Strona 1 z 1

Bieg wsteczny – "chrupanie"

PostNapisane: 12 kwi 2011, 08:46
przez daro31
Witam...dziś rano zauważyłem coś niepokojącego...ruszając z parkingu, podczas cofania coś nieprzyjemnie "chrupnęło" – dość głośno... na pewno o nic nie zawadziłem itd... dźwięk jakby z okolic silnika... zauważyłem ponadto, że podczas jazdy na wstecznym biegu coś miarowo "pochrupuje" tak w odstępach czasowych co około 2 sekundy, niezbyt głośno ale wyraźnie słyszalnie, podobnie jak podczas ruszania do przodu... tyle, że wówczas ma to miejsce raz i tylko na 1 biegu – wtedy ma tu miejsce chyba zwane przez niektórych "uzbrajanie się abs'u"... przy wstecznym jak pisałem natomiast mam wrażenie jakby ta sprężyna naprężała się co chwilę... najbardziej mnie jednak zaniepokoiło to poranne naprawdę głośne chrupnięcie... ma ktoś jakiś pomysł??? czy to nie daj Boże nie dwumas???

Re: Bieg wsteczny – "chrupanie"

PostNapisane: 14 kwi 2011, 09:40
przez daro31
widzę, że nikt nie zna odpowiedzi, ewentualnie nie spotkaliście się z takim problemem... mam jeszcze inne pytanie – jakie są pierwsze oznaki padającego sprzęgła? zauważyłem, że ten problem z "chrupaniem" pojawia się szczególnie na zimnym silniku i tylko na biegach pierwszym i drugim... to "chrupanie" przypomina trochę z dźwięku odgłos zaciąganego hamulca ręcznego... podczas jazdy do tyłu bądź do przodu, dodatkowo czasem podczas redukcji z trójki na dwójkę daje się słyszeć takie dwa zazwyczaj ciche "chrupnięcia"... Auto nie szarpie podczas zmiany biegów, biegi wchodzą poprawnie...

Re: Bieg wsteczny – "chrupanie"

PostNapisane: 14 kwi 2011, 11:18
przez akostarek
padające sprzęgło, zależy jak to rozumieć. Różnica w poziomie wcisniecia pedału, przy którym"łapie", ślizganie sprzęgła. mogł też pęknąć jakiś tłumik drgań skrętnych (ale nie jestem pewien czy przy tej dwumasie też sie je stosuje), ale wtedy niepokojące dźwięki powinny się pojawiać częściej. Różne dziwne dźwięki z okolic sprzęgła mogą też świadczyć o kończącej się dwumasie. Kolejna niepokojąca możliwość to jakiś problem z synchronizatorem (o ile pamiętam do 1 i 2 biegu jest ten sam, chociaż to zależy od konstrukcji i liczby przełożeń) a z tym masz najwiecej problmeów (chociaż z drugiej strony – piszesz, że biegi wchodzą OK). Ciężko mi coś więcej powiedzieć, auta nie widze, mechanikiem nie jestem :)

Re: Bieg wsteczny – "chrupanie"

PostNapisane: 14 kwi 2011, 21:58
przez Blumek
akostarek napisał(a):Różnica w poziomie wcisniecia pedału, przy którym"łapie"

Przy hydraulicznych sprzęgłach ciężko jest jednoznacznie powiedzieć czy jest już zużyte.

Re: Bieg wsteczny – "chrupanie"

PostNapisane: 14 kwi 2011, 22:39
przez radzi89
Blumek napisał(a):Przy hydraulicznych sprzęgłach ciężko jest jednoznacznie powiedzieć czy jest już zużyte.


Dokladnie, Blumek ma racje. W poprzedniej Mazdzie 3 2.3 benzyna padlo nam sprzeglo ale nie bylo zadnych objawow typu "pozniej lapie itd" . Po prostu zaczelo sie slizgac od czasu do czasu na wyzszych obrotach....

Re: Bieg wsteczny – "chrupanie"

PostNapisane: 14 kwi 2011, 23:04
przez akostarek
no tak, zapomniałem o tym <glupek2> . Dodatkowo tak myślałem, jeśli dźwięk jest cykliczny i tylko na jednym biegu, to mogło stać się coś z kołami zębatymi. Może pękł jakiś ząb, wtedy przy wchodzeniu w przypór będzie stukało <co?> Więcej pomysłów nie mam.

Edit, proponuję taki test, aby dokładniej określić skąd dochodzi dźwięk:
pisałeś, że dźwięk pojawia się przy jeździe na wstecznym => włącz bieg wsteczny, rozpędź trochę samochód i nie wyłączaj biegu, tylko wciśnij sprzęgło. Jeśli stukot nie ustanie, to problem będzie pewnie w skrzyni (rozłączysz napęd sprzęgłem, więc silnik sobie, skrzynia sobie, jednocześnie skrzynia będzie napędzana od kół oraz będzie sprzęgnięta jedna para kół) To samo możesz sprawdzić na jedynce, bo to tylko zgadywanki.

Re: Bieg wsteczny – "chrupanie"

PostNapisane: 14 kwi 2011, 23:46
przez radzi89
Generalnie tez bym stawial na "cos" zwiazanego z sama skrzynia biegow niz na sprzeglo.
|Faktycznie moze cos z synchronizatorami ? Moze skrzywione ciegno?

Re: Bieg wsteczny – "chrupanie"

PostNapisane: 15 kwi 2011, 00:18
przez Blumek
radzi89 napisał(a):W poprzedniej Mazdzie 3 2.3 benzyna padlo nam sprzeglo ale nie bylo zadnych objawow typu "pozniej lapie itd" . Po prostu zaczelo sie slizgac od czasu do czasu na wyzszych obrotach....

W takiej wymieniałbym sprzęgło co chwile :), Osobiście podejrzewam swoje sprzęgło, ze do wymiany, raz mi się przy gwałtownym ruszaniu poślizgnęło, a na zimnym czasami potrafi trochę szarpnąć.

Jednak kolega, który zaczął temat ma chyba 2-masę. a tam to wygląda trochę inaczej, ja jak wyżej koledzy raczej obstawiam skrzynie, przy uszkodzonym sprzęgle z każdym biegiem byłby problem mniejszy lub większy.

Zobacz czy jak jedziesz np na 3 biegu czy nawet drugim to czy możesz bez wciskania sprzęgła wywalić na luz, oczywiście nie na siłę. Rozpędź się puść gaz i spróbuj wywalić na luz. Coś w okolicach od 3000 do 2000 obr/min ( 1700 diesel) powinno się dać bez problemu.

No i zakładamy, że olej w skrzyni masz :) w twoim można spokojnie sprawdzić.

Re: Bieg wsteczny – "chrupanie"

PostNapisane: 16 kwi 2011, 17:53
przez daro31
byłem dziś u mechanika... no i niestety mam pierwsze objawy kończącej się dwumasy... pojeżdżę jeszcze, ale powoli muszę zacząć zbierać środki na dwumasę i sprzęgło... przy okazji mechanik zrobił mi przegląd wszystkiego co się da i pocieszenie, że więcej nie znalazł nic niepokojącego – komputer również :) aha – dla wszystkich, którzy mają problem ze smrodem spalin w kabinie na obiegu zewnętrznym – sprawdźcie, czy nie cieknie wam któryś z wtryskaczy – w moim przypadku jeden jest nieoryginalny, przepuszcza delikatnie ropę, ta nacieka na komorę silnika i na rozgrzanym silniku wypala się powodując smród...

Re: Bieg wsteczny – "chrupanie"

PostNapisane: 17 kwi 2011, 09:54
przez mtaranti
to nie cieknie wtryskiwacz tylo uszczelka pod nim do wymiany.
przecież jazda w przod czy w tył to silnik kręci się w ta samą stronę, to skrzynia zmienia kierunek. Nie sądzę żeby chrupanie pochodzilo z dwumasy. wg mnie przegub walnięty i tyle.

"to miejsce raz i tylko na 1 biegu – wtedy ma tu miejsce chyba zwane przez niektórych "uzbrajanie się abs'u"... przy wstecznym jak pisałem natomiast mam wrażenie jakby ta sprężyna naprężała się co chwilę... najbardziej mnie jednak zaniepokoiło to poranne naprawdę głośne chrupnięcie... ma ktoś jakiś pomysł" czytajac to to na 1000% przegub. miałem to samo i pierwsza myśl to poduszka silnika jak się potem okazało lewy przegub.
jeśli masz pytania zadzwoń to opowiem jak u mnie to sie objawiało tel. 604576933
pozdrawiam