Kolego to nie koniecznie lenistwo, a może brak pomysłów forumowiczów.
Zakładając jeden temat z wieloma pytaniami odnośnie różnych aspektów/ wątków robi się mało przejrzyście i wychodzi kaszanka.
1. Drgania- rzecz bardzo subiektywna; ja też mam drgania, ale w mojej ocenie nie są one niepokojące. Ciężko stwierdzić jak jest u Ciebie bez fizycznej weryfikacji. Z postu wynika, że na zimnym silniku jest inaczej niż na rozgrzanym? Drgania są mniejsze na zimnym? Jeśli faktycznie coś by miało być na rzeczy zacząłbym chyba od sprawdzenia poduszek pod silnikiem czy nie są wybite, potem może zerknąć ogólnie na pracę silnika czy chodzi równo (ale jeśli problem leżałby po stronie tłoków/ cylindrów, to byś to raczej odczuł podczas jazdy jako nierówna praca motoru). Zapytaj przy pierwszej lepszej okazji mechaniora, jeśli nie daje Ci to spokoju.
2. Jestem pewien na 99%, że dwumasy nie ma. Może ktoś to jeszcze potwierdzi, żeby dodać ten jeden procent?

Dwumasę montuje się w ropniakach (też nie wszystkich) i mocnych benzynach pokroju GTI, gdzie te drgania są znaczniejsze i niekorzystnie wpływają na skrzynię.
3. Tak, są wersje Mazdy z tempomatem z 2010 r, ale chyba tylko SPORT. Kluczyki powinny być dwa- jeden z nich na pewno może być goły bez bajerów (ja mam scyzoryk z pilotem + jeden tradycyjny golas).
Weź pod uwagę fakt, że różne wersje wyposażenia w różnych konfiguracjach sprzedawane były na różnych rynkach, więc ważne na jaki rynek przeznaczona była twoja Mazda.
4. Wersja auta na pewno zakodowana jest w numerze VIN (adresy stron do dekoderów można znaleźć na forum, ale nie gwarantuję, że działają). Sprawdzą Ci to też w salonie Mazdy nawet telefonicznie po numerze VIN właśnie. Nie pamiętam jak jest w Polsce, ale w IRL mam wpisaną wersję w dowodzie rejestracyjnym.
Pozdrawiam.