy stanął na dobre i-stop, i ani rusz.
Ładowarka elektroniczna po 1-2h robiła stop – aku naładowany.
Test opornicą – aku jest ok.
Kierunek ASO Gdańsk – diagnoza: wymienić, mamy w promocji Exide. Ale jak to: nie ładuje się? – Nie warto już.
Jeździ do dziś i jeszcze pojeździ.
A po drodze były jeszcze dwa obce EFB – też z Mazd.
Wiem jedno, gdybym wiedział to, co wiem dziś – pojeździłby jeszcze dłużej.
Zostawmy ludziom szukającym informacji/pomocy na temat swoich EFB w Mazdach możliwość wyboru: wymienić jak zaleca ASO czy też zrobić coś samemu – i mieć z tego radochę i parę setek zaoszczędzonych.
Zadałem oficjalne pytanie MMP, dotyczące ładowania/doładowywania akumulatorów w M3 z systemem start/stop.
Oto odpowiedź:
"Co do prostownika do akumulatora przeznaczonego do auta z systemem i-stop, to musi mieć możliwość dowolnej regulacji/wyboru „prądu ładowania”, „napięcia ładowania” i „czasu ładowania”, gdyż takie akumulatory muszą być ładowane stały prądem i wysokim napięciem przez określony czas (w zależności od zmierzonej gęstości elektrolitu).
Ładowanie „stałym prądem” (stałoprądowe) i „wysokim napięciem” (wysokonapięciowe) jest to metoda ładowania akumulatora przy utrzymywaniu stałej wartości prądu poprzez regulację napięcia ładowania. Przy tego typu ładowaniu roztwór elektrolitu jest dobrze wymieszany podczas ładowania, co pozwala na zmagazynowanie odpowiedniej ilości energii elektrycznej w akumulatorze. Pomimo że napięcie ładowania może wzrosnąć ponad 17V, akumulator nie zostanie uszkodzony jeśli prąd ładowania będzie utrzymywany w zakresie 10 do 15A. Ładowanie „stałym-prądem” należy wykonać przez okres czasu podany w poniższej tabeli. Czas ładowania jest zależny od wartości ciężaru właściwego elektrolitu, który należy zmierzyć przed ładowaniem.
PRZESTROGI:
Czas ładowania powinien być mniejszy od 6 godzin; w przeciwnym wypadku może dojść do przeładowania akumulatora.
Podczas ładowania wydziela się duża ilość gazu, dlatego należy przestrzegać poniższych zaleceń:
Zdemontować akumulator z pojazdu.
Zdjąć kapturki/korki z otworów wlewowych akumulatora.
Wykonywać ładowanie akumulatora w dobrze wentylowanym pomieszczeniu.
Bezpośrednio po ładowaniu napięcie na zaciskach akumulatora może wzrosnąć. Aby zapobiec uszkodzeniu systemów elektrycznych pojazdu należy pozostawić akumulator aż do momentu kiedy napięcie na jego zaciskach spadnie poniżej 15V i dopiero wtedy zainstalować go w pojeździe. Ten sam sposób ładowania może być osiągnięty poprzez użycie prostownika niskonapięciowego typu manualnego.
Należy wykonywać to według poniższej procedury:
1. Ustawić/wyregulować prąd ładowania na 10A.
2. Po upływie 60 minut od momentu rozpoczęcia ładowania, ustawić/wyregulować ponownie prąd ładowania na 10A.
3. Następnie kontynuować ładowanie przez wymagany okres czasu.
Niektóre prostowniki akumulatorowe automatyczne mogą również być używane jeśli są wyposażone w poniższe funkcje:
Napięcie ładowania może być regulowane pomiędzy 17,0 – 17,5V.
Mogą one ładować utrzymując stałą wartość prądu. Wskazówką dla ustalenia wielkości prądu ładowania jest 1/5 pojemności akumulatora (AH):
Akumulator o pojemności 62 AH: 12,4A (=1/5 X 62AH)
Akumulator o pojemności 80 AH: 16,0A (=1/5 X 80AH)
Mogą mieć ustawiany czas ładowania. "
Podsumowując – prostownik automatyczny odpada
Oto odpowiedź:
"Co do prostownika do akumulatora przeznaczonego do auta z systemem i-stop, to musi mieć możliwość dowolnej regulacji/wyboru „prądu ładowania”, „napięcia ładowania” i „czasu ładowania”, gdyż takie akumulatory muszą być ładowane stały prądem i wysokim napięciem przez określony czas (w zależności od zmierzonej gęstości elektrolitu).
Ładowanie „stałym prądem” (stałoprądowe) i „wysokim napięciem” (wysokonapięciowe) jest to metoda ładowania akumulatora przy utrzymywaniu stałej wartości prądu poprzez regulację napięcia ładowania. Przy tego typu ładowaniu roztwór elektrolitu jest dobrze wymieszany podczas ładowania, co pozwala na zmagazynowanie odpowiedniej ilości energii elektrycznej w akumulatorze. Pomimo że napięcie ładowania może wzrosnąć ponad 17V, akumulator nie zostanie uszkodzony jeśli prąd ładowania będzie utrzymywany w zakresie 10 do 15A. Ładowanie „stałym-prądem” należy wykonać przez okres czasu podany w poniższej tabeli. Czas ładowania jest zależny od wartości ciężaru właściwego elektrolitu, który należy zmierzyć przed ładowaniem.
PRZESTROGI:
Czas ładowania powinien być mniejszy od 6 godzin; w przeciwnym wypadku może dojść do przeładowania akumulatora.
Podczas ładowania wydziela się duża ilość gazu, dlatego należy przestrzegać poniższych zaleceń:
Zdemontować akumulator z pojazdu.
Zdjąć kapturki/korki z otworów wlewowych akumulatora.
Wykonywać ładowanie akumulatora w dobrze wentylowanym pomieszczeniu.
Bezpośrednio po ładowaniu napięcie na zaciskach akumulatora może wzrosnąć. Aby zapobiec uszkodzeniu systemów elektrycznych pojazdu należy pozostawić akumulator aż do momentu kiedy napięcie na jego zaciskach spadnie poniżej 15V i dopiero wtedy zainstalować go w pojeździe. Ten sam sposób ładowania może być osiągnięty poprzez użycie prostownika niskonapięciowego typu manualnego.
Należy wykonywać to według poniższej procedury:
1. Ustawić/wyregulować prąd ładowania na 10A.
2. Po upływie 60 minut od momentu rozpoczęcia ładowania, ustawić/wyregulować ponownie prąd ładowania na 10A.
3. Następnie kontynuować ładowanie przez wymagany okres czasu.
Niektóre prostowniki akumulatorowe automatyczne mogą również być używane jeśli są wyposażone w poniższe funkcje:
Napięcie ładowania może być regulowane pomiędzy 17,0 – 17,5V.
Mogą one ładować utrzymując stałą wartość prądu. Wskazówką dla ustalenia wielkości prądu ładowania jest 1/5 pojemności akumulatora (AH):
Akumulator o pojemności 62 AH: 12,4A (=1/5 X 62AH)
Akumulator o pojemności 80 AH: 16,0A (=1/5 X 80AH)
Mogą mieć ustawiany czas ładowania. "
Podsumowując – prostownik automatyczny odpada
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości