Mazda3 (BK) – Opony letnie (dyskusja)

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez kayo » 9 cze 2008, 23:18

Witam

Jako, że moją mazię 3 w momencie zakupu dostałem na oponach zimowych i stalowych felgach muszę kupić coś na lato.
Podobno (tak dowiedziałem się na jednym salonie w niemczech) na lato powinno się zakładać 16" P205/55/R16 a na zimę są 15" – czy to prawda?

Zależy mi głównie na komforcie jazdy – po drodze do pracy mam dość "dziurawe" odcinki więc zależało by mi, aby to odrobinę wytłumić. Większe gumy powinny być wygodniejsze?

Drugie pytanie – jako, że teraz mam stalowe felgi zastanawiam się nad kupnem alumów i tutaj mam dylemat – lepiej kupić oryginalne mazdowskie (z allegro) czy jakieś inne (często ładniejsze) zamienniki?

Niestety jeśli chodzi o te sprawy jestem noob'em (jestem informatykiem) więc liczę na pomoc kolegów :)

Jeśli chodzi o gumy to mam zamiar celować w Pirelli

Dzięki za odpowiedzi <piwo>
Ostatnio edytowano 23 maja 2013, 23:30 przez lukaszm, łącznie edytowano 5 razy
Powód: usuniecie ankiety. polaczenie watkow
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2008, 23:45
Posty: 48 (1/0)
Skąd: Bieruń
Auto: Mazda 3 hatchback, 2.0 BM, automat

Postprzez Maciej Loret » 10 cze 2008, 08:34

kayo napisał(a):Podobno (tak dowiedziałem się na jednym salonie w niemczech) na lato powinno się zakładać 16" P205/55/R16 a na zimę są 15" – czy to prawda?


Nie ma żadnej konieczności. Jeśli jeździsz spokojnie i wolno a wygląd auta ma dla Ciebie równie wielkie znaczenie co wybory w Malawi, to zostaw te felgi 15". A kup letnie opony i co sezon będziesz przekładał – koszt 70-120PLN za operację. Jeśli wolisz wygląd alufelg, to sobie dokup 15" lub 16" (droższe felgi i opony oraz mniejszy komfort, ale lepsza przyczepność ).

kayo napisał(a):Większe gumy powinny być wygodniejsze?


Bardziej komfortowe.

kayo napisał(a):Drugie pytanie – jako, że teraz mam stalowe felgi zastanawiam się nad kupnem alumów i tutaj mam dylemat – lepiej kupić oryginalne mazdowskie (z allegro) czy jakieś inne (często ładniejsze) zamienniki?


Bez znaczenia. Cena oryginalnych w ASO może zabić. Cena używek oscyluje w okolicach nowych felg innych producentów. Ważne, żeby nie były mocno prostowane i dały się wyważyć.

kayo napisał(a):Jeśli chodzi o gumy to mam zamiar celować w Pirelli


Może być ciężko naciągnąć, może lepiej unimil sobie życie? ;)
Pozdrawiam, Maciej Loret
było: Ford Escort '95, Alfa 156 2.0 Selespeed '99, jest: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02, będzie: HGW...
Biuro Rachunkowe Małgorzata Loret:
http://www.loret.bydgoszcz.pl
http://www.allegro.pl/show_user_auction ... d=10007338
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=40213
Nie dyskutuję z: domin1979, dortann, Pkoli, Pawnik, L(i)orento
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 sie 2007, 22:56
Posty: 3397 (0/1)
Skąd: Bydgoszcz, Zgorzelec
Auto: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02
224kkm w tym 117kkm moje

Postprzez cult1 » 10 cze 2008, 10:33

Ja letnie mam oryginalne 16" (205/55/R16) Bridgestone Turanza ER30.
Na zimę zakupiłem felgi stalowe ale już 15" (195/65/R15) Goodyear Ultragrip 7. Takie rozmiary letnich i zimowych bym Ci polecał.
Co do marki opony na lato poszukaj testu ADAC.
Tutaj masz np linka http://www.roadlook.pl/opony/adac-test-letnich-opon-2007-czesc-ii-205-55-r-16-v.html
PS. pozdrawiam kolegę po fachu :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 sty 2008, 23:16
Posty: 304 (0/2)
Skąd: Kielce

Postprzez kayo » 10 cze 2008, 10:44

Właśnie oglądałem ten test – miałem wersję z tego roku (2008)
Na pierwszym miejscu jest Pirelli – z tym, że tam nie było testu 16" (tylko 14" i 15")

Skoro takie są orygniały to takie kupię :)
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2008, 23:45
Posty: 48 (1/0)
Skąd: Bieruń
Auto: Mazda 3 hatchback, 2.0 BM, automat

Postprzez cult1 » 10 cze 2008, 11:39

Musisz rozważyć kilka rzeczy. Niektóre opony są cichsze ale np. bardziej miękkie i się szybciej zużywają. Inne dokładnie na odwrót i to są chyba poza ceną najbardziej miarodajne wskazania co do wyboru opon z czołówki.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 sty 2008, 23:16
Posty: 304 (0/2)
Skąd: Kielce

Postprzez Summit » 10 cze 2008, 13:27

W Corolli miałem Bridgestony i byłem niezadowolony. Szybko wymieniłem na Nokiany (świetne opony). Natomiast o fabrycznych z M6 Bridgestone Turanza mogę wypowiadać się w samych superlatywach.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2006, 16:37
Posty: 183
Skąd: Krypa
Auto: Mazda 6 GG '07 2.0 LF 147KM A/T
Mazda 6 GG '07 MZR-CD 143KM Active (była, ale się rozbiła)

Postprzez kocio » 10 cze 2008, 13:51

Poczytaj – tu trochę wieszają psy na fabrycznych oponach do 3..

http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?p=911049
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 mar 2007, 09:45
Posty: 123 (0/1)
Skąd: Pogórze Śląskie
Auto: Mazda 3 BL, 2009

Postprzez mr_t » 10 cze 2008, 19:09

kayo napisał(a):Podobno (tak dowiedziałem się na jednym salonie w niemczech) na lato powinno się zakładać 16" P205/55/R16 a na zimę są 15" – czy to prawda?

To taka sobie teoria. Zależy od stylu jazdy, tego gdzie się jeździ i ile się ma $$$ do wydania. Chodzi o to że po 1 jeśli na zimę masz węższe opony to ta sama masa rozkłada się na mniejszą powierzchnię przez co lepiej dociążona opona zimowa lepiej się "wgryza" w śnieg. Do tego wyższy profil – lepiej tłumi dziurska, koleiny i takie tam zimowe atrakcje. Tyle że z szerokością to taka sobie teoria która ładnych kilka lat temu się przeterminowała. Producenci opon mimo tego samego rozmiaru przy zimówkach robią nieco węższe oponki. Wystarczy przyłożyć do siebie letnią i zimową oponę, w większości przypadków mimo tego samego rozmiaru zimówka będzie nieco węższa.

Znów szersza letnia opona zapewnia większą przyczepność na zakrętach, przy hamowaniu, ale i stawia większe opory toczenia. Do tego nie zawsze niższy bieżnik oznacza większą przyczepność. Na naszych dziurach niskoprofilówki sprawdzają się przy spokojniejszej jeździe – tyle że moim zdaniem 205/55R16 to nie jest niskoprofilówka.

No i różnica w cenie – 15 zawsze będą tańsze od 16. Felgi można znaleźć stosunkowo tanio na Allegro. Oponki też – ale używek bym się bał.

kayo napisał(a):Zależy mi głównie na komforcie jazdy – po drodze do pracy mam dość "dziurawe" odcinki więc zależało by mi, aby to odrobinę wytłumić. Większe gumy powinny być wygodniejsze?

W którą stronę większe? Wybierając między 195/65R15, a 205/55R16 na pewno lepiej dziurska będą tłumiły te 1 i na pewno dadzą Ci większy komfort, do tego są tańsze, a dzięki mniejszej szerokości mają mniejsze opory toczenia i samochód będzie mniej palił.

A felgi – mazda ma bardzo duży ET i ciężko znaleźć coś nieoryginalnego z tak dużym ET.
Forumowicz
 
Od: 1 kwi 2008, 22:12
Posty: 629
Skąd: Będzin
Auto: Mazda 3, 2.0 diesel

Postprzez DeadlY » 12 cze 2008, 14:59

mr_t napisał(a):
kayo napisał(a):Podobno (tak dowiedziałem się na jednym salonie w niemczech) na lato powinno się zakładać 16" P205/55/R16 a na zimę są 15" – czy to prawda?

To taka sobie teoria. Zależy od stylu jazdy, tego gdzie się jeździ i ile się ma $$$ do wydania.

Jakiej wielkości kola i opony stosuje sie w danym samochodzie zalezy najpierw od tego do jakich zostal zaprojektowany i w tym momencie wazne sa wskazania producenta, a dopiero potem mamy kilka opcji i mozemy dopasowac je do stylu jazdy (mija sie z celem stosowanie za malych lub za duzych kol)
mr_t napisał(a): Chodzi o to że po 1 jeśli na zimę masz węższe opony to ta sama masa rozkłada się na mniejszą powierzchnię przez co lepiej dociążona opona zimowa lepiej się "wgryza" w śnieg. Do tego wyższy profil – lepiej tłumi dziurska, koleiny i takie tam zimowe atrakcje.

dokladnie tak , ale nie do konca. na koleiny wyzszy profil nie koniecznie jest lepszy na pewno lepiej tlumi, ale przy wiekszych predkosciach moze "bujac" samochodem, a to wcale nie jest lepiej. co do dziur czasami jak mamy szersze opony to nie poczujemy dziury bo cala opona ja "zakryje" , wezsza wpadnie w dziure
mr_t napisał(a):Producenci opon mimo tego samego rozmiaru przy zimówkach robią nieco węższe oponki.

To ciekawe, nie zwróciłem nigdy uwagi, cenne spostrzeżenie :)
mr_t napisał(a):Znów szersza letnia opona zapewnia większą przyczepność na zakrętach, przy hamowaniu, ale i stawia większe opory toczenia.

nie na mokrej nawierzchni, wtedy szerokie opony maja mniejsza przyczepnosc (jest podobnie jak pisales o sniegu)
mr_t napisał(a): Do tego nie zawsze niższy bieżnik oznacza większą przyczepność.

nizszy bieznik oznacza mniejsza przyczepnosc poniewaz jest zuzyty
mr_t napisał(a): Na naszych dziurach niskoprofilówki sprawdzają się przy spokojniejszej jeździe

nie ma sensu zakladac niskich profili jesli jezdzimy spokojnie bo tego nie wykorzystamy zaplacimy sporo wiecej a samochod straci duzo na komforcie i szybciej beda zuzywaly sie elementy zawiszenia i nie tylko. jedyna zaleta niskich profili bedzie atrakcyjniejszy wyglad ale nie w kazdym samochodzie
mr_t napisał(a):No i różnica w cenie – 15 zawsze będą tańsze od 16. Felgi można znaleźć stosunkowo tanio na Allegro. Oponki też – ale używek bym się bał.

w 100% sie zgadzam, ale felg bym nie polecal kupowac na allegro

mr_t napisał(a):W którą stronę większe? Wybierając między 195/65R15, a 205/55R16 na pewno lepiej dziurska będą tłumiły te 1 i na pewno dadzą Ci większy komfort, do tego są tańsze, a dzięki mniejszej szerokości mają mniejsze opory toczenia i samochód będzie mniej palił.

pisalem wyzej, nie w kazdym przypadku wezsze sa bardziej komfortowe. co do oporow toczenia to w bardzo duzej mierze sa zalezne od bieznika (nie tylko od szerokosci), a co do spalania to jest to malo odczuwalne, wychodzi to bardziej teoretycznie niz praktycznie

ja jezdze na pirelli P7 205/50 R17 (takie byly jak kupowalem samochod)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 kwi 2008, 11:35
Posty: 552
Skąd: 3miasto
Auto: Mazda 3 BK LF było....

Postprzez Feat » 13 cze 2008, 00:17

Ja dwa miesiace temu kupilem na lato oryginalne 16'' felgi do mojej mazdy (nówki, ale od osoby prywatnej), do tego zalozylem opony Dunlop Sport maxx 205/55 i jestem bardzo zadowolony, auto dobrze sie prowadzi, dobrze hamuje (ostatnio mialem podbramkowa sytuacje i wyhamowalem, pomimo ze nawierzchnia byla typowo polska) – moge spokojnie polecic. Mysle, nie ma znaczenia czy kupisz felgi oryginalne czy nie, to zalezy jakie bardziej Ci się podobaja, natomiast uwazam ze do takiego auta, szersze opony sa lepszym wyborem.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 mar 2008, 16:07
Posty: 104
Skąd: Wrocław / Wałbrzych
Auto: 3 MPS

Postprzez mr_t » 13 cze 2008, 08:43

DeadlY napisał(a):
mr_t napisał(a): Do tego nie zawsze niższy bieżnik oznacza większą przyczepność.

nizszy bieznik oznacza mniejsza przyczepnosc poniewaz jest zuzyty

Pisząc bieżnik miałem na myśli profil ;)
DeadlY napisał(a):
mr_t napisał(a): Na naszych dziurach niskoprofilówki sprawdzają się przy spokojniejszej jeździe

nie ma sensu zakladac niskich profili jesli jezdzimy spokojnie bo tego nie wykorzystamy (...)

Większość ludzi których znam, co lubią szybką jazdę nie lubi niskoproflówek. Powód jest prosty – jeżdżąc szybko po naszych dziurach łatwo uszkodzić oponę i felgę. Niski profil to lepsza przyczepność na dobrych drogach, naszym bardzo daleko do tego.
DeadlY napisał(a): co do spalania to jest to malo odczuwalne, wychodzi to bardziej teoretycznie niz praktycznie

W moim poprzednim samochodzie – 205/55R16 ConiSportContact2 (wcześniej ContiPremiumContact 2) vs. Michelin Pilot Exalto PE2 – na Conit średnio 6-7 na michelinie 6,5-7,5 ON/100. 0,5 litra nie dużo, ale na % to bez mała 10%.
Na początku każda z oponek prezentowała porównywalny poziom przyczepności. Główne różnice były w twardości-> komforcie. Ale po czasie , szczególnie na mokrym Michelin zostawiał Conit w tyle. Za to na suchym ContiSportContact2 prowadził się dużo lepiej, po prostu rewelacja. No i Conti były bardziej ciche, a mniejsze opory toczenia były odczówalne przy wyższych prędkościach.

Feat napisał(a):Mysle, nie ma znaczenia czy kupisz felgi oryginalne czy nie

W nieoryginalnych ciężko znaleźć tak duże ET jak ma Mazda. Mi się nie udało i na zime kupiłem z mniejszym ET.
Forumowicz
 
Od: 1 kwi 2008, 22:12
Posty: 629
Skąd: Będzin
Auto: Mazda 3, 2.0 diesel

Postprzez kayo » 13 cze 2008, 09:32

Można wiedzieć o co chodzi z tym ET?
jakoś nic mi to nie mówi :|

jeśli chodzi o gumy to jestem już zdecydowany na te 16"

Co do felg to jeszcze pooglądam, wcześniej nie wiedziałem o żadnym ET więc jak się dowiem ocb to będę szukał od nowa
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2008, 23:45
Posty: 48 (1/0)
Skąd: Bieruń
Auto: Mazda 3 hatchback, 2.0 BM, automat

Postprzez mr_t » 13 cze 2008, 11:29

kayo napisał(a):Można wiedzieć o co chodzi z tym ET?

ET to offset. Odległość płaszczyzny montażu felgi od jej osi symetrii. Mazda ma duże – 52,5 (przynajmniej moja). Jeśli ET będzie mniejsze to felga będzie wystawała bardziej na zewnątrz. Jeśli będzie małe to istnieje ryzyko ocierania się opony o nadkole/ błotnik, bądź po wjechaniu w dziurę opona rozwali nadkole z błotnikiem włącznie.
Poza tym jeśli zmienisz ET to przednie koło ma oś obrotu w innym miejscu – im większe odstępstwo od fabrycznego ET tym większy wpływ na pracę układu kierowniczego. Dodatkowo bardziej wysunięte na zewnątrz koła dają inną dźwignię na zawieszenie i samo zawieszenie też nieco inaczej pracuje.

Jeśli różnica w ET nie będzie duża to te wszystkie (i inne nie opisane) zjawiska będą tak małe że można je pominać.

Kupując felgi nieoryginalne sprawdz w serwisie (nie ASO – ale dobrym oponiarskim) czy będą pasowały. Porządne serwisy maja katalog (gruba księga) gdzie są wypisane wszystkie samochody i jakie felgi zamiennie można zastosować – jest do danego modelu każda felga z osobna wypisana i z czym się to wiąże. Wtedy gość Ci powie że np. ta felga nie może być bo istnieje ryzyko rozwalenia błotnika przy skręconych kołach, a ta może. To jedyny bezpieczny sposób na znalezienie zamiennika.
Małe g...iane serwisy jak chcą wcisnąć felgi to zawsze mówią że to nie ma żadnego znaczenia, a nawet samochód będzie się prowadził jeszcze lepiej, bo szerszej rozstawione koła to większa stabilność na zakrętach :]

Jeszcze jedno – jeśli mamy felgę z większym ET niż zaleca producent to różnicę można łatwo i stosunkowo tanio zniwelować pierścieniami dystansowymi.
Forumowicz
 
Od: 1 kwi 2008, 22:12
Posty: 629
Skąd: Będzin
Auto: Mazda 3, 2.0 diesel

Postprzez DeadlY » 16 cze 2008, 09:45

Feat napisał(a): ....do tego zalozylem opony Dunlop Sport maxx 205/55 i jestem bardzo zadowolony...

jak sie mi nie pomylilo to jezdzilem na tych oponach, sa swietne, trzymaja sie jak by byly przyklejone – po prostu rewelacja ale na suche, a na mokre maja lekki uslizg boczny, nic strasznego ale trzeba juz troszke delikatniej. Podkreslam ze nie pamietam czy to na pewno ten model Dunlopa. Bylem bardzo z nich zadowolony bo wiedzialem co biore :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 kwi 2008, 11:35
Posty: 552
Skąd: 3miasto
Auto: Mazda 3 BK LF było....

Postprzez DeadlY » 16 cze 2008, 10:02

mr_t napisał(a):Większość ludzi których znam, co lubią szybką jazdę nie lubi niskoproflówek. Powód jest prosty – jeżdżąc szybko po naszych dziurach łatwo uszkodzić oponę i felgę. Niski profil to lepsza przyczepność na dobrych drogach, naszym bardzo daleko do tego.

Przyczepnosc zalezy od wzorku ktory narysuja projektanci ;) niski profil – brak noszenia na zakretach. jesli mowiac niski profil masz na mysli 40 albo 30 to fakt u nas troche trudno na tym jezdzic (jedzilem kiedys na 195/45 15" tragedia byla)
ale na 205/50 17" jest oki i mozna wiecej i wcale nie ma takiego wielkiego ryzyka uszkodzenia,rownie dobrze mozna polamac 15stki – trzeba jezdzic z "glowa" po prostu

mr_t napisał(a):W moim poprzednim samochodzie – 205/55R16 ConiSportContact2 (wcześniej ContiPremiumContact 2) vs. Michelin Pilot Exalto PE2 – na Conit średnio 6-7 na michelinie 6,5-7,5 ON/100. 0,5 litra nie dużo, ale na % to bez mała 10%.
Na początku każda z oponek prezentowała porównywalny poziom przyczepności. Główne różnice były w twardości-> komforcie. Ale po czasie , szczególnie na mokrym Michelin zostawiał Conit w tyle. Za to na suchym ContiSportContact2 prowadził się dużo lepiej, po prostu rewelacja. No i Conti były bardziej ciche, a mniejsze opory toczenia były odczówalne przy wyższych prędkościach.

troche nie łapie.... conti i piloty mialy te same rozmiary?

mr_t napisał(a):
Feat napisał(a):Mysle, nie ma znaczenia czy kupisz felgi oryginalne czy nie

W nieoryginalnych ciężko znaleźć tak duże ET jak ma Mazda. Mi się nie udało i na zime kupiłem z mniejszym ET.

Nieoryginalne w domysle zapewne bylo spelniajace odpowiednie parametry.
Jak sie ma dobre oko to mozna cos ladnego dobrac i samochod bedzie ciekawszy :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 kwi 2008, 11:35
Posty: 552
Skąd: 3miasto
Auto: Mazda 3 BK LF było....

Postprzez mr_t » 16 cze 2008, 10:42

DeadlY napisał(a): ale na 205/50 17" jest oki i mozna wiecej i wcale nie ma takiego wielkiego ryzyka uszkodzenia,rownie dobrze mozna polamac 15stki – trzeba jezdzic z "glowa" po prostu

Poza uszkodzeniem felgi/ opony. Mniejszy profil gorzej wybiera poprzeczne nierówności i inne dziurska. Wszystko jest oczywiście kwestią prędkości – ale to normalne zasady dobor ogumienia do warunków drogowych. Poza oponami jest jeszcze kwestia zestrojenia zawiesznenia i takie tam. No i indywidualne odczucia. Znam ludzi co po kilkuset km zamieniali opony z felgami 205/50R17 na 205/55R16, znam też gościa co 205/55R16 zamienił na 15 bo były mu za twarde. Więc każdemu co innego pasuje.

DeadlY napisał(a):
mr_t napisał(a):W moim poprzednim samochodzie – 205/55R16 ConiSportContact2 (wcześniej ContiPremiumContact 2) vs. Michelin Pilot Exalto PE2 – na Conit średnio 6-7 na michelinie 6,5-7,5 ON/100. 0,5 litra nie dużo, ale na % to bez mała 10%. (...)

troche nie łapie.... conti i piloty mialy te same rozmiary?

Tak, taki sam rozmiar – Micheliny po prostu miały większe opory toczenia. Za to lepiej się na mokrym zachowywały, szczególnie przy niższych temperaturach (przez niższe rozumie 10-15st).
Forumowicz
 
Od: 1 kwi 2008, 22:12
Posty: 629
Skąd: Będzin
Auto: Mazda 3, 2.0 diesel

Postprzez kayo » 16 cze 2008, 11:42

Dobra czyli zrobię może małe podsumowanie informacji, które wydają mi się ważne

wybieram oczywiście 16" dzięki większemu wymiarowi mniej wchodzą w dziury więc powinny być one mniej odczuwalne
ważne jest ET – dla danego auta można zamontować różne felgi i każda felga może mieć inne ET. ET jest ustalane dla konkretnej felgi czyli jeśli felga ma ET 35 a inna ma ET 55 to nie znaczy, że nie będą one pasowały. Najlepiej widać to na allegro, gdzie dla danego auta dostępne są różne felgi i każda ma inne ET.
jeśli nie wyskoczy mi tir na zakręcie i nie będę musiał zjechać z asfaltu (mojemu bratu wyskoczył – 2 felgi do prostowania, jedna opona do śmieci) to będzie OK
opony biorę pirelli p7 – tutaj kieruję się testem ADAC
felgi znalazłem MOMO CORSE – bardzo podoba mi się wersja Black.
Na dodatek na allegro jest aukcja, gdzie można dostać wszystko zmontowane z ubezpieczeniem na opony i felgi (chodzi mi o tą: http://moto.allegro.pl/item380436566_pirelli_p_7_205_55r16_felgi_momo_corse_7x16_tuning.html). Założyć koła potrafię sam więc oferta dla mnie oferta jest dobra :]

Jeśli macie jeszcze jakieś przydatne informacje to będę wdzięczny :)

Wielkie podziękowania dla wszystkich, którzy udzielali się w tym wątku – wielkie, zimne, złociste dla wszystkich lub <soczek> jeśli macie zamiar gdzieć jechać :)
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2008, 23:45
Posty: 48 (1/0)
Skąd: Bieruń
Auto: Mazda 3 hatchback, 2.0 BM, automat

Postprzez mr_t » 16 cze 2008, 18:07

kayo napisał(a):ważne jest ET – dla danego auta można zamontować różne felgi i każda felga może mieć inne ET. ET jest ustalane dla konkretnej felgi czyli jeśli felga ma ET 35 a inna ma ET 55 to nie znaczy, że nie będą one pasowały. Najlepiej widać to na allegro, gdzie dla danego auta dostępne są różne felgi i każda ma inne ET.

No tak, Allegro to uznany portal wiedzy technicznej :]. Na Allegro kiedyś wyczytałem że prawnie zabronione jest zakładanie opon o niższym indeksie max prędkości niż maksymalna osiągalna prędkość przez samochód. Pisał to facet sprzedający opony z Vmax 240 do samochodu o Vmax 270-280 (tytuł aukcji – kompletne koła do Porsche Cayenne Turbo S).

ET to ET, a wzór felgi to wzór felgi. Jedno do drugiego ma się nijak.
Felga ma 6 wymiarów:
– szerokość
– średnica
– średnica otworu centrującego
– ET
– ilość śrub
– rozstaw śrub
Optyczny wygląd felgi nie ma wpływu na wymiary – patrz rozmiar opon – wzór bieżnika to coś całkiem innego od rozmiaru.

ET – np.Mazda – fabrycznie jest (u mnie) 6,5x16 ET52,5 załóżmy że kupiłem sobie felgi 7x16 ET38 (przy 16 znacznie łatwiej kupić 7, a i z tak dużym ET jest problem) – w efekcie rant felgi będzie na zewnątrz wystawał bardziej o ciut ponad 2cm. To bardzo dużo.
Ostatnio edytowano 16 cze 2008, 21:07 przez mr_t, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 1 kwi 2008, 22:12
Posty: 629
Skąd: Będzin
Auto: Mazda 3, 2.0 diesel

Postprzez DeadlY » 16 cze 2008, 20:24

mr_t napisał(a):Poza uszkodzeniem felgi/ opony. Mniejszy profil gorzej wybiera poprzeczne nierówności i inne dziurska. Wszystko jest oczywiście kwestią prędkości – ale to normalne zasady dobor ogumienia do warunków drogowych. Poza oponami jest jeszcze kwestia zestrojenia zawiesznenia i takie tam. No i indywidualne odczucia. Znam ludzi co po kilkuset km zamieniali opony z felgami 205/50R17 na 205/55R16, znam też gościa co 205/55R16 zamienił na 15 bo były mu za twarde. Więc każdemu co innego pasuje.
tak jak pisalem wczesniej podstawa sa wskazania producenta bo do tego wlasnie jest zestrojone zawieszenie i przygotowane inne czesci (mocowania zawieszenia do karoseri itp)np. ja znam ludzi ktorzy zmianiaja 15 na 16 lub 16 na 17 czy nawet 17 na 18 – takie pisanie nie jest miarodajne i jest subiektywne mocno. jak sie widzi droge to sie jedzie jak sie nie widzi to sie nie jedzie – to jest moja glowna zasada ktora zapewnia mi cale kola i caly samochod ;) na idywidualne preferencje producent daje nam jakies pole manewru np 15" lub 16. jesli ktos woli komfort to wybierze 15 jesli raczej szybka jazde to 16.
mr_t napisał(a): Tak, taki sam rozmiar – Micheliny po prostu miały większe opory toczenia. Za to lepiej się na mokrym zachowywały, szczególnie przy niższych temperaturach (przez niższe rozumie 10-15st).

oki. napisalem tam skrotem myslowym. spalanie teoretycznie jest wieksze przy wiekszej szerokosci opony poniewaz opory toczenia zaleza raczej od wzoru bierznika a nie szerokosci opony. wiadomo ze jak opory wieksze to i spalanie wieksze czyli piszac to potwierdzasz ;) szczerze ja sam tego nie zaobserwowalem bo nie mialem okazji zuzyc wiecej niz 1 kompletu opon przy jednym samochodzie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 kwi 2008, 11:35
Posty: 552
Skąd: 3miasto
Auto: Mazda 3 BK LF było....

Postprzez PARTYBOY » 16 cze 2008, 20:26

na zimę 15" i wąskie oponki
na lato 16" i opony 215/55 – komfortowa jazda przy zachowaniu dobrego wyglądu
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 paź 2007, 19:09
Posty: 333 (2/0)
Skąd: Universe
Auto: był FORD PROBE 2 2.0 16V HIGHLIGHT

jest FORD PROBE 2 2,5 v6 GT

jest MAZDA 3 2.0 MZR 2010 USA

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323