Ksenony – wrażliwość na spadki napięcia

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Mariusz-TT » 14 lut 2017, 12:40

SebaK napisał(a):Nie trzymam w pozycji auto by ksenony włączać dopiero gdy silnik pracuje z równym napięciem. Przy rozruchu wszak spada do ok 11V zapewne. Ksenon tego bardzo nie lubi.

Przejeździłem prawie 70 tys km innym samochodem znanej japońskiej firmy cały czas mając włączone xenony(które nigdy nie padły) i nie wpadłem na to że może to im szkodzić
Ostatnio edytowano 16 lut 2017, 12:24 przez darrecki, łącznie edytowano 1 raz
Powód: Nowy wątek
Forumowicz
 
Od: 25 kwi 2016, 18:02
Posty: 196 (4/5)
Auto: Mazda 3 sedan Energy 2,0 120 KM,2016

Postprzez SebaK » 14 lut 2017, 22:17

Tak mi powiedział człowiek, który zna się na rzeczy. Myślę, że efekt takiej eksploatacji jest do zauważenia po dłuższym czasie. Ostatecznie chyba trudno życiowo to sprawdzić, podobnie jak kondycję silnika na różnych olejach czy wpływ działania i-stop a jednak wielu to robi.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 lis 2014, 15:49
Posty: 181 (1/6)
Auto: Mazda 3 BM HB 2014, 2,0 165 KM, Sky Energy, Soul Red

Postprzez fux » 15 lut 2017, 22:29

SebaK napisał(a):Jeśli kolega fux zauważy o której godzinie wrzucałem swój post domyśli się w jakich godzinach jeżdżę do pracy ;). Swoją drogą zazdroszczę jazdy tylko na dziennych...

Krótko.
Xenony jako światła do jazdy dziennej wytrzymały około 100 000 km bez oczarowywania jakimiś zabobonami szamana, operującego gałką/przełącznikiem trybu pracy oświetlenia zewnętrznego.
Mam garaż ciemny. Wjeżdżam przodem, włączam wsteczny i światła do jazdy dziennej/mijania włączaja się po włączeniu jazdy do przodu "D", więc wytłumacz, jaki będzie powód spadku napięcia, skoro silnik jest już uruchomiony?
Forumowicz
 
Od: 22 kwi 2016, 19:41
Posty: 331 (4/5)
Auto: 3 BP

Postprzez SebaK » 15 lut 2017, 23:37

Krótko.
1. W manualnej skrzyni biegów nie ma pozycji D. Światła działają bez względu na pozycję przekładni (wyjątkiem są światła do jazdy dziennej przy zaciągniętym ręcznym)
2. Światła mijania realizowane przez ksenony włączają się już w momencie włączenia zapłonu co w praktyce oznacza, że palą się podczas pracy rozrusznika i niższego napięcia. Co w tym trudnego do zrozumienia?
3. Jeśli silnik jest włączony spadków oczywiście nie ma, co nie znaczy, że ciągłe włączanie i wyłączanie takich świateł jest dla nich zdrowe. Unikam z tego powodu pozycji auto.
4. Jeśli na forum jest ktoś elektrycznie kumaty niechaj napisze czy teza prawdziwa to, czy od czapy...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 lis 2014, 15:49
Posty: 181 (1/6)
Auto: Mazda 3 BM HB 2014, 2,0 165 KM, Sky Energy, Soul Red

Postprzez krabdul » 16 lut 2017, 05:26

Ja słyszałem, że ksenon nie lubi być często przełączany. O ile ma długi czas pracy o tyle ilość cykli może to ukrócić, ale to są moje pierwsze doświadczenia z tym źródłem światła. Jeśli chodzi jednak o sam spadek napięcia to nie do końca to kupuję, bo one pracują przez przetwornicę na zupełnie innym napięciu i ona powinna kompensować te wahnięcia. Ja w sumie w zimę mam cały czas ustawione w pozycji świateł mijania i przesadnie się tym nie stresuję. Obecnie ceny dobrych żarników nie zabijają, więc nawet jakby miały mi padać co 3-4 lata (50kkm) to się z tego powodu nie potnę ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 997 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez bbogdan » 16 lut 2017, 15:09

W Mazdzie to że światła mijania włączają się od razu po włączenia zapłonu jest trochę skopane,jeżdziłem kilkoma innymi samochodami to światła włączały się dopiero po uruchomieniu silnika,a gdy trzeba było uruchomić silnik przy włączonych światłach mijania to one na tą chwile się wyłączały.
Forumowicz
 
Od: 14 sty 2017, 01:15
Posty: 491 (0/26)
Auto: Mazda CX-3 2016 AWD
CRYSTAL WHITE PEARL (34K)

Postprzez ellipsis » 16 lut 2017, 21:05

Tylko, że mając cały czas swiatła w trybie "Auto" ksenony bedą się zapalały czasami nie potrzebnie. Np. w garażu. Jak na zewnątrz bedzie jasno to ksenon na automacie zapali sie w garażu na kilka sekund i zaraz zgasnie, to samo podczas wjazdu do garażu. Moim zdaniem może to skrócić ich żywotność.
Forumowicz
 
Od: 21 paź 2014, 21:17
Posty: 770 (1/25)
Auto: Mazda3 HB 2.0 165KM
Ford Fiesta MK7 1.4 PB 96KM

Postprzez Spoko40 » 16 lut 2017, 22:33

Warto wiedzieć, że ksenony zużywają się nieco inaczej niż żarówki. Stosunkowo szybko wraz z ich wiekiem maleje ilość światła emitowanego. Oznacza to, że już po ok. 1,5 tys. godzin pracy świecą one zauważalnie gorzej niż nowe. Oczywiście da się z tym żyć, wciąż zapewniają większą ilość światła niż żarówki halogenowe, ale osoby widzące gorzej po zmierzchu nie powinny zwlekać z wymianą palników aż do czasu, gdy się przepalą. Wobec czego jakby nie liczył to i tak wystarczą na 90 – 100 k km.
Forumowicz
 
Od: 10 lut 2016, 18:58
Posty: 88 (0/1)
Auto: Mazda 3 Enso 2016
Mazda 2 DJ 2019

Postprzez SebaK » 17 lut 2017, 00:24

No dobra a czy ktoś wie jaka jest cena dwóch żarników w Aso i dobrych poza nim?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 lis 2014, 15:49
Posty: 181 (1/6)
Auto: Mazda 3 BM HB 2014, 2,0 165 KM, Sky Energy, Soul Red

Postprzez krabdul » 17 lut 2017, 02:13

Osramy d2s są za ok 300pln/2szt
Nie wiem ile ASO liczy.

PS: Co do spadków napięcia to przypomniało mi się, że w maździe gg z halogenami jak np pracowała trakcja albo abs to mi pulsowały wyraźnie światła. Teraz tego przy ksenonach nie ma. Co do spadku wydajności to zarówno halogeny jak i ledy z każdą godziną świecą coraz słabiej, a te drugie zwłaszcza jak nie mają zapewnionego dobrego chłodzenia.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 997 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez dydek » 17 lut 2017, 20:16

Jak w takim razie sprawa spadków napiecia ma się do systemu istop który też te spadki powoduje ( widać to na normlanych halogenach). Ja zakładam że być może w takim przypadku przetwornice mają dodatkowe zabezpiecznie – ew szybszą korekcję napięcia wyjściowego ) niż to miało miejsce w starszych samochodach.
Forumowicz
 
Od: 13 wrz 2016, 13:26
Posty: 89 (0/2)
Auto: Mazda3 2.0AT `16 skypassion

Postprzez bbogdan » 18 lut 2017, 15:13

krabdul napisał(a):Osramy d2s są za ok 300pln/2szt
Nie wiem ile ASO liczy.

PS: Co do spadków napięcia to przypomniało mi się, że w maździe gg z halogenami jak np pracowała trakcja albo abs to mi pulsowały wyraźnie światła. Teraz tego przy ksenonach nie ma. Co do spadku wydajności to zarówno halogeny jak i ledy z każdą godziną świecą coraz słabiej, a te drugie zwłaszcza jak nie mają zapewnionego dobrego chłodzenia.


Przyczyną tych zaników napięcia jest:
1-problemy z masą
2-problem z ładowaniem(regulator)
3-akumulator na wykończeniu
Forumowicz
 
Od: 14 sty 2017, 01:15
Posty: 491 (0/26)
Auto: Mazda CX-3 2016 AWD
CRYSTAL WHITE PEARL (34K)

Postprzez child » 18 lut 2017, 17:11

krabdul napisał(a): ledy z każdą godziną świecą coraz słabiej, zwłaszcza jak nie mają zapewnionego dobrego chłodzenia.


Naprawdę? Nie miałem do czynienia z LEDami w samochodach, ale ogólnie żarówki LED pracują w dużo niższych temperaturach niż halogeny. Więc wydaje mi się dziwne, że LEDy mogą potrzebować chłodzenia.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 19:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez MichG » 18 lut 2017, 22:17

child napisał(a):
krabdul napisał(a): ledy z każdą godziną świecą coraz słabiej, zwłaszcza jak nie mają zapewnionego dobrego chłodzenia.


Naprawdę? Nie miałem do czynienia z LEDami w samochodach, ale ogólnie żarówki LED pracują w dużo niższych temperaturach niż halogeny. Więc wydaje mi się dziwne, że LEDy mogą potrzebować chłodzenia.

Mogę potwierdzić, że LEDy mają niższą temperaturę pracy. Po 3 godz. trasie w deszczu i błocie lampa ledowa jest mokra, bez wyschniętych plam. Przy normalnych żarówkach snop światła wysuszał błocko i lampę trzeba było myć.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 lip 2016, 09:40
Posty: 142 (0/11)
Skąd: Serock
Auto: Mazda 3 '2024 SDN, 150KM, AT, Zircon Sand.
Była: Mazda 3 '2017 120 KM, MT, SDN, SnowFlake.

Postprzez lukaszjakubowski » 18 lut 2017, 22:26

Ok. 35% energii dostarczonej do struktury półprzewodnikowej zostaje przekształcone w strumień świetlny, natomiast pozostałe 65% zostaje przekształcone na energię cieplną, którą należy odprowadzić do otoczenia z zastosowaniem odpowiednio wydajnego systemu chłodzenia.

Cytat ze strony: http://ep.com.pl/artykuly/10309-Dlaczeg ... y_LED.html
lukaszjakubowski
 

Postprzez krabdul » 18 lut 2017, 23:06

Ja nie porównuję LEDów do halogena, ale właśnie wiele osób ma błędne przekonanie co do ich braku grzania się. Sam już skonstruowałem wiele lampek na rower i dużo się na ten temat doktoryzowałem. LED jest chłodzony poprzez radiator z tyłu dlatego brak ciepłego/suchego klosza. A halogen i xenon grzeje prosto w żarnik. Dobre LEDy osiągają ok 140-150lm/W ale to są już najlepsze produkty i idealnie chłodzone by z taką wydajnością cały czas pracowały. W praktyce ustawia się je na ok 100lm/W a przykładowo xenon emituje 3200lm/35W więc ok 90lm/W i tu sprawność jest podobna. Inna kwestia, że ledy mniej wypluwają lumenów w autach niż xenony tyle że nie są tłumione przesłoną. Tak czy siak standardowa płytka mcpcb przy powerledzie może odprowadzić tylko 1W a takie ledy ustawione na np 5W bez dodatkowego radiatora najpierw poparzą człowieka a potem szybko umrą.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 997 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez Wojtek » 18 lut 2017, 23:55

Ale dyskusja... i to nawet na temat... hahaha
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/484)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez SebaK » 19 lut 2017, 10:12

Też jestem pod wrażeniem, że coś takiego udało się zainicjować :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 lis 2014, 15:49
Posty: 181 (1/6)
Auto: Mazda 3 BM HB 2014, 2,0 165 KM, Sky Energy, Soul Red

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323