Spojler dachowy – montaż
Witam.
Udało mi kupić spojler do mojej M3. Wymaga tylko polakierowania pod kolor nadwozia i przymocowania do klapy bagażnika (oraz podłączenia światła stopu).
Mam więc z tym prośbę do posiadaczy M3. Potrzebowałbym zdjęć dobrej rozdzielczości jak on jest mocowany. Chodzi głównie o odległości od poszczególnych krawędzi itp. Jakby ktoś mógł ewentualnie za zdjęciu zamieścić wymiary odległościowe byłoby super.
Z góry dzięki za pomoc
Udało mi kupić spojler do mojej M3. Wymaga tylko polakierowania pod kolor nadwozia i przymocowania do klapy bagażnika (oraz podłączenia światła stopu).
Mam więc z tym prośbę do posiadaczy M3. Potrzebowałbym zdjęć dobrej rozdzielczości jak on jest mocowany. Chodzi głównie o odległości od poszczególnych krawędzi itp. Jakby ktoś mógł ewentualnie za zdjęciu zamieścić wymiary odległościowe byłoby super.
Z góry dzięki za pomoc
Ostatnio edytowano 4 cze 2013, 19:20 przez lukaszm, łącznie edytowano 2 razy
Powód: Zmiana atrybutu
Powód: Zmiana atrybutu
Poszukam w domu zdjęć fabrycznych w dużych rozdzielczościach (~3000px).
Tak jak obiecywałem zamieszczam fotorelację z opisem montażu spojlera dachowego w Mazda3 hatchback.
Fotek z samego montażu może nie jest wiele bo byłem mocno zaaferowany samym procesem aczkolwiek najważniejsze rzeczy są pokazane.
Ujmę to w kilku punktach.
1. SPOJLER.
Spojler składa się z dwóch elementów:
– głównego spojlera
– plastiku przykręcanego do głównego spojlera od jego spodniej strony (wypełnia przestrzeń między szybą a spojlerem)
Mój spojler składał się dodatkowo z lampy LED 3 światła stop.
Dodatkowy plastik jest montowany kilkoma śrubami (wkrętami) do głównej części.
Spojler montuje się do samochodu za pomocą:
– 1 śruby centralnej z podkładką i nakrętką (ta śruba jest zatopiona w spojlerze i niedemontowalna – dociąga po założeniu środkową część)
– 4 śrub (wkrętów), które po 2 znajdują się po bokach spojlera
– 2 kołków zatrzaskowych (spojler posiada 2 bolce plastikowe które zatrzaskują się w plastikowych gniazdach kołków) – część o numerze BN8V-50-715 – cena około 22 PLN/szt.
SCHEMAT:
ORYGINAŁ:
2. PRZYGOTOWANIE
Spojler rozkręcamy (odkręcamy dolny plastikowy element). Ze spojlera, z jego brzegów należy odkleić stare paski taśmy, która izoluje spojler od karoserii na zasadzie dystansu i tłumienia.
Stare nie będą się już nadawać więc albo zamawiamy oryginały. Wtedy potrzeba:
a) 1x BP4K-51-979A W CENIE 12,87 ZL NETTO SZT. – BRAK CZESCI NA RYSUNKU
b) 4x BP4L-51-979A 4,63 NETTO SZT.– BRAK CZESCI NA RYSKUNKU
c) 2x BP4M-51-979 9,41 ZL. NETTO SZT. NA RYSUNKU POD KODEM 51-973B NO.3
d) 2x BN8V-50-715 16,30 ZL NETTO SZT. NA RYSKUNKU POD KODEM 50-785
Ja załatwiłem sprawę tych tasiemek w innym sposób. Kupiłem taśmę izolacyjna z meszkiem (odporna na przecieranie) i podkleiłem po lakierowaniu nią brzegi.
I wszystko jest super a cena to około 10 PLN.
Główną część spojlera oddajemy do lakierowania. Potem składamy znowu w całość, skręcając 2 elementy ze sobą.
PO LAKIEROWANIU:
3. Rozmierzanie otworów i montaż.
To najtrudniejsza część procesu montażu. Niestety Mazda nie oferuje żadnego szablonu, który ułatwiłby taką operację więc trzeba sobie radzić samemu.
Dlatego tez montaż musi się praktycznie odbywać we 2 osoby (ze względu na wielkość spojlera i troskę o nieuszkodzenie lakieru).
Zaczynamy od śruby centralnej. Jest to taki nagwintowany bolec wystający jakieś 2-3 cm poza płaszczyznę spojlera.
Co do odległości otworu od brzegu kierowałem się zdjęciami jakie znalazłem i jakie dostałem od osoby od której spojler kupiłem. Drugi wymiar wypada dokładnie na środku.
Nie ma obaw, gdyby była jakaś niedokładność wywiercenia otworu można go rozwiercić zawsze (w granicach rozsądku).
Gdy już wywiercimy otwór pod śrubę centralną przystępujemy do wymierzania otworów pod kołki plastikowe (2 szt.).
Ja radziłem sobie w ten sposób, że czubki bolców malowałem białą farbą i po przyłożeniu zostawiały piękne białe punkty w miejscach gdzie mają być otwory.
Tutaj Uwaga!!
Te otwory są podłużne i należy je rozwiercić potem w linii lewo-prawo (NIE przód-tył).
Gdy już mamy te 2 otwory najpierw szlifujemy, odtłuszczamy i zabezpieczamy zaprawką brzegi otworów. Następnie zatrzaskujemy w nich kołki i przykładamy spojler.
Po raz pierwszy powinien nam płasko usiąść i lekko zatrzaskujemy bolce w kołkach.
Pozostaje jeszcze kwestia 2 par otworów po bokach.
Postąpiłem podobnie jak w przypadku kołków. Tutaj tylko sytuacja się odwraca gdyż śruby przykręcane są od środka klapy bagażnika.
Gniazda na otwory w spojlerze również malowałem na biało i po przyłożeniu obijały na lakierze kółka z oczkiem w środku (miejsce na otwór).
Gdy już wywiercimy te otwory można wstępnie przykręcić spojler. Ewentualnie rozwiercić niektóre otwory jeśli coś nie od razu idealnie pasuje.
Zdejmujemy spojler, zabezpieczamy otwory, podklejamy spojler taśmą i dopiero można przykręcać na dobre.
W moim przypadku potrzebny był jeszcze otwór na kabel od 3 światła stop i taki tez został wykonany. Po montażu całego spojlera podłączyłem jeszcze kostkę od starego stopu.
ROZMIESZCZENIE OTWORÓW:
4. Ostatnie prace
W moim przypadku 3 światło STOP jest w spojlerze więc stary stop zdemontowałem (montowany jest na 2 zatrzaski).
Wymieniłem także plastik klapy bagażnika okalający stary stop na odpowiednik płaski czyli taki jak powinien być w takim przypadku.
EFEKT FINALNY:
Fotek z samego montażu może nie jest wiele bo byłem mocno zaaferowany samym procesem aczkolwiek najważniejsze rzeczy są pokazane.
Ujmę to w kilku punktach.
1. SPOJLER.
Spojler składa się z dwóch elementów:
– głównego spojlera
– plastiku przykręcanego do głównego spojlera od jego spodniej strony (wypełnia przestrzeń między szybą a spojlerem)
Mój spojler składał się dodatkowo z lampy LED 3 światła stop.
Dodatkowy plastik jest montowany kilkoma śrubami (wkrętami) do głównej części.
Spojler montuje się do samochodu za pomocą:
– 1 śruby centralnej z podkładką i nakrętką (ta śruba jest zatopiona w spojlerze i niedemontowalna – dociąga po założeniu środkową część)
– 4 śrub (wkrętów), które po 2 znajdują się po bokach spojlera
– 2 kołków zatrzaskowych (spojler posiada 2 bolce plastikowe które zatrzaskują się w plastikowych gniazdach kołków) – część o numerze BN8V-50-715 – cena około 22 PLN/szt.
SCHEMAT:
ORYGINAŁ:
2. PRZYGOTOWANIE
Spojler rozkręcamy (odkręcamy dolny plastikowy element). Ze spojlera, z jego brzegów należy odkleić stare paski taśmy, która izoluje spojler od karoserii na zasadzie dystansu i tłumienia.
Stare nie będą się już nadawać więc albo zamawiamy oryginały. Wtedy potrzeba:
a) 1x BP4K-51-979A W CENIE 12,87 ZL NETTO SZT. – BRAK CZESCI NA RYSUNKU
b) 4x BP4L-51-979A 4,63 NETTO SZT.– BRAK CZESCI NA RYSKUNKU
c) 2x BP4M-51-979 9,41 ZL. NETTO SZT. NA RYSUNKU POD KODEM 51-973B NO.3
d) 2x BN8V-50-715 16,30 ZL NETTO SZT. NA RYSKUNKU POD KODEM 50-785
Ja załatwiłem sprawę tych tasiemek w innym sposób. Kupiłem taśmę izolacyjna z meszkiem (odporna na przecieranie) i podkleiłem po lakierowaniu nią brzegi.
I wszystko jest super a cena to około 10 PLN.
Główną część spojlera oddajemy do lakierowania. Potem składamy znowu w całość, skręcając 2 elementy ze sobą.
PO LAKIEROWANIU:
3. Rozmierzanie otworów i montaż.
To najtrudniejsza część procesu montażu. Niestety Mazda nie oferuje żadnego szablonu, który ułatwiłby taką operację więc trzeba sobie radzić samemu.
Dlatego tez montaż musi się praktycznie odbywać we 2 osoby (ze względu na wielkość spojlera i troskę o nieuszkodzenie lakieru).
Zaczynamy od śruby centralnej. Jest to taki nagwintowany bolec wystający jakieś 2-3 cm poza płaszczyznę spojlera.
Co do odległości otworu od brzegu kierowałem się zdjęciami jakie znalazłem i jakie dostałem od osoby od której spojler kupiłem. Drugi wymiar wypada dokładnie na środku.
Nie ma obaw, gdyby była jakaś niedokładność wywiercenia otworu można go rozwiercić zawsze (w granicach rozsądku).
Gdy już wywiercimy otwór pod śrubę centralną przystępujemy do wymierzania otworów pod kołki plastikowe (2 szt.).
Ja radziłem sobie w ten sposób, że czubki bolców malowałem białą farbą i po przyłożeniu zostawiały piękne białe punkty w miejscach gdzie mają być otwory.
Tutaj Uwaga!!
Te otwory są podłużne i należy je rozwiercić potem w linii lewo-prawo (NIE przód-tył).
Gdy już mamy te 2 otwory najpierw szlifujemy, odtłuszczamy i zabezpieczamy zaprawką brzegi otworów. Następnie zatrzaskujemy w nich kołki i przykładamy spojler.
Po raz pierwszy powinien nam płasko usiąść i lekko zatrzaskujemy bolce w kołkach.
Pozostaje jeszcze kwestia 2 par otworów po bokach.
Postąpiłem podobnie jak w przypadku kołków. Tutaj tylko sytuacja się odwraca gdyż śruby przykręcane są od środka klapy bagażnika.
Gniazda na otwory w spojlerze również malowałem na biało i po przyłożeniu obijały na lakierze kółka z oczkiem w środku (miejsce na otwór).
Gdy już wywiercimy te otwory można wstępnie przykręcić spojler. Ewentualnie rozwiercić niektóre otwory jeśli coś nie od razu idealnie pasuje.
Zdejmujemy spojler, zabezpieczamy otwory, podklejamy spojler taśmą i dopiero można przykręcać na dobre.
W moim przypadku potrzebny był jeszcze otwór na kabel od 3 światła stop i taki tez został wykonany. Po montażu całego spojlera podłączyłem jeszcze kostkę od starego stopu.
ROZMIESZCZENIE OTWORÓW:
4. Ostatnie prace
W moim przypadku 3 światło STOP jest w spojlerze więc stary stop zdemontowałem (montowany jest na 2 zatrzaski).
Wymieniłem także plastik klapy bagażnika okalający stary stop na odpowiednik płaski czyli taki jak powinien być w takim przypadku.
EFEKT FINALNY:
wojtek85 napisał(a):czy jakos uszczelniałes te dziurki co zrobiłes na spojler
otworki wypiłowane pilnikiem okrągłym, następnie odtłuszczone i zabezpieczone lakierem.
Dodatkowo na powierzchni styku dana taśma materiałowa antyprzetarciowa
wojtek85 napisał(a):to są normalnie zatrzeaski jakeis czy srobki od wewnątrz dokrecałes pytajnik
są 2 zatrzaski (wymagają specjalnych gniazd – tych białych) oraz 5 śrub i te są dokręcane od wewnatrz
Mam pytanko ,czy nie założenie tych dwóch zatrzasków na plastikowe kołki coś zmieni , wydaje sie ,że 5 pozostałych śrub utrzyma lotkę i tak wystarczająco ?
klej do szyb załatwi sprawę ? co zrobiłes ze stopem za szybą ?
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości