Strona 1 z 1

Olej w skrzyni biegów (benzyna 1.6)

PostNapisane: 14 kwi 2016, 11:54
przez tomeq83
Witam, potrzebuję ustalić jaki ogólnodostępny zamiennik mogę użyć jako olej do skrzyni biegów (benzyna 1.6)?

PostNapisane: 14 kwi 2016, 12:04
przez KMBak
Wątek FAQ nie jest do zadawania pytań. Wydzieliłem twoje zapytanie jako osobny wątek.

Powinien być 75W90 GL-4 lub GL-5.
Np. http://www.topendpower.pl/p/pl/rd-50304 ... 0-94l.html
Ale niech się mądrzejsi wypowiedzą, bo wiem tyle co wyczytam w tej kwestii.

PostNapisane: 12 maja 2016, 07:38
przez tomeq83
Planuję zakup oleju VALVOLINE MAXLIFE MTF GL-4 75W80. Koszt ok. 34 zł za 1 litr.

Wymianę zrobię sam bo raczej nie jest to nic skomplikowanego podobnie jak wymiana oleju silnika. Może wrzucę jakąś małą fotorelację. Koszt wymiany we własnym zakresie to 130zł a w ASO 300zł (z olejem).

Re: Olej w skrzyni biegów (benzyna 1.6)

PostNapisane: 2 lip 2016, 15:21
przez tomeq83
Dzisiaj znalazłem trochę czasu i wymieniłem olej w skrzyni biegów. Oto mała fotorelacja :)

Co potrzebujemy:

-olej do skrzyni biegów 2,9 litra, według książki serwisowej 75W80 GL-4 (KMBak: 75W-90 był stosowany w poprzedniej generacji trójki) trochę poszperałem i się dokształciłem :D. Na alledrogo kupiłem VALVOLINE GEAR OIL 75W80 GL-4 (pełny syntetyk). Koszt to około 90zł za 3 litry

-z uwagi, że korek wlewu znajduje się z boku skrzyni potrzebny jest kawałek rurki gumowej i lejek
(rurkę kupiłem w castoramie za parę złotych 50cm wystarczy, średnica jej zewnętrznych ścianek nie może przekraczać 8-9mm- do tego w sklepie z artykułami domowymi dobrałem lejek za 5zł. (zestaw jak na zdjęciu)

-klucz nasadowy 23mm i 10mm
20160702_123836.jpg
trochę mi zdjęcie ucięło przy obrabianiu i już nie mogłem odzyskać


1. najpierw podnosimy auto od strony kierowcy (wcześniej można odpalić i parę minut rozgrzać żeby olej lepiej spływał)
Bez tytułu.jpg

2. odkręcamy plastikową osłonę od dołu jak na filmiku https://www.youtube.com/watch?v=IWGU3mJbUE0
(można odkręcić tylko z jednej strony-od kierowcy + 3 śruby od przodu)
3.najpierw odkręcamy kluczem nasadowym 23mm korek wlewu (ten zaznaczony na zdjęciu na zielono), uwaga aby nie zgubić aluminiowej podkładki
-następnie podstawiamy pojemnik na olej i odkręcamy (kluczem 23mm) z dołu korek spustowy (zaznaczony na czerwono), również uważając aby nie zgubić podkładki
-olej spuszczamy jakieś 15 minut, można opuścić auto aby się wszystko wylało
20160702_123032.jpg

4.po spuszczeniu oleju zakręcamy (z czuciem aby nie przeciągnąć gwintu) korek spustowy z nakładką
5.Teraz bierzemy nasz lejek i wkładamy rurę do otworu wlewu i uzupełniamy olej (2,9l)
6.Zakręcamy korek wlewowy z nakładką i składamy osłonę plastikową.
7.Cieszymy się wymianą oleju i oszczędnością w porównaniu do usługi w ASO o jakieś 200zł.

PostNapisane: 28 sie 2016, 02:39
przez Mario mazda3
Przy jakim przebiegu wymieniałeś ten olej?
Pozdro

Re: Olej w skrzyni biegów (benzyna 1.6)

PostNapisane: 28 sie 2016, 10:15
przez tomeq83
Książkowo po 100 000 km. Teraz przejechałem na nowym oleju około 4000km i skrzynia chodzi jak masełko, zresztą jak przed wymianą <spoko>

PostNapisane: 14 wrz 2016, 12:21
przez taki1gosc
Czy po zalaniu tych 2,9 l oleju wypływał on przez otwór wlewowy? Pytam bo ja też sam wymieniałem olej w skrzyni i jak zwykle zalałem do poziomu otworu wlewowego ale mi chyba weszło trochę więcej tak około 3,5 l I nie wiem czy teraz nie powinienem odlać te 0,6 l?

Re: Olej w skrzyni biegów (benzyna 1.6)

PostNapisane: 15 wrz 2016, 19:44
przez tomeq83
Przesadziłeś zalewając do wlewu, według książki wchodzi 2,9l i tyle wlałem. Oczywiście piszę o silniku 1.6 benzyna. Nie wiem o jakim Ty aucie piszesz bo w opisie masz M2.

Re: Olej w skrzyni biegów (benzyna 1.6)

PostNapisane: 1 paź 2016, 22:26
przez jfk
Witam,
wymianiłem dziś olej w skrzyni biegów. Dla przyszłych ochotników wymiany, trochę faktów:
– oleju starego zlałem dokładnie 2.8 litra (po odkręceniu śruby wlewu, nie wyczuwałem poziomu oleju pod korkiem);
– wlałem nowego 2.9 litra (2.85 l podaje serwis manual) – zapewne 50-100 ml przepracowało i/lub zostało w układzie;
– śruby klucz 23: wlewu można odkręcić kluczem płaskim oczkowym, do spustowej zalecana nakładka;
– pod oboma śrubami jest aluminiowa podkładka, fi zew. 24 mm, fi wew. 18 mm
– tak naprawdę nie trzeba zdejmować platikowych osłon, śruba spustowa jest za plastikiem (zdecydowanie lepszy dostęp po podniesieniu strony kierowcy lub kanał); śruba wlewu dostępna od góry silnika;
– wlew za pomocą rurki i lejka, nie potrzeba strzykawki "po ciśnieniem";

Re: Olej w skrzyni biegów (benzyna 1.6)

PostNapisane: 17 lut 2018, 10:33
przez AndrzejMazda3BL
Witam, wczoraj zabrałem się za wymianę oleju w skrzyni biegów w mojej Mazdzie 3 BL 1.6 benzyna z 2009 roku. Spuściłem olej do misy, zakręciłem korek i zalałem nowego oleju 2.9 litra. Problem pojawił się na drugi dzień, gdzie postanowiłem przelać stary olej do butelek po nowym oleju a tutaj bam! Butelek brakło i okazało się, że oleju było około 3.4 litra :( Czy jest to możliwe, skoro producent podaje 2.9?

Re: Olej w skrzyni biegów (benzyna 1.6)

PostNapisane: 18 lut 2018, 13:36
przez tomeq83
Jesteś pierwszym właścicielem auta? Jaki masz przebieg?

Może ktoś już wcześniej wymieniał olej (dużo ludzi po odkupieniu samochodu wymienia płyny) i mechanik wlał "pod korek", stąd taka różnica.

Ja wlałem książkowo 2,9l i po 25 000km wszystko ok, biegi chodzą jak na początku.

Kolega "powyżej" Ciebie wylał dokładnie 2,8l, a jeszcze ktoś wcześniej zalał pod korek, więc nie przejmuj się, bo wychodzi na to, że Twój poprzednik wymieniał olej i za dużo wlał.

Re: Olej w skrzyni biegów (benzyna 1.6)

PostNapisane: 19 lut 2018, 15:14
przez AndrzejMazda3BL
Możliwe, że ktoś wymieniał, bo pierwszym właścicielem nie jestem. Dzwoniłem do serwisu Mazdy, wyznacznikiem poziomu oleju jest korek wlewu. Więc w Ich teorii wylewa się = dobry poziom. Pozdrawiam :)

Re: Olej w skrzyni biegów (benzyna 1.6)

PostNapisane: 19 lut 2018, 15:57
przez jfk
Zadzwoń do kilku. Na pewno otrzymasz kilka różnych wersji, tzn. ilości oleju jaki powinieneś zlać/wlać. hahaha
Ja wymieniałem osobiście i wylało się 2.8 litra, co odpowiada dokładnie instrukcji serwisowej (0.5 l różnicy) <nauka> Wlałem 2.9 l i skrzynia nadal pracuje idelanie.

Re: Olej w skrzyni biegów (benzyna 1.6)

PostNapisane: 20 lut 2018, 15:45
przez AndrzejMazda3BL
Dzwoniłem do dwóch, nikt nie dowierzał ilości oleju, którą zlałem ze skrzyni. Może ktoś przede mną wymieniał i mocno przedobrzył. Tak czy siak nawet więcej oleju Ich zdaniem nie zaszkodzi.

Re: Olej w skrzyni biegów (benzyna 1.6)

PostNapisane: 6 cze 2019, 19:11
przez marfa
Odświeżam temat. Właśnie wlałem 3 litry i poziom jest daleki od korka. Skąd wiem – włożyłem w otwór wlewu kamere endoskopową, skierowałem w dół i lustra oleju nie widać. Zlany olej był czysty, ale głośno mi pracuje 5-ty bieg. Pomyślałem, że brakuje oleju, skoro go nie widać, ale zamiast dolewać pod korek, wymieniłem cały – jak pisałem – 3 litry i dalej go nie widać.

1. Czy jest możliwe, żeby mazda walneła się podając 2,9 l w instrukcji?
2. Czy ktoś miał problem gwiżdżącego 5-go biegu i po zalaniu oleju pod korek problem ustał?
3. Dlaczego ta strona: http://autosotua.com/oleje-przekladniowe/mazda/3.html podaje dla tej skrzyni specyfikację 75W90, a instrukcja 75W80?

Re: Olej w skrzyni biegów (benzyna 1.6)

PostNapisane: 1 sie 2020, 22:46
przez MerlinNS
Witajcie, trochę odkopie temat. Chciałbym wymienić olej w skrzynii mojej BL, jednak obecnie na rynku jest tyle różnych olejów że ciężko się zdecydować co będzie OK.. W oko wpadł mi olej Ravenol MTF-2 75W80. Gdzieś szukając po sieci informaci o olejach znalazłem forum mazdy6, gdzie wiele osób go poleca. Czy w naszych 3 również ten olej byłby OK? Jeździ ktoś na takim? Jak wygląda praca skrzynii na tym oleju? Po wejściu na stronę producenta można znaleźć informacje, że olej ten spełnia klasyfikację GL-4, czyli taki jak zaleca instrukcja.

Re: Olej w skrzyni biegów (benzyna 1.6)

PostNapisane: 1 sie 2020, 23:17
przez Mario mazda3
Jeżdżę na tym oleju od jakiegoś czasu, praca skrzyni biegów rewelacyjna jak to w maździe z tą różnicą, że teraz bieg wsteczny bardzo rzadko haczy, gdzie wcześniej prawie zawsze. Olej Ravenol jak najbardziej polecam <spoko>

PostNapisane: 10 paź 2020, 21:44
przez taki1gosc
Co do ilości oleju to jest tak że te zalecane 2.9 l to taka minimalna bezpieczna ilość żeby te najniżej sięgające trybu ochlapywały komorę skrzyni biegów. Jeden mechanik mi to wytłumaczył. To nie jest tak że skrzynia ma pracować cała zanurzena w kąpieli olejowej. Olej ma ochlapywać tryby i je smarować. Tak że te 2.9 to tyle ile minimum powinno być a pod wylew czyli około 3.5 to maksimum konstrukcyjne. Tak że jak w tym przedziale jest oleju to jest ok. Z tym że skoro 2.9 wystarczy to po co przepłacać i wlewać więcej. Ja sam przy wymianie nie wiedziałem o tym i wlałem pod wylew. Nie odlewałem już i mineło kilka lat jazdy bez żadnych problemów.

PostNapisane: 3 sty 2021, 10:48
przez kolesgit1
Moim zdaniem powinno się wymienić na olej zalecany przez producenta, w ilości jak książka " mówi". Stwierdzenie, że skrzynia działa jak masełko jest mylące. Nikt nie nakręcił przekładni przed i po wymianę by stwierdzić czy jest lepiej, a właściwie czy nie jest gorzej. W moim przypadku tez dzialalo bez zarzutow przez kilka lat bez jakichkolwiek oznaków zużycia, po czy stanęło na autostradzie.

PostNapisane: 3 sty 2021, 13:07
przez zadra
tomeq83 napisał(a):skrzynia chodzi jak masełko, zresztą jak przed wymianą


Raczej każdy pisze na forum o swoich odczuciach – takich subiektywnych..

kolesgit1 napisał(a):dzialalo bez zarzutow przez kilka lat bez jakichkolwiek oznaków zużycia, po czy stanęło na autostradzie


Skrzynie padają z różnych powodów – niekoniecznie przez brak oleju albo przez jego nadmiar czy niewłaściwy olej (wadomo, że skrajnie różny olej od zalecanego może zdegradować elmenty skrzyni i w efekcie ją zniszczy).