Wymiana głośników Mazda 3 BL – relacja z wymiany i spostrzeżenia

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez dar1605 » 13 kwi 2014, 20:51

Witam.
Zabrałem się samodzielnie za wymianę głośników, nie znalazłem za wiele na forum do modelu mojej M3 wiec zamieszczam swoje spostrzeżenia (na razie tył – przód potem) :
1. Zakupiłem głośniki 16,5 cm dwudrożne współosiowe, na przód system – wziąłem profilaktycznie z płytkim montażem, oraz dystanse MDF fordowskie – generalnie z 5x7" na 16,5 cm,
2. demontaż boczka bez problemów, nawet nie popsułem za bardzo spinek,
3. widok oryginalnego głośnika trochę mnie zaskoczył nie tyle co "Made in China" :) co wielkością magnesu <co?> gdzie te 25W?
4. adaptery głośnikowe kupiłem na allegro sugerując się opisami, żeby oszczędzić sobie ciecia kabli, niestety zakup nie trafiony – oryginalne gniazda i wtyki "nie podobne do niczego" <glupek2> załączam zdjęcia. Nawet teraz nic nie mogę podobnego znaleźć.
5. Montaż prosty. Oryginalny głośnik jest trwale złączony z plastikiem o wys. ok. 3 cm i przykręcony do plastikowego wyścielenia boczka. Po odkręceniu głośnika w to miejsce dystans MDF pasuje idealnie w oryginalne otwory. Nowy głośnik przykręciłem dopiero po przykręceniu dystansu. Przewody od głośnika trzeba wyprowadzić z pod spodu na zewnątrz. W oryginale wejście na głośnik jest z boku (jak na załączony zdjęciach).
6. Po zakończeniu montażu zauważyłem, że nowy głośnik będzie zamontowany ok 2 cm niżej czyli miedzy nim a boczkiem będzie większa przestrzeń, nie wiedziałem jak to wpłynie na dźwięk – słyszę że jest ok
7. Wskazany jest raczej "płytki montaż" po odkręceniu głośnika widać w otworze z boku kawał blachy z od drzwi i nie wiem jakby było z głośnikiem 16,5 cm lub 5x7" z głębszym koszem, czy kosz nie zawadzałby o blachę.
Pozdrawiam
cdn... jak zajmę się przodem
Załączniki
gniazdo-wtyk Mazda 3 BL.jpg
głośnik1 Mazda 3 BL.jpg
głośnik Mazda 3 BL.jpg
Ostatnio edytowano 1 maja 2014, 21:18 przez dar1605, łącznie edytowano 1 raz
Początkujący
 
Od: 15 lis 2010, 20:03
Posty: 24
Skąd: Lublin
Auto: Mazda 3 Energy 2.0
2017r.

Postprzez Marica » 17 kwi 2014, 07:28

Dziękuję koledze za poruszenie tematu. Często zastanawiałem się nad takim modem ale czasu zbytnio wygospodarować nie umię.
Spostrzeżenia będą bardzo pomocne. Jak zwykle najtrudniej przeciera się nieznane szlaki. Za to może kolega się poczuć jak odkrywca :D
Mam taką wielką prośbę czy mógłby kolega podawać wymiary np. oryginalnego głośnika, dystansów itp.
Niestety nie posiadam, tak jak pewnie większość na forum katalogu EPC mazdy.
Wrzucić fotkę zamiennika głośnika, uzasadnić dlaczego akurat taki a nie inny, fotkę jak wygląda po zdemontowaniu boczek,potem fotkę osadzonego głośnika itd.
Jakie są wrazenia odsłuchowe po zamianie?
Byłbym niezmiernie wdzięczny.
Szacunek za pionierstwo.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 26 lut 2014, 08:56
Posty: 12
Auto: Mazda3 BL Exclusiv+ Z6 2010 1.6 MZR

Postprzez dar1605 » 26 kwi 2014, 22:09

Wymiana głośników – cd
Witam :D
1. Zakupione głośniki 16,5 cm to dwudrożne współosiowe Hertz DCX 170.3, na przód system – DSK 170.3, – głośniki mają bardzo płytki montaż tylko 45 mm, dystanse to standardowe MDF fordowskie – z 5x7" na 16,5 cm grubości ok 6 mm. Zdecydowałem się firmę Hertz bo głośniki te miałem w poprzednim aucie i grały super.
2. Boczki ściągają się prosto: dwie śruby w uchwycie drzwi i jedna pod klamką i lekko podważamy boczek czując jak puszczają spinki. Po zdjęciu boczka pozostaje wypiąć wtyczki elektryki i odłączyć dwie linki od zamka.
P1050751.JPG
widok drzwi po zdjęciu boczka

3. Oryginalny głośnik ma rozmiar 5x7" zatopiony trwale w plastyk o wysokości 30 mm, moc na magnesie 25 W to pewnie muzyczna czyli rzeczywista RMS to ok. 10-15 W, generalnie grały nieźle :]
P1050753.JPG
widok oryginalnego głośnika

4. Montaż w przednich drzwiach jest również prosty. Po odkręceniu oryginalnego głośnika w to miejsce dystans MDF pasuje idealnie. Żeby poprowadzić odpowiednio kable wywierciłem otwór w plastiku powyżej głośnika i po odcięciu <płacze> wtyczki głośnika wprowadziłem kable do wnętrza drzwi. Następnie podłączyłem odpowiednio zwrotnice głośnika systemowego: dwa przewody wejścia zwrotnicy INPUT na wejście głośnika, wyjście TW- do przewodów biegnących do tweetera w trójkącie przy lusterku (można poznać po kolorach), WF – do woofera czyli naszego głośnika 16,5 cm. Zwrotnica ma w zestawie naklejkę dwustronną i przykleiłem ją wewnątrz drzwi. Nowy głośnik przykręciłem dopiero po zlutowaniu przewodów.
P1050765.JPG
widok przykręconego MDF wraz z zamontowaną i przyklejoną zwrotnicą

5. Tweetery oryginalne znajdują się w trójkątnym plastyku przy lusterku. Zaczepione są na zatrzaski z których łatwo je wypiąć. Nowe tweetery Hertza zamocowałem z pomocą pistoletu z klejem na gorąco. Użyłem do tego też elementów plastikowych, które znajdują się w zestawie z tweeterami Hertza odpowiednio je przycinając. Przy oryginalnych tweeterach znajduje się gniazdo i podpięte są do obwodu również za pomocą wtyczek. Zrezygnowałem tym razem z ciecia kabli i pobieliłem cyną końcówki przewodów tweeterów Hertza i wcisnąłem je do wtyczki (typ żeński) instalacji.
P1050757.JPG
widok zamontowanych tweeterów Hertza

6. Jak wspomniałem wcześniej nowy głośnik będzie zamontowany ok 2 cm niżej czyli miedzy nim, a boczkiem będzie większa przestrzeń.
7. Również wcześniej pisałem, iż wskazany jest raczej "płytki montaż" po odkręceniu głośnika widać w otworze z boku kawał blachy z od drzwi i nie wiem jakby było z głośnikiem 16,5 cm lub 5x7" z głębszym koszem. Jak widać na zdjęciach nie tylko blacha ogranicza obszar głośnika. Po opuszczeniu szyby w przednich drzwiach odległość od szyby do krawędzi dystansu to ok. tylko 60 mm (max. głębokość montażu).
P1050754.JPG
widok otworu po głośniku
P1050759.JPG
widok otworu z opuszczoną szybą
P1050763.JPG
pomiar max. głębokości montażu

8. Generalnie jakość dźwięku uległa zdecydowanej poprawie (mimo, iż nie jestem melomanem i nie słyszę siódmych skrzypiec <glupek2> ). Generalnie można śmiało podkręcić głośność nie obawiając się przesterowania (oryginalne radio ma niezły zapas mocy). Dźwięki są czystsze i bardziej wyraźne. Głośniki mają dużą skuteczność 93dB, więc wyraźnie słychać górę i średnie tony, brakuje trochę dołów czyli basu. Można to trochę skorygować radiem, ale ma ubogi zakres regulacji. Przy podaniu większej mocy jest ok.
Pozostała mi teraz "tylko" wymiana radia na jakiś kombajn GPS/DVD z ekranem dotykowym 7 lub 8 " i większą mocą ale o tym napiszę jak nazbiermam kasy ... <czarodziej>
P1050766.JPG
widok zamontowanego głośnika 16,5 cm

Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 15 lis 2010, 20:03
Posty: 24
Skąd: Lublin
Auto: Mazda 3 Energy 2.0
2017r.

Postprzez quzio » 5 maja 2014, 18:54

Fajna fotorelacja, mała sugestia dotycząca dalszych poczynań to przydałoby się porządne wygłuszenie drzwi przednich co skutkowałoby rzeczywistym polepszeniem walorów odsłuchowych w aucie, to takie abecadło CA.Szacunek za samodzielną pracę i zdjęcia.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 sty 2008, 13:42
Posty: 82
Skąd: Warszawa
Auto: Jest Mazda 3 BL 2.0 MZR DISI i-Stop HB '11 Gunmetal Blue Mica
Była Mazda 6 GG CiDT 2.0 '05 Black Mica

Postprzez dar1605 » 5 maja 2014, 22:34

Znam abecadło CA ;) może nie całe ... he he, nie jestem audiofilem. Planowałem wygłuszenie drzwi ale najpierw zabezpieczenie antykorozyjne. Oprócz podwozia w grę wchodzą wnętrza drzwi, czyli wygłuszenie można zrobić po zabezpieczeniu. Chociaż mam obawy żeby całkowicie samodzielnie demontować elementy drzwi żeby się dostać swobodnie do środka. Generalnie niskie tony skorygowałem ustawieniem radia. Jak widać radio było "policzone" pod taki typ i małą moc głośników. Jak pisałem uboga jest jego regulacja, przydałby się mini korektor, podbicie niskich tonów i większa dynamika i moc. Ewentualnie dodatkowy wzmacniacz lub wymiana radia :D, którą planuje... kiedyś.
Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 15 lis 2010, 20:03
Posty: 24
Skąd: Lublin
Auto: Mazda 3 Energy 2.0
2017r.

Postprzez Avbmaster » 22 sty 2020, 10:55

Witam wszystkich.
Fabryczne glosniki jak dla mnie graly naprawde przyzwoicie i gdyby nie fakt, ze jeden glosnik zaczal charczec wogole bym ich nie wymienial na chwile obecna. Od dawna sie nosilem z zamiarem wymiany audio na cos duzo lepszego ale jakos nigdy czasu nie bylo. A, ze glosnik charczal i niestety nie moglem znalezc oryginalnego glosnika na allegro wiec postanowilem wymienic wszystkie glosniki przod/tyl na Hertz`e na w/w przez kolege bo sa dosyc tanie. MIalem nadzieje na lepszy efekt koncowy ale o tym pozniej.

dar1605 – wielkie dzieki za fotorelacje! Dzieki Twoim zdjeciom od razu wiedzialem gdzie sa zlokalizowane spinki, dystanse pasowaly idealnie i ogolem bardzo ulatwiles mi prace! :)

Moj przypadek:
Pacjent: Mazda 3 BL
Zakupione dystanse: MDF Mazda, Ford – pasuja idealnie w oryginalne otwory
Glosniki przod: Hertz DSK 170.3 – w zestawie 2 x glosniki niskotonowe, 2 x wysokotonowe, 2 x zwrotnice
Glosniki tyl: Hertz DCX 170.3

Ogolem montaz bardzo latwy. Z pierwszym boczkiem szarpalem sie kilka minut ale juz z nastepnym udalo sie w 5 min. Wedlug mnie nie ma potrzeby sciagac linek. Wystarczy odlaczyc caly element z klamka od boczka.. Dystanse pasuja idealnie w oryginalne otwory. Bezposrednio za otworem na glosnik jest blacha z duzym otworem i wlasnie tam zainstalowalme zwrotnice. W zestawie producent dolacza do zwrotnicy tasme dwustronna ale slabo kleila wiec przykleilem ja zaraz za glosnikiem i dodatkowo zalozylem jedna opaske zaciskowa, nie pusci napewno. Tweetery zamontowalem troche inaczej niz kolega. Wycialem fabryczna kratownice w trojkatach i dzieki dolaczonym przez producenta plasitkach montazowych zainstalowalem je od zewnatrz. Jak dla mnie wyglada to naprawde dobrze.. Po wywierceniu otworu na kable czas na lutowanie – na zwrotnicy wszystko jest opisane. Na zwrotnicy kabel z czerwonym paskiem to "+". Glosnik ma rowniez zaznaczone "+ i –". Do podlaczenia tweeterow nie uzylem fabrycznych kabli tylko je ominalem podlaczajac do zwrotnicy zeby mniej lutowac. Gdyby ktos mial dylemat z kolorami kabli ponizej podaje kolorystyczny opis:
Lewy przod = Bialy + / Zolty –
Prawy przod = Czerwony + / Niebieski –
Lewy tyl = Bialy + / Zielony –
Prawy tyl = Niebieski + / Brazowy –
Wymiana glosnikow na przodzie zajela mi okolo 2 godz na spokojnie.

Jesli chodzi o tyl to sprawa wyglada duzo latwiej. Nie ma zwrotnicy wiec robimy jedna dziurke na kable, montujemy dystans, glosnik, zakladamy boczek i to by bylo na tyle..

Obrazek

Na koniec. Wiadomo, ze kazdy ma inne gusta i preferencje muzyczne. Ale ja jestem rozczarowany efektem koncowym, jest tragedia jak to gra, serio. Podobna opinie wyrazily osoby z ktorymi zazwyczaj podrozuje. Spodziewalem sie naprawde duzej poprawy jakosci dzwieku ale ten zestaw Hertz`a gra duzo gorzej niz fabryczne glosniki na chwile obecna. Dolu praktycznie wogole nie slychac. Slychac go dopiero wtedy gdy wysiadze sie z auta i odejdzie na odleglosc jednego metra od auta! Mozna odniesc wrazenie, ze lepiej slychac poza autem niz w nim. Do poziomu glosnosci 30 graja bardzo cicho, powyzej 30 jest lepiej. Radio ma ubogi zakres regulacji i da sie skorygowac niskie/wysokie tony w malym zakresie ale jezeli chodzi o niskie tony po podbiciu radiem basu +2 graja tragicznie. Jest czysciej ale praktycznie zero dolu no chyba, ze sie wysiadzie z auta :). Na fabrycznych glosnikach okolo poziomu glosnosci 20 glosniki graly naprawde przyjemnie. Zeby osiagnac porownywalny poziom glosnosci z zestawem Hertz`a krecimy glosnosc na poziom 40.
Podsumowujac. Slychac, ze Hertz`e graja duzo czysciej i jest potencjal ale jesli ktos planuje wymienic tylko glosniki bez wygluszania drzwi to szkoda czasu i pieniedzy. Lepiej zostawic fabryczne glosniki bo zle nie graja i okolo 500zl zostaje w kieszeni.
Tak jak pisalem slychac, ze te glosniki maja potencjal i za te pieniadze sa warte swojej ceny ale tylko z wygluszeniem drzwi. Wlasnie zamowilem maty i gabki wygluszajace i jeszcze w tym tygodniu zamierzam wygluszyc drzwi przod/tyl i napewno jakosc odsluchu ulegnie duzej poprawie ale nadal mam watpliwosci czy aby to fabryczne radio nie jest za slabe zeby te glosniki fajnie pociagnac, relacje zamieszcze na forum. Jesli po wygluszeniu drzwi okaze sie, ze to radio jednak jest za slabe to wymieniam na "kombajna z dotykowym wyswietlaczem" (zalezy mi na sterowaniu z kierownicy) i wzmacniacz. Napewno tego nie zostawie tak jak jest bo na chwile obecna jestem zirytowany tym jak to gra :)
Załączniki
mazda glosniki.jpg
Początkujący
 
Od: 22 sie 2016, 23:04
Posty: 5 (1/0)
Skąd: Zürich
Auto: Mazda 3 BL Hatchback – 1.6D 109km 2010

Postprzez DieSpinnePL » 5 cze 2020, 09:56

Dzięki za tutorial!
Na podstawie Twojej relacji zmieniłem u siebie w zeszłym roku głośniki.

Gdy wziąłem do ręki zdemontowany oryginalny głośnik to miałem takie samo wrażenie jak Ty <lol> To jakaś kpina z tym Made in China, wielkością magnesu oraz materiałem membrany <glupek2>

U mnie wybór padł na głośniki JBL. Zdjęcie w załączeniu. Nagłośnienie jest zupełnie inne. Jedyne z czego nie jestem zadowolony to, że tweety kupiłem Hertz'a i one specyficznie metalicznie "syczą" przy wysokich dźwiękach.

Przy okazji zacząłem się wkurzać na fabryczne radio. Zorientowałem się o tej przypadłości jak wybrałem się w dłuższą trasę. Radio strasznie gubi fale. Jest praktycznie bezużyteczne poza miastem :( Zmieniłem już bat anteny na dłuższy ale nic to nie pomogło :( Szkoda mi wymieniać całego radia, bo mam sterowanie z kierownicy i ogólnie gdyby tylko nie gubiło tych fal radiowych to byłbym zadowolony... (PS: tak, mam właczony RDS).
Załączniki
M3 JBL.jpg
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 lis 2007, 18:27
Posty: 47
Skąd: Skawina/Kraków
Auto: MX-5 1.8l

Postprzez patryczak » 31 sie 2020, 14:54

Panowie super tutoriale nie tylko dla użytkowników 3-ek.
Ja mam 5ke i przymierzam się do poprawy nagłośnienia.
Ale nie chce wpakować kasy w samą wymianę głośników i żeby się nie okazało że nie było warto tak jak pisaliście że efekty marne..
[quote="Avbmaster"] i jak zmieniłeś radio lub wyciszyłeś budę/drzwi? Jakieś efekty, poprawa? <co?>
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 8 gru 2014, 21:25
Posty: 19 (0/1)
Auto: jest: 5 CW 1.6(Y6) diesel 2010
była: Premacy 2.0DITD 2004

Postprzez Avbmaster » 21 wrz 2020, 10:49

Hej Patryczak.
Wygluszylem przednie drzwi ale nie sam tylko zlecilem to firmie Essa z Rzeszowa. Samemu pewnie by mi sie zeszlo z tym caly dzien i wydaje mi sie, ze nie zrobilbym tego tak dobrze jak profesjonalisci. Zaplacilem 700zl za wygluszenie i bylo warto bo zostaly wyeliminowane wszystkie trzaski itp. Drzwi mam wygluszone wiec kolejnym krokiem bedzie wzmacniacz i subwoofer w bagazniku. Oryginalne radio nie ma wyjsc RCA na wzmacniacz wiec sprobuje najpierw z adaperem/konwerterem RCA. Ponoc takie rozwiazanie obniza jakosc dzwieku ale audiofilem nie jestem i wydaje mi sie, ze warto sprobowac a moze akurat fajnie bedzie gralo. Adapter kosztuje max. 50zl wiec i tak wyjdzie taniej niz nowe radio za 1000zl takie jakie bym chcial zeby dzialalo mi sterowanie z kierwonicy.
Moj cel to nie musi byc bardzo glosno, nie musi byc pompy tylko zeby gralo troche glosniej, czysciej i bylo troche wiecej dolu i gory niz mial fabryczny zestaw. To wystarczy.

Jezeli chodzi o poprawe jakosci dzwieku po wygluszeniu drzwi to slychac poprawe ale nadal jest kiepsko z tymi glosnikami Hertz. Nie znam sie ale wydaje mi sie, ze to oryginalne radio jest po prostu za slabe zeby pociagnac te glosniki i ma zbyt ubogi zakres korekcji dzwieku. Oryginaly graly duzo lepiej i z wygluszonymi drzwiami oryginalne glosniki gralyby napewno duzo lepiej. Tak jak pisalem wczesniej zeby wogole zaczely grac te Hertze trzeba podkrecac radio do poziomu glosnosci 40 i nawet wtedy jest duzo za duzo gory a dolu nawet z wygluszonymi drzwiami prawie brak. Po kilku minutach radio sie strasznie przegrzewa i po czasie "uszkadzaja" sie koncowki mocy w radiu, po prostu predzej czy pozniej ktorys glosnik zaczyna harczec. W przeciagu 1 mc wymienialem radio 2 razy. Cale szczescie, ze sa dosyc tanie bo na allegro zaplacilem raz 50zl i raz 60zl za uzywane oryginalne radio.

Sumujac to napewno polecam wygluszenie drzwi. Zadnych piskow, trzaskow i jakosc dzwieku duzo lepsza. Podczas jazdy tez jest duzo ciszej w aucie bo ogolnie wydaje mi sie, ze Mazda 3 jest raczej slabo wygluszona.
Napewno nie polecam wymiany glosnikow na te Hertze ktore ja wlozylem – porazka jak to gra. Moze ktos zmienial glosniki na inne i graja fajnie ale napewno nie te Hertze. Ja po prostu sobie myslalem, ze skoro fabryczne glosniki graja dosyc fajnie to jak wloze jakies "lepsze" glosniki to napewno beda graly lepiej. Ale jak sie okazuje bez wiedzy o naglosnieniu to wcale nie jest takie latwe jakby sie wydawalo i w moim przypadku przynioslo to odwrotny efekt od zalozonego. Jezeli ktos chce wymienic tylko glosniki na cos innego to wybral bym sie do profesjonalistow ktorzy dobiora odpowiednie glosniki do mocy radia itp. Wyjdzie napewno taniej niz wyrzucenie 500zl na glosniki ktore graja gorzej niz fabryczny zestaw.

Jak juz zaczalem dlubac przy tym naglosnieniu i wydalem pare groszy to juz to dokoncze tak jak trzeba. Na razie jestem za granica ale jak wroce to zakladam wzmacniacz (pod fabryczne radio z adapterem) i subwoofer do bagaznika i podziele sie szczegolami i wrazeniami na grupie. Mam nadzieje, ze obejdzie sie bez wymiany radia. Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 22 sie 2016, 23:04
Posty: 5 (1/0)
Skąd: Zürich
Auto: Mazda 3 BL Hatchback – 1.6D 109km 2010

Postprzez Robertbol » 25 lip 2022, 22:17

Czy da się to podłączyć bez zwrotnicy jeżeli tak to jak te cztery kable zrobić żeby głośnik się odezwał. Przyznaje się jestem zielony w tej kwestii
Początkujący
 
Od: 16 lip 2022, 18:03
Posty: 2
Auto: Mazda 3 BL hatchback 1,5 benzyna 2009r

Postprzez zupastrupa » 18 lut 2023, 21:14

ADAPTOR GŁOŚNIKOWY FORD MONDEO MK4 07-14 przód/tył.
Użyłem ich u siebie i pasują.
Początkujący
 
Od: 18 lut 2023, 21:10
Posty: 1
Auto: Mazda 3 BL, 1.6 benzyna, 2009

Postprzez Swoop » 2 lis 2023, 10:59

Witam,

Powiedzcie mi, jaka jest głębokość montażowa głośników tył?
Zastanawiam się jakie głośniki kupić i nie wiem jakim rozmiarem się kierować
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 wrz 2007, 22:42
Posty: 302 (4/0)
Skąd: Ełk
Auto: M6 GY MZR-CD 121KM '03

Postprzez Maniou » 14 lis 2023, 18:56

Witam, do Madzi 3 Bl hatchback jaki rozmiar głosnika na przód ? 6x8 czy 5x7? Tak zeby nie kupować dystansów.
Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 22 maja 2022, 15:35
Posty: 4
Auto: Mazda 3 gen2 1.6 MZR 105km 2009r.

Postprzez Swoop » 30 lis 2023, 11:51

6x8 ale jest tam mało miejsca do szyby, więc najlepsza opcją będzie 165 + dystanse
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 wrz 2007, 22:42
Posty: 302 (4/0)
Skąd: Ełk
Auto: M6 GY MZR-CD 121KM '03

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323