Cruise Control – Tempomat – Różne problemy i pytania
Ja zakończyłem walkę z instalacja tempomatu. Dziękuję koledze wolakm za pomoc!
W Mazda 3 1.6D sprzed liftingu (rocznik 2005) nie jest możliwa aktywacja tempomatu.
Ja przygodę zacząłem od sprawdzenia czujników przy pedale hamulca – mam czarną i niebieską fabrycznie zainstalowaną. Pedał gazu jest nie na linkę – wychodzi z niego kostka.
Zakupiłem następnie kierownicę od Mazdy 6 z guzikami od tempomatu. Okazało się, że kierownica kompletnie nie pasuje do Mazdy 3 – wieloklin jest kompletnie inny! Ale same przyciski wraz z ich wiązką można dosyć łatwo przełożyć, wystarczy odkręcić 5 śrubek i mamy przełożone.
Następnym krokiem jest zamiana przewodów we wtyczce od przycisków z Mazdy 6. Mają kompletnie inną kolejność. Poniżej uzupełniony obrazek z postu na stronie 8:
Wtyczki da się wyjąć wprowadzając długą igłę od strony przewodu, pchając ją (siłowo!) do samego spodu wtyczki. To uwalnia przewody i wystarczy je wtedy pozamieniać + trzeba dorobić do pinu B jeszcze uziemienie. Zwracam uwagę, że przyciski są multipleksowane, czyli do obsługi kilku guzików wystarczają 2 przewody. Można zmierzyć multimetrem, że po wciśnięciu różnych przycisków na przewodach będzie pojawiać się różny opór, i to po jego wartości komputer wie, który guzik wciskamy.
Tak czy inaczej, w mojej Maździe 3 1.6D (109KM) rocznik 2005 po podłączeniu do ElmConfig, w parametrach PCM w miejscu gdzie pokazuje się nr seryjny i typ kontrolera tempomatu wyświetlane jest N/A, czyli z angielskiego "none avaiable", czyli "niedostępne". I tyle. Wbijanie na siłę że mamy układ kontroli prędkości skutkuje tylko wyświetleniem błędu podczas zapisu danych.
Ale za to mam fajne, podświetlane guziki na kierownicy. Tyle tylko, że nic nie robią
W Mazda 3 1.6D sprzed liftingu (rocznik 2005) nie jest możliwa aktywacja tempomatu.
Ja przygodę zacząłem od sprawdzenia czujników przy pedale hamulca – mam czarną i niebieską fabrycznie zainstalowaną. Pedał gazu jest nie na linkę – wychodzi z niego kostka.
Zakupiłem następnie kierownicę od Mazdy 6 z guzikami od tempomatu. Okazało się, że kierownica kompletnie nie pasuje do Mazdy 3 – wieloklin jest kompletnie inny! Ale same przyciski wraz z ich wiązką można dosyć łatwo przełożyć, wystarczy odkręcić 5 śrubek i mamy przełożone.
Następnym krokiem jest zamiana przewodów we wtyczce od przycisków z Mazdy 6. Mają kompletnie inną kolejność. Poniżej uzupełniony obrazek z postu na stronie 8:
Wtyczki da się wyjąć wprowadzając długą igłę od strony przewodu, pchając ją (siłowo!) do samego spodu wtyczki. To uwalnia przewody i wystarczy je wtedy pozamieniać + trzeba dorobić do pinu B jeszcze uziemienie. Zwracam uwagę, że przyciski są multipleksowane, czyli do obsługi kilku guzików wystarczają 2 przewody. Można zmierzyć multimetrem, że po wciśnięciu różnych przycisków na przewodach będzie pojawiać się różny opór, i to po jego wartości komputer wie, który guzik wciskamy.
Tak czy inaczej, w mojej Maździe 3 1.6D (109KM) rocznik 2005 po podłączeniu do ElmConfig, w parametrach PCM w miejscu gdzie pokazuje się nr seryjny i typ kontrolera tempomatu wyświetlane jest N/A, czyli z angielskiego "none avaiable", czyli "niedostępne". I tyle. Wbijanie na siłę że mamy układ kontroli prędkości skutkuje tylko wyświetleniem błędu podczas zapisu danych.
Ale za to mam fajne, podświetlane guziki na kierownicy. Tyle tylko, że nic nie robią
Szkoda że sie nie udało no ale instalacja jest wyposażona pod tempomat więc troche to dziwne :/ widocznie w ECU/sterowniku silnika nie ma takiej opcji żeby aktywować i dopiero po lifcie coś zmienili i rozbudowali PCM.. A rozeznałeś się może czy ktoś ma m3 w tym samym roczniku i ma zainstalowany tempomat?
Ja mam 3 (1.6D 90KM) z grudnia 2005 (według vin 2006). Też mam 2 czujniki i ostatnio pożyczyłem ELM na usb od kolegi @danrok i aktywowałem opcję Cruise Control w PCM.
Niestety po aktywacji tempomat dalej nie działa, a ECU wyrzuca błąd u0405, który od razu powraca.
@Thomsonicus gdzie dokładnie pokazywało Ci to "N/A"? Masz może screen z ElmConfig?
W zakładce PCM w ElmConfig mam takie dane:
Serial number: 187600052283
Part number: 4M61-12A650-DD
Software version number: 02.06.2006
Firmware number: 4M61-12A650-DD
Module type: EDC16C34-2
Niestety po aktywacji tempomat dalej nie działa, a ECU wyrzuca błąd u0405, który od razu powraca.
@Thomsonicus gdzie dokładnie pokazywało Ci to "N/A"? Masz może screen z ElmConfig?
W zakładce PCM w ElmConfig mam takie dane:
Serial number: 187600052283
Part number: 4M61-12A650-DD
Software version number: 02.06.2006
Firmware number: 4M61-12A650-DD
Module type: EDC16C34-2
Było coś takiego:
U mnie na teście zegarów ikonki nie widać, a jakoś pod światło w sumie też jej nie zaobserwowałem. Podejrzewam że jest, ale może bez żarówki.
ElmConfig ze zczytaniem nr VIN czy błędów nie miał problemu. Sam soft i kabel tydzień wcześniej został przetestowany na poliftowym BK 1.6D z 2006 i tempomat zadziałał.
W sumie to podczas testu zegarów kontrolka od małej ilości płynu spryskiwaczy też się nie świeci, a podobno po instalacji czujnika każdemu działa od razu.
- Kod: Zaznacz cały
Serial number: 123123123
Part number: 4aaa-12bbb-DD
Software version number: 02.06.2006 <– u mnie soft był z maja 2005
Firmware number:N/A
Module type:N/A
michaskow napisał(a):Niestety nie świeci. A w ogóle zegary przedliftowe mają taką kontrolkę? Wymiana zegarów to raczej za duża zabawa, która pewnie i tak nie pomoże
U mnie na teście zegarów ikonki nie widać, a jakoś pod światło w sumie też jej nie zaobserwowałem. Podejrzewam że jest, ale może bez żarówki.
ElmConfig ze zczytaniem nr VIN czy błędów nie miał problemu. Sam soft i kabel tydzień wcześniej został przetestowany na poliftowym BK 1.6D z 2006 i tempomat zadziałał.
W sumie to podczas testu zegarów kontrolka od małej ilości płynu spryskiwaczy też się nie świeci, a podobno po instalacji czujnika każdemu działa od razu.
Zgadzam się bo to to u mnie dało sie aktywować tempomat a mam egzemplarz z końca 06' a w teście zegarów miałem kontrolke CRUISE więc to jednak ma znaczenie, widocznie prawdopodbnie w przedliftach sie nie da aktywować tempomatu niestety
@Krystek07, a czy mógłbyś podać dane Twojej Mazdy z Elmconfig, tzn. Software version number, Firmware number i Module Type? Chciałbym porównać, bo u mnie nie mogę aktywować tempomatu a też mam egzemplarz z końca 06r. , czujniki pod pedałami, i kontrolkę CRUISE CONTROL.
Wiesz co teraz nie za bardzo mam jak sprawdzic bo nie mam kabla. Pożyczył mi kolega wolakm z 4um. Z tego co wiem to u Ciebie też powinno pójść tylko kwestia tego czy masz elma z przełącznikiem pomiędzy modułami oraz dobrze zainstalowane oprogramowanie
Mam Elma z przełącznikiem (z logiem Forda kupiony na allegro), i testowałem ELMConfig v2.6, 2.8. 2.10, 2.13b, 2.15 & 2.17b, ale nic z tego.
Zastanawiam się jeszcze czy problem nie leży po stronie interfejsu ELM.
Istniejące wersje układu ELM (wg strony producenta) to 1.0 1.1 1.2 1.3 1.3a 1.4, 1.4b, 2.0, 2.1 i 2.2
Natomiast nieistniejące a często spotykane w sklepach to 1.2a 1.4a 1.5, 1.5.a i 3
Program FORscan pokazuje mi że mam wersję 1.5.
Zastanawiam się jeszcze czy problem nie leży po stronie interfejsu ELM.
Istniejące wersje układu ELM (wg strony producenta) to 1.0 1.1 1.2 1.3 1.3a 1.4, 1.4b, 2.0, 2.1 i 2.2
Natomiast nieistniejące a często spotykane w sklepach to 1.2a 1.4a 1.5, 1.5.a i 3
Program FORscan pokazuje mi że mam wersję 1.5.
Zobacz stronę 9 tego wątku, wrzuciłem screen'y z Elmconfig: kiedy wchodzę w PCM > Configuration i klikam "Read" to wyskakuje mi błąd "Incorrect response to request "21 00" ".
Chyba już ogarnąłem temat. Winny błędów był interfejs OBD:
– ELM327 z logiem FORD z przełącznikiem HS-CAN/MS-CAN --> ElmConfig wywala błędy
– Viaken STN1170 --> ElmConfig działa elegancko
Przeczytałem całe forum Forda żeby do tego dojść
Badziewne są te ELMy z Allegro, wszystko chińskie podróby.
W końcu Tempomat aktywowany
– ELM327 z logiem FORD z przełącznikiem HS-CAN/MS-CAN --> ElmConfig wywala błędy
– Viaken STN1170 --> ElmConfig działa elegancko
Przeczytałem całe forum Forda żeby do tego dojść
Badziewne są te ELMy z Allegro, wszystko chińskie podróby.
W końcu Tempomat aktywowany
Odnośnie przekładanie przycisków z Mazdy 6, wrzucam relacje z mojego przekładania:
W przyciskach które kupiłem piny były włożone inaczej niż w opisywanych wcześniej obrazkach więc musiałem wykryć multimetrem co jest od czego. Najpierw wykryłem parę pinów od przycisków AUDIO i parę od CRUISE CONTROL, jeden pin był z konektorem przyczepiony do kierownicy (chyba od klaksonu) i drogą eliminacyjną została para od podświetlenia LED przycisków – łącznie 7 pinów.
Rezystancja po przyłożeniu miernika do pinów AUDIO i CRUISE CONTROL jest ok 5kOhm.
Wciskając przyciski na obu panelach zauważymy zmianę rezystancji. Poniżej odczyt miernika po wcisnięciu każdego z przycisków:
Panel AUDIO:
VOLUME UP – 148 Ohm
VOLUME DOWN – 54 Ohm
UP – 302 Ohm
DOWN – 0,56 kOhm
MUTE – 1 kOhm
MODE – 2 kOhm
Panel CRUISE CONTROL:
ON/OFF – 0,4 Ohm
CANCEL – 121 Ohm
RES ACCEL – 2,2 kOhm
SET COAST – 0,68 kOhm
Wykaz PINów:
A i B – przyciski panel CRUISE CONTROL
C i D – przyciski panel AUDIO
E i F – podświetlenie LED przycisków (minus na E, plus na F)
G – puste
H – konektor od klaksona
Ważne żeby jeden z pinów od C/C czyli A lub B przypiąć do masy (pod śrubę na kierownicy) bo bez tego nie zadziała tempomat.
W przyciskach które kupiłem piny były włożone inaczej niż w opisywanych wcześniej obrazkach więc musiałem wykryć multimetrem co jest od czego. Najpierw wykryłem parę pinów od przycisków AUDIO i parę od CRUISE CONTROL, jeden pin był z konektorem przyczepiony do kierownicy (chyba od klaksonu) i drogą eliminacyjną została para od podświetlenia LED przycisków – łącznie 7 pinów.
Rezystancja po przyłożeniu miernika do pinów AUDIO i CRUISE CONTROL jest ok 5kOhm.
Wciskając przyciski na obu panelach zauważymy zmianę rezystancji. Poniżej odczyt miernika po wcisnięciu każdego z przycisków:
Panel AUDIO:
VOLUME UP – 148 Ohm
VOLUME DOWN – 54 Ohm
UP – 302 Ohm
DOWN – 0,56 kOhm
MUTE – 1 kOhm
MODE – 2 kOhm
Panel CRUISE CONTROL:
ON/OFF – 0,4 Ohm
CANCEL – 121 Ohm
RES ACCEL – 2,2 kOhm
SET COAST – 0,68 kOhm
Wykaz PINów:
A i B – przyciski panel CRUISE CONTROL
C i D – przyciski panel AUDIO
E i F – podświetlenie LED przycisków (minus na E, plus na F)
G – puste
H – konektor od klaksona
Ważne żeby jeden z pinów od C/C czyli A lub B przypiąć do masy (pod śrubę na kierownicy) bo bez tego nie zadziała tempomat.
zanlik napisał(a):Chyba już ogarnąłem temat. Winny błędów był interfejs OBD:
– ELM327 z logiem FORD z przełącznikiem HS-CAN/MS-CAN --> ElmConfig wywala błędy
– Viaken STN1170 --> ElmConfig działa elegancko
Przeczytałem całe forum Forda żeby do tego dojść
Badziewne są te ELMy z Allegro, wszystko chińskie podróby.
W końcu Tempomat aktywowany
Kurde, to ciekawe czy na moim by mogło zadziałać za pomocą innego kabla.
Thomsonicus napisał(a):zanlik napisał(a):Chyba już ogarnąłem temat. Winny błędów był interfejs OBD:
– ELM327 z logiem FORD z przełącznikiem HS-CAN/MS-CAN --> ElmConfig wywala błędy
– Viaken STN1170 --> ElmConfig działa elegancko
Przeczytałem całe forum Forda żeby do tego dojść
Badziewne są te ELMy z Allegro, wszystko chińskie podróby.
W końcu Tempomat aktywowany
Kurde, to ciekawe czy na moim by mogło zadziałać za pomocą innego kabla.
Niestety my próbowaliśmy u Ciebie też Viakenem Można ewentualnie jeszcze IDSem spróbować
Cześć, jest ktoś z Wrocławia i odpłatnie odblokuje tempomat? Sprzętowo wszystko gotowe, nie mam odpowiedniego interfejsu, tani chińczyk nie współpracuje z ElmConfig. Proszę o kontakt na email: jaromas@o2.pl
- Od: 21 cze 2006, 19:24
- Posty: 19
- Auto: Mazda 3 1.6 MZ-CD 2007
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości