Strona 1 z 7

Spojler dachowy – montaż

PostNapisane: 12 gru 2008, 16:02
przez cult1
Witam.
Udało mi kupić spojler do mojej M3. Wymaga tylko polakierowania pod kolor nadwozia i przymocowania do klapy bagażnika (oraz podłączenia światła stopu).
Mam więc z tym prośbę do posiadaczy M3. Potrzebowałbym zdjęć dobrej rozdzielczości jak on jest mocowany. Chodzi głównie o odległości od poszczególnych krawędzi itp. Jakby ktoś mógł ewentualnie za zdjęciu zamieścić wymiary odległościowe byłoby super.
Z góry dzięki za pomoc

PostNapisane: 12 gru 2008, 17:46
przez Globy
Poszukam w domu zdjęć fabrycznych w dużych rozdzielczościach (~3000px).

PostNapisane: 12 gru 2008, 17:46
przez cult1
THX

PostNapisane: 19 gru 2008, 21:54
przez gregorb
cult1 napisał(a):cult1

Moge wiedziec gdzie udalo Ci sie kupic spojler ?

PostNapisane: 20 gru 2008, 17:08
przez cult1
Na allegro wyszukałem rozbite mazdy 3 ze spojlerem.
I zadzwoniłem do faceta. Dogadałem się, że zdemontuje i wysłał mi poza allegro :)

PostNapisane: 20 gru 2008, 23:09
przez gregorb
Mozesz powiedziec ile zaplaciles za spojler ?

PostNapisane: 21 gru 2008, 18:30
przez cult1
Trafiłem na bardzo fajną ofertę i bardzo życzliwego sprzedającego, który podesłał mi zdjęcia rozmieszczenia otworów itp. Z przesyłką za spojler w idealnym stanie dałem 225 PLN.

PostNapisane: 26 gru 2008, 23:53
przez Globy
Duże foto ode mnie, może komuś się przyda <usmiech>

Obrazek Obrazek

PostNapisane: 27 gru 2008, 12:01
przez cult1
Postaram się zrobić fotorelację z montażu mojego spojlera i wrzucić go na forum jakoś w styczniu.

PostNapisane: 31 maja 2009, 20:09
przez cult1
Tak jak obiecywałem zamieszczam fotorelację z opisem montażu spojlera dachowego w Mazda3 hatchback.
Fotek z samego montażu może nie jest wiele bo byłem mocno zaaferowany samym procesem aczkolwiek najważniejsze rzeczy są pokazane.
Ujmę to w kilku punktach.

1. SPOJLER.
Spojler składa się z dwóch elementów:
– głównego spojlera
– plastiku przykręcanego do głównego spojlera od jego spodniej strony (wypełnia przestrzeń między szybą a spojlerem)
Mój spojler składał się dodatkowo z lampy LED 3 światła stop.
Dodatkowy plastik jest montowany kilkoma śrubami (wkrętami) do głównej części.
Spojler montuje się do samochodu za pomocą:
– 1 śruby centralnej z podkładką i nakrętką (ta śruba jest zatopiona w spojlerze i niedemontowalna – dociąga po założeniu środkową część)
– 4 śrub (wkrętów), które po 2 znajdują się po bokach spojlera
– 2 kołków zatrzaskowych (spojler posiada 2 bolce plastikowe które zatrzaskują się w plastikowych gniazdach kołków) – część o numerze BN8V-50-715 – cena około 22 PLN/szt.

SCHEMAT:
Obrazek

ORYGINAŁ:
Obrazek
Obrazek


2. PRZYGOTOWANIE
Spojler rozkręcamy (odkręcamy dolny plastikowy element). Ze spojlera, z jego brzegów należy odkleić stare paski taśmy, która izoluje spojler od karoserii na zasadzie dystansu i tłumienia.
Stare nie będą się już nadawać więc albo zamawiamy oryginały. Wtedy potrzeba:
a) 1x BP4K-51-979A W CENIE 12,87 ZL NETTO SZT. – BRAK CZESCI NA RYSUNKU
b) 4x BP4L-51-979A 4,63 NETTO SZT.– BRAK CZESCI NA RYSKUNKU
c) 2x BP4M-51-979 9,41 ZL. NETTO SZT. NA RYSUNKU POD KODEM 51-973B NO.3
d) 2x BN8V-50-715 16,30 ZL NETTO SZT. NA RYSKUNKU POD KODEM 50-785
Ja załatwiłem sprawę tych tasiemek w innym sposób. Kupiłem taśmę izolacyjna z meszkiem (odporna na przecieranie) i podkleiłem po lakierowaniu nią brzegi.
I wszystko jest super a cena to około 10 PLN.

Główną część spojlera oddajemy do lakierowania. Potem składamy znowu w całość, skręcając 2 elementy ze sobą.

PO LAKIEROWANIU:
Obrazek
Obrazek
Obrazek


3. Rozmierzanie otworów i montaż.
To najtrudniejsza część procesu montażu. Niestety Mazda nie oferuje żadnego szablonu, który ułatwiłby taką operację więc trzeba sobie radzić samemu.
Dlatego tez montaż musi się praktycznie odbywać we 2 osoby (ze względu na wielkość spojlera i troskę o nieuszkodzenie lakieru).
Zaczynamy od śruby centralnej. Jest to taki nagwintowany bolec wystający jakieś 2-3 cm poza płaszczyznę spojlera.
Co do odległości otworu od brzegu kierowałem się zdjęciami jakie znalazłem i jakie dostałem od osoby od której spojler kupiłem. Drugi wymiar wypada dokładnie na środku.
Nie ma obaw, gdyby była jakaś niedokładność wywiercenia otworu można go rozwiercić zawsze (w granicach rozsądku).
Gdy już wywiercimy otwór pod śrubę centralną przystępujemy do wymierzania otworów pod kołki plastikowe (2 szt.).
Ja radziłem sobie w ten sposób, że czubki bolców malowałem białą farbą i po przyłożeniu zostawiały piękne białe punkty w miejscach gdzie mają być otwory.
Tutaj Uwaga!!
Te otwory są podłużne i należy je rozwiercić potem w linii lewo-prawo (NIE przód-tył).
Gdy już mamy te 2 otwory najpierw szlifujemy, odtłuszczamy i zabezpieczamy zaprawką brzegi otworów. Następnie zatrzaskujemy w nich kołki i przykładamy spojler.
Po raz pierwszy powinien nam płasko usiąść i lekko zatrzaskujemy bolce w kołkach.
Pozostaje jeszcze kwestia 2 par otworów po bokach.
Postąpiłem podobnie jak w przypadku kołków. Tutaj tylko sytuacja się odwraca gdyż śruby przykręcane są od środka klapy bagażnika.
Gniazda na otwory w spojlerze również malowałem na biało i po przyłożeniu obijały na lakierze kółka z oczkiem w środku (miejsce na otwór).
Gdy już wywiercimy te otwory można wstępnie przykręcić spojler. Ewentualnie rozwiercić niektóre otwory jeśli coś nie od razu idealnie pasuje.
Zdejmujemy spojler, zabezpieczamy otwory, podklejamy spojler taśmą i dopiero można przykręcać na dobre.
W moim przypadku potrzebny był jeszcze otwór na kabel od 3 światła stop i taki tez został wykonany. Po montażu całego spojlera podłączyłem jeszcze kostkę od starego stopu.

ROZMIESZCZENIE OTWORÓW:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

4. Ostatnie prace
W moim przypadku 3 światło STOP jest w spojlerze więc stary stop zdemontowałem (montowany jest na 2 zatrzaski).
Wymieniłem także plastik klapy bagażnika okalający stary stop na odpowiednik płaski czyli taki jak powinien być w takim przypadku.

EFEKT FINALNY:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

PostNapisane: 1 cze 2009, 09:00
przez BlackM3
I o to chodziło! Super relacja!

PostNapisane: 27 gru 2009, 16:06
przez daffer80
Super!!! Sam chcę coś takiego zrobić u siebie.

PostNapisane: 27 gru 2009, 17:09
przez wojtek85
Kurcze przepieknie ja tez będe polował na taki spojlerek powiedz mi czy jakos uszczelniałes te dziurki co zrobiłes na spojler to są normalnie zatrzeaski jakeis czy srobki od wewnątrz dokrecałes ??

PostNapisane: 27 gru 2009, 18:41
przez cult1
wojtek85 napisał(a):czy jakos uszczelniałes te dziurki co zrobiłes na spojler

otworki wypiłowane pilnikiem okrągłym, następnie odtłuszczone i zabezpieczone lakierem.
Dodatkowo na powierzchni styku dana taśma materiałowa antyprzetarciowa


wojtek85 napisał(a):to są normalnie zatrzeaski jakeis czy srobki od wewnątrz dokrecałes pytajnik

są 2 zatrzaski (wymagają specjalnych gniazd – tych białych) oraz 5 śrub i te są dokręcane od wewnatrz

PostNapisane: 6 sty 2010, 22:08
przez SnaQ
Dzięki za foto-relację <czytaj>, dodana do zakładek, kiedyś na pewno wykorzystam!!

[Usunięte]

PostNapisane: 19 lut 2010, 20:29
przez rulh
PostTen post został usunięty przez radzi89 2 sty 2012, 00:11.

Re: Spojler dachowy – montaż

PostNapisane: 22 kwi 2010, 18:09
przez marcin255
Mam pytanko ,czy nie założenie tych dwóch zatrzasków na plastikowe kołki coś zmieni , wydaje sie ,że 5 pozostałych śrub utrzyma lotkę i tak wystarczająco ?

Re: Spojler dachowy – montaż

PostNapisane: 22 kwi 2010, 22:57
przez cult1
Te śruby trzymają wystarczająco aczkolwiek te kołki przytrzymują spojler i stanowią dystanse.
Spojler nie wibruje bo trzymany jest dodatkowo w miejscach gdzie są długie niepodparte miejsca.

Re: Spojler dachowy – montaż

PostNapisane: 23 kwi 2010, 05:49
przez marcin255
klej do szyb załatwi sprawę ? co zrobiłes ze stopem za szybą ?

Re: Spojler dachowy – montaż

PostNapisane: 23 kwi 2010, 11:37
przez cult1
Razem ze spojlerem dokupiłem ten plastik do klapy bagażnika.
Wymontowałem światło stop i plastik, który osłaniał ten stop a założyłem równy zamiast tego co był (wyprofilowanego na stop).
Widoczność przez tylną szybę zdecydowanie większa :)