DSC i bład C1280

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez przemhb » 14 lip 2015, 23:21

Witam,

może miałeś(aś) podobny problem do mojego i będziesz w stanie coś praktycznego podpowiedzieć.

Pacjentka to Mazda 3 BK, rocznik 2004. Znana mi od 2012.

Problem dotyczy DSC. Co kilka miesięcy zdarza się, że kontrolka na desce rozdzielczej miga sygnalizując błąd DSC. Najłatwiej do tego dochodzi jeśli jadę po wyboistej nawierzchni (lub na niej hamuję), szczególnie, kiedy lewe i prawe koła mają tę nawierzchnię nieco inną. Zwykle przy małej prędkości.
Kontrolka miga do zgaszenia silnika. Po ponownym zapaleniu nie powraca.

Czasem bywa, że jak się domyślam, DSC próbuje używać hamulców – np. przy mocniejszym hamowaniu na pofalowanej nawierzchni potrafi coś głośno gruchnąć, chrupnąć. Dźwięk martwiący, bo sprawia wrażenie, że doszło do jakiegoś uszkodzenia. Zaczyna jednocześnie migać kontrolka DSC, wyczuwalny jest większy opór ruchu (aktywne hamulce?).
W ostatnim, ekstremalnym przypadku, po chrupnięciu, nastąpił wzmożony opór, ale też słyszałem dodatkowy dźwięk, zaś kontrolka ciągle migała. Dźwięk brzmiał jakby coś jeszcze było kręcone. Na schemacie DSC jest jakiś silnik – może to on(?) Dźwięk mógłby pasować. Stan taki trwał jakieś 30s, aż do momentu, kiedy już niemal się zatrzymałem. Dźwięk ustał. Po zgaszeniu i zapaleniu silnika kontrolka DSC zgasła.
Za co odpowiada ów silnik, to nie jest dla mnie jasne.

Za każdym razem, kiedy wystąpi tego typu problem komputer podaje błąd C1280 – wartość szybkości kątowej przechyłu (yaw rate) z czujnika jest z poza zakresu. Serwisówka zaleca sprawdzenie połączeń na złączach DSC HU/CM i złącza do czujnika.
Póki co nie było mi z tym śpieszno, bo czujnik jest pod fotelem pasażera, zaś przy okazji wyjmowania fotela można ponoć odpalić poduszkę, a do tego konieczne jest zerowanie czujnika wagi z fotela. Plus mam dwie lewe ręce do mechaniki ;)

Sygnał z czujnika mógłby wydawać się poprawny, gdyby nie szpilki w wartościach (patrz wykresy na grafikach poniżej). Wartości zupełnie nie fizyczne. Dane z przejazdu, podczas którego problem nie wystąpił.

To co jeszcze ostatnio znalazłem dzięki ForScanowi (w poręcznej wersji na Androida) to niepokojąco niskie napięcie zasilające dla czujnika – PID ESP_VOLT podaje 5.01V do 5.03V, a wg serwisówki powinno być 12V, a na jałowym nawet 14V.

Jeśli tak się składa, że akurat możesz to sprawdzić, to byłbym wdzięczny – czy u Ciebie podaje 12V?

Te 5.0V wydaje się dziwnie nieprzypadkowe. Jakby zasilanie szło skądinąd(?)

Inne, być może istotne dla obrazu choroby fakty.
Dwa razy w ciągu kilku lat wystąpiły problemy z szyną CAN – po ruszeniu z tablicy rozdzielczej zrobiła się choinka – kontrolki mrugały i świeciły wedle własnego widzi mi się. To na jesieni.
Wcześniej, wiosną, błędy też wystąpiły, choć żadnych widocznych efektów nie dały. Wykryłem je z pomocą Torque, kiedy sprawdzałem czy wszystko gra, po serwisie klimy i wymianie filtru kabinowego. Po wyczyszczeniu nie wróciły.
Owa wymiana filtru kabinowego przy serwisie klimy o tyle mnie martwi, że po drodze do filtru jest skrzynka z bezpiecznikami, pod schowkiem pasażera. Wnosząc z uszkodzonej od bezmyślnego wbijania "na chama" osłony, mechanika raczej porządnym nazwać nie można...
Uprzedzając ew. pytania – na oko nie widać w skrzynce nic niepokojącego.

Koniec końców przyjdzie mi sprawdzić te połączenia między czujnikiem, a "komputerem" DSC. Wcześniej jednak chciałem zapytać Ciebie – może miałeś podobne doświadczenia i będziesz mieć dla mnie cenne wskazówki?
--
pozdrawiam,
przemhb

AKTUALIZACJA 1:
Wyciągnąłem fotel pasażera, wypiąłem wtyczki od zespolonego czujnika i "komputera" DSC HU/CM. Sprawdziłem połączenia (wg serwisówki). Wszystko wygląda bez zarzutu. Styki zasilania i CAN czyste jak z fabryki, nic nie poluzowane, nie pęknięte, ciągłość połączeń jest. Czujnik dostaje 12,25V, a więc zgodnie z tym co powinien.
Mimo tego, że PID ESP_VOLT zwraca 5,02V. Czyżby sam moduł zespolonego czujnika zwracał po CANie taką wartość? Jeśli ten PID miałby mieć sens, to faktycznie w samym czujniku powinien być pomiar. A jeśli tak, to może coś być nie tak z czujnikiem, skoro dostaje 12V, a zwraca 5V.

Problem, o dziwo, wystąpił jeszcze dwa razy w ostatnich dniach. Zaczyna się od lekkich, acz wyraźnie wyczuwalnych wibracji na pedale gazu, potem cykanie z lewej strony, jakby przekaźniki z pod maski (odgłos jak z programatora starej pralki Polar), a potem jednocześnie pojawia się dźwięk jakby silnika, zaczyna migać kontrolka DSC i wzrasta opór ruchu – następuje hamowanie.

Nie stwierdziłem błędu C1280 po wszystkim. Niemal w każdej 20 minutowej trasie występują za to problemy z CANem:
U2516 – CAN Bus Off – Transmit ErrorCode,
U0140 – Lost Communication With The GEM/PJB,
U1900 – CAN Communication Bus Fault – Receive Error.

AKTUALIZACJA 2:
Sprawdziłem jakie wartości zwracają PIDy ESP_VOLT i YAW_RATE w innej M3 – 2.0L 2005.
O dziwo ESP_VOLT też zwraca 5.01V. Widać tak ma być.
Podobnie jest ze "szpilkami" z YAW_RATE. Tak samo są. Jeśli się przyjrzeć surowym danym, to występują przy zmianie znaku; zawsze 7 próbek. Widać i to jest jak należy.

AKTUALIZACJA 3 (3.08)
Wymieniłem zespolony czujnik. Kupiłem używany od Volvo V50. Teraz YAW_RATE w bezruchu to 1,6-1,8 deg/sec. Polecenie "Yaw Sensor Calibration" z ELMConfig nie powoduje wyzerowania tej wartości, mimo, że wg autora ELMConfig powinno (na oryginalnym też nie zerowało).

Wyżej wymienione problemy z transmisją dotyczyły innych modułów niż DSC HU/CM, więc nie mogły być odpowiedzialne za problem. Idąc tropem wskazanym przez U0140 w GEM/PJB sprawdziłem złącza i kable w PJB (to "łącznica" nad nogami pasażera). Wypiąłem złącza J02, J04 i J06 (te z mniejszą ilością pinów). Chyba były nieprawidłowo podłączone. Nie jestem pewien, że dobrze pamiętam, ale chyba nieco wystawały, choć powinny być całkowicie schowane (mam na myśli korpusy złącz). Jeśli przed podłączeniem tych złącz, nie zatrzaśnie się dźwigni w pozycji otwarte przed włożeniem do gniazda, to podłączenie będzie nieprawidłowe. Należy bezwzględnie zatrzasnąć dźwignię przed włożeniem w pozycji otwarte, włożyć wtyk do gniazda i zatrzasnąć dźwignię w pozycji zamknięte. Jest odpowiedni rysunek w serwisówce.
Po poprawnym podłączeniu tych złącz przejechałem trasę 650km po której żaden z w.w. błędów transmisji nie wystąpił. Najprawdopodobniej więc to rozwiązało problem.

AKTUALIZACJA 4 (21.10)
Od wymiany czujnika minęło ponad 2,5 miesiąca i przejechałem > 3300km.
Problem w tym czasie nie wystąpił we wcześniejszej postaci.
Dalej potrafi pojawić się charakterystyczne "cykanie", ale:
– jego sekwencja jest już nieco inna,
– nigdy nie zdarzyło się, by rozpoczęła je wibracja pedału gazu (ta się nie pojawia),
– nie zdarzyło się by zaświeciła się lub migała sygnalizując błąd kontrolka DSC,
– nie pojawiło się też spontaniczne hamowanie.
Okres od wymiany to jeszcze za krótko by jednoznacznie stwierdzić, że problem nie wystąpi.

Próbowałem też zainicjować czujnik by wyzerować zwracaną w bezruchu wartość YAW_RATE.
Odpowiednią procedurę serwisową można z łatwością wykonać w windowsowej wersji ForScan, co zrobiłem.
Niestety nie spowodowała ona wyzerowania wartości YAW_RATE w bezruchu.
Nie wiem dlaczego. Autorzy ForScana również.

Co udało się wyjaśnić:
– szpilki w danych z PID YAW_RATE okazały się być spowodowane błędem w programie ForScan. Błąd ten został już usunięty w wersji dla Windows, a niebawem pojawi się też pozbawiona go wersja dla Androida.

Czego nie udało się wyjaśnić:
– dlaczego poprawnie przeprowadzona procedura inicjalizacji czujnika nie powoduje wyzerowania zwracanej w bezruchu wartości YAW_RATE.
Załączniki
yr-lin.png
Wykresy przebiegu sygnału z czujnika prędkości kątowej obrotu (yaw rate). Liniowy i zlogarytmowany.
yr-log.png
Ostatnio edytowano 21 paź 2015, 22:37 przez przemhb, łącznie edytowano 4 razy
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2012, 22:08
Posty: 37
Skąd: Gdańsk
Auto: Mazda 3 sedan 2.0 BM 2016

Postprzez bercikz » 23 lip 2015, 00:09

Jakie odczyty (przeciążenia) podaje czujnik w pustym nieruchomym samochodzie? Powinny być zerowe.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 wrz 2014, 09:10
Posty: 283 (17/7)
Skąd: Bielsko-Biała
Auto: Mazda3 1.6 Y6 MZ-CD 110KM '05

Postprzez przemhb » 24 lip 2015, 10:29

W bezruchu akcelerometr YAW_RATE zwraca od +2,80 do +3,20 deg/sec. Drugi, LAT_ACCL ok. 0.01G.
Faktycznie wartość YAW_RATE powinna być zerowa. Czyżby zintegrowany czujnik wymagał wyzerowania/inicjalizacji?

(Dodałem aktualizację na dole początkowego wpisu)
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2012, 22:08
Posty: 37
Skąd: Gdańsk
Auto: Mazda 3 sedan 2.0 BM 2016

Postprzez bercikz » 24 lip 2015, 11:51

Can to linia komunikacji. Może problem leży w przesyłaniu danych właśnie po CAN? Z tego co pamiętam ELM 327 z ELMConfig miał możliwość resetowania tego modułu. Możesz spróbować wypiąć czujnik przyspieszenia bocznego, powinien być pod siedzeniem pasażera.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 wrz 2014, 09:10
Posty: 283 (17/7)
Skąd: Bielsko-Biała
Auto: Mazda3 1.6 Y6 MZ-CD 110KM '05

Postprzez przemhb » 27 lip 2015, 23:56

Zastanawiałem się czy to nie kwestia CANa. Rzecz jednak w tym, że o ile dobrze pamiętam, zdarzało się, że problem wystąpił, a błędów z CAN nie było.

Wypinałem wiązkę od czujnika kiedy sprawdzałem połączenia między czujnikiem, a DSC HU/CM.
Właśnie sprawdziłem co potrafi ELMConfig. Moduły wyświetlał tylko po wybraniu Focusa II. Po wybraniu EOBD żadnych.

W procedurach dla BCM (Brake Control Module) jest Yaw Sensor Calibration. Wykonałem ją. Coś cyknęło (przekaźnik?). I tyle. W stanie statycznym YAW_RATE dalej zwraca 3,2 stopnia/sekundę.
Całego modułu nie resetowałem, bo nie wiem co ta procedura dokładnie robi i czy nie byłoby skutków ubocznych. W szczególności, że to jest pod Focusa II, a do tego z początku ELMConfig nawet przy czytaniu VINu zwracał błąd. Potem zaczął działać.

(Zaktualizowałem początkowy post.)
Załączniki
elmconfig_bcm02p.png
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2012, 22:08
Posty: 37
Skąd: Gdańsk
Auto: Mazda 3 sedan 2.0 BM 2016

Postprzez bercikz » 28 lip 2015, 09:15

Tylko co to za sensor Yaw? Szybciej pokusiłbym się o kalibrację Acceleration Senseor Calibration. ELM confing całkiem nieźle daje rade z M3. Można sprawdzić rezystacje poduch i zaprogramować wtryskiwacze.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 wrz 2014, 09:10
Posty: 283 (17/7)
Skąd: Bielsko-Biała
Auto: Mazda3 1.6 Y6 MZ-CD 110KM '05

Postprzez przemhb » 28 lip 2015, 09:56

Czujnik Yaw rate zwraca przyspieszenie kątowe obrotu wokół osi pionowej pojazdu. Jest w tzw. zespolonym czujniku (tym w podłodze pod siedzeniem pasażera) razem z czujnikiem przechyłu na boki – przyspieszenia poprzecznego. (Lateral Acceleration Sensor).
Poza nimi jest jeszcze (domyślam się, że w innym miejscu) czujnik przyspieszenia wzdłużnego (longitudinal).
Wszystkie one to akcelerometry – czujniki, które de facto mierzą przyspieszenie. Nie wiem czy zwracają po CANie przyspieszenie czy całkują je i zwracają już jako prędkość. FORScan wyświetla yaw rate jako prędkość obrotową.

W bezruchu wszystkie powinny wskazywać zerowe wartości. W przypadku yaw rate tak nie jest. Dlatego chciałbym go wyzerować. Może robi to procedura inicjalizacji opisana w serwisówce (wymaga IDSa i VCMa). Jako, że VCMa nie mam, to próbowałem z pomocą ELMConfig. Z dostępnych w nim opcji tylko ta, którą zaznaczyłem na czerwono dotyczy czujnika yaw. Inne są już do innych. A jako, że inne zwracają zero w bezruchu, to nie ma sensu ich inicjować zerować czy kalibrować.

Napisałeś, że ELMConfig całkiem nieźle daje radę – rozumiem, że powinienem go używać wybierając Focusa II?
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2012, 22:08
Posty: 37
Skąd: Gdańsk
Auto: Mazda 3 sedan 2.0 BM 2016

Postprzez bercikz » 28 lip 2015, 10:21

Tak, używając ELMConfig wybierasz Focusa II. To bliźniacza konstrukcja, dużo podzespołów takich jak klocki, silnik itp też są takie same/podobne. Możesz jeszcze spróbować wypiąć ten czujnik pod siedzeniem i zobaczyć jakie będą wyniki.

A odłącz aku tak na 48h. Potem przekręć rozrusznikiem, żeby rozładować kondensatory itp.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 wrz 2014, 09:10
Posty: 283 (17/7)
Skąd: Bielsko-Biała
Auto: Mazda3 1.6 Y6 MZ-CD 110KM '05

Postprzez przemhb » 28 lip 2015, 10:27

Możesz jeszcze spróbować wypiąć ten czujnik pod siedzeniem i zobaczyć jakie będą wyniki.

Co przez to rozumiesz? Jakie wyniki mam sprawdzać po wypięciu?

Wypinałem czujnik na dobre pół godziny, więc nie ma szans by wewnętrzne kondensatory się nie rozładowały. Na pewno stracił zasilanie. Nie zmieniło to jednak tego, że dalej zwraca niezerową wartość.
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2012, 22:08
Posty: 37
Skąd: Gdańsk
Auto: Mazda 3 sedan 2.0 BM 2016

Postprzez bercikz » 28 lip 2015, 10:45

Wypiąć czujnik pod siedzeniem i sprawdzić jaki wynik wtedy poda forscan (tego czujnika) jak będą zerowe-równe to znaczy że masz do wymiany czujnik. Jak pomimo braku czujnika nadal będą niestabilne to coś wywołuje zakłócenia.

Co do wypinania, może to nie czujnik nawala, a jakiś komponent który odczytuje z niego dane? Dlatego powinieneś spróbować wypiąć aku na te 48h po czym zakręcić rozrusznikiem.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 wrz 2014, 09:10
Posty: 283 (17/7)
Skąd: Bielsko-Biała
Auto: Mazda3 1.6 Y6 MZ-CD 110KM '05

Postprzez przemhb » 4 sie 2015, 00:09

Dzięki za wskazówki, ale Twoje wnioskowanie nie może być poprawne.
Transmisja między czujnikiem, a "komputerem" DSC HU/CM odbywa się po CANie. Cyfrowo. Jest zabezpieczona sumami kontrolnymi CRC. Jeślibym spróbował odczytać wskazania czujnika po jego odłączeniu, to otrzymałbym je zerowe lub dostałbym informację o błędzie czujnika. Odczytanie kodów błędów na pewno zwróciłoby błąd czujnika, bo nie odpowiadałby po CANie. Nie jest też możliwe, że byłyby zmienne i niezerowe wartości. Aby tak mogło być, to musiałyby być przesyłane analogowo. Tak nie jest.
Krótko mówiąc odłączenie czujnika nie pozwoliłoby mi wnioskować o poprawności jego działania.

Aby jednak ruszyć sprawę wymieniłem czujnik. Czas pokaże czy coś to dało. Fakty z tym związane podałem jako aktualizację 3 w początkowym poście.
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2012, 22:08
Posty: 37
Skąd: Gdańsk
Auto: Mazda 3 sedan 2.0 BM 2016

Postprzez bercikz » 4 sie 2015, 10:43

Czyli parafrazując, ESP ingerowało w Twoje prowadzenie samochodu, tak jakbyś wprowadził auto w poślizg?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 wrz 2014, 09:10
Posty: 283 (17/7)
Skąd: Bielsko-Biała
Auto: Mazda3 1.6 Y6 MZ-CD 110KM '05

Postprzez przemhb » 11 sie 2015, 13:51

Tak mogło być.

Ale nie tylko tak. Przy małych prędkościach, kiedy zdarzało się, że aktywowała się kontrola trakcji (TSC), np. kiedy jedna para kół jechała po innej, mocno pofałdowanej nawierzchni, to po kilku mignięciach kontrolki DSC/TCS zaczynała ona świecić światłem ciągłym. A to mogłoby oznaczać, że kiedy TCS zaczynała działać komputer stwierdzał, że nie jest w stanie prawidłowo działać i sygnalizował błąd.

Po w sumie 1300km od wymiany czujnika spokój. Brak błędu C1280, a więc komputer nie odnotował by wartości zwracane przez czujnik były z poza prawidłowego zakresu.

Myślę, że by stwierdzić czy wymiana czujnika faktycznie pomogła, to trzeba kilku miesięcy obserwacji, bo problem występował po kilka razy w dłuższych odstępach czasu.

Za jakiś czas dam więc znać co się dzieje.
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2012, 22:08
Posty: 37
Skąd: Gdańsk
Auto: Mazda 3 sedan 2.0 BM 2016

Postprzez przemhb » 21 paź 2015, 22:44

Zaktualizowałem początkowy post o nowe informacje. Dopisuję je w pierwszym poście, tak, by wszystkie fakty i obserwacje były zebrane w jednym miejscu, nie zaś rozrzucone po wielu postach i zmieszane z opiniami.
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2012, 22:08
Posty: 37
Skąd: Gdańsk
Auto: Mazda 3 sedan 2.0 BM 2016

Postprzez Gamboa » 22 paź 2015, 07:08

błąd 1280 i 1281 są chyba takie same, u mnie pomogło a więcej info tutaj:
viewtopic.php?f=471&t=175476
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 wrz 2014, 20:13
Posty: 612 (17/19)
Skąd: Hagen- DE/Tarnów
Auto: Mazda3 2.0 Pb 2005
150 PS

Postprzez przemhb » 22 paź 2015, 08:38

Błąd C1280 zniknął po wykonaniu czynności, które opisałem w aktualizacji 1. Nie pojawił się więcej.
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2012, 22:08
Posty: 37
Skąd: Gdańsk
Auto: Mazda 3 sedan 2.0 BM 2016

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323