Wygłuszenie Mazdy i porównanie wyników
Dzisiaj zrobiłem pierwsze pomiary:
Opony: Yokohama WDrive 215/45R18: 74dB!!
Droga: Południowa obwodnica Krakowa, mokrawa nawierzchnia
Prędkości: licznikowe
Miernik: CEM DT-8852
Tabelka przedstawia zaokrąglone pomiary. Czasami mogą one wydawać się niezbyt logiczne, ale droga nie jest idealnie płaska i przy pewnych obrotach auto delikatnie buczy. Chodzi mi głównie o to, że np przy 80km/h ciszej jest na 4 niż 5, ale to tylko 1dB. Generalnie hałas wzrasta wraz z prędkością i biegi/obroty silnika niewiele zmieniają, więc potwierdza się, że to nie on a powietrze dokucza (lub nie). Tak poza tym w szumach dominuje powietrze owiewające auto, a szum opon mimo słabego indeksu jest pomijalny i raczej słyszalny też od strony drzwi a nie nadkoli.
Zrobiłem też test nawiewu, który doskonale przedstawia czym się różni człowiek (dBA) od maszyny (dBC)
– obroty jałowe, nawiew min: 40dBA, 72dBC
– obroty jałowe, nawiew max: 65dBA, 75dBC
Widać wyraźnie jaki wpływ mają szumy dla ludzkiego ucha. Różnica dBA = 25dB, a dBC tylko 3dB
Zrobiłem też pomiar przy przyspieszaniu na 2ce (ale tylko do 5000obr/min) i wyszło max ok 74dBA
Opony: Yokohama WDrive 215/45R18: 74dB!!
Droga: Południowa obwodnica Krakowa, mokrawa nawierzchnia
Prędkości: licznikowe
Miernik: CEM DT-8852
Tabelka przedstawia zaokrąglone pomiary. Czasami mogą one wydawać się niezbyt logiczne, ale droga nie jest idealnie płaska i przy pewnych obrotach auto delikatnie buczy. Chodzi mi głównie o to, że np przy 80km/h ciszej jest na 4 niż 5, ale to tylko 1dB. Generalnie hałas wzrasta wraz z prędkością i biegi/obroty silnika niewiele zmieniają, więc potwierdza się, że to nie on a powietrze dokucza (lub nie). Tak poza tym w szumach dominuje powietrze owiewające auto, a szum opon mimo słabego indeksu jest pomijalny i raczej słyszalny też od strony drzwi a nie nadkoli.
Zrobiłem też test nawiewu, który doskonale przedstawia czym się różni człowiek (dBA) od maszyny (dBC)
– obroty jałowe, nawiew min: 40dBA, 72dBC
– obroty jałowe, nawiew max: 65dBA, 75dBC
Widać wyraźnie jaki wpływ mają szumy dla ludzkiego ucha. Różnica dBA = 25dB, a dBC tylko 3dB
Zrobiłem też pomiar przy przyspieszaniu na 2ce (ale tylko do 5000obr/min) i wyszło max ok 74dBA
- Załączniki
-
Miałem, ale max 2-3 oczka dla których nie wyjdzie więcej jak 50dB a przyjmuje się, że jak mamy 2 źródła dźwięku to jeżeli jedno z nich jest niższe od drugiego o co najmniej 10dB to jest ono pomijalne. Także nawiew mógł oszukać najwyżej pomiar przy 60tce o np 1dB, ale nie sądzę żeby tak było.
Zaczynam odnosić wrażenie, że mazda robi każdą sztukę jak popadnie. Na szczęście mi się trafiła udana i nic mi nie zagłusza rozmów do prędkości z jakimi się na codzień poruszam.
Wiemy już jak stoi wyciszenie BM na tle konkurencji i każdy niech sam wyciągnie wnioski, więc proponuję już nie kontynuować tej kwestii.
W piątek pomierzymy z Sordyl18 jego wyciszaną sztukę na tym samym odcinku i tym samym miernikiem i będzie można coś już powiedzieć na temat sensu wyciszania w kwestii hałasu.
Wiemy już jak stoi wyciszenie BM na tle konkurencji i każdy niech sam wyciągnie wnioski, więc proponuję już nie kontynuować tej kwestii.
W piątek pomierzymy z Sordyl18 jego wyciszaną sztukę na tym samym odcinku i tym samym miernikiem i będzie można coś już powiedzieć na temat sensu wyciszania w kwestii hałasu.
Pomierzyliśmy z Sordyl18 jego wyciszoną mazdę i jeszcze raz moją. Wyniki wyszły ok 2dB lepsze u niego w stosunku do mojej mazdy i wyników z pomiaru na mokrym, więc przejechaliśmy się jeszcze raz moją już po suchym i różnice były tak 1-2dB. Generalnie ciężko jest mierzyć na ruchliwej drodze, bo każde mijane auto i każda nawet mikronierówność zaburza trochę odczyty, stąd wyniki w przedziałach teraz podałem. Co więcej moje opony mają 74dBA a sordyla 67dBA, ale mimo takiej przepaści to w odczuciach mojego ucha w obu autach bardziej słyszę owiewający wiatr niż szum opon.
Co do produkcji i nadwozia to moja jest Meksyk SD a sordyla Japoniec HB
Generalnie przy wszystkich autach jakie ostatnio mierzyłem trzymałem miernik na środku na wysokości mniej więcej panelu klimy. Jak się przyłoży miernik pod ucho od strony szyby to wyniki są większe ok 2-3dB, stąd mogą być takie odczucia. W jednych auta będzie niedoróbka na wysokości ucha a w innych stóp i mimo podobnych pomiarów odczucia mogą się różnić. Generalnie różnica jest zauważalna, ale z tego co razem stwierdziliśmy nie do tego stopnia by ładować tyle pln i kg w bitum. Niech się jeszcze sordyl na spokojnie wypowie.
Mazda Sordyl18, 2.0MT 120KM, HB, Japoniec, wytłumiona, sucha nawierzchnia, opony Goodyear UltraGrip 9 – 205/60R16 – 67dBA
Co do produkcji i nadwozia to moja jest Meksyk SD a sordyla Japoniec HB
Generalnie przy wszystkich autach jakie ostatnio mierzyłem trzymałem miernik na środku na wysokości mniej więcej panelu klimy. Jak się przyłoży miernik pod ucho od strony szyby to wyniki są większe ok 2-3dB, stąd mogą być takie odczucia. W jednych auta będzie niedoróbka na wysokości ucha a w innych stóp i mimo podobnych pomiarów odczucia mogą się różnić. Generalnie różnica jest zauważalna, ale z tego co razem stwierdziliśmy nie do tego stopnia by ładować tyle pln i kg w bitum. Niech się jeszcze sordyl na spokojnie wypowie.
Mazda Sordyl18, 2.0MT 120KM, HB, Japoniec, wytłumiona, sucha nawierzchnia, opony Goodyear UltraGrip 9 – 205/60R16 – 67dBA
Dlaczego skasowaliście watek o wyciszeniu? Co wam on przeszkadzał, mozna bylo w nim dyskutować ogolnie nt. wyciszenia a dodatkowo dodać ten z pomiarami. Teraz mamy dwa watki de facto o tym samym – w jednym mamy opis wyklejania matami a w drugim dodanie uszczelek okiennych.
Za chwile zacznie sie dyskusja w tym watku to zaraz beda kasowane posty bo beda nie zgodne z tematem bo prowadzimy dyskusje a nie podajemy wyniki pomiarów..
Za chwile zacznie sie dyskusja w tym watku to zaraz beda kasowane posty bo beda nie zgodne z tematem bo prowadzimy dyskusje a nie podajemy wyniki pomiarów..
ellipsis napisał(a):mozna bylo w nim dyskutować ogolnie nt. wyciszenia
wyciszenie jest jakie jest...
Dyskusje teoretyczne nie mające nic wspólnego z działaniem są oddelegowane do działu ogólnego...
viewtopic.php?f=139&t=188597
Tam porównuj sobie swoją niesprawną Mazdę z Hondą, Audi czy Mercedesem...

Ten temat zostawmy czynnym użytkownikom wyciszającym swoje auta
Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
ellipsis napisał(a):Dlaczego skasowaliście watek o wyciszeniu? Co wam on przeszkadzał, mozna bylo w nim dyskutować ogolnie nt. wyciszenia a dodatkowo dodać ten z pomiarami. Teraz mamy dwa watki de facto o tym samym – w jednym mamy opis wyklejania matami a w drugim dodanie uszczelek okiennych.
Za chwile zacznie sie dyskusja w tym watku to zaraz beda kasowane posty bo beda nie zgodne z tematem bo prowadzimy dyskusje a nie podajemy wyniki pomiarów..
Jakakolwiek kulturalna dyskusja nie byla i nie bedzie kasowana. Gdy jej tresc nie pasuje do dzialu jest ona przenoszona tam, gdzie pasuje. Tak jak pisal Wojtek, ogolna dyskusja zostala przeniesiona do dzialu jakze by innaczej – ogolnego. Oczywiscie, gdy dyskusja schodzi na tematy osobiste, takie posty sa i beda kasowane. Tyle kwesti wyjasnienia, zachecam do daszego prowadzenia dyskusji o wyciszaniu tam gdzie jej miejsce

- Od: 14 cze 2006, 01:01
- Posty: 3133 (49/161)
- Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
- Auto: 1. Mazda CX60 KH PHEV
2. Mazda 3 BM Skyactiv-D
Wojtek napisał(a):Tam porównuj sobie swoją niesprawną Mazdę z Hondą, Audi czy Mercedesem...![]()
Po ca ta złośliwość? Proponuje w takim razie dopisać do regulaminu forum, że zabrania się kategorycznie porownywać Mazd do innych marek bo to jest normalna rzecz. Wszyscy jezdzilismy roznymi autami i mamy w zwiazku z tym jakieś doswiadczenia ktorymi sie wymieniamy..
to nie jest złośliwość... tylko pokierowanie do odpowiedniego tematu 
Sprawy techniczne w działach technicznych, a akademickie rozważania w Motorozmowach
Sprawy techniczne w działach technicznych, a akademickie rozważania w Motorozmowach
Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Pomierzyłem dziś dwa swoje auta:
– Mazda 3 BM 165KM 2014 na Goodyear Ultra Grip 9 205/60R16 92 H 68dB
– Alfa Romeo Giulietta 170KM MultiAir 2014 na Dunlop Winter Sport 5 205/55 R16 91 H 69dB
Wszystkie pomiary wykonane z wyłączonym radiem, klimą i nawiewem. W dBA miernikiem VOLTCRAFT SL-100. Pomiary robione miernikiem trzymanym w dłoni, w okolicach kierownicy z łokciem opartym na... podłokietniku. W aucie tylko ja.
Pierwszy pomiar po kostce bauma 40km/h 3. bieg:
– Alfa 62.4
– Mazda 60.5
Zdziwienie. Trzeszczenie tapicerki na dziurach w mojej Mazdzie i stuki w jej prawym tylnym kole z którym się zmagam nie podbiło hałasu ponad fabryczny puzon z Alfy który jeszcze przy tych prędkościach dominuje.
Pozostałe pomiary wykonane przed chwilą na Trasie Toruńskiej na wysokości mostu Grota (pod wiatr) i w tunelach na Targówku (z wiatrem). Asfalt jest tam dość szorstki, bo nowy. Nawierzchnia sucha, duże chwilowe podmuchy wiatru. Pomiary przy ustalonych prędkościach. Zawsze 6. bieg. Pierwszy wynik pod wiatr, drugi z wiatrem.
– 100 km/h
-- Alfa 65.0, 64.5
-- Mazda 67.2, 65.0
– 120 km/h
-- Alfa 66.5, 65.5
-- Mazda 68.5, 67.0
– 140 km/h
-- Alfa 68.3, 67.9
-- Mazda 72.5, 70.0
Efekt uchylonej szyby – to najbardziej boli w Mazdzie zwłaszcza jak wieje jej w twarz. Wraz z prędkością auta (lub wiatru) efekt się nasila a hałas wewnątrz staje się dwukrotnie większy niż w Alfie w tych samych warunkach. Amplitudy chwilowych odczytów przy silnym podmuchu wiatru albo przejechaniu przez np łączenie asfaltu zdecydowanie wyższe w Mazdzie, w której czuć po prostu bardziej asfalt w uszach (i na kierownicy – co akurat jest pozytywne – Mazda ma wg mnie lepszy układ kierowniczy – mniej 'gumowy' – sorry za offtop:)).
Przy miejskich prędkościach różnice w wynikach nie są wielkie. W Mazdzie słychać bardziej świat zewnętrzny i toczenie się kół, W Alfie przy prędkościach miejskich słychać puzon i klimę (to wg mnie największa wada tego auta).
Powtórzę pomiary Mazdy w wietrzną pogodę po wklejeniu uszczelki pod dachem i między uszczelką fabryczną a szybą od wnętrza auta.
PS. Miałem nagrać wideo. Niestety, nie mam na tyle jaj by przy takich prędkościach w jednej ręce trzymać miernik, a w drugien telefon.
PS2. Mam nadzieję że nie nadwyrężyłem ram tego wątku porównując wygłuszenie Mazdy z innym modelem auta.
PS3. Plus dla moderatorów za wycinanie postów z knajackimi odzywkami typu "jesteś hipokrytą". Oby tak dalej.
– Mazda 3 BM 165KM 2014 na Goodyear Ultra Grip 9 205/60R16 92 H 68dB
– Alfa Romeo Giulietta 170KM MultiAir 2014 na Dunlop Winter Sport 5 205/55 R16 91 H 69dB
Wszystkie pomiary wykonane z wyłączonym radiem, klimą i nawiewem. W dBA miernikiem VOLTCRAFT SL-100. Pomiary robione miernikiem trzymanym w dłoni, w okolicach kierownicy z łokciem opartym na... podłokietniku. W aucie tylko ja.
Pierwszy pomiar po kostce bauma 40km/h 3. bieg:
– Alfa 62.4
– Mazda 60.5
Zdziwienie. Trzeszczenie tapicerki na dziurach w mojej Mazdzie i stuki w jej prawym tylnym kole z którym się zmagam nie podbiło hałasu ponad fabryczny puzon z Alfy który jeszcze przy tych prędkościach dominuje.
Pozostałe pomiary wykonane przed chwilą na Trasie Toruńskiej na wysokości mostu Grota (pod wiatr) i w tunelach na Targówku (z wiatrem). Asfalt jest tam dość szorstki, bo nowy. Nawierzchnia sucha, duże chwilowe podmuchy wiatru. Pomiary przy ustalonych prędkościach. Zawsze 6. bieg. Pierwszy wynik pod wiatr, drugi z wiatrem.
– 100 km/h
-- Alfa 65.0, 64.5
-- Mazda 67.2, 65.0
– 120 km/h
-- Alfa 66.5, 65.5
-- Mazda 68.5, 67.0
– 140 km/h
-- Alfa 68.3, 67.9
-- Mazda 72.5, 70.0
Efekt uchylonej szyby – to najbardziej boli w Mazdzie zwłaszcza jak wieje jej w twarz. Wraz z prędkością auta (lub wiatru) efekt się nasila a hałas wewnątrz staje się dwukrotnie większy niż w Alfie w tych samych warunkach. Amplitudy chwilowych odczytów przy silnym podmuchu wiatru albo przejechaniu przez np łączenie asfaltu zdecydowanie wyższe w Mazdzie, w której czuć po prostu bardziej asfalt w uszach (i na kierownicy – co akurat jest pozytywne – Mazda ma wg mnie lepszy układ kierowniczy – mniej 'gumowy' – sorry za offtop:)).
Przy miejskich prędkościach różnice w wynikach nie są wielkie. W Mazdzie słychać bardziej świat zewnętrzny i toczenie się kół, W Alfie przy prędkościach miejskich słychać puzon i klimę (to wg mnie największa wada tego auta).
Powtórzę pomiary Mazdy w wietrzną pogodę po wklejeniu uszczelki pod dachem i między uszczelką fabryczną a szybą od wnętrza auta.
PS. Miałem nagrać wideo. Niestety, nie mam na tyle jaj by przy takich prędkościach w jednej ręce trzymać miernik, a w drugien telefon.
PS2. Mam nadzieję że nie nadwyrężyłem ram tego wątku porównując wygłuszenie Mazdy z innym modelem auta.
PS3. Plus dla moderatorów za wycinanie postów z knajackimi odzywkami typu "jesteś hipokrytą". Oby tak dalej.
sordyl18 napisał(a):
Na dzień dzisiejszy chyba podarowałbym sobie wygłuszenie, zaoszczędził 1000 zł, 100 kg wagi samochodu, straconego czasu itp.
jak juz tyle zrobyles, to zrob jesce dach. u M3 wystarcza chyba 2 maty i pianka do 10mm, wystarczi oklejac tylko cienka blache
halasy od szyb zostanom, ale mnie sie wydaje, ze po zrobienu dachu jak by glucho sie v samochodze zrobylo. Jest tam duzo cienkej blachy . Mam tez wrazenie, ze i halas opon na chraplawym asfalce jest mnejszy po zrobieniu dachy. edit: doma ze mam kombi M6 a halas od opon glownie z tylu eliminowalo
Ostatnio edytowano 31 sty 2016, 12:10 przez Mirecsk38, łącznie edytowano 1 raz
Mirecsk38 napisał(a):zrob jesce dach. u M3 wystarcza chyba 2 maty i pianka do 10mm, wystarczi oklejac tylko cienka blache.
Coś w tym może być. Wielu wygłuszając auto – pomija dach, który w znacznym stopniu może przyczyniać się do "głośności" auta
Creet – piszesz, że dokonałeś pomiarów po wklejeniu uszczelki pod dachem i między uszczelką fabryczną a szybą od wnętrza auta. Rozumiem, że wklejenie uszczelek nie poprawiło u Ciebie specjalnie zefirka/efektu uchylonej szyby

creet napisał(a):Powtórzę pomiary Mazdy w wietrzną pogodę po wklejeniu uszczelki pod dachem i między uszczelką fabryczną a szybą od wnętrza auta.
Wkleję w tym tygodniu. Wtedy przy wietrznej pogodzie ponowię pomiary by sprawdzić czy to coś da. Później wezmę się za uszczelkę wewnątrz auta przy szybie.
Aha, jakoś się pogubiłem
Bardzo fajne porównanie aut tego samego segmentu, w podobnych (bo jednak nie identycznych) warunkach pogodowych i takich samych drogowych. Piszę – nie identycznych warunkach pogodowych – bo wiatr nie wieje przecież stale z tą samą siłą, ale inaczej się nie da
Bardzo jestem ciekaw tych pomiarów po wklejeniu uszczelek 
Bardzo fajne porównanie aut tego samego segmentu, w podobnych (bo jednak nie identycznych) warunkach pogodowych i takich samych drogowych. Piszę – nie identycznych warunkach pogodowych – bo wiatr nie wieje przecież stale z tą samą siłą, ale inaczej się nie da


Biorac pod uwage, ze obywatel @krabdul kilka watkow wyzej porownywal swoja M3 Sedan do wyciszonej M3 HB kolegi @sordyl18 i roznic jakichs ogromnych nie zaobserwowal, to z wielka checia zobaczyl bym porownanie niezmodyfikowanych M3 HB vs SD. Moze sie przypadkiem okazac, ze HB dostaje od SD po
wlasnie przez roznice w konstrukcji tylnej czesci. Tak jak ja osobiscie i kolega @Marianek nie narzekalismy zbytnio na wyciszenie Sedanow, tak kazdy (wiekszosc) kto narzeka na ta przypadlosc ma Hatchbacka. Owszem, to wiekszosc sprzedawanych 3 ale cos w tym moze byc.

- Od: 14 cze 2006, 01:01
- Posty: 3133 (49/161)
- Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
- Auto: 1. Mazda CX60 KH PHEV
2. Mazda 3 BM Skyactiv-D
@czarmi Oczywiście, nie w identycznych warunkach:) Stąd moje info o amplitudach podczas tych podmuchów – w Mazdzie były wyższe. Wg mnie bardziej przez większy efekt uchylonej szyby niż np fakt, że jak mierzyłem Alfę, to akurat podmuchy były mniejsze. Wszystkie pomiary obu aut zrobiłem w max 45 minut. Odczyty na danej prędkości (jadąc nią z 1-2km) robiłem kilkukrotnie. Później nawrotka, pomiar z wiatrem i jazda z kolejną prędkością pod wiatr. Podane wyniki to nie średnia, a dominanta wyników bez wyraźnych podmuchów, czy z momentu kiedy kogoś wyprzedzałem. Dla mnie najistotniejsze w wygłuszeniu aut jest stały hałas przy monotonnej jeździe w miarę pustą autostradą (bo on ma największy wpływ na moje zmęczenie), stąd mniej mnie interesują chwilowe wzrosty hałasu podczas np wyprzedzania starego Kamaza. Nie oszukujmy się jednak – ani ja, ani "zachary" z Internetu, ani chłopaki z Krakowa którzy pomierzyli swoje auta, nie jesteśmy laborantami z PIMOT 
Może porozmawiajmy lepiej co zrobić, żeby mininalnym nakładem kosztów i czasu nieco wyciszyć auto.
Może przyda się tym, którym poziom hałasu w BM nieco przeszkadza.
Temat jest trudny. Jeżeli ktoś z Was ma konkretne informacje np. jak wygląda montaż wyciszeń w innych autach tej klasy niech napisze. Na pewno FORDY, ALFY itp nie stosują dużych ilości mat, tylko przyklejają tu i tam co trzeba i pewnie jest tego niewiele. Wszyscy oszczędzają. A kluczowe jest wytłumienie elementów w których generuje się najwiecej drgań.
Ja na wiosnę planuje następujace zmiany, napiszcie co sądzicie.
1. wyciszenie nadkoli plastikowych. Mam podejżenia ze względu na ich cienkość i dużą powierzchnię generują spore drgania. Do wyciszenia planuję użyć maty izolującej OUT-SOUND 6/240S. Przypomina gęstą piankę, http://www.wycisz-auto.net/c80,wersja-delux.
2. wyciszenie dachu tą samą matą. Dach to duża powierzchnia, cieńka blacha i cienka podsufitka. Poza tym bezpośrednio przy uszach, wiec drgania mogą mieć istotny wpływ poziom hałasu. Ktoś już pisał że czuć poprawę po jego wyciszeniu.
3. uszczelka Sordyla
– juz wiadomo że pomaga.
Może przyda się tym, którym poziom hałasu w BM nieco przeszkadza.
Temat jest trudny. Jeżeli ktoś z Was ma konkretne informacje np. jak wygląda montaż wyciszeń w innych autach tej klasy niech napisze. Na pewno FORDY, ALFY itp nie stosują dużych ilości mat, tylko przyklejają tu i tam co trzeba i pewnie jest tego niewiele. Wszyscy oszczędzają. A kluczowe jest wytłumienie elementów w których generuje się najwiecej drgań.
Ja na wiosnę planuje następujace zmiany, napiszcie co sądzicie.
1. wyciszenie nadkoli plastikowych. Mam podejżenia ze względu na ich cienkość i dużą powierzchnię generują spore drgania. Do wyciszenia planuję użyć maty izolującej OUT-SOUND 6/240S. Przypomina gęstą piankę, http://www.wycisz-auto.net/c80,wersja-delux.
2. wyciszenie dachu tą samą matą. Dach to duża powierzchnia, cieńka blacha i cienka podsufitka. Poza tym bezpośrednio przy uszach, wiec drgania mogą mieć istotny wpływ poziom hałasu. Ktoś już pisał że czuć poprawę po jego wyciszeniu.
3. uszczelka Sordyla
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości