[Mazda BK 2005] Kierownica ciężko chodzi

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez KotWButach » 8 lip 2017, 04:45

Cześć,

proszę o pomoc bo na dłuższe trasy to katorga.

Problem
Wydaje mi się że kierownica nieco za ciężko chodzi i po 1.5 godzinnej jeździe czuje że ręka mi odpada...
Kierownica nie chodzi przesadnie ciężko ale wystarczająco by trzeba użyć całego ramienia (napięcie mięśni itd a trasa jak trasa raczej prosta – kontrowanie by na pobocze nie zjechać), w żadnym innym aucie tak nie było czy to leciwa 323f czy ford, czy vw czy alfa.

Płynu jest na MIN MAX i jest przezroczysty w sensie czysty.
Przy kręceniu kierownicą na postoju, wydaje mi się że coś słychać spod maski (silniczek?).

Czy można to jakoś naprawić jak u was to jest? Co to może być?



Mazda BK 2005 benzynka 1.6 sedan.



Mam nadzieję że coś poradzicie.

ps dodam że już taką kupiłem i zaczęło mnie to męczyć po prostu. Więc nie mam porównania jak chodziło przy nowości ale pierwsza jazda 100km i na drugi dzień ręka bolała jak po lekkim treningu...


Poprzedni właściciel bardzo dbał o auto, na tyle że kupiłem je ze względu na brak rdzy i przejechane zaledwie 100 tyś z tym że po mieście (DE) więc często jeździł a na krótkie trasy jak mniemam.
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Marcis » 8 lip 2017, 14:30

Jak pompa wydaje jakieś dźwięki to może być już do wymiany. U mnie w alfie się zacinala i wyła wiec kupiłem używke za 25 zł i jeżdżę.
Może być też że zamiast płynu masz coś innego zalane. Trzeba wszystko sprawdzić.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 wrz 2012, 10:48
Posty: 935 (4/18)
Skąd: Łomża
Auto: Mazda 3 GTA 2005 2.0 16V 150KM
Alfa Romeo SW 156 2003 2.0 166KM
Była Mazda 323F BA Red Classic
1.5 16V 1998r.

Postprzez KotWButach » 8 lip 2017, 14:52

Czyli to nie jest normalne że po 100km czuje dyskomfort w prowadzeniu związany z kierownicą?
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Gamboa » 8 lip 2017, 19:05

ja jeżdze swoją 1200 km bez przerwy i rece mnie nie bolą tylko <dupa>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 wrz 2014, 20:13
Posty: 612 (17/19)
Skąd: Hagen- DE/Tarnów
Auto: Mazda3 2.0 Pb 2005
150 PS

Postprzez KotWButach » 8 lip 2017, 21:51

Chciałbym tak,
jeszcze jedno jak np wjeżdżam na autostradę tym ślimakiem to muszę dość mocno trzymać kierownice bo strasznie chce wrócić i trochę siłą trzymam. Czy to normalne?

I czy to normalne że kolor płynu jest: bezbarwny?
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez macvas » 8 lip 2017, 22:26

Coś zatem w Twoim egzemplarzu musi być na rzeczy. Wspomaganie w BK i generalnie w Mazdach z tamtego okresu jest specyficzne tzn. wymaga użycia trochę większej siły niż np. w Toyotach, ale nie do przesady, a już na pewno nie tak abyś miał po tym zakwasy <lol>

Tip:
Pisaliśmy już o tym w osobnym wątku. Sprawdź oglądowo pompę, czy nie jest zaśniedziała, nie hałasuje przesadnie. Jej umiejscowienie sprzyja oblaniu płynem do spryskiwaczy podczas kolejnych dolewek. Po kilku takich "kąpielach" może się poddać. Nowa (BK/BL) nie będzie tania, ale używki się z pewnością znajdą.
Obrazek
Maciek
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Podlasia
 
Od: 17 sie 2013, 20:33
Posty: 2292 (24/111)
Skąd: Białystok / Wysokie Mazowieckie
Auto: JEST
Mazda6 GJ Sky-G 2.5 '14 SkyPassion
BYŁA
Mazda3 1.6 BK MZ-CD '05

Postprzez KotWButach » 8 lip 2017, 22:42

Przynajmniej blacha w 100% zdrowa, może zobaczę w kilku egzemplarzach innych w jakimś komisie za 2 dyszki by dał się przejechać.

Dzięki... będę kombinował.
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Zoomi » 8 lip 2017, 22:48

Trochę dziwny ten "kolor" płynu raczej, podrążyj ten temat bo tak jak Marcis napisał możliwe że ktoś dolewał do układu wspomagania nie to co trzeba. Jeśli pompa wspomagania napędzana jest z paska wieloklinowego to sprawdź napięcie tego paska, tyle że musisz w jakiejś serwisówce poszukać wartości ugięcia oraz w którym miejscu paska to napięcie mierzyć, czasem podają ile mm ma się ugiąć pod naciskiem palca. Może być to coś ok. 5mm zapewne, ale na pewno nie centymetr czy 1,5cm. Ogólna zasada jest taka że pasek na najdłuższym odcinku nie powinien się skręcić palcami bardziej niż o 90stopni (to już tak bardzo zgrubnie, lepiej pomiarem ugięcia a jeszcze lepiej nie palcem a przyrządem). U mnie w poprzednim samochodzie też miałem spore opory przy kręceniu, podciągnięcie paska rozwiązało problem, mogłem wtedy już kręcić na postoju kierownicą dwoma palcami, może nawet jednym, już nie pamiętam.

W poniedziałek zapytam kumpla w pracy co ma Mazde 3 I-gen. 2005 jak mu to chodzi i Ci tu zapodam jego wrażenia. Co do komisu, nie musisz się nawet przejeżdżać. Jeśli autko stoi na asfalcie i odpalisz silnik to nie powinno być trudno kręcić, (nieco tylko ciężej gdy są szerokie kapcie ale bez przesady, w BMW X5 z kapciami prawie 300mm nie czułem oporów większych niż na moich 195 a nie narzekam na opory u siebie w Mazdzie 323, w końcu pod coś jest to wspomaganie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 cze 2017, 00:41
Posty: 181 (1/3)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 S VI BJ, 1.6 ZM benzynka 98KM/72kW, 2002r.

Postprzez KotWButach » 9 lip 2017, 18:03

O byłoby super jak już coś będziesz wiedział napisz koniecznie :),

sprawdziłem to co na tą chwilę mogłem czyli to napięcie paska, niby w porządku tak o 90 stopni ciężko go przekręcić ale jak się użyje siły to się da.
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Zoomi » 9 lip 2017, 19:19

W takim razie pewnie pasek jest w miarę dobrze podciągnięty jeżeli dopiero większą siłą się o tyle odkształca, chociaż tak jak napisałem ta metoda jest taką na szybko, dokładniejsze wskazałem także ale raz że trzeba mieć książkę serwisową by znać wartości a dwa albo trzeba mieć specjalny choć w miarę niedrogi przyrząd do pasków albo trzeba spróbować zakombinować z wagą do ważenia bagażu podręcznego i z przeliczenia masy (kg) na niutony wywrzeć odpowiednią siłę no i porównać z tymi danymi książkowymi. 1kg nacisku to 9,81N, ja to robię próbując za pasek ciągnąć od drugiej strony by z ciągnięcia zrobić nacisk, ale trzeba sobie zrobić jakieś cięgno no i nie w każdym aucie jest miejsce na takie pociąganie z innego kierunku. Z tym że to już tak aby dopieścić i z punktu widzenia optymalnego zużywania się paska bo zdaje mi się że tu jednak musi o co innego chodzić skoro są już opory na kierownicy. Co do książki serwisowej to poza mazdowską polecam wydawnictwo Haynes (zdaje się amerykańskie, anglojęzyczna, wiem że do Mazdy 3 na pewno jest, jakieś 130zł), niezbyt tanie książki ale tak dokładne że laik pojmie o co biega no i do popularnej serii polskiej S...napraw..... to jak niebo a ziemia, za tę polską nie dałbym nawet 15zł w porównaniu do tej.

Jutro będę wiedział coś więcej od kolegi to napiszę. Jeżeli w jakimś celu będziesz zdejmował paski napędzające osprzęt, a głównie ten napędzający pompę wspomagania to chwyć ręką za koło pasowe czy swobodnie się obraca, wyczuj opory. Nie wiem czy powinno kręcić się bez oporu, ale przynajmniej płynnie bez zacięć i przeskakiwania. Bo może być tak że łożyskowanie pada i się pasek napędowy ślizga mimo że napięty mocno. Wtedy czeka Cię wymiana pompy. Tym płynem się w międzyczasie zainteresuj.

Jak w Fordzie kiedyś uzupełniałem to bezbarwny raczej nie był tam Dexron któryśtam, gdzieś go mam to sobie z ciekawości zajrzę. Nie dolewaj jakiegokolwiek oleju przekładniowego, musi być właściwy, ale jak go wymienić to ja tego nie pamiętam, ale jest na to jakaś procedura odpowietrzania.

Dopisano niedziela, 9 lipca 2017, 20:09:

No i właśnie, z płynem musi być coś nie tak raczej bo jeżeli w tej Mazdzie używa się płynów ATF czyli do przekładni automatycznych i do wspomagania kierownicy (a nie mam instrukcji póki co do Twojego auta by to w tej chwili sprawdzić) to po przejrzeniu kilku tego typu płynów wychodzi na to że dla celów identyfikacyjnych mają zawsze kolor czerwony, mogę się mylić ale przejrzałem 4 i żadnego o innym kolorze nie znalazłem.

A tak dla porównania, wspomniałem o BMW X5 z szerokimi oponami. Pomimo że jechałem nim a z 500km i ciągle na autostradzie musiałem trzymać kierownicę bo skurczybyk zjeżdżał mi na boki (podobno to normalne przy bardzo szerokich kapciach i usportowionym pochylonym pod tory zawieszeniu) to nie czułem zmęczenia na rękach jedynie było to po prostu irytujące. Noga mi jedynie zdrętwiała wtedy bo się spieszyliśmy spać i nie było kiedy ogarniać tej wypas elektryki w fotelu.
Tak więc coś chyba jest do poprawy.
Jutro sprawdzę kolor płynu we wspomaganiu u kolegi w Mazdzie 3

Dopisano niedziela, 9 lipca 2017, 22:48:

Dzoniłem do kumpla potwierdza, że powinien być ATF M-III lub Dexron II (przynajmniej w pewnym zakresie numerów VIN), a ten pierwszy jest także czerwony, jego kartę MSDS możesz sobie pobrać z adresu:
http://www.finol.ie/wp-content/uploads/ ... F_MIII.pdf

nooo, i chyba mamy przyczynę, ktoś pewnie Ci we wspomaganiu niezły numer wykręcił i wlał jakiś dziwny preparat, żeby nie powiedzieć....wodę :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 cze 2017, 00:41
Posty: 181 (1/3)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 S VI BJ, 1.6 ZM benzynka 98KM/72kW, 2002r.

Postprzez KotWButach » 10 lip 2017, 00:02

Ojej dziękuje za tak obszerną wypowiedź, za 10 dni będę widział się z ojcem on tam troszkę się w mechanikę lubi bawić to z nim będę zmieniał płyn, myślę zrobić to dwa razy by wypłukać ewentualne złogi.

Dziś jeszcze wyciągnąłem strzykawką płyn faktycznie jest lekko czerwonawy w zbiorniku wydawał się inny i wydaje się być mętny lekutko w sensie taki nie czysty ten kolor.
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Zoomi » 10 lip 2017, 00:30

z tego co pamiętam to on powinien być mniej więcej o intensywności koloru jak świeży olej silnikowy, lecz czerwonawy, ale nie mogę znaleźć tej butelki, więc to tak z pamięci odtwarzam.

Jeśli dopiero co kupiliście to auto to nie jeździj nim do tego czasu zanim się to nie wyjaśni i ewentualnie nie wymieni, bo pompa zapewne trochę kosztuje jak się zatrze. Mogło ubyć i ktoś wodą rozcieńczył aby się stan zgadzał przed sprzedażą. Jak będę miał czas to Ci poszukam u znajomego tę procedurę wymiany.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 cze 2017, 00:41
Posty: 181 (1/3)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 S VI BJ, 1.6 ZM benzynka 98KM/72kW, 2002r.

Postprzez KotWButach » 10 lip 2017, 00:47

Nie mogę nigdzie w sklepach znaleźć
ATF M-III

Jest za to taki
ATF M-V

Czy on się nadaje?
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Zoomi » 10 lip 2017, 00:51

myślę że raczej się nie nadaje M-V, z hydrauliką bym nie kombinował, a ten ATF M-III to jak spojrzysz w kartę MSDS której link Ci podesłałem to jest w oryginalnej ofercie Mazdy, a produkuje go pewnie Total bo Total wystawił MSDS'a. Nie wykluczone że Dexelia go także produkuje.

Dopisano poniedziałek, 10 lipca 2017, 00:52:

http://www.fox.rzeszow.pl/olej-mazda-de ... 283,232501

z tego co pamiętam jak kolega mówił to ok. 1L potrzeba w zależności od typu zastosowanego w M 3'ce układu, tak więc możesz potrzebować nawet 2 butelek, tam coś było 0.8-1.2 z tego co mówił
Ostatnio edytowano 10 lip 2017, 00:55 przez Zoomi, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 cze 2017, 00:41
Posty: 181 (1/3)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 S VI BJ, 1.6 ZM benzynka 98KM/72kW, 2002r.

Postprzez KotWButach » 10 lip 2017, 00:53

Właśnie tam patrzyłem i pisze wyraźnie niestety Niedostępny
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Zoomi » 10 lip 2017, 00:58

w ASO pewnie będą wołać koło 75zł bo podobnie kosztował Castrol do skrzyni biegów (45) a u nich był po 80, no nic poszukaj.

Dopisano poniedziałek, 10 lipca 2017, 01:01:

http://fox.cms.zetorzeszow.eu/FCK/Mazda ... III_PL.pdf

tutaj jest karta MSDS po polsku, zaprojektował ten olej Total na to wygląda. Totala stacje benzynowe są w Niemczech więc jak masz kogoś kto tam jeździ to poproś go może przywiezie.

Dopisano poniedziałek, 10 lipca 2017, 01:02:

cholera chyba mi się z Texaco pomyliło z tymi stacjami, ale mniejsza z tym

Dopisano poniedziałek, 10 lipca 2017, 01:07:

jak byś gdzieś znalazł przy okazji w pdf'ie tego Haynesa to daj znać na prv'a, tam pewnie ta procedura wymiany będzie ładnie opisana
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 cze 2017, 00:41
Posty: 181 (1/3)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 S VI BJ, 1.6 ZM benzynka 98KM/72kW, 2002r.

Postprzez KotWButach » 10 lip 2017, 01:11

O dzięki za PL, napisałem do FOX-a zobaczymy co odpiszą.


Tutaj piszą że spełnia wymogi M-III taki oto
https://www.amjoil.pl/towar/view/203/ol ... ekladniowy
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Zoomi » 10 lip 2017, 01:27

Może coś z tych:

http://racingoil.pl/przekladniowe/236-v ... ii-1l.html
https://sklep.intercars.com.pl/produkty ... -moly-3650

ale nie wiem co oznacza literka D w specyfikacji Dexron II, w instrukcji serwisowej jej nie było.
Pracuję trochę nad konstrukcjami i już nie raz się spotkałem z tym że w technice takie małe literki czasem bardzo wiele znaczą. Tak jak w przypadku płynów hamulcowych DOT 5 i DOT 5.1 między którymi jest jedna bardzo zasadnicza różnica a oznaczenie prawie to samo.

Dopisano poniedziałek, 10 lipca 2017, 01:34:

zapytałbym na Twoim miejscu w jakimkolwiek ASO czy Dexron III zastępuje obecnie Dexron II i nie musi być to wcale ASO Mazdy, albo chociaż co ta literka D oznacza czy ma duże znaczenie
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 cze 2017, 00:41
Posty: 181 (1/3)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 S VI BJ, 1.6 ZM benzynka 98KM/72kW, 2002r.

Postprzez KotWButach » 10 lip 2017, 01:36

Ha, ciekawostka dla wersji 2005
Power steering fluid ATF M-III or equivalent (e.g. Dexron® III)
http://www.mazda3forums.com/109-powertr ... n-iii.html

A można pobrać z
https://www.reddit.com/r/mazda3/wiki/re ... be6ead6b18
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Zoomi » 10 lip 2017, 01:37

z kolei ja bym się nie bawił w kombinowanie z zamiennikami tego oleju bo się go wymienia raz na powiedzmy 10lat więc przypuszczam że auto tego nie wytrzyma tyle. Mazda nie jest tania w serwisowaniu więc 150zł na taki olej za 2 litry z którego połowa ci jeszcze zostanie i kumplowi odsprzedasz to moim zdaniem nie warte kombinowania. Zamów w ASO o ile masz blisko, wysyłkowo jakies 30zł doliczą.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 cze 2017, 00:41
Posty: 181 (1/3)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 S VI BJ, 1.6 ZM benzynka 98KM/72kW, 2002r.

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323