Drodzy Koledzy i Koleżanki!
Na wstępie chciałem Was powitać i poinformować, że stałem się szczęśliwym posiadaczem Mazdy 3 BN 2.5 Sedan w wersji Grand Touring z pakietem Premium z 2017 roku sprowadzonej z USA, wyprodukowanej w Meksyku. Auto było delikatnie uszkodzone od strony kierowcy z tyłu, tak jakby ktoś wjechał w drzwi pasażera skuterem/rowerem tj. do wymiany były całe tylne drzwi, prace blacharskie przy tylnym błotniku oraz wystrzelone kurtyna boczna, pas oraz poduszka fotela kierowcy. Plus oczywiście dostosowanie auta do norm europejskich.
Przeczytałem wszystkie strony tego wątku i auto poza pracami blacharsko-lakierniczymi naprawiłem we własnym zakresie pomimo, że nigdy nie miałem z tym styczności
To wszystko dzięki Wam. Z całego serca dziękuję.
Podzielę się moimi spostrzeżeniami pomimo, że kilka z nich będzie powtórką.
1) Jeśli chodzi o zmianę jednostek na kilometry oraz stopnie Celsjusza wystarczyło zmienić je z poziomu systemu multimedialnego w ustawieniach
2) Światło przeciwmgielne dołożyłem zastępując lewe światło cofania, żarówkę kupiłem EinParts Automotive W16W LED na znanym portalu aukcyjnym (link:
https://allegro.pl/oferta/zarowka-w16w- ... 7686688477), profilaktycznie żarówkę światła cofania również wymieniłem na tą samą tylko białą, aby zachować spójność i ryzyko wpadki przy ewentualnej kontroli. Wygłąda jak fabrycznie, żarówki świecą bardzo dobrze, bardzo jasnym, silnym światłem.
Manetkę wymieniłem na oryginalną europejską, mój przełącznik posiada tryb AUTO i obsługę tylnego oraz przedniego światła przeciwmgielnego. Kupowałem na oko i pewna rzecz mi umknęła, którą chcę się z Wami podzielić. Przy zakupie zwróćcie uwagę na "wybijak" kierunkowskazu, ja musiałem rozłożyć obie manetki i przełożyć element (na szczęście jest to możliwe, więc można mieć to na uwadze, gdyby manetka 1 do 1 nie była dostępna), ponieważ ten z wersji europejskiej, którą zakupiłem był krótszy i wcześniej zaczynał się spadek do przeskoku (zaznaczone na załączniku) co powodowało, że kierunkowskaz przeskakiwał, ale nie wybijał do pozycji startowej.
Kolejna niespodzianka, która mnie spotkała to przewód w pinie 4Q w kostce tylnego sterownika, którego według opisów miało nie być (widoczny na załączniku). Zastanawiałem się co z nim zrobić i ostatecznie przewód przeciąłem, stary zaizolowałem a jego końcówkę w kostce zlutowałem z nowo poprowadzonym od lampy. Pomyślałem sobie, że może auto posiada poprowadzoną wiązkę do [jakich?] świateł przeciwmgielnych, ale z tyłu zderzaka nic nie znalazłem.
Potem programowanie auta Forscanem korzystając z ogólnodostępnego kalkulatora w Excelu kablem z przełącznikiem MS CAN – HS CAN.
Wersja samochodu, którą zakupiłem po poświeceniu latarką zegarów posiada wycięte ikony przedniego oraz tylnego światła przeciwmgielnego, ale pomimo zmiany regionu ani jedna ani druga się nie pali.
3) Poduszkę fotela kierowcy zakupiłem nową europejską, kostka delikatnie się różni, próbowałem ją przełożyć, ale poległem na wyjmowaniu pinów
Ostatecznie popularnym tapeciakiem z kostki europejskiej ściąłem elementy pozycjonujące złącze i kostka weszła bez problemu i siedzi bardzo mocno, bo jest minimalnie większa. Polecam tę metodę, bo jest dużo prostsza i szybsza – na pewno dla osoby, która nigdy nie rozbierała kostki i nie wie jak to poprawnie wykonać. Kurtynę powietrzną oraz pas kierowcy wraz z napinaczem oddałem do regeneracji, a fotel po montażu poduszki do zszycia przez tapicera. Sterownik systemu AIRBAG znajduje się w konsoli centralnej i konieczne jest wykasowanie z niego błędów, ale nie całkowite zresetowanie czy wymiana na sterownik pochodzący z innego samochodu bez błędów- słyszałem, że to może powodować późniejsze problemy.
4) Przednie światła u mnie to adaptacyjne Bi-LED'y z automatycznym pozycjonowaniem. Nie robiłem z nimi nic, diagnosta sprawdzając światła podczas przeglądu zadecydował, że są ok i na pewno nie będą nikogo oślepiać a obrysówki mogą zostać pozostawione (świecą bardzo delikatnie i w bok, co jest zgodne z europejskimi przepisami i wiele modeli aut je posiada).
Tak czy inaczej pewne kwestie pozostały bez odpowiedzi, stąd mam do Was kilka pytań:
1) Chciałbym zaktualizować oprogramowanie na takie z językiem polskim, nie będę na chwilę obecną a raczej w ogóle zakupywał modułu do Android Auto, w związku z czym chciałem się Was poradzić jaki soft wgrać i gdzie go znaleźć wraz z instrukcją. Dodam również, że nie będę wymieniał tunera radia na europejski, ponieważ sporadycznie słucham jednej stacji, która akurat odbiera.
2) Kierunkowskazy jak i światła awaryjne nie tykają, szukałem poradników, znalazłem nawet film na YouTube gdzie zmienić głośność kierunkowskazów, ale w moim oprogramowaniu tej opcji nie ma. Czy po aktualizacji jest szanse, że się pojawi czy wersja z USA po prostu tak ma i trzeba się z tym pogodzić i przyzwyczaić? Zegary wydają inne dźwięki prawidłowo.
3) W instrukcji samochodu znalazłem informację, że w okolicach lewego słupka znajduje się czujnik zderzeniowy, który odpowiada za odpalenie odpowiednich poduszek w trakcie zdarzenia, chciałem go wymienić na nowy, ale nie mogłem znaleźć w związku z czym chciałem zapytać czy jeśli ze sterownika zostały wykasowane błędy to wymiana czujnika jest niezbędna, jeśli tak proszę o informację gdzie go mogę dostać.
Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam, Zbigniew